FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


صیانت، تقویت و استمرار فعالیت‌های علمی «سمت» یک ضرورت است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 30 مرداد 1401 - 09:18

اقبال خوب و گسترده دانشگاهیان به آثار سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی، نشان از موفقیت این سازمان دارد.

سازمان،علوم،انساني،علمي،اسلامي،آثار،حوزه،دانشگاهي،قرار،اساتي ...


به گزارش خبرنگار مهر، نشست «بررسی کارنامه سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی» با حضور حمیدرضا خادمی، عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، به همت کانون اندیشه جوان در صفحه اینستاگرام کانون برگزار شد.
وی در ابتدا، با اشاره به تاریخچه و دلایل تأسیس سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی، اظهار داشت: در ابتدای انقلاب برخی موضوعات از جمله برنامه‌های آموزشی و منابع علمی دانشگاهی در دستور کار ستاد انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
بر اساس همین ضرورت بود که سازمانی به عنوان سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی درعلوم اسلامی و انسانی در سال ۱۳۶۳ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس و در سال ۱۳۶۴ راه‌اندازی شد.
سازمان سمت ابتدا با عنایت و حمایت امام راحل (ره) تأسیس شد و ایشان مبلغی را جهت راه‌اندازی سازمان سمت اختصاص دادند.
مرحوم استاد دکتر احمدی مؤسس سازمان سمت بودند و بیش از ۳۰ سال ریاست این سازمان را بر عهده داشتند.
شخصیت ایشان در تأسیس و تداوم فعالیت‌های سمت بسیار اثرگذار بود.
دکتر احمدی شخصیت جامع الاطرافی بودند که هم در علوم حوزوی و هم در تحصیلات دانشگاهی مدارج عالی داشتند.
ایشان همواره مورد احترام بزرگان حوزه و دانشگاه و مسئولان نظام بودند.
دکتر احمدی چهره ممتاز علمی فرهنگی بودند که طی عمر با برکتشان خدمات و فعالیت‌های ارزنده‌ای داشتند و سازمان سمت یکی از آن باقیات صالحات ایشان است.
خادمی افزود: سازمان سمت بعد از تأسیس بر اساس اساسنامه‌ای که برای این سازمان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شد فعالیت‌های خود را ترسیم و آغاز کرد.
در ابتدای اساسنامه اینطور آمده: به منظور پاسخگویی به نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در زمینه پژوهش، تألیف و ترجمه مآخذ مبنایی، درسی، کمک درسی و سایر منابع علمی در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی با نام مخفف سمت وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مصوبه سیزدهمین جلسه مورخ ۰۷/‏۱۲/‏۱۳۶۳‬ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.
وی به بیان اهداف سازمان سمت پرداخت و گفت: بر این اساس دو هدف کلی که برای سازمان ترسیم شده از این قرار است؛ هدف اول مطالعه و پژوهش در زمینه‌های علوم اسلامی و انسانی به منظور برطرف ساختن نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به مآخذ مبنایی، درسی، کمک درسی و سایر منابع علمی غیر معارض با مبانی اسلامی است و هدف دوم زمینه‌سازی مناسب برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی مرتبط است.
سازمان از همان ابتدا بر اساس اهداف ترسیم شده و به منظور اجرایی کردن آنها گروههای علمی و تخصصی در رشته‌های مختلف علوم انسانی از قبیل: مدیریت؛ اقتصاد؛ علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و غیره را راه‌اندازی کرد و به مرور زمان این گروه‌ها به بیش از ۳۰ گروه افزایش یافت.
سازمان دراین چند سال اخیر متناسب با فرمایشات ارزشمند مقام معظم رهبری دام ظله العالی به تأسیس برخی گروه‌های جدید مثل تمدن نوین اسلامی همت گمارد و همچنین طرح‌های پژوهشی خوبی در خصوص محورهای بیانیه گام دوم انقلاب در سمت به انجام رسید.
۲۵۰۰ عنوان کتاب معتبر دانشگاهی؛ مهمترین خروجی فعالیت‌های سازمان سمت
عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، ادامه داد: این گروه‌ها از ابتدا رویکرد اسلامی را در منابع خود مد نظر قرار داده و بر اساس سرفصل‌های مصوب شورای گسترش منابع علمی را تدوین و فعالیت‌های خود را ساماندهی کردند.
سازمان سمت فعالیت‌های علمی خود را از ابتدا تا کنون با همکاری بیش از ۲ هزار استاد از برجسته‌ترین اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کشور پیش برده است.
مهمترین خروجی فعالیت‌های سازمان تا کنون در قالب تدوین و انتشار بیش از ۲۵۰۰ عنوان کتاب معتبر دانشگاهی است که همه این کتب فرآیندهای ارزیابی را در گروه‌ها طی کرده و در شورای پژوهشی سمت مورد تأیید قرار گرفته همچنین در سازمان ویراستاری شده و در نهایت منتشر شده است.
فهرست آثار و تولیدات سازمان در کتابچه منشورات سمت و همچنین در سایت سمت قابل دسترسی است.
این پژوهشگر در پاسخ به انتقاد برخی اساتید دانشگاه مبنی بر اینکه آثار مجموعه سمت کمتر تولیدی و با رویکرد تحولی است و بیشتر انتشار برخی کتب در حوزه علوم انسانی اسلامی است، اظهار داشت: این انتقادات باید مصداقی مطرح شود تا بتوان در مورد آن بحث کرد.
کتابهای سازمان سمت در دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه و استفاده است و بعضاً برخی آثار به چاپ‌های متعدد رسیده است و این نشان از مقبولیت علمی آثار سمت در دانشگاه‌ها، وزارت علوم و نهادهای علمی کشور دارد.
همچین تمایل بسیار زیاد اساتید جهت همکاری با سمت در قالب‌های مختلف و نیز ارتباط موفق و مؤثر سمت با اساتید حوزه و دانشگاه نشان از توفیق سمت دارد.
ایجاد شبکه نخبگانی توسط سمت و ۲۵۰۰ عنوان متن علمی محصول این سازمان تحول بسیار بزرگی است که در بومی سازی علوم انسانی نقش منحصر به فردی ایفا نموده است.
این طبیعی است که هر کار بزرگی نواقصی هم ممکن است داشته باشد اما به طور کلی می‌توان گفت فعالیت‌های سمت در رشته‌های مختلف علوم انسانی توفیقات وسیعی داشته است.
از طرف دیگر نباید همه توقعات را در عرصه علوم انسانی و اسلامی از سمت داشت پس نقش سایر مؤسسات و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها دراین حوزه چه می‌شود؟
آنها به مراتب بودجه بیشتری نسبت به سمت دارند.
بودجه سمت با این حجم فعالیت نسبت به برخی پژوهشگاه‌های علوم انسانی و اسلامی در کشور بسیار کمتر است و لذا آن مؤسسات و نهادها باید نقش و سهم خود را در تحول نظامند علوم انسانی ایفا کنند.
ایشان ادامه داد: سازمان سمت هیچ گاه دستورالعملی مبنی بر اینکه آثارش باید در دانشگاه‌ها تدریس شود نداشته است، از این جهت این اقبال خوب و عمومی دانشگاهیان به آثار سمت نشان از موفقیت این سازمان دارد.
اینکه بعضی اساتید کتابهای سایر مؤسسات علمی را در دانشگاه تدریس می‌کنند منافاتی با فعالیت سمت ندارد، این یک جنبه رقابتی است که بین مراکز مختلف تولید محتوا وجود دارد و اشکال به حساب نمی‌آید.
خادمی در تکمیل پاسخ به نکته قبل و همچنین در پاسخ به این پرسش که وارد فضای رقابتی شدن سازمان سمت که خود متولی تولید کتب حوزه علوم انسانی است، مسیر تغییر و تحول در حوزه علوم انسانی اسلامی را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد، عنوان کرد: من این سوال را به نحو دیگری پاسخ می‌دهم؛ چطور تحولی اتفاق نیفتاده است؟
اگر اسم این حرکت و جهش علمی با این حجم از فعالیت‌های چشمگیر که توسط سمت رخ داده است تحول نیست پس چیست؟
ما در اوایل انقلاب در حوزه علوم انسانی چه داشتیم؟
از کجا به کجا رسیدیم؟
ما این ادبیات گسترده‌ای که آن هم به زبان فارسی توسط اساتید مسلمان ایرانی شکل گرفته را تحول نامگذاری می‌کنیم.
بیشتر منابع دانشگاهی ما در اوایل انقلاب آثار ترجمه‌ای و جزوات درسی و بعضاً به زبان‌های غیر فارسی بود.
من سوال شما را با یک سوال پاسخ می‌دهم؛ اگر سمت نبود ما امروز در حوزه علوم انسانی در چه وضعیتی بودیم، چه کتاب‌هایی داشتیم.
به هر حال در طول این سی و چند سال کار بزرگ و عظیمی شکل گرفته که البته نواقصی هم دارد اما این نواقص در برابر آن حرکت بزرگ ناچیز است و البته قابل بررسی و اصلاح است.
این محقق و پژوهشگر فلسفه با اشاره به کمی یا کیفی بودن آثار مجموعه سمت، مطرح کرد: بیش از ۲۵۰۰ عنوان متن و کتاب علمی توسط سمت و با همکاری اساتید بزرگوار و مؤلفان دانشمند تولید شده اما شاید بتوان گفت قریب به همین تعداد نیز آثاری بودند که در سازمان سمت پس از ارزیابی‌های دقیق در شورای علمی رد شدند.
این نشان می‌دهد اگر کمی‌گرایی مد نظر سازمان بود تعداد آثار منتشر شده آن به مراتب بسیار بیشتر از آثار فعلی می‌شد.
ملاحظات اسلامی با رویکرد تهذیبی و علمی و دقت‌هایی که در ارزیابی‌ها اعمال می‌شود باعث می‌شود بعضاً آثاری که در سمت رد می‌شود بسیار بیشتر از آثاری باشد که مورد تأیید قرار می‌گیرد.
بنابراین به این معنا کمی‌گرایی در سمت مدنظر نیست.
عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی کارنامه سمت را کارنامه پرباری دانست و ابراز کرد: سمت یک نهاد اثرگذار و تحول آفرین در حوزه علوم انسانی و یک میراث ملی و حتی فراملی به خصوص در میان کشورهای اسلامی و کشورهای فارسی زبان است.
بسیاری از منابع علمی سمت در دانشگاه‌های این کشورها ترجمه و تدریس می‌شود.
سمت یک نهاد علمی و فرهنگی موفق در نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب می‌آید که مرهون مجاهدت‌ها و تلاش‌های شبانه روزی مرحوم استاد دکتر احمد احمدی (طاب ثراه) و سایر مسئولان و مدیران و اعضای هیأت علمی سمت و کارکنان و همه اساتید گرامی دانشگاه و حوزه هست که مستقیم یا غیرمستقیم با این سازمان وزین همکاری داشته اند.
لازم به ذکر است که نواقص فعالیت‌ها و آثار سمت نیز مرتباً رصد می‌شود و این سازمان قطعاً به دنبال برطرف کردن نواقص و کاستی‌ها است و این مسئله را در دستور کار خود قرار داده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سمت پل ارتباطی خوبی با دانشگاه‌ها دارد و گروه‌های سمت آثار مجموعه را برای مدرسان مربوطه در دانشگاه‌ها ارسال می‌کنند و اطلاع‌رسانی در این خصوص به انجام می‌شود.
این ارتباط در یک حالت تعاملی اتفاق می‌افتد.
اما پاسخ به این دغدغه که آثار سمت بعضاً در برخی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و آثار دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعضاً ممکن است مشکلاتی هم داشته باشند نیازمند سیاست‌گذاری در سطح وزارت علوم است.
وزارت علوم باید نقش سمت را در سطح دانشگاه‌ها پررنگ‌تر از این ببیند و مسیری برای عرضه و تدریس مستقیم آثار سمت به دانشگاه‌ها پیش‌بینی کند.
این مهم نیازمند سیاست‌گذاری در وزارت علوم یا حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


 


یکشنبه، 30 مرداد 1401 - 22:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0