FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راه کارهایی برای رسیدن به علم نافع/ علمی که در مدارس ارائه می شود، ناظر به نگاه الهی باشد


 تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 22 مرداد 1401 - 15:12

یک استاد حوزه و دانشگاه می گوید هر علمی که کمک کند انسان در مسیر غایت خود قرار گیرد مصداق علم نافع است. علمی که در مدارس و دانشگاه ها ارائه می شود باید ناظر بر نگاه توحیدی و الهی باشد.

علم،نافع،نظري،مسئله،انسان،غايت،كاربردي،علوم،علمي،مدارس،انسان ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست مجازی از نشست‌های علم نافع با موضوع «علم نافع در مدارس و دانشگاه ها» با حضور حجت الاسلام دکتر محمدرضا یقینی استاد حوزه و دانشگاه، به همت کانون اندیشه جوان در صفحه اینستاگرام کانون برگزار شد.
حجت الاسلام یقینی درباره اهمیت ارائه علم نافع در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: حدود 2 هزار و 500 سال پیش ارسطو علم را به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد.
مقصود از علوم نظری، علومی است که تابع اراده انسان نیست و حکایت از واقعیاتی دارد که آن حکایت‌ها ارتباطی با اراده‌ی انسان ندارند و در مقابل، دانش‌های عملی، علومی هستند که تابع اراده‌ی انسان است.
مصداق علوم عملی، اخلاق و علوم نظری، ریاضیات است.
این تقسیم ارسطو دسته‌بندی دقیق و کاملی نیست و می‌توان از جهات مختلف به آن اشکال وارد کرد.
وی با بیان این که امروزه دانش‌ها معمولاً به دو دسته حقیقی و اعتباری تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد این تقسیم‌بندی نسبت به تقسیم‌بندی ارسطویی، دقیق‌تر و کامل‌تر باشد.
دانش‌های حقیقی دانش‌هایی هستند که گزاره‌ها و جمله‌های آنها می‌خواهند از اموری که واقعیت دارند و دارای اعتبار انسانی هستند، خبر بدهند.
معمولاً این دانش‌ها با هست و نیست بیان می‌شوند.
در مقابل، یک سری دانش‌ها وجود دارد که اعتباری هستند و واقعیت آنها بر اساس اعتبار بوده و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که دانش‌های حقیقی دارای دو مرتبه و یا دو وجه هستند اظهار داشت: یک وجه، وجه نظری و دیگری وجه کاربردی است.
دانش‌هایی که وجه نظری دارند می‌تواند شامل معرفت‌شناسی، فلسفه‌های مضاف و علوم پایه باشد.
یک سری دانش‌ها کاربردی بوده که این دانش‌ها می‌تواند وجهی از آن، علوم نظری باشد، منتهی آن وجهی که برای حل مسئله کاربردی محسوب می‌شود.
دانش‌های نظری نیز برای حل مسئله کاربرد دارند و نمی‌توان گفت دانش‌های نظری نمی‌توانند مسئله‌ای از مسائل بشر را حل کنند و صرفاً جنبه ذهنی و انتزاعی دارند اما مستقیماً در حل مسئله کارآمدی ندارند و با یک واسطه آنها به حل مسئله منتهی شده و کمک می‌کنند.
در واقع دانش‌های نظری پایه و مبنای دانش‌های کاربردی مانند فیزیک هستند؛ بنابراین دانش‌های نظری پایه دانش‌های مبنایی هستند.
دانش‌های کاربردی نسبت به دانش‌های نظری بی واسطه‌تر می‌توانند به حل مسائل زندگی انسان کمک کنند؛ از این رو علم نافع می‌تواند دامنه وسیعی از دانش‌های نظری و کاربردی و حتی دانش‌های اعتباری داشته باشد.
اگر علمی نافع نباشد، مضر خواهد بود.
وی با استناد به روایات درباره علم نافع یادآور شد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود آن چیزی که به کارت نمی‌آید آن را رها کن تا به آنچه به کارت می‌رسد برسی؛ این مسئله فراتر از مقوله علم می‌تواند باشد.
با توجه به غایت آفرینش انسان و مرتبه وجودی او، هر علمی که آدمی را به آن غایت وجودی خودش برساند علم نافع است.
علم نافع یک علم برهانی محکم است و اخلاق و نقش آدمی را به شکل متعالی سامان می‌بخشد و زمینه ترقی و اعتلای نفس را فراهم می‌کند.
علم نافع زمینه‌ساز برقراری عدالت در جامعه می‌شود تا انسان‌ها بتوانند به مراتب عالی انسانی دست پیدا کنند.
اهل بیت وقتی انسان‌ها را به تحصیل علم دعوت می‌کنند، ناظر به رسیدن آدم به غایت وجودی خودش است.
علم نافع هر کس می‌تواند با دیگری متفاوت باشد، آن هم با توجه به استفاده و کاربردی که برای فرد دارد.
این پژوهشگر افزود: انسان‌ها بر اساس یک گوهر واحد آفریده شده‌اند و پروردگار می‌فرماید این فطرت انسانی یک فطرت واحد است، از این رو آن بُعد از علمی که به فطرت مربوط می‌شود، علم نافع است، اما در مواردی که به مصادیق جزئی که تابع شرایط مکان و زمان بستگی دارد، به استعدادهای افراد برمی‌گردد.
برای مثال مسئله‌ای که مسئله همه افراد نیست، اگر همه بخواهند وقت خود را صرف آن کنند برای آنان این علم، علم نافع نخواهد بود.
یا برای مثال یک علم ممکن است زمانی برای انسان نافع و در برهه‌ای از زمان غیرنافع باشد.
یقینی در خصوص شاخصه‌های علم نافع مورد استفاده در مدارس و دانشگاه از منظر رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: ایشان در سخنان مختلف این مسئله را بیان فرمود و در دیدارها به علم نافع و همچنین در پیام بسیج اساتید به این مهم اشاره داشتند.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که معظم له درباره علم نافع می‌فرماید، همین مطالبی است که بیان شد.
این‌که علم نافع باید انسان را به آن غایت وجودی خودش نزدیک کند از جمله مواردی است که می‌تواند برای دانشجویان و یا دانش‌آموزان مصداق علم نافع باشد این است که به واسطه آن علم بینشی پیدا کنند که بتوانند با آن بینش آینده خود و جامعه را بسازند.
انسان به واسطه تزکیه به غایت وجودی دست می‌یابد از این رو تزکیه مقدم بر علم است علم نافع آن علمی است که به تربیت اخلاقی انسان آن هم مرحله اعلای آن کمک کند مرحله اعلای اخلاقی رسیدن به توحید است.
وی افزود: هر علمی که کمک کند انسان در مسیر غایت خود قرار گیرد مصداق علم نافع است.
به این ترتیب دانشی که در اختیار دانشجو و دانش‌آموز قرار می‌گیرد اگر به این هدف کمک کند آن علم نافع و اگر سبب دوری او از آن هدف شود علم مضر نام دارد.
به این ترتیب می‌توان متوجه شد بخش قابل توجهی از دانش‌هایی که در برخی رشته‌ها از جمله علوم انسانی ارائه می‌شود مضر است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مهمترین مؤلفه علم نافع در تدوین سیر کتب آموزشی باید توجه به رسیدن انسان به غایت متعالی باشد که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود و همچنین در رسیدن به این درجه متعالی حفظ کرامت انسانی بسیار مهم است اولین شرط برای رسیدن به کرامت انسانی آن است که در مسائل اقتصادی فرد بتواند روی پای خودش بایستد اما متأسفانه در دروس دانشگاهی و مدارس اصلاً این مهم را جزو برنامه درسی قرار نداده‌اند تا آن دانش‌آموز و دانشجو زمانی که از رشته تحصیلی خود فارغ شد قادر باشد آن چیزی که از این علم به دست آورده را به محصول تبدیل و آن را در جامعه ارائه دهد و بتواند روی پای خود بایستد.
زمانی که تحقیقات و مقالات دانشجویان را می‌بینیم نوعاً نگاه به پایان‌نامه نویسی این گونه است که دانشجو یک تزی بنویسد و آن را تمام کند تا بتواند مدرک خود را گرفته و از دانشگاه رها شود.
از این رو بیشتر مطالب پایان‌نامه‌ها تکرار متون گذشته بوده و مطالب جدیدی ارائه نمی‌شود و این مقالات از ارزش علمی کافی برخوردار نیستند.
یکی از ویژگی‌های علم نافع داشتن، آینده‌نگری است.
گاهی اوقات یک مسئله، مسئله امروز نیست اما ممکن است 10 سال بعد آن مسئله، مسئله روز باشد، از این رو امروز باید برای آن مسئله پاسخی طراحی شود.
در پایان یقینی به راهکارهای عملی برای رسیدن به علم نافع در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
این مطالبات می‌تواند با ابزارهای مختلف چون تشکل‌های حوزوی و دانشجویی و فضای مجازی به یک گفتمان تبدیل شود.
بنابراین علمی که در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود باید ناظر بر آن نگاه توحیدی و الهی باشد.
اگر نگاه توحیدی متعالی در علوم مدنظر گرفته شود، نگاه‌ها متفاوت می‌شود و بر اساس آن نگاه احکام جدید به دست می‌آید.
انتهای‌پیام/

 

علم،نافع،نظري،مسئله،انسان،غايت،كاربردي،علوم،علمي،مدارس،انسان ...علم،نافع،نظري،مسئله،انسان،غايت،كاربردي،علوم،علمي،مدارس،انسان ...علم،نافع،نظري،مسئله،انسان،غايت،كاربردي،علوم،علمي،مدارس،انسان ...

 


شنبه، 22 مرداد 1401 - 22:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0