FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رخداد عاشورا ظرفیت بی‌پایانی برای تولید متون دراماتیک دارد


 مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 مرداد 1401 - 11:47

محمدهادی زاهدی گفت:‌ تاریخ کربلا یک ظرفیت عظیم دراماتیک و پُر از قصه است و هرچه آن را روایت کنند تمام نمی‌شود.

كتاب،كربلا،منابع،متون،واقعه،حسين،تاريخ،ظرفيت،روايت،ادامه،مخا ...


به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «تکیه کتاب» با عنوان معرفی و بررسی کتاب «شهادت‌نامه حسین و شهیدان کربلا بر اساس کهن‌ترین منابع» چهارشنبه ۱۹ مرداد همزمان با دوازدهم محرم الحرام از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور محمدهادی زاهدی و سعید طاووسی مسرور برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمدهادی زاهدی با بیان اینکه مطالب کتاب «شهادت‌نامه حسین و شهیدان کربلا بر اساس کهن‌ترین منابع» روان، خوش‌خوان و متعهد به متن گردآوری شده است، گفت: سعی کردم در این کتاب مطلبی از خودم اضافه نکنم مگر در قسمت‌هایی که نیازمند مقدمه بود.
قلم، هنگام نوشتن این بخش که امام حسین (ع) از اسب به زمین می‌افتد در اختیارم نبود.
بنابراین آنچه را که در متن تاریخی روی داده با زبان روزآمد در اختیار مخاطب قرار دادم.
زاهدی با تاکید بر اینکه هنگام نوشتن کتاب از هشت منبع اصلی استفاده کرده است، ادامه داد: این منابع متعلق به قرن‌های دوم و سوم هجری است و قبل از قرن دوم مقتلی نوشته نشده و به دست ما نرسیده است.
تاریخ کربلا یک ظرفیت عظیم دراماتیک و پُر از قصه است؛ کاش توانایی آن را داشتم که این قصه‌ها را در قالب رمان بیان کنم.
ماجرای ولیعهدی یزید یک ظرفیت دراماتیک است.
در تاریخ کربلا نه تنها افراد ظرفیت درام دارند و قصه روایت می‌کنند بلکه اشیا نیز اینگونه هستند؛ عَلم، مَشک، اسب و تمام افرادی که در صحرای کربلا بودند هر کدام روایت‌گر یک قصه هستند و نمی‌توان گفت کدام قصه یا روایت جذاب‌تر از دیگری است اما بعضی قصه‌ها ظرفیت دراماتیک بیشتری دارند.
خود من نسبت به شهادت حضرت قاسم (ع) و شهادت حضرت علی اصغر (ع) ارادت بیشتری دارم.
صحنه خداحافظی امام حسین (ع) با حضرت قاسم (ع) بسیار دراماتیک است.
فصل‌های این کتاب درس‌هایی ارائه می‌دهند که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
ارائه روایت منسجم از تاریخ کربلا
این نویسنده ادامه داد: سال‌ها از واقعه کربلا گذشته است اما در طول این سال‌ها دست‌مایه‌های مختلفی همچون داستان، شعر، غزل و… از روی آن ساخته شده که نشان‌دهنده ظرفیت بی‌نظیر این واقعه است.
من با نوشتن این کتاب خواستم از خریداران یوسف باشم و بگویم برای امام حسین (ع) کتاب نوشتم.
درباره واقعه کربلا کتاب‌های خوبی نوشته شده و باید این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.
ملاحسین واعظ کاشفی نیازی را در جامعه شناسایی و کشف کرد و کتاب «روضه الشهدا» را نوشت؛ او ادیب و خطیب برجسته‌ای بود و با زبان فارسی و قصه‌بازی این کتاب را نوشت.
امروز نام مجلس عزای امام حسین (ع) با نام کتاب ایشان مُزین شده است؛ اتفاقی که بعد از ایشان دیگر تکرار نشد و تاکنون چنین قلم سِحرانگیز، زیبا، دل‌نشین و در عین حال مستند و مطابق نیاز جامعه امروز ندیدم و جای آثاری از این دست خالی است.
این عاشوراپژوه اضافه کرد: هدفم در این کتاب، ارائه روایت منسجم از تاریخ کربلا است و برای بیان این روایت از هشت منبع استفاده کردم اما این منابع قدیمی نیستند بلکه قدیمی‌تر از آنها نیز وجود دارد.
به عبارتی نمی‌خواستم به مقاتل برآمده از زحمت دیگران ارجاع دهم چرا که هدفم پرداختن به اصل ماجرا بود و به دنبال استقراء تام نبودم.
این کتاب درس‌نامه‌ای برای کسانی است که می‌خواهند امام حسین (ع) را بشناسند و درباره ایشان شعر، مرثیه و داستان بگویند.
نمی‌خواستم با ذکر منابع متعدد، خواننده را سردرگم کنم.
موضوع جغرافیای تاریخی یک دانش جدید است و در متون متقدم درباره واقع کربلا دیده نمی‌شود و باید برای کسب اطلاعات درباره این موضوع به متون متأخر استناد کرد.
به عبارتی در این کتاب در قسمت‌هایی به منابع متأخر مراجعه کردم که ضرورت داشت.
دغدغه من درباره تاریخ کربلا بیان همه تاریخ و همه متن نیست بلکه هدف ارائه یک متن مُتقن است.
وی ادامه داد: این کتاب درس‌نامه‌ای برای کسانی است که می‌خواهند اطلاعاتی درباره تاریخ کربلا از منابع معتبر داشته باشند و من به دنبال کار پژوهشی و دانشگاهی، مقابله با آثار دیگران، یا تصحیح سایر آثار نبودم.
درباره واقعه کربلا از منظرها و نگاه‌های مختلف حماسی، عرفانی، شهودی و… آثار متعددی نوشته شده است.
به اعتقاد من آثار تحقیقاتی درباره این واقعه برای مخاطب عام ملال‌انگیز است.
بنابراین سعی کردم در این کتاب با توجه به مبانی فکری خودم (نه از قول یک دانای کل) روایت معتبری ارائه دهم تا خواننده متن ماجرا را آنگونه که اتفاق افتاده ببیند و تعریف کند.
ظرفیت عظیم تاریخ کربلا در طول این سال‌ها جاری و ساری است و هر کسی می‌تواند بر اساس ظرفیت خود از آن استفاده کند.
زاهدی در پایان گفت: سابقه روزنامه‌نگاری به من کمک کرد به گونه‌ای این کتاب را بنویسم که برای مخاطب عام قابل فهم و خوش‌خوان باشد؛ اگر به زبان ساده، روان و گویا برای مخاطبان کتاب بنویسیم خدمت بزرگی به گسترش آموزه‌های اهل بیت (ع) کرده‌ایم.
مطلب غیر مستند در کتاب وجود ندارد
در ادامه این نشست، سعید طاووسی مسرور کتاب «شهادت‌نامه حسین و شهیدان کربلا بر اساس کهن‌ترین منابع» را اثری خوش‌خوان با چاپ مناسب توصیف کرد و گفت: کتاب، قلم روانی دارد و مطلب غیرمستند در آن دیده نمی‌شود.
کتاب فاقد نمایه است و ناشر باید به این موضوع توجه کند؛ نمایه اشخاص و مکان‌ها در کتاب‌های تاریخی اهمیت بالایی دارند.
اگر در این کتاب، نمایه آیات و روایات نیز گنجانده می‌شد بهتر بود.
ملاک گزینش متون و منابع در این کتاب مشخص نیست؛ متون متقدمی وجود دارد که می‌توانست در این کتاب مورد استفاده نویسنده قرار بگیرد.
چرا به آثار دیگر شیخ صدوق در این کتاب اشاره نشده است؛ شیخ صدوق در پنج کتاب به واقعه عاشورا می‌پردازد.
نویسندگان حوزه عاشورا، سخنرانان و فعالان این واقعه چرا صرفاً به سراغ متون متعارف می‌روند و سایر متون را نادیده می‌گیرند.
گزارش‌های متعدد و فراوان در متون قرن‌های اول تا چهارم هجری قابل استناد و اعتنا هستند و نویسنده می‌توانست در تکمیل مباحث این کتاب از آنها استفاده کند.
این محقق ادامه داد: بهتر بود نویسنده در مقدمه کتاب درباره چرایی استفاده از متون توضیح می‌داد.
نویسنده به بیست‌ویک منبع مراجعه کرده که اندک است و این منابع صرفاً متون متقدم نیستند بلکه متون معاصر نیز در آن مشاهده می‌شود.
بهتر بود برای مطالعات تکمیلی مخاطب فارسی‌زبان ارجاعات بیشتری داده می‌شد، چرا که مخاطب عام هدف اصلی کتاب است.
باب تحلیل در کتاب باز شده است که باید مفصل‌تر و دقیق‌تر به آن پرداخته شود.
همچنین ملاک گزینش منابع و روایات برای من مشخص و روشن نیست.
اعراب‌گذاری جزو حُسن‌های کتاب است و خواندن این کتاب را به مخاطبان عام، دانشجویان پیشنهاد می‌کنم چرا که مطالب غیر مستند در آن وجود ندارد و با سِیر روان واقعه را تعریف می‌کند.


 


جمعه، 21 مرداد 1401 - 18:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0