FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جامعه قرآنی کشور در سوگ "نابغه ای عالم و با اخلاق" / نظر مرحوم شهیدی پور درباره قاریان ایرانی و مصری


 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 24 مرداد 1401 - 17:53

جامعه قرآنی کشور به خصوص قاریان و حافظان تراز اول کشور در سوگ از دست دادن استادی نشسته اند که به گفته سیدمحسن موسوی بلده "به اعتراف همه اساتید قرآن، از نظر علمی و هوش، بدون اغراق از نوابغ جامعه قرآنی و حوزه و علم قرآنی او خارق العاده بود."

قرآن،تلاوت،قاريان،قرائت،قرآني،تجويد،وقف،اساتيد،مرحوم،مصر،است ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور از اساتید برجسته قرائت قرآن کشور روز گذشته در سن 64 سالگی از دنیا رفت.
او از اساتید برجسته علوم قرائات، تجوید، وقف و ابتدا و حافظ کل قرآن کریم بود.
وی در سال 1337 در قم متولد و در سال 1351 وارد مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی شد که دارالقرآن فعالی داشت.
شهیدی‌پور درباره ورودش به فضای قرائت قرآن می‌گوید: "با علاقه‌ای که به قرائت و حفظ قرآن داشتم و استعدادی که در خودم می‌دیدم، در کنار دروس حوزوی، حفظ قرآن را هم آغاز کردم و در سال 1355 توفیق حفظ کل قرآن را پیدا کردم.
همزمان با حفظ قرآن، مباحث مربوط به قرائات از جمله سبک‌های مختلف را هم کار می‌کردم و به مرور با تلاوت قاریان ممتاز مصری آشنا شدم."
سیدمحسن موسوی بلده از اساتید قرائت و تجوید کشور و صاحب کتاب حلیة القرآن درباره حافظ قرآن بودن مرحوم شهیدی‌پور می‌گوید: "او حافظه بسیار قوی و بی‌نظیری داشت که حتی محل تلاوت‌های قاریان را نیز به خاطر داشت، حافظ کل قرآن بود اما این را به رخ جامعه قرآنی نمی‌کشید."
موسوی بلده در این باره می‌افزاید: "از نظر علمی و هوش، ایشان بدون اغراق از نوابغ جامعه قرآنی و حوزه بودند و این مورد اعتراف همه اساتید قرآن است که علم قرآنی ایشان خارق‌العاده بود."
شهیدی‌پور خود درباره سابقه‌اش در قرائت قرآن می‌گوید: "به مرور با تلاوت قاریان ممتاز مصری آشنا شدم، ابتدا به سبک عبدالباسط و پس از آن به سبک منشاوی روی آوردم.
یادم هست زمانی که امکانات ضبط نداشتیم، تلاوت بسیار معروف استاد عبدالباسط از سوره های حشر وتکویر و فجر هر روز از مسجد اعظم قم پخش می‌شد و من در اوقات اذان‌گاهی سعی می‌کردم خودم را به مسجد برسانم و این تلاوت را گوش کنم."
او در این باره می‌افزاید: "من آن زمان بسیاری از وقت خود را صرف شنیدن رادیو قرآن مصر و کویت و سایر کشورهای عربی می‌کردم و با وسائل محدود و نه چندان حرفه‌ای که داشتم، تلاوت‌ها را ضبط می‌کردم؛ برخی از نوارهای تلاوت از کشور مصر هم به دست من می‌رسید."
این استاد فقید قرائت قرآن درباره تلاوت عبدالباسط می‌گوید: " هیچ یک از قاریان مثل عبدالباسط خصوصیت اعتدال در تلاوت را ندارد.
اعتدال به این معنا که همه‌ ابعاد قرائتش در یک حد مطلوب است، مانند یک غذای خوب که همه‌ شرایطش مطلوب است."
مرحوم شهیدی‌پور با این حال تلاوت‌های مصری را به عنوان یک تلاوت کاملاً ایده‌آل قبول نداشت و می‌گفت: "در مورد لحن ممکن است ایده‌آل باشد چه لحن بیانی و چه لحن مقامی، در مورد صوت هم همین‌طور.
اما در مورد تجوید و وقف و ابتدا اشکالات زیادی به تلاوت آن‌ها وارد است.
این استاد فقید قرائت قرآن تلاوت‌های متأخر پخش‌شده از رادیو مصر را فاقد اصالت دانسته، می‌گوید: "بسیاری از برنامه‌های رادیوی مصر برای من تکراری است.
ضمن اینکه تلاوت‌هایی هم که پخش می‌کنند، بعد از دهه‌ هشتاد میلادی غالباً از قاریان جوان‌تر و متأخرین است که با اصالت فاصله دارد."
او احمد ابوالقاسمی را یک "الگوی ایرانی" در تلاوت می‌دانست و معتقد بود ابوالقاسمی "تلاوتی مستقل و استادانه ارائه می‌کند." با این حال معتقد بود "قاریان ما را نباید با قاریان عصر طلایی مصر مقایسه کرد.
ولی امروزه قاریان جوان ما بهتر از قاریان جوان مصری تلاوت می‌کنند."
وی تلاوت خوب را تلاوتی می‌دانست که "عوام بپسندند و خواص ایراد نگیرند." و می‌گفت: "ما نباید یکی از این دو را فدای دیگری کنیم.
ایده‌آل ما یک تلاوت »مردمی و مطلوب» است."
این استاد فقید قرائت قرآن یکی از آسیب‌های مهمی که قاریان خوش‌خوان را تهدید می‌کند، پرداختن بیش از حد به موسیقی تلاوت و دور شدن از حالت خضوع و خشوع و آداب معنوی تلاوت می‌دانست و می‌گفت: "متأسفانه کم و بیش شاهد آن هستیم.
وقتی از نبی مکرم اسلام سؤال می‌شود چه کسی در تلاوت قرآن خوش صداتر است؟
فرمودند: «من اذا سمعت قرائته رأیت أنه یخشی الله» یعنی کسی که وقتی قرائت او را بشنوی دریابی که او از خدا می‌ترسد.
بدین معنی که آثار خوف تلاوت و خشیت الهی از تلاوت وی آشکار شود.
آیا واقعاً قاریان ما این گونه است؟
این مسئله به سبک زندگی آنان و نحوه استفاده از آموزه‌های قرآنی و تخلق به اخلاق و آداب قرآنی مربوط می‌شود."
سید محسن موسوی بلده درباره خصوصیات اخلاقی مرحوم شهیدی‌پور می‌گوید: بسیار سلیم النفس، مظهر خوش‌اخلاقی، تواضع و لبخند همیشه بر لبش بود، هرگز در طول این سالیان حتی یک لحظه عصبانیت ایشان را به خاطر ندارم، مخالفت‌‌های تند علمی برخی از دوستان به هیچ وجه ایشان را مکدر و تغییری در چهره او ایجاد نمی‌کرد."
شهیدی‌پور از سال 1359 به عنوان داور در مسابقات قرآن حضور یافت، با این وجود داوری را کاری اصیل در حوزه فعالیت‌های قرآنی نمی‌دانست و معتقد بود "کار اصیل، تدریس و ارائه مباحث آموزشی است.
اگر هم داوری می‌کنیم، می‌خواهیم در کنار آن، قاریان را توجیه و نکات و مباحث آموزشی را به آنها منتقل کنیم.
مسابقات هم زمانی خوب است که نتیجه‌ی آموزشی داشته باشد."
حجت‌الاسلام سید ابوالفضل حکیمی حافظ کل قرآن و از شاگردان مرحوم شهیدی‌پور درباره روحیه آموزشی او می‌گوید: "عمرش را وقف تحقیق و پژوهش و خدمت به قرآن و قرآنیان کرد و پناهگاه حافظان، قاریان، مرتلان و اساتید قرآن بود، درب منزلش به روی اینها باز و حلقه‌های قرآنی همواره در منزل ایشان دایر بود."
مرحوم شهیدی‌پور خودش در این‌باره می‌گوید: "من همانند قاریان قرآن که کرسی تلاوت دارند، بیشتر کرسی تدریس داشته و دارم و در عرصه تبلیغ نیز در توسعه و نشر و ترویج معارف قرآن و حدیث فعالیت می‌کنم."
این استاد فقید قرائت قرآن، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه بود و به عنوان مدیر گروه علوم و فنون قرآن کریم در موضوعات رسم، ضبط، کتابت، تجوید و قرائات، وقف و ابتدا وشیوه‌های حفظ و معارف قرآن به ارائه مباحث پژوهشی و آموزشی می‌پرداخت.
او کتاب‌های مهمی که متن درسی حوزه‌های علمیه داخلی و خارجی است در علوم تجوید، وقف و ابتدا، روخوانی و روانخوانی و قرائات تألیف کرد و علاوه بر این سالها عضو مراکز قرآنی مهم کشور از جمله کمیته علمی پژوهشی شورای عالی قرآن، مرکز طبع و نشر، شورای قرآن و عترت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حوزه‌های علمیه بود.
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
انتهای پیام/


 


سه شنبه، 25 مرداد 1401 - 22:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0