FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حمایت و آموزش جوانان دغدغه مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است


 مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 03 شهریور 1401 - 10:59

مدیرکل مرکز آفرینش های ادبی گفت: رویکرد آفرینش‌های ادبی استعدادیابی، آموزش، مهارت افزایی در جهت تولید آثار ادبی است.

مركز،ادبي،رويكرد،آموزش،آثار،معرفي،برنامه،رمان،انتشار،محمدي،خ ...


عباس محمدی مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های این مرکز گفت: رویکرد آفرینش‌های ادبی بخش تقسیم می‌شود که در یک دسته‌بندی کلی می‌توان آن را دربردارندة استعدادیابی، آموزش و مهارت‌افزایی در راستای تولید و ترویج آثار ادبی متعهد دانست.
وی افزود: در بحث استعدادیابی علاوه بر جشنواره‌های شعر و داستان جوان سوره و جشنواره انقلاب؛ در مراکز استانی نیز همکاران این مرکز در پی کشف استعدادهای برترند و ما نیز برای آموزش و ارتقا دانش آنها تلاش می‌کنیم.
در کنار این استعدادهای درخشان، دیگرانی هم هشتند که از مسیر استعداد بودن عبور کرده‌اند و به فعلیت رسیده‌اند که برای این افراد رویکرد آموزش تکمیلی و مهارت‌افزایی را داریم تا در آینده‌ای نه چندان دور ایشان در جایگاه استادی بتوانند راهنما و راهگشای استعدادهای ادبی باشند و امید حوزه هنری هم به همین نیروی انسانی هنرمند است که می‌تواند پشتوانه و تکیه‌گاهی برای نسل‌های بعد باشد.
این شاعر گفت: مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه در چندین بخش اعم از پژوهش، شعر و داستان و رمان؛ علاوه بر آموزش به تولید و خلق اثر هم توجه دارد که این دست آثار توسط هنرمندان مرتبط با مرکز یا مراکز استانی یا عزیزانی که به صورت مستقل آثارشان را برای انتشار به ما می‌سپارند خلق می‌شود.
البته بدیهی است که آثار برای انتشار از هر مسیری که آمده باشند باید از رهگذر تأیید کارشناسان مرکز بگذرند؛ در کنار آنچه گفته آمد مرکز آفرینش‌ها یک سری برنامه‌های ترویجی نیز دارد که هرکدام به ضرورت و با رویکرد خاصی انجام می‌شوند و از شاخص‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به جشنواره‌ها، شب شعرها، رونمایی‌های کتاب، نشست‌های محفلی و نشست‌های نقد ادبی اشاره کرد.
محمدی افزود: یکی از اهداف ما در برگزاری برنامه‌هایی که نام بردم رویکرد مهارت‌افزایی غیرمستقیم با معرفی الگوهای مهارتی مناسب و دیگری معرفی تولیدات مرکز آفرینش‌های ادبی در کنار معرفی چهره‌های نو و هنرمندان متعهد توانمند و تازه‌نفس به جامعه هنری است.
که از این برنامه‌ها می‌توان به برنامه‌های مناسبتی که در قالب شب شعر برگزار می‌شوند مانند «آستان مهر» یا برنامه «محفل دیدار ماه» که دوشنبه‌های آخر هر ماه برگزار می‌شود اشاره داشت که در این برنامه ۵ تن از پیشکسوتان حضور می‌یابند و علاوه بر شعرخوانی به بیان خاطرات و ارائة گوشه‌ای از مسیری که به تجربة شاعر شدنشان انجامیده، تجربه‌های کارآمد برای شاعری را نیز با شاعران جوان به اشتراک می‌گذارند، از طرفی ثبت بسیاری از این تجربه‌ها نیز خودش یک رویکرد است و درخور توجه.
این منتقد ادبی گفت: برنامه دیگری با عنوان «آینه‌بندان» در این مرکز در حال اجراست که بیش از ۳۰ دوره را - با هدف نقد و بررسی رمان‌های تولیدی دفتر ادبیات داستانی - پشت سر گذاشته؛ در این برنامه مجری‌کارشناس به همراه دو کارشناس که معمولاً از نویسندگان سرآمدند با رویکرد معرفی نویسندگانی که رمان اولی حضور می‌یابند و شکل کار جدیدی که به آن رسیدیم مقرر شد در بیشتر برنامه‌ها یک استاد بنام در کنار یک نویسنده جوان و نام‌آشنای آینده‌دار در خصوص رمان‌ها صحبت کنند تا از این رهگذر ضمن معرفی تولیدات مرکز به مقصودی که چهره‌سازی و معرفی نویسندگان جوان‌تر نیز هست دست یابیم.
این پژوهشگر افزود: برنامه دیگری نیز با عنوان مهمان را دنبال می‌کنیم که تا امروز ۵ نشست آن برگزار شده است.
این برنامه با محوریت بزرگداشت بزرگان ادبیات داستانی و به قصد استفاده از تجارب بزرگان این عرصه به منظور انتقال تجارب آن به جوانان دنبال می‌شود.
بدیهی است که این دست برنامه‌ها از منظر تاریخ شفاهی به عنوان یک مدرک مستند هم قابل توجه است و این تجربه‌نگاری‌هایی که ثبت و ضبط می‌شود راوی سیر تحول ادبیات داستانی و جایگاه آن بعد از انقلاب اسلامی است.
محمدی گفت: یک کارگاه خلق اثری هم داریم با عنوان «کارگاه رمان تعاملی» که در آن نویسندگان جوان اما باتجربه بر اساس طرح‌هایی که بر مبنای موضوعات اعلامی مرکز ارائه می‌دهند انتخاب می‌شوند که دومین دوره آن نیز برگزار شده و موضوع دومین کارگاه خلق رمان‌هایی برای خرمشهر بود که به ۹ رمان رسیدیم که به یاری خدا بزودی زود منتشر خواهند شد.
گفتنی از میان طرح‌های ارسالی بر اساس موضوعات اعلامی، شورای کارشناسی بر اساس کیفیت طرح‌ها بین ۸ تا ۱۵ طرح را برای هر دوره انتخاب می‌کند که خالقان این آثار باید زیر نظر استاد-مربی دوره به آفرینش رمان خود بپردازند.
وی افزود: در خصوص آموزش‌هایی مستقل از فرآیندهای یادشده پیش از این مرکز آفرینش‌های ادبی از آموزش عروض و قافیه تا داستان‌نویسی و شرح و تفسیر متون کهن و شرح دیوان گذشتگان و گنجیه‌های ادبی و میراث کهن به شکل مستقل یا در قالب مکتب مهر اقدام می‌کرد که باتوجه به تغییر ساختاری و انسجام آموزش و رویکرد جدید مرکز آموزش، اکنون مشاوره و نظارت محتوایی داریم و مرکز آموزش عهده‌داز زحمات است.
محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت مرکز آفرینش‌های ادبی در انتشار آثار نویسندگان گفت: قطعاً کمک می‌کنیم، رویکرد ما برای انتشار تمامی آثار تایید کارشناسان مرکز است.
که این مهم پس از بررسی هر اثر توسط سه کارشناس – که بیشتر این کارشناسی‌ها رویکرد اصلاحی و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است – صورت می‌گیرد و این فرآیند دربرگیرندة تمامی آثار ادبی ارسالی به مرکز است چه از بیرون ساختار حوزه هنری بیایند، چه از مراکز استانی یا دیگر مراکز حوزه هنری برای انتشار ارسال شوند.


 


پنجشنبه، 03 شهریور 1401 - 20:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0