FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جهاد تبیین فقط مربوط به حفظ انقلاب اسلامی نیست


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 02 شهریور 1401 - 14:24

نصیری فرد با بیان این که جهاد تبیین فقط مربوط به حفظ انقلاب اسلامی نیست، گفت: پاسخ دادن به شبهات نوجوان با یک فرد مسن متفاوت است و باید مبتنی بر روانشناسی رشد باشد.

آموزش،تبيين،كودكي،بانوان،جهاد،اسلامي،سني،دين،شبهه،توجه،قرار، ...


به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی و در جهت توانمندسازی بانوان در عرصه جهاد تبیین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهاد تبیین ویژه بانوان را در دستور کار خود قرار داده است.
به دنبال تاکید مدیریت اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر فعال کردن کنشگری بانوان در عرصه جهاد تبیین، سومین کارگاه آموزشی جهاد تبیین، چهارشنبه دوم شهریور با حضور حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد، محقق و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی ویژه بانوان مبلغ شبکه‌ساز در اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.
نصیری‌فرد با تأکید بر این‌که باید آموزش و پرورش را دریابیم و خانواده‌ها در رابطه با معلمان، مطالبه‌گری داشته باشند، گفت: یکی از مسائلی که در حوزه جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد، شبهاتی است که نسبت به شهدا، انقلاب اسلامی و غیره مطرح است و تکلیف ما در برابر شبهات این است که استانداردهای اصلی آموزه‌های دینی را بدانیم و برای پیاده‌سازی آن‌ها مهارت کسب کنیم، درواقع طلاب باید این مهارت‌ها را در کنار آموزش دروس حوزه بیاموزند.
وی با بیان این که جهاد تبیین فقط مربوط به حفظ انقلاب اسلامی نیست و دین، مذهب و مبانی خانواده را هم شامل می‌شود، اظهار کرد: هرگاه شبهه‌ای مطرح می‌شود، با توجه به سه سطح سنی کودک، نوجوان و جوان، ابتدا باید بررسی شود مخاطب در چه سطح سنی قرار دارد و برای پاسخگویی باید از تکنیک‌هایی برای رفع شبهه استفاده کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: شبهاتی که مطرح می‌شود باید متناسب با روانشناسی آن مقطع سنی پاسخ داده شود، زیرا دین در نوجوان موضوع ذاتی است و پاسخ دادن به شبهات نوجوان با یک فرد مسن متفاوت است؛ بنابراین مشکل از دین و مذهب نیست، متأسفانه در روش‌های انتقال دین مشکل داریم.
وی ضمن برشمردن مراحل رشد شامل نوزاد، طفل، کودکی اول، کودکی دوم، نوجوانی اول و نوجوانی دوم، عنوان کرد: هرکدام از مقاطع سنی، ادبیات خاص خود را دارد.
نیاز اولیه خردسالان، بازی، حضور در جمع، مراوده با بزرگسالان و غیره است، در مقاطع سنی بالاتر، دیگر این نیازها وجود ندارد به همین منظور آموزش‌ها از جمله آموزش قرآن و اصول دین و مذهب باید مبتنی بر روانشناسی رشد باشد.
البته آموزش‌ها باید از کودکی دوم شروع شود.
آموزش زیر ۷ سال اشتباه است، مگر این‌که خردسال خودش علاقه‌مند باشد و شما فقط باید او را در فرایند آموزش قرار دهید.
وقتی از کودکی اول وارد کودکی دوم شدید، مدل آموزشی تغییر می‌کند، لذا در زمینه آموزش قرآن دائماً هماهنگی بین نیازها و لذت‌های خردسالان و آموزش قرآن باید وجود داشته باشد.
نصیری‌فرد با اشاره به لزوم توجه به بحث توسعه فردی گفت: جذب کودکان و نوجوانان به مسائل دینی، ۵۰ درصد به جلب اعتماد آن‌ها بستگی دارد، البته بیشترین تأثیرگذاری باید از سوی پدر و مادر و در خانه اتفاق بیافتد، کودکی که در خانه فهمی از مسائل دینی ندارد، هرچه نمازخانه را جذاب کنیم فایده‌ای ندارد.
وی تصریح کرد: فهم درست و دقیق شنیدن شبهه، توجه به سن و دانش شبهه‌کننده، داشتن سعه صدر در برابر شبهه، استفاده از منطق و استدلال، دفاع محکم از پاسخ‌های خود و گفتگوی فعال و ابتکاری، اصول و قواعد پاسخ به شبهه است.


 


چهارشنبه، 02 شهریور 1401 - 17:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0