FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قنبریان: بی‌طرفی در جامعه دینی به نفع دشمن است


 فارس | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 20 مرداد 1401 - 16:54

محسن قنبریان گفت: این درس مهمی‌ است که بی‌طرف‌ها هم باعث شکست در صفین شدند و هم عاشورا را رقم زدند. در یک جامعه دینی بی‌طرفی به نفع دشمن است.

كوفه،امام،شهر،ابوموسي،جنگ،كشتن،نفر،مومن،امان،اهالي،علي،قنبري ...


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسن قنبریان، مهمان سیزدهمین قسمت از فصل کوفه برنامه سوره با موضوع روانشناسی اجتماعی کوفه بود.
او در ابتدای برنامه با تشریح وضعیت کوفه این شهر را متفاوت از مکه و دیگر شهرهای اسلامی دانست و گفت:‌ این شهر شهری نظامی بود و اولین خشت آن را فرماندهان نظامی و سفیران اسلام گذاشتند و حدود ۲۰ هزار نفر به آن مهاجرت کردند و البته در همان دهه اول جمعیت آن به ۱۰۰ هزار نفر رسید.
به مرور پیشهوران و افراد دیگر هم به این شهر اضافه شدند و تا زمان امام علی با تقسیم بندی قبیله‌ای در این شهر روبه رو بودیم.
باید توجه کرد که نیمی از جوانان این شهر مادر ایرانی داشتند ولی با این حال در خدمت همان عصبیت قبیله‌ای بودند.
چون این شهر کارویژه فتوحات داشت دو عنصر اساسی نظامی گری و خشونت و نیز حساس بودن به شعائر اسلامی در آن وجود داشت.
وی ابوموسی اشعری را مهاجری از حبشه دانست که در فتوحات هم نقش داشته و فسق آشکار هم ندارد و گفت:‌ او معلم قرآن یمنی‌هاربود.
ابوموسی و کوفه در هم تنیده بودند و موفق‌ترین حاکم قبل از امویان در کوفه است.
در کوفه دوگانه غلطی بین حاکم مومن ضعیف و فاسق قوی شکل گرفت ولی ابوموسی با این الگو تفاوت داشت و نه روحیه ضعیف داشت و نه فسق آشکار داشت.
تئوری اهالی قعود یا همان بی‌طرفی
او به قصد امام علی(ع) برای تعویض ابوموسی اشعری اشاره و بیان کرد: مالک اشتر برای ابوموسی خیرخواهی کرد و باعث ابقای او شد.
ابوموسی تئوری اهالی قعود یا همان بی‌طرفی را در کوفه اجرا کرد و می‌خواست یک کشور بی‌طرف بین دعوای مدینه و شام و مدینه و بصره درست کند.
زمانی که به ابوموسی گفته شد با امام بیعت کن، ابتدا نپذیرفت و نیز پس از این که جنگ جمل پیش آمد آن را فتنه خواند و اعلام کرد برای جنگ بیعت نخواهد کرد.
وقتی نمایندگان امام به سوی او رفتند باز هم خطبه‌ای خواند و در نهایت باعث شد از بین ۱۰۰ هزار نیرویی که کوفه داشت نهایتا حدود ۶ هزار نفر به سپاه امام بپیوندند که بسیار کم است.
این کار باعث می‌شود بصری‌ها هم همین کار را کنند و به نوعی الگو تبدیل شده بود.
قنبریان با اشاره به این که به شدت باید مراقب باشیم انسان ناکارآمد را به خاطر ایمانش به کاری نسپاریم گفت:‌ برخی اوقات مومن قوی و خوب به عنوان مومن ضعیف و ناکارآمد جا زده می‌شود که این کاری رسانه‌ای است برای تضعیف مومنان و نباید استانداردهای انقلاب اسلامی و امیرالمومنین را کنار بگذاریم برای این که به سمت کارآمدی برویم.
حکومت اموی همه چیز را فدای امنیت می‌کرد
وی تاکید کرد که باید به شدت نسبت به ویروس اموی حساس بود در بیان ویژگی‌های این موضوع گفت:‌ حکومت اموی همه چیز را فدای امنیت می‌کرد.
آنها عدالت و آزادی‌های شهروندی را ذبح می‌کردند و البته امنیت ناشی از این هم ناپایدار است و در ذیل خودش آشوب دارد در صورتی که اگر از راه امام علی تامین امنیت کنیم اینگونه نخواهد بود.
در فضای آزاد است که عمار‌ها به وجود می‌آیند و اقتضای حکومت به روش امام علی(ع) این است که باید عمارها هم زیاد شوند.
این کارشناس مذهبی به لیله الهریر در جنگ صفین اشاره کرد و ضمن تاکید بر این که ما این شب را به خوبی تبیین نکردیم بیان کرد: امام از مغرب تا صبح در این شب جنگید به گونه‌ای که شمشیر حضرت تاب برداشت و ۵۰۰ نفر را به هلاکت رساند تا جایی که کار در حال تمام شدن بود و پیروزی نزدیک بود اما همان شبی است که فردای آن قرآن بر سر نیزه‌ها می‌رود.
اهالی ندبه چه کسانی‌اند؟
قنبریان عاشورا را متشکل از سه صف از مردم خواند نه دو صف حسینیان و یزدیان و در تشریح صف سوم افزود: بی‌طرف‌ها یا اهالی قعود صف سوم بودند که اهالی تپه ندبه هم نام دارند.
این افراد در یک تپه جمع شدند و برای امام حسین(ع) ندبه خواندند.
طبق اسناد تاریخی گفته می‌شود هیچ فرد بالغی در کوفه نمانده بود مگر این که به جنگ اعزام شد ولی در بین اعزام بسیاری سپاه عبیدالله را ترک می‌کردند و لشکر ۱۰۰۰ نفری تا به کربلا می‌رسید ۳۰۰ نفر می‌شد چرا که از جنگ با امام ابا داشتند.
با این حال نمی‌توانستند به کوفه برگردند چون گردن زده می‌شدند.
این افراد به سپاه امام هم نمی‌پیوندند و در بیابان‌های اطراف ساکن شدند و گریه می‌کردند و برای پیروزی امام دعا می‌کردند که برخی نیز به آنها اعتراض می‌کردند که چرا به جای دعا به یاری امام نمی‌روید.
این درس مهمی‌ است که بی‌طرف‌ها هم باعث شکست در صفین شدند و هم عاشورا را رقم زدند.
در یک جامعه دینی بی‌طرفی به نفع دشمن است.
وی کوفه را شهری خواند که هم خلفا را به ستوه آورد هم امام علی(ع) را و بیان کرد: خلیفه دوم هم می‌گفت کوفه من را به ستوه آورده چرا که اگر فردی نرم‌خو را به آنجا منصوب کنم تضعیفش می‌کنند و اگر فردی سخت گیر را منصوب کنم از او شکایت می‌کنند.
این نکته نیز وجود دارد که خلیفه دوم دوگانه‌ای شکل داد که حاکم کوفه یا باید مومن ضعیف باشد یا فاسق قوی در حالی که حالت سوم یعنی مومن امین و نیرومند بهترین حالت بود.
او نهضت علیه عثمان را اساسا کوفی خوانده و در بیان ریشه‌های شکل‌گیری آن گفت:‌ ۹ نفر از معترضین به سیاست‌های سعیدبن عاص از جمله مالک اشتر و کمیل شروع به اعتراض کردند و بن عاص نیز آنها را به شام تبعید کرد و معاویه نیز آنها را تبعید کرد و این گونه شهر به شهر چرخیدند و دامنه اعتراض را به شهرهای دیگر هم بردند.
افراد مختلفی از مصر و جاهای دیگر در مدینه جمع شدند و ۴ ماه خانه عثمان را محاصره کردند و در نهایت او کشته شد.
تبعیض در جامعه اسلامی
قنبریان شهر کوفه در زمان عثمان را دارای تبعیض علیه غیرعرب‌ها دانست و بیان کرد: مردان غیرعرب حق ازدواج با زنان عرب را نداشتند و در پرداخت بیت‌المال هم تبعیض بود و حتی قاضی هم نمی‌توانستند بشوند.
وی در پایان برنامه گریزی نیز به سخنان رجبی دوانی در مورد کشتن غافلگیرانه در اسلام زد و با تفاوت گذاشتن میان اغتیال و فتک گفت:‌ اگر صرفا نگاه تاریخی داشته باشیم گاهی به خطا خواهیم رفت و باید نگاه فقهی نیز داشته باشیم.
اغتیال در جنگ معنا پیدا می‌کند اما فتک فقط کشتن غافلگیرانه نیست بلکه کشتن غافلگیرانه‌‌ای است که در زمان امان دادن به طرف مقابل رخ می‌دهد.
اگر چیزی از جنس امان به دیگران در کار باشد کشتن او قطعا در اسلام مشکل دارد.
اما اغتیال از اصول جنگ است و مثلا کشتن قاتل سردار سلیمانی فتک محسوب نمی‌شود و اغتیال است چرا که اعلام شده است ما اگر بتوانیم او را خواهیم کشت و از طرفی در امان ما نیست و در امان دشمن است.
اما کسی که وارد خانه می‌شود به نوعی در امان است و کشتن او فتک محسوب می‌شود و ماجرای مسلم و عبیدالله هم از این سنخ است.
انتهای پیام/

 

كوفه،امام،شهر،ابوموسي،جنگ،كشتن،نفر،مومن،امان،اهالي،علي،قنبري ...

 


جمعه، 21 مرداد 1401 - 17:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0