FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هدف نظام فرهنگی کشور پس گرفتن ابتکار عمل در سبک زندگی مردم است


 مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 03 شهریور 1401 - 13:47

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند ابتکار عمل در عرصه سبک زندگی مردم را بازپس گیرد.

فرهنگي،فرهنگ،صنايع،توجه،زندگي،بانك،توسعه،جامعه،رضوي،سبك،محصو ...


به گزارش خبرگزاری مهر، رویداد تأمین مالی فرهنگ‌بنیان توسط شورای فرهنگ عمومی کشور و صندوق اعتباری هنر و حضور نهادها و سازمان‌های مرتبط فرهنگی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد.
در این رویداد، مبتنی بر تفاهم‌همکاری مالی و اعتباری مابین صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی مابین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط فرهنگی منعقد شد که طی آنها شرایط و زیرساخت‌های رشد صنایع فرهنگی فراهم و زمینه برای فعالین این عرصه بیش از پیش آماده شد.
این تفاهم‌نامه‌ها گامی به منظور نهادینه‌کردن بازارپردازی فرهنگی و رونق هرچه بیشتر کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان در راستای تغییر و تحولاتی در عرصه سبک زندگی است.
سیدمجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی در این مراسم، گفت: هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند ابتکار عمل در عرصه سبک زندگی مردم را بازپس گیرد و به نظر می‌رسد که باید کاری کنیم تا مصرف فرهنگی مردم ما بر اساس نرم‌افزارهای درون‌زا باشد.
تمام عرصه‌های سبک زندگی ما متأثر از مصرف فرهنگی است که مربوط به ما نیست و ما هر چه فعالیت می‌کنیم باز هم در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.
همه ما از تولیدکننده و سرمایه گذار و فعال فرهنگی باید کاری کنیم که این عرصه را از فرهنگ بیگانه بازپس بگیریم.
وی افزود: ما تلاش کردیم فعالان فرهنگی و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان ارشدی که در این زیست بوم فعال هستند کنار هم بنشانیم و این رویکرد جدیدی است که همه اهل فرهنگ باید کمک کنند که این سفره هر چه بهتر و بیشتر برای فرزندان ما پهن شود.
در ادامه این مراسم، جعفر مروارید، قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، گفت: تلاقی عرصه‌های اقتصاد و فرهنگ و تأثیرگذاری الگوی زندگی ایرانی-اسلامی با گروه‌های فرهنگ‌بنیان، امر مبارکی است که می‌تواند منجر به تحول در عرصه فرهنگی بشود.
آستان قدس رضوی با ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی و میزبانی زائران داخلی و خارجی، به دلیل رویکرد فرهنگی که در خصوص توجه به معارف و مواریث امام رضا (ع) و اهل بیت (ع) دارد، سرمنشا تحولات فرهنگی در جامعه است.
وی افزود: گذر فرهنگ و هنر، سبد خرید فرهنگی و بازارپردازی فرهنگی به عنوان مفهوم محوری که در امتداد گذر فرهنگ و هنر است، از جمله مهمترین عناوینی هستند که در حوزه صنایع فرهنگی مورد توجه است.
صنایع فرهنگی و هنری، نقطه تمایزبخش با گروه‌های دانش‌بنیان است و آن تلاقی، فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگی است.
به عبارت دیگر صنایع فرهنگی، فقط اقتصاد فرهنگ نیست، بلکه صنایع فرهنگی به منزله یک بستر، قدرت نرم، عنصر هویت‌بخش و سکوی انتقال میراث و تجارب گذشته به نسل کنونی است.
قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: نگاه فرهنگی، خودش باعث یک ارزش افزوده در صنایع فرهنگی است که امتداد مفاهیم فرهنگی را در قالب‌ها و فرم‌های متنوع فرهنگی بوجود می‌آورد.
برهمین اساس، برای تأثیرگذاری فرهنگی، نیاز به حضور در بازارهای متنوع فرهنگی است که این موضوع صرفاً در جهت آورده اقتصادی نیست، بلکه برای آن است که تأثیرگذاری فرهنگی به صورت ممتد در جامعه صورت گیرد و این همان بازارپردازی فرهنگی است.
درهمین‌راستا، قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان فدس رضوی اشاره کرد: برای سنجش طرح‌های صنایع فرهنگی، باید به شاخص‌های تأثیرگذاری فرهنگی توجه شود.
بر این اساس، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، با ۱۴ مجموعه و مؤسسه تابعه خود، تمام سعی خود را کرده تا یک زنجیره ممتدی از فکر، عرضه، توزیع و ترویج محصولات فرهنگی سبک زندگی رضوی را ارائه بدهد.
بر این اساس، پتانسیل فرهنگی مناسبی در سازمان علمی و فرهنگی بوجود آمده تا با متنوع‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی و ایجاد زنجیره محصولات فرهنگی، این فرصت بوجود آید که شعار همه ما خادم‌الرضائیم، در جهت ترویج معارف امام رضا (ع) در سطح جامعه محقق گردد.
وی ادامه داد: علاوه بر ظرفیت‌های متنوع موجود در سازمان علمی و فرهنگی آستان، دفتر نوآوری، پیاده‌راه فرهنگی و گذر فرهنگ و هنر، از هم‌اکنون زمینه لازم برای بازارپردازی فرهنگ سبک زندگی رضوی از کتاب تا پویانمایی را محقق کرده است تا زیارت را به عنوان یک سبک زندگی ایرانی-اسلامی در سطح ملی و بین المللی ترویج نماید.
در ادامه نشست، امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری توسعه بازارپردازی فرهنگی، با حضور مدیران ارشد صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، مابین سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، انجام پذیرفت که موضوع این تفاهم‌نامه عبارت است از: هم افزایی، تعامل و همگرا سازی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی، ترویجی، مردمی، دانش بنیان تولیدی، توزیعی و رسانه‌ای به منظور تسهیل در توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان در راستای اهداف و مأموریت‌های دو نهاد با تمرکز بر توسعه و تعمیق سبک زندگی رضوی.
در ادامه این مراسم، سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، افزود: براساس پژوهشی که اینجانب در حوزه مالی انجام دادم، باور به کسب سود سالانه بیش از ۲۰% تبدیل به یک فرهنگ و باور ریشه‌دار در میان مردم شده است.
تغییر این باور و رفتار که در طول سال‌ها نهادینه شده دشوار است.
از این رو پس از تأسیس بانک‌های قرض‌الحسنه، نگاه مثبتی به تداوم و ماندگاری آن‌ها حداقل در بانک مرکزی وجود نداشت.
اما امروز به برکت «قرض‌الحسنه»، این بانک‌ها نقش برجسته‌ای در جامعه پیدا کرده‌اند.
همچنین ایشان ادامه داد: نگاه بانک‌های قرض الحسنه، صرفاً مالی نیست، بلکه فرهنگی است.
ترکیب «بانک» و «قرض‌الحسنه» بیانگر یک کار فرهنگی و ارزشی است.
در این راستا مردم نیز بازخورد بسیار خوبی را نشان داده‌اند، چنانکه کمترین معوقات در سیستم بانکی از آن بانک‌های قرض‌الحسنه هست، در حالی‌که بیشترین تسهیلات در این بانک‌ها عرضه می‌شود.
در همین راستا، ایشان با اشاره بر تأثیر تأمین مالی قرض الحسنه بر رشد اقتصادی کسب و کارها، تاکید کرد: به منظور استفاده از این ظرفیت در بستر کار فرهنگی، نوآوری‌های مالی بسیاری از طریق برنامه‌های کاربردی این بانک شکل گرفته که از آن جمله می‌توان به چهار عنوان خدمت قرض الحسنه گفت: اول، ارائه کالا کارت به عنوان کارت زندگی به منظور استفاده از قرض‌الحسنه برای تأمین مالی خرد در سبد مصرفی خانوار؛ دوم ارائه اعتبار قرض‌الحسنه در صورت تمرکز مالی نهادهای فرهنگی و اجتماعی در بانک؛ سوم ارائه تسهیلات مستقیم قرض‌الحسنه به کسب و کارهای فرهنگی؛ و چهارم ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی.
شمسی‌نژاد، با تاکید بر توجه بانک قرض‌الحسنه مهر به توسعه سبک زندگی ایرانی-اسلامی، ادامه داد: حرکت بانک برای کاهش کارمزد ۴% تسهیلات قرض‌الحسنه، علیرغم کاهش درآمدهای بانک، برای توجه به دغدغة‌های مذهبی، آغاز شده است.
در پایان تاکید گردید، برگزاری سالانه «جشنواره ملی و هنری قرض‌الحسنه»، با هدف حمایت از آثار هنری و محصولات فرهنگی با محوریت قرض‌الحسنه، در دستور کار بانک قرض‌الحسنه مهر قرار گرفته است.
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در بخش آخر این مراسم گفت: دو مقدمه بسیار مهم در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در کشور وجود دارد که باید به آن توجه گردد؛ عدم تناسب آموزش با زمینه تخصصی دانشجویان به منظور پیدا کردن شغل مناسب و دوم، عدم وجود سازوکارهایی که استعدادهای متنوع موجود در کشور را شناسایی و زمینه کشف آن را فراهم بیاورد.
همین باعث می‌شود که دانشجویان، انگیزه لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند و این یک مساله اساسی در ساختار نظام آموزش عالی کشور است.
وی افزود: در حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی، مساله اصلی که هم‌اکنون در جامعه وجود دارد آن است که مصرف محصولات فرهنگی در جامعه با گردش اقتصادی بالایی مواجه است، اما به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های فرهنگی داخلی و عدم ایجاد بستر لازم برای رشد و شکوفایی آنان، آن‌چیزی که از مصرف محصولات فرهنگی بوجود می‌آید در نهایت منجر به تحمیل فرهنگ بیگانه در جامعه می‌شود.
این در حالی است که ظرفیت‌های متعدد و متنوعی در بین گروه‌های دانشجویی در سراسر کشور وجود دارد که با ایجاد بستر و شرایط مناسب، امکان حضور مؤثر این ظرفیت‌ها در عرصه فرهنگی هم فراهم می‌گردد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد که در دوره جدید، مساله معاونت فرهنگی از برگزاری رویدادهای فرهنگی به بحث توسعه هر دانشجو با یک مهارت تبدیل شده که در ادامه، دانشگاه آزاد اسلامی، در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد بازار برای محصولات فرهنگی است که توسط گروه‌های دانشجویی طراحی، تولید و تجاری‌سازی می‌شود.
وی با اشاره بر لزوم توجه به اقتصاد صنایع فرهنگی گفت: اثرگذاری فرهنگ می‌بایست در جایی محقق شود که امرار معاش اقتصادی مردم جامعه صورت می‌گیرد و بدین‌ترتیب، اقتصاد فرهنگ بومی در درون جامعه محقق می‌شود.
جهان بین در آخر افزود: نکته دیگری که در حوزه اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق و فرهنگی باید به آن توجه کرد، مساله توسعه زنجیره محصولات فرهنگی و بازارپردازی آن است که برای این توسعه باید زمینه‌ای فراهم شود که همه گروه‌ها بتوانند با اختیار و آزادی عمل در این بستر حضور پیدا کرده و با رقابت شفاف، بهترین طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین نباید اجازه داد که توسعه محصولات فرهنگی در ساختار روابط ناسالم شکل بگیرد و باعث منفعت‌طلبی بشود و در این مسیر، باید دولت کمک بدهد تا با بسترسازی مناسب، زمینه مقیاس‌پذیری فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان را فراهم آورد.
آن چیزی که باید همه به آن توجه کنند و دغدغه داشته باشند، آن است که آینده فرهنگی کشور، به صنایع خلاق و فرهنگی وابسته است.


 


پنجشنبه، 03 شهریور 1401 - 16:54 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0