FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راهبردهائی برای تقویت درس کارآفرینی دانش آموزان متوسطه


 

در برنامه ریزی کار فردی و گروهی مسائل فرآیندی مختلفی مورد توجه است:

  1. یکی از مسائل تفاوتهای فردی از نظر علاقه و توانمندیها و دانائیها می باشد.
  2.  بعضی افراد به تنهائی بخوبی می توانند کاری را از یک جنبه انجام دهند و بقیه کارهای مربوط به کارشان را به افراد دیگر بسپارند.
  3. بعضی افراد می توانند کارهائی را به تعالی از چند جنبه کار را خود انجام بدهند و بقیه کارها را به دیگران بسپارند.
  4. یکی از مسائل الگوهای کار و نقشۀ راه از ایده تا برآیند فروش و برنامه ریزی برای ادامه کار یا توقف کار و یا توسعه کار می باشد.
  5. یکی از مسائل مهارتهای فردی، خانوادگی و یا اجتماعی می باشد.
  6. یکی از مسائل آموزشهای دانائی و مهارتها می باشد.
  7. علاقه ها بحث مهمیست اما باید علاقه با استعدادها و مهارتها و توانمندیها و علم لازم همخوانی لازم را داشته باشد.
  8. تعامل نمودن با دیگران و پذیرش دیگران در کنار کار خود و همخوانی خُلق و خو نیاز به آموزش و پرورش و پردازش دارد تا بتوانند دو نفر یا چند نفر با هم کار هماهنگ و هم سو داشته باشند، البته در کنار توانمندی و علم و مهارتهای لازم که باید برخوردار باشند برای کاری که برای خود یا برایشان در نظر گرفته می شود.
  9. تقسیم کار با توجه به توانائیها از جمله مهارتهائی هست که برای توانمند شدن شاید لازم باشد هر از گاهی به نوبت بعد از اینکه در کاری مهارت یافتند جای خود را با دیگری عوض نمایند تا در همه قسمتهای کار توانائی لازم را کسب نمایند.
  10. در الگو سازیها لازم است به فرآیند انجام یک کار مثلا درست نمودن کتاب نقاشی و یا کتاب داستان و یا هر کتابی که در توانشان هست و یا نقاشیهایشان و یا فروش حبوبات در همه مراحلش مثلا تمیز نمودن حبوبات و شستن و خشک کردن آن و کیسه نمودن و برند نمودن آن و توزیع و فروش و بازرگانی و حسابداریش و یا محاسبات لازم و خرید و تدارکاتش همه باید قبلا اشراف لازم در مدیریت کار صورت پذیرد و به روشنی با مراحل کار و هماهنگیهای لازم این کار صورت پذیرد.
  11. ابتدا با ید آموزش و توانمند نمودن دانش آموزان مقدماتی  نظری و عملی باشد و بعد طرح متوسط باشد و بعد طرح پیشرفته باشد و بعد در کنار طرح مقدماتی و متوسطه طرح پیشرفته باشد.
  12. نباید کاری به عهده دانش آموزان و فراگیران قرار داد که از عهده آن بر نیایند و احساس ناتوانی نمایند و اگر دانش آموزان احساس ناتوانی نماید باید آموزش تمرین و ممارستها با توجه به توانمندیها را ارتقاء بخشید.
  13. آموزش و پرورش و مهارت آموزی و توانمند نمودن و به کار انداختن فکر و توانمندیهای مهارتی در کار آفرینی و اشتغال باید دورۀ مقدماتی و متوسطه و پیشرفته خود را به تعالی داشته باشد.
  14. برنامه ریزی برای انجام تمرینات مقدماتی یا متوسطه یا پیشرفته بگونه ای باشد که دانش آموز و فراگیر احساس فشار بر درسهایش نشود و به عنوان یک تکلیفی که کنار درسشهایش بدون فشار انجام می دهد به عنوان قسمتی از درسش انجام دهد و فعالیتها بیشتر در کلاس صورت پذیرد و مطمئن باشید که کاری را خود دانش آموز به توانائی که در او هست انجام می شود و نیازی به کمک پدر و مادر در قسمت مقدماتی و متوسطه و پیشرفته نداشته باشد ولی اگر در پاره ای از کارها راهنمائی معلمان و مربیان و پدر و مادر در کارهائی که در توان دانش آموزان و فراگیران هست در حدی که تقویت روحیه در انجام فعالیتهای کار دانش دانش آموز و فراگیر را ارتقاء بخشد یاری دهند ایرادی ندارد.
  15.  دروس باید با توجه به دروسی که دارند باشد تقریبا همه درسها این قابلیتها را مستتر می تواند در خود ایجاد نماید ولی دروس اختصاصی همه در کتابهای درسی همه کتابها امکان دارد کارهای عملی را برای دانش آموز و فراگیر سنگین نماید می تواند در هر سال تحصیلی یک کتاب درسی در فصلهائی متفاوت کارهای تخصی را درس دهند و کتابهای دیگر بطور تفننی هر دفعه یکی از دانش آموزانی که داوطلب می شود را در این راستا و با هدف بسترسازی برای ایجاد قابلیتها و توانمندیها و علم لازم در دروس مختلف در نظر گرفته شود.
  16. نمایشگاه کلاسی فردی و گروهی و همچنین نمایشگاه در مدرسه و نمایشگاه در منطقه و دوره مقدماتی و متوسطه و پیشرفته می توان در نظر داشت.
  17. ورزشها و بازیهای دو نفر یا چند نفر در ورزش و یا بازیهائی که می تواند خلاقانه باشد، ارائه درس یا نمایش بطور فردی و گروهی، تهیه روزنامه دیواری و یا نشریه مدرسه بطور فردی و گروهی و انجام کارهای مطالعاتی و اداره وظائفی در خانه و مدرسه بطور فردی و گروهی با توجه به توانمندیهای فردی و تفاوتهای فردی و علائق فردی و گروهی می تواند شروعی برای کارهای اشتغال آفرینی باشد.
  18. ابتدا می توان برای فعالیتهای فردی و گروهی برای آن معلم امتیازاتی به درسشان برای طول دوره و پایان دوره بدهد. بطور مثال پنج نمره به کارهائی که با توجه به توانائیهایشان انجام داده اند داده شود، که به عنوان امتیازی مثبت علوه بر نمره امتحانیشان در نظر گرفته شود و یا پنج نمره از کل بیست امتیازشان باشد.
  19. برای برنامه ریزی درسی اصول کسب کار در اسلام را مطابق فتواها و نظریات و رهنمودهای چهارده معصوم سلام الله علیهم و علمای اقتصاد باید کسب کار اسلامی آموزش داده شود.
  20. باید اهداف طرح مشخص شود که انتظار می رود این دانش آموزان و فراگیران چگونه توانمندیها و دانائیهائ و مهارتهائی را کسب نمایند، تا بتوان برنامه های درسی با اهداف انتظارات طرح تبیین نمود.
  21. باید بررسی نمود که کتابهای موجود دوره متوسطه اول و دوم چه توانمندیهائی را هم اکنون در این راستا به دانش آموزان آموزش می دهد.
  22. باید بررسی نمود روشهای تدریس معلمان هم اکنون در راستای آموزش و پرورش در کنار درس چگونه تحقق می یابد و چه توانمندیهائی و دانشها و مهارتهائی به دانش آموزان انتقال می یابد.
  23. رشد و پرورش شخصیت و اخلاق کار و توانمندیهای عقلانی و با شعف قلبی و علاقه و تعهد کار کردن و روحیه کاسبی داشتن و محاسبات و به رضایتمندی خداوند عمل نمودن از مسائلی هست که می تواند در  تعالی نقش آفرینی کارآفرینی و کسب و کار تاثیرات بسزائی داشته باشد.
  24. فعالیتهائی در مدرسه موازی این کارها وجود دارد مانند فعالیت بسیج و فعالیت شورای دانش آموزی و فعالیتها اتحادیه انجمنهای اسلامی و هلال و احمر و همیار پلیس که باید دید چه فعالیتهائی در راستای هدف طرح بطور موازی برای چند درصد از فعالیتهای درسی دانش آموزان وقت دانش آموز را به خود اختصاص می دهد و چه اندازه هدف طرح را پوشش می دهد و برای اینکه با هم تداخلی نداشته باشند چگونه عمل شود که فعالیتها بدون اینکه فشار مضاعفی بر دانش آموز وارد نماید در راستای تعالی نقش آفرینی آینده دانش آموزان و فراگیران مفید مؤثر واقع شود.
  25. بعد از بررسیهای لازم طرح و کتاب درسی آن باید اسمی داشته باشد متناسب با اهداف طرح، البته می توان در حال حاضر اسمی مقدماتی برای آن تعیین نمود.

گل افشان گل محمدی


شنبه، 29 مرداد 1401 - 23:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0