FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تفسیر واقعه عاشورا در کتاب «معلم درس محبت»


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 21 مرداد 1401 - 19:06

کتاب «معلم درس محبت» نوشته آیت الله محمدعلی جاودان در صدد برررسی فضای حاکم بر دوران حکومت امام حسین و امام سجاد (ع) است.

اسلام،كتاب،قيام،امام،بررسي،محبت،معلم،درس،حضرت،تاريخي،حركت،ضل ...


معرفی کتاب؛
کتاب «معلم درس محبت» نوشته محمدعلی جاودان از نشر ایمان ماندگار است، این کتاب درباره چرایی و نتایج قیام خونین حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و چرایی و چگونگی عملکرد امام سجاد علیه‌السلام پس از نهضت عاشوراست.
معلم درس محبت در ۱۹۶ صفحه در سال ۹۴ به چاپ رسیده است، در این اثر، نه به سبک مقاتل و سیره‌نگاران، اتفاقات و جزئیات قبل و حین و بعد از عاشورا با دقت و ظرافت بررسی شده و نه تلاشی برای نشان‌دادن یک سیر کامل تاریخی را از ابتدای نهضت حسینی تا پایان دوره‌ٔ امامت حضرت زین‌العابدین ارائه داده، بلکه گزارشی از یک تتبع طاقت‌فرسا در میان آثار و منابع تاریخی متعدد در دوران حکوت امویان برای رسیدن به یک شناخت و درک عمیق از فضای حاکم بر جامعه‌ی اسلامی آن روزگار است لذا تعداد قابل‌توجّهی از مطالبی که در این اثر نقل می‌شود، هیچ ارتباط مستقیم و احیاناً غیرمستقیمی با قیام امام‌حسین ندارد، ولی منجر به شناسایی علل و عوامل پنهان و آشکار آن دوران می‌گردد که در فهم چرایی و چگونگی رفتار‌های ائمۀ آن عصر نقش به‌سزایی دارد.
کتاب حاضر، سه مقاله منتشر نشده از استاد محمدعلی جاودان است که به دلیل ارتباط عمیق مسائل و وحدت شیوه بررسی، در کنار یکدیگر قرار داده شده و در این کتاب چاپ شده است.
بررسی کارشناسانه آن مقطع تاریخی حسّاس در صدر اسلام و روشن کردن زوایای مختلف جنایات و مفاسد امویان در ابعاد تمام جهان اسلام، با زبانی جدید و نگاهی متناسب با نیاز‌های روز، از برجستگی‌های این اثر است.
شیخ محمدعلی جاودان سال‌ها شاگردی علامه آیت‌الله سیدمرتضی عسکری را در کارنامه دارد، ایشان با نگرشی کلان و توصیفی، جو حاکم بر جامعه و تلاش‌های به‌نتیجه‌رسیده بنی امیه را استخراج کرده و قیام حسینی را به صورت بی‌طرف و منصفانه داوری کرده است که آیا حرکت امام حسین اولاً حرکتی مناسب با شرایط آن زمان بود یا نه؟
ثانیاً آیا این حرکت به نتیجه رسید یا شکست خورد و ثالثاً سیر حضرت برای احیای اسلام و نجات جامعهٔ منحط آن روزگار چگونه توسط امام بعدی پیگیری شد و ادامه یافت؟
در بخشی از کتاب معلم درس محبت می‌خوانیم:
«روز دهم محرم سال شصت و یکم هجری در عالم اسلام واقعه‌ای رخ داده است که هنوز بعد از گذشتن قرن‌ها، ماهیت، ابعاد، فلسفه و تفسیر و تحلیل آن نیاز به بحث و بررسی دارد و این سوالات اساسی زیر و سوالات فراوان دیگری را به وجود می‌آورد:
-چه ضرورت حیاتی وجود داشت که موجب آن حرکت بزرگ تاریخی شد؛ حرکتی که به ظاهر حاصلش مصیبتی عظیم برای اسلام و انسانیت بود و شهادت سیدالشهدا و فرزندان و یاران ایشان و اسارت اهل بیت پیامبر را به دنبال داشت؟
-شرایط زمانهٔ ایشان به چه شکل بود که فاجعه‌ای با آن کمیت و کیفیت را توجیه کند؟
-اگر این حرکت و قیام برای حفظ اسلام بود این هدف به چه شکل و چگونه تأمین شد؟
-آن خطر که اسلام را تهدید می‌کرد چه بود؟»
محتوای کلی این کتاب در ۱۰ عنوان کلی به شرح ذیل منتشر شده است:
۱.
اشاره به جریان هدایت الهی و بازشناسی معنا و مفهوم ربوبیت خدای متعال؛ همچین برنامه‌ی شیطانی طاغوت‌ها در برابر این جریان الهی با ابزار جهالت و ضلالت
۲.
برشماری نمونه‌های متعددی از عناصر شیطانی جهالت و ضلالت که در تاریخ مربوط به عصر امویان ثبت وضبط شده است
۳.
بررسی آثار و نتایج قیام حسینی که شاهدی بر بیداری بعدی امت اسلامی و انفتاح باب رهایی از جهالت و ضلالت
۴.
اشاره به راهکار مصون ساز دین پس از ختم نبوت.
۵.
بررسی خصوصیات دوران امامت امام سجاد (علیه السلام) و مشکلات پیش روی آن حضرت
۶.
شمارش برخی جنایات و افساد‌های گسترده‌ی بنی امیه در راس حکومت اسلامی و در سراسر جامعه‌ی مسلمین
۷.
اشاره به برخی مشکلات و موانع احیای دین در بازگشت جامعه به اسلام ناب
۸.
نقل طرح‌ها و توطئه‌های چندگانه‌ی معاویه در هدم اسلام ناب محمدی با توهین به پیامبر اعظم، تلاش برای تحریف قرآن، ایجاد و ترویج عقاید باطب مذهبی و دشمنی و برخورد کوبنده با اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیان ایشان
۹.
تجمیع نمونه‌های جزئی و موردی از افساد گسترده‌ی حکومت با فرهنگ سازی و ترویج مفاسد اقتصادی، شیوع بی بندوباری، ترویج زمینه‌های گناه و هوس رانی در سطح عمومی و ...
برای بی ارزش ساختن افراد اجتماع و تسهیل امر استعباد آنان
۱۰.
تبیین رؤوس اقدامات حیات بخش امام علی بن الحسین (علیهما السلام) برای احیای جامعه‌ی منحط و خود فروخته‌ی آن عصر در قالب دعا و تضرع، اخبار از غیب، کرامت و بزرگواری در برابر مخالفان و دستگیری از بیچارگان و در راه ماندگان در سخت‌ترین شرایط و در برابر سفاک‌ترین خلفای فاسد اموی و مروانی
خواندن کتاب معلم درس محبت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم:
این کتاب را به کسانی که قصد دارند درباره قیام امام حسین (ع) بیشتر بدانند پیشنهاد می‌شود.

 

اسلام،كتاب،قيام،امام،بررسي،محبت،معلم،درس،حضرت،تاريخي،حركت،ضل ...

 


جمعه، 21 مرداد 1401 - 23:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0