FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهبردهای جریان معارض در فعال‌سازی شاخه دانشجویی خود


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 30 مرداد 1401 - 14:31

معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت:یکی از راهبردهای ضد انقلاب در دانشگاهها تلاش جهت ایجاد همبستگی با اعتراضات صنفی چه در داخل دانشگاه و چه در سطح جامعه است.

دانشجويي،اسلامي،دانشجويان،انقلابي،جنبش،فضاي،معرفتي،ايران،تشك ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بسیج اساتید، محمد قربانی گلشن آباد در اردوی آموزشی تشکیلاتی «حا میم» دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های استان البرز با تبیین مفهوم «جنبش دانشجویی» گفت: درباره معنا و مضمون «جنبش دانشجویی» اختلاف نظرهایی درباره ماهیت «جنبشی» آن وجود دارد که به نوع نگاه و اقسام رویکردها، بر می‌گردد.
وی با اشاره به حرکت‌های دانشجویی به جریان شناسی جنبش دانشجویی پرداخته و گفت: جریان‌ها و گروه‌های متعدد و متنوعی در میان جنبش دانشجویی ایران وجود دارد که می‌توان در ساحت جریان شناختی، به سه دسته عمده اسلام‌گرایان، لیبرال‌ها (ناسیونالیست‌ها-لیبرالیست‌ها) و چپ‌ها (سوسیالیست‌ها- مارکسیست‌ها) تقسیم کرد.
وی افزود: آنچه که مسلم است بعد از شروع نهضت حضرت امام خمینی (ره) و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنبش دانشجویی ایران کاملاً منطبق بر اهداف، منویات و آرمان‌های امامین انقلاب اسلامی پیش رفته و به تعبیری جنبش دانشجویی ایران، ذات و هویتی کاملاً اسلامی و انقلابی دارد که در قالب تشکل‌های متعدد و متنوعی در حال فعالیت و کنشگری هستند از جمله سازمان بسیج دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و اتحادیه‌های دانشجویی که به صورت ویژه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت می‌کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به تلاش جریان‌های ضدانقلاب جهت نفوذ به فضای دانشگاهی و محافل روشنفکری، گفت: در کنار جریان غالب اسلامی و انقلابی در فضای دانشگاهی؛ جریان‌های معارض، اپوزیسیون و ضد انقلاب هم در تلاش هستند که شاخه دانشجویی خود را در محیط دانشگاهی فعال کنند؛ مشابه آنچه که گروهک‌های چپ گرا انجام می‌دهند و یا لبیرالها.
به عنوان مثال سازمان منافقین (سازمان مجاهدین خلق) به دنبال ایجاد کانون‌های شورشی است که تاکنون نتیجه‌ای نگرفته یا آنچه که شاخه دانشجویی برخی از گروهک‌های چپ مارکسیستی و سوسیالیستی تحرکات شوم و در عین حال نافرجامی جهت اسائه ادب به احکام نورانی اسلام از جمله حجاب انجام دادند.
وی گفت: لیبرال‌ها و نولیبرال‌ها نیز به دنبال فعال‌سازی شاخه دانشجویی خود از جمله شورای احیا، تادا، سازمان ادوار و … هستند که نتیجه بخش نبوده ولیکن جریان روشنفکری غربگرا؛ پشتیبانی فکری، لجستیک معرفتی و در کنار آن دوپینگ رسانه‌ای آن را برعهده داشته و به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، ضریبی چند برابری از تحرکات معدود آن‌ها به مخاطب القا می‌شود.
قربانی با اشاره به راهبردهای ضدانقلاب در محیط دانشگاه گفت: شایسته است به چند راهبرد جریان معارض در فعال‌سازی شاخه دانشجویی خود اشاره مختصری داشته باشیم: یکم؛ کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی را در زر ورقی از اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌پیچند که طبعاً با تاکتیک اغفال و نفوذ، راهبری کنند.
بنابراین رصد وضعیت فرهنگی و اجتماعی فضای دانشگاهی، امری مهم، ضروری و حیاتی است.
دوم؛ روش و متد جذب تشکیلاتی بر اصول هدونیسم (لذت گرایی) استوار کرده‌اند که با بهره برداری از اقتضائات جوانی، جذابیت‌های صوری ایجاد نموده تا بتوانند نفرات بیشتری را جذب تشکلات کنند.
راهکار مبارزه با آن، ایجاد فضای شاد و با نشاط مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی در فضای دانشگاهی است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: سوم؛ تلاشی فوق العاده جهت ایجاد همبستگی با اعتراضات صنفی چه در داخل دانشگاه و چه در سطح جامعه دارند به عنوان مثال به دنبال هم افزایی با جامعه کارگری، زنان و یا حتی نهادهای مدنی فعال در حوزه محیط زیست و یا حتی مجامع و کانون‌های خیریه هستند.
روشن است راهکار خنثی‌سازی آن، توسعه و تسری فعالیت‌های جنبش دانشجویی اصیل ایران اسلامی، به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و نیز اتصال و امتداد با نهادهای مدنی است که الحمدالله توجهی جدی در این حوزه از سوی تشکل‌های دانشجویی، قابل مشاهده است.
قربانی ادامه داد: حضور مؤثر تشکل‌های دانشجویان در پویش ملی " کمک مومنانه" و یا "اردوهای جهادی" دو مثال بارز از ده‌ها فعالیت اثرگذار در این زمینه است که ضرورت دارد با حمایت بیشتر مسئولین به لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد.
چهارم؛ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، محیطی مناسب جهت تحرکات جریان معارض ایجاد کرده و از آن به مثابه پایگاهی جهت شبهه افکنی، غوغاسالاری و شارلاتانیسم رسانه‌ای استفاده می‌کند.
طبیعی است راهکار رفع و دفع آن، در کنار مدیریت فضای مجازی و جلوگیری از "رهاشدگی" و "ول بودن" فضای مجازی توسط دستگاهای مربوطه، نهادهای دولتی و حاکمیتی؛ کنش انقلابی، هم افزا و رویکرد تهاجمی به سازه‌های پوچ و پوشالی لیبرالیسم و سوسیالیسم توسط دانشجویان تشکیلاتی اهمیت فراوانی دارد.
الحمدالله در این چند سال اخیر، الحق و الانصاف اقدامات فاخری در این زمینه شده ولیکن نباید به این میزان بسنده کرد و لازم است بیش از پیش، فعال باشیم.
بدیهی است جریان معارض، راهبردهای متنوع و متناسب با اقتضائات زمینه و زمانه‌ای را پیگیری می‌کند که به دلیل ضیق مجال به همین مقدار بسنده می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی سپس وارد بحث آسیب شناسی شده و تاکید کرد: اگر با رویکرد آسیب شناسانه، تشکل‌های دانشجویی انقلابی را بررسی کنیم مهمترین آسیب به زعم حقیر، فقر تئوریک و یا فقر معرفتی است.
بنابراین مهمترین اقدامی که متوجه و معطوف به تشکلهای دانشجویی است، استحکام مبانی معرفتی و تقویت قدرت تبیین و تحلیل است که این مسئله در طی دیدارهای تشکلهای دانشجویی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، همواره مورد تاکید و تصریح ایشان بوده و علی الدوام به تحکیم مبانی معرفتی و تعمیق اندیشه ناب اسلامی و انقلابی توصیه مکرر و مؤکد داشته‌اند.
وی گفت: حقیقت این است که تشکل‌های دانشجویی ده‌ها برنامه کلان و مهم در این حوزه انجام داده و انجام می‌دهند از جمله "طرح ولایت" که حقیقتاً یکی از فاخرترین برنامه‌های معرفتی است که یادگار مرحوم علامه مصباح یزدی (رحمه الله علیه) بوده و توسط بسیج دانشجویی برگزار می‌شود که توانسته دل‌ها و ذهن‌های پاک و مطهر دانشجویان را با آموزه‌های اسلام ناب، سیراب کند.
قربانی تاکید کرد: با این وجود بخش قابل توجهی از برنامه‌های معرفتی، در چند سال گذشته به دلایلی کمرنگ شد از جمله به دلیل فراگیری کرونا و نیز عدم همراهی و همکاری دولت لیبرال تکنوکرات قبلی و مدیران منصوب آن‌ها در دانشگاه‌ها که اساساً و از بیخ و بن، به دنبال تضعیف فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی ارزشی و انقلابی بودند و چه ظلم و جفایی بر آن‌ها وارد کردند الله اعلم.
وی گفت: الحمدالله با روی کارآمدن دولت انقلابی و انتصاب مدیران ارزشی، فرصت بی‌نظیری جهت رشد و اعتلا کمی و کیفی فعالیت جنبش دانشجویی ایجاد شده و نباید از این فرصت غفلت کرد.
از این منظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اصلی ترین و مهمترین مجموعه‌ای است که به تحکیم و تعمیق مبانی دینی و معرفتی دانشجویان می‌پردازد.
روشن است طرح معرفتی تشکیلاتی " حا میم" یک طرح فاخر و در عین حال ضروری بوده و ضمن تقدیر و تشکر بابت طراحی و عملیاتی سازی آن، ضروری است به تداوم و استمرار آن اهتمام ورزید.
قربانی در ادامه به جمع بندی مطالب خود پرداخته و تاکید کرد، اینکه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در طول سال چندبار با دانشجویان و نخبگان جوان دیدار می‌کنند که یکی از مهمترین این دیدارها، ضیافت افطاری سالانه تشکل‌های دانشجویی با معظم‌له است که دانشجویان تشکیلاتی با صراحت و شفافیت، مطالب خودشان را ارائه می‌کنند نشان از اعتقاد و اعتماد حضرت آقا به دانشجویان و به ویژه به تشکل‌های دانشجویی دارد.
قربانی ادامه داد: حقیقت این است مبتکر و مجری بسیاری از اقدامات جریان ساز کشور از جمله "اعتکاف"، "اردوهای جهادی"، "اردوهای آموزشی و تشکیلاتی"، "مطالبه‌گری از مسئولین"، "عدالت‌خواهی"، "هیات‌های دانشجویی"، "نشریات و مطبوعات دانشجویی" و … محصول مجاهدت‌های دانشجویان تشکل‌های انقلابی بوده و لازم است در این ایام عزای اهل بیت علیهم السلام خدای قادر متعال را شاکر و قدردان باشیم که ایران اسلامی واجد صدها هزار جوان مؤمن انقلابی است که به دنبال تحقق ایران قوی و مقتدر در افق بیانیه گام دوم هستند، جوانانی که چمران، باکری، باقری، همت، زین الدین، سلیمانی و… امروز ایران اسلامی هستند الحمدالله رب العالمین.


 


یکشنبه، 30 مرداد 1401 - 21:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0