FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رشد ۴۰ درصدی اشتغال دانش بنیان/ ۶۰ پایه تشویقی برای اساتید


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 23 مرداد 1401 - 09:36

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از رشد ۴۰درصدی اشتغال دانش بنیان در پارک های علم و فناوری خبر داد و گفت: حدود ۲۵ هزار شغل دانش بنیان در پارک ها ایجاد شده است.

فناوري،علوم،پروژه،آموزش،علمي،ايجاد،زلفي،پارك،تحقيقات،گل،دانش ...


به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز خبرنگار صبح امروز نشست خبری را برگزار کرد.
وی با تبریک این روز گفت: از جامعه فرهیخته دانشگاهی باید تشکر ویژه داشته باشم.
از اساتید، کارکنان دانشگاه و به ویژه دانشجویان به خاطر همراهی این عزیزان در از سرگیری آموزش حضوری و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها و تبدیل آموزش مجازی به آموزش حضوری که همراهی کامل داشتند و منجر به این شد که در سال ۱۴۰۱ آموزش حضوری را آغاز کنیم.
وی گفت: از مهرماه هم آموزش‌ها به همین صورت پیگیری می‌شود و تلاش این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و برخی از دروس را نیز به صورت ترکیبی و تلفیقی خواهیم داشت.
زلفی گل با اشاره به اقدامات یک سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یکی از بسترهای مناسبی که طی یک سال گذشته ایجاد شد، ارتباط صنعت و دانشگاه بود.
تلاش ما این بود بخشی از ظرفیت تحقیقات کشور در راستای نیازهای جامعه هدایت کنیم و برای ارتباط پژوهش با نیازهای جامعه، نیاز به یک حلقه اتصال بود که با ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) آن را ایجاد کردیم و تاکنون ۵ هزار نیاز در سامانه نان ثبت شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ نیز مصوب شده است تمام دستگاه‌هایی که از بودجه پژوهشی استفاده می‌کنند، نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این سامانه را مصوب کرد.
زلفی گل اظهار داشت: مورد دیگری که پیگیری کردیم تأسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود که سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس آن را مصوب کرده بود اما ابلاغ نشده بود.
با پیگیری‌های وزارت علوم و رئیس جمهور این مصوبه ابلاغ و صندوق تأسیس شد و بودجه آن در سال ۱۴۰۱ مشخص شده است.
وی افزود: از برنامه‌های دیگر که در طول یک سال گذشته ایجاد کردیم تأسیس معاونت فناوری و نوآوری و به کارگیری نظام انگیزشی جدید بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان هر کدام براساس میزان اثربخشی که دارند بهره مندی داشته باشند.
زلفی گل تأکید کرد: بر همین اساس آئین نامه پایه‌های تشویقی را در هیئت امنای دانشگاه‌ها مصوب کردیم.
۶۰ پایه تشویقی برای اعضای هیئت علمی پیش بینی کردیم که هر عضو هیئت علمی در هر کدام که ظرفیت دارد و سرآمد است از پایه‌های تشویقی استفاده کند و این انگیزه برای افراد وجود داشته باشد.
وی همچنین به تفاهم نامه‌ای که با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری منعقد شده است، اشاره و تصریح کرد: براساس این توافق نامه صد نفر اول علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی و ۵۰ نفر هنر و زبان خارجی و مدال آوران از تسهیلات ویژه ای استفاده می‌کنند.
زلفی گل با اشاره به اینکه در یکسال گدشته ۱۸ مجله از جمهوری اسلامی وارد نمایه بین المللی اسکوپوس شده است، افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که درصد قابل قبولی از این مجلات را تحت نمایه بین المللی در آوریم و برای سردبیران و مدیران مسئولان مجلات، پایه های تشویقی و امتیازات خاص و یک حمایت مالی ویژه در نظر گرفته ایم و با افراد صاحب نظر در این زمینه قرارداد بسته ایم که برخی، مدیران ما را آموزش دهند تا مسیر تبدیل مجلات ملی به بین‌المللی تسهیل شود.
وی تعیین پروژه های کلان ملی، دستیار فناوری و پسادکتری فناوری را از دیگر مواردی نام برد که طی یک سال گذشته پیگیری شد.
تولید محصولات جدید با مشارکت خارجی ها در پارک فناوری بین المللی
وزیر علوم ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که جای پارک علم و فناوری بین المللی ایران خالی است و با رایزنی هایی که کردیم و خوشبختانه گام‌های موثری برداشتیم که پارک علم و فناوری ایران را اندازی کنیم و یک زمین ۱۰ هزار هکتاری را برای این کار اختصاص دهیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های دانش بنیان خارجی به صورت مشارکتی محصولات جدیدی را تولید کنند.
رشد ۴۰ درصدی اشتغال دانش بنیان
وی با اشاره به اینکه در طی یک سال گذشته رشد اشتغال در پارک های علم و فناوری حدود ۴۰ درصد بوده و حدود ۲۵ هزار شغل دانش بنیان در پارک ها ایجاد شده و ۱۲ هزار پردیس و پارک علم و فناوری جدید تاسیس شده است، گفت: نکته بسیار جالب توجه این که ما ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات وابسته به آموزش عالی داریم که منطق حکم می‌کند که وقتی این حجم پروژه‌های نیمه تمام را داریم، پروژه جدیدی را ایجاد نکنیم.
در سفرهای استانی رئیس جمهور ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت بودند، اختصاص یافته است.
تکمیل پروژه های نیمه تمام تا پایان سال
زلفی گل خاطرنشان کرد: برنامه داریم که این پروژه های نیمه تمامی تا پایان سال تکمیل کنیم؛ ما در هفته دولت ۳۲ پروژه صددرصد انجام شده را آماده افتتاح داریم و تعداد پروژه هایی که بالای ۹۷ و ۹۸ درصد انجام شده، ۶۱ پروژه است و تقریباً حدود ۳۰ پروژه دیگر داریم که میزان پیشرفت آن بین ۹۵ تا ۹۹ درصد است که با یک حمایت ویژه این پروژه ها نیز تکمیل خواهند شد.
وزیر علوم افزود: یک مشکلی که وجود دارد این است که مدال آوران المپیاد دانش آموزی ما در رشته ای که مدال کسب می‌کنند، ادامه تحصیل نمی‌دهند که حیف است دانش آموز ما مدال جهانی المپیاد ریاضی را کسب کند اما در رشته دیگری تحصیل کند؛ در صورتی که اگر این دانش آموز در همان رشته که مدال آورده و استعداد دارد ادامه تحصیل دهد در آینده به اثربخش‌ترین دانشمندان تبدیل خواهند شد.
برای اینکه در بین این افراد انگیزه ایجاد کنیم با بنیاد ملی نخبگان تفاهمنامه امضا کردیم که این عزیزان را بورس کنیم و بعد از فارغ التحصیلی شغلشان را به عنوان عضو هیئت علمی تضمین کنیم.
وی ادامه داد: در بحث فرهنگی، در زمینه آموزش منش و روش استادی موضوعی را مطرح کردیم که برخورد خوبی صورت نگرفت.
نکته مهم این است که معلمی و استادی یک تخصص است همانطور که پزشکی تخصصی است؛ اینکه یک فرد نابغه دکتری بگیرد و شاگرد ممتاز هم باشد و به عنوان استاد در دانشگاه مشغول شود اما با شیوه های معلمی، ارزشیابی و تعامل با دانشجو و طرح سوال اطلاعی نداشته باشد خروجی خوبی نخواهد داشت.
برگزاری طرح منش استادی برای اعضای هیات علمی
وی افزود: در همین راستا قرار بود امسال برای تعداد محدودی از اساتید، طرح منش استادی برگزار شود و سال‌های بعد با ایجاد زیرساخت های مناسب شرایطی مهیا کنیم که تعداد بیشتری اط همکاران شیوه معلمی را آموزش ببینند.
وزیر علوم ضمن بیان اینکه در بخش دانشجویی جذب دانشجوی بین الملل و دیپلماسی علمی بسیار مهم است، گفت: اینکه دیپلماسی علمی در کنار دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و منطقه ای قرار بگیرد، بسیار مهم است؛ برنامه ریزی کرده ایم که در جذب و دانشجوی بین المللی فعال باشیم چرا که پیش از این موسسات جذب دانشجو برنامه‌ریزی نداشتند و ما آیین نامه ای را مصوب کردیم و از این پس جذب دانشجویان بین المللی را ساماندهی خواهیم کرد.


 


یکشنبه، 23 مرداد 1401 - 13:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0