FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تأثیرسنجی و ذائقه سنجی حلقه مفقوده ساخت برنامه های تلویزیونی


 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 21 مرداد 1401 - 11:29

مقوله تأثیرسنجی و ذائقه سنجی از حلقه های مفقوده رسانه ملّی است که علاوه بر تأکید پیمان جبلی بر این مهم، بسیاری از مردم کوچه و بازار هم بارها و بارها این درخواست را داشته اند که نظرخواهی ها به این سمت و سو برود.

مخاطب،تأثيرات،تأثير،حوزه،برنامه،صداوسيما،سريال،نظرسنجي،سنجش، ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست علمی «تأثیرسنجی برنامه‌­های تلویزیون؛ چالش­‌های امروز و سیاست­‌های پیش­رو»، با سخنرانی مجید محمدزمانی در مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما برگزار شد.
در این نشست مجید محمدزمانی، دکترای سیاست­گذاری فرهنگی ضمن تأکید بر ضرورت اثرسنجی محتوا از منظر فقهی، ملی (سیاست­‌های کلان) و سازمانی؛ به تبیین محدوده مفهومی «تأثیر» پرداخت و با اشاره به ادبیات پژوهش در حوزه تاثیرسنجی، ارزیابی انتقادی از پژوهش­‌های داخلی در این حوزه ارائه داد.
بخش اصلی سخنرانی به معرفی روش چک­‌ لیست یا بازبینه اختصاص داشت.
این پژوهشگر حوزه رسانه و فرهنگ، با تاکید بر این که اجرای مؤثر تأثیرسنجی برنامه­‌های تلویزیونی، نیازمند چارچوب اثرسنجی است، چک‌­لیست را شیوه‌­ای نو در این عرصه دانست.
بخش پایانی سخنرانی، در برگیرنده پیشنهادها و سیاست­‌های رسانه­‌ای برای بهبود فرایندهای تأثیرسنجی با هدف ایجاد و تقویت تأثیرهای مطلوب و کاهش تأثیرات نامطلوب بود که از جمله این پیشنهادها می‌­توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- توجه به تأثیر برنامه بر مخاطب به جای تمرکز صرف بر نظرسنجی و اعلان میزان مخاطب در ارزیابی برنامه‌­ها و شبکه‌­ها؛
- اثرسنجی برنامه­‌ها مبتنی بر چارچوب­‌های برخاسته از ارزش­‌های بومی-دینی؛
- توجه به ویژگی­‌ها و نقش فعال مخاطب در فرآیند اثرسنجی برنامه؛
- بهره‌‌‌گیری از روش بازبینه جهت پرهیز از غفلت نسبت به گستره تأثیرات برنامه­‌ها؛
- استفاده از معیارهای مشترک سازمانی و دانش تجمیع شده کاربردی در ارزیابی طرح­‌های برنامه‌ها؛
- شناسایی اثرات احتمالی برنامه‌­ها پیش از تولید و پخش (مثلاً بر مبنای پژوهش در فصل­‌های قبلی برنامه یا سریال)؛
- به کارگیری روش‌­های متنوع در سنجش تأثیر متناسب با نوع تأثیر مورد نظر؛
- اجرای تأثیرسنجی با همراهی و تعامل با عوامل تولید برنامه؛
- ارائه پیشنهادهای کاربردی اصلاحی به برنامه‌سازان به منظور کاهش تأثیرات نامطلوب و ایجاد یا تقویت تأثیرات مطلوب برای تولیدات آتی.
با توجه به تجربیات پژوهشگران و مدیران مرکز تحقیقات در حوزه سنجش و تحلیل تأثیرات رسانه­‌ها، این نشست با مشارکت فعال آنان در طرح پرسش، بحث و نقد همراه شد.
در ابتدای این نشست که مدیران و پژوهشگران مرکز تحقیقات در آن حضور داشتند، آزاده سالمی، سرپرست گروه مصرف رسانه­‌ای، ضمن اشاره به برخی چالش­‌های نظری و روش‌­شناختی مطالعات اثرسنجی، به ضرورت­ اجرای این گونه پژوهش­‌ها تأکید کرد و هدف از برگزاری این نشست را آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی حوزه سنجش تأثیر برنامه‌­های صداوسیما دانست.
این موضوع در حالی است که همیشه نظرسنجی‌های صداوسیما با بحث و اظهارنظر همراه بوده است.
این بحثِ تأثیرسنجی و یا حتی ذائقه‌سنجی جزو مفقوده‌های نظرسنجی رسانه ملّی به شمار می‌رود که بسیاری از مخاطبان در کوچه و خیابان هم بارها در گزارش‌های میدانی تسنیم این درخواست را داشته‌اند که نظرسنجی و نظرخواهی به این سمت و سو برود.
واضح است که اگر خوراکِ مناسب و متناسب با ذائقه سخت‌گیرِ مخاطب امروز تهیه نشود، مخاطب سراغِ رسانه‌های دیگری برای تماشای فیلم و سریال و برنامه‌های مورد انتظارش می‌رود.
چنانچه این تأثیرسنجی‌ها و ذائقه‌سنجی‌ها در دستور کار قرار بگیرد به طور قطع خروجی سریال‌ها از متن واقعیت‌های جامعه دور نخواهند بود و برنامه‌ها متناسب با نگاه و سلیقه و خواستِ مخاطب ساخته و پرداخته می‌شود.
بنابراین انتظار می‌رود در نظرسنجی‌های جدید رسانه ملّی، به طور خاص از عموم مخاطبان پرسیده شود که انتظاراتشان از سریال‌ها و برنامه‌های مطلوبشان چیست؟
بی‌تردید ایده‌های راهگشایی که مردم عادی کوچه و خیابان می‌دهند می‌تواند بهترین دستمایه برای ساخت کارهای فاخر و ارزشمند در صداوسیما باشد.
از طرف دیگر اگر در جریان نظرسنجی‌هایی که هرچند وقت یک بار اعلام می‌شود؛ فیلم، سریال و یا برنامه‌ای به عنوان پربیننده‌ترین معرفی می‌شود، نتایج حاصله به سمت تأثیرسنجی نیز پیش برود، اتفاقات مهمی خواهد افتاد و سازندگان برنامه و سریال بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که چه نوع مفاهیم و ایده‌هایی را به آنتنِ صدا و سیما برسانند.
انتهای پیام/

 

مخاطب،تأثيرات،تأثير،حوزه،برنامه،صداوسيما،سريال،نظرسنجي،سنجش، ...مخاطب،تأثيرات،تأثير،حوزه،برنامه،صداوسيما،سريال،نظرسنجي،سنجش، ...مخاطب،تأثيرات،تأثير،حوزه،برنامه،صداوسيما،سريال،نظرسنجي،سنجش، ...

 


جمعه، 21 مرداد 1401 - 16:54 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0