FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


طاهرزاده: تفاوت‌های رهبری امام علی(ع) و معاویه/ ایران چگونه می‌تواند عامل وحدت باشد؟


 فارس | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 مرداد 1401 - 20:13

طاهرزاده گفت: دوست‌دارترین، دوستان اهل‌بیت و دشمن‌ترین دشمنان در کوفه بودند چرا که کوفه روحی واحد نداشت. باید بدانیم فقط ایرانی بودن برای داشتن روحی واحد کافی نیست و ایران به ضمائم تشیع و انقلاب اسلامی می‌تواند وحدت ایجاد کند.

 


طاهرزاده گفت: دوست‌دارترین، دوستان اهل‌بیت و دشمن‌ترین دشمنان در کوفه بودند چرا که کوفه روحی واحد نداشت.
باید بدانیم فقط ایرانی بودن برای داشتن روحی واحد کافی نیست و ایران به ضمائم تشیع و انقلاب اسلامی می‌تواند وحدت ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، اصغر طاهرزاده مهمان یازدهمین شب از فصل کوفه برنامه سوره بود.
وی در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه کوفه از یک جهت سطح بالایی از تفکر داشت و از سوی دیگر در برابر شام مرعوب بود، گفت: اگر از خودمان نگهبانی نکنیم این نحوه نخبگی، می‌تواند باعث خودبینی در بین‌ ما شود.
کوفه چشم‌اندازی در برابر آینده خود ندید چرا که جامعه منسجمی نبود که بتوان آن را یک جامعه دانست.
کوفه موحد بود، اما به جای حیات قدسی به قبیله‌‌های خود فکر می‌کرد.
بحران‌های علی (ع) و خلافت
طاهرزاده با بیان اینکه بحران‌های عظیمی پیش‌روی امام علی(ع) بود که منحصر به خود ایشان بوده و خلیفه‌های دیگر آن را تجربه نکردند بیان کرد:‌ این بحران‌ها باعث تولد «امام» شد و در برابر این بحران‌ها، ظرفیت خود را نشان داد.
توجه کنید که این قاریان قرآن بودند که حکمیت را به امام تحمیل کردند.
حضرت در برابر این‌ها باید چه می‌کرد؟
ایشان صبر کردند اما زمانی که طغیان کردند و شروع به قتل مردم کردند و حجت تمام شد، ۴ هزار نفر را از دم تیغ گذراندند.
از فتنه‌های کوفه تا تحریم‌های آمریکا
وی با اشاره به ماجراهایی که برای امام علی(ع) پیش آمد گفت:‌ این مسأله حکایت از آن دارد که اسلام و مسلمانان راستین، ظرفیت مواجهه با این فتنه‌ها را در خود دارند تا در ازای مواجهه با این ماجراها، سعه اسلام نشان داده شود و آیندگان متوجه شوند تا چه اندازه می‌توانند ظرفیت خود را در برابر فتنه‌ها نشان دهند.
انقلاب ما هم نشان می‌دهد که فتنه‌ها بیان‌گر این است که باید ظرفیت خود را در برابر آن‌ها نشان دهیم.
یکی از استراتژیست‌های آمریکا در همین زمینه، گفته بود که اگر این مشکلاتی که برای ایران به وجود آورده بودیم، برای هرجای دیگری به وجود آمده بود، نابود شده بودند.
دیگری نیز گفته بود تحریم‌ها علیه ایران اگر علیه هر کشور دیگری بود، اقتصادش فروپاشیده بود.
کوفه بهترین گزینه برای امام حسین
طاهزاده کوفیان را بلاتکلیف در برابر پیشنهادهای امام خواند و بیان کرد: کوفه نسبت به خودش بلاتکلیف بود، چرا که در بستر انتخاب و اتحاد کم آورده بود.
کوفه بلاتکلیف بود چون می‌دانست چه چیزی خوب بود اما نمی‌توانست درباره آن تصمیم بگیرد.
کوفه با این حال از همه‌ شهرهای دیگر برتر بود.
حتی در زمان امام حسین(ع) همین بود.
نه مکه و نه مدینه از امام دعوت نکردند و همراه امام نشدند و کوفه از همه شهرهای دیگر در حیات دینی برتر بود.
همین کوفه محل استقرار امام زمان(ع) بعد از ظهور خواهد بود.
این کارشناس برنامه سوره، این سوال را مطرح کرد که آیا اراده‌ای از سوی خدا برای پیروزی توحید بر شرک مطرح است یا خیر و در ادامه گفت:‌ عدم درک تاریخی این مسأله، باعث ترس از سپاه شام بود؛ در حالی که جنگ بین کوفه و شام نبود بلکه جنگ بین نگاه توحیدی و غیرتوحیدی بود.
وی با اشاره به این گفته از امام خمینی(ره) که این قرن، قرن نابودی ابرقدرت‌هاست بیان کرد:‌ اراده خداوند بر این است که اسلام در یک مقطع تاریخی به ظهور بیاید و این را باید بفهمیم و در مورد انقلاب خودمان هم این مسأله صدق می‌کند چرا که ذات انقلاب ما نیز توحیدی است.
ایران به ضمیمه تشیع و انقلاب اسلامی، می‌تواند در ما وحدت ایجاد کند
وی با بیان اینکه کوفیان آینده‌ای برای خود نمی‌شناختند، به همین خاطر سرگردان شدند تصریح کرد: قبیله‌گرایی و گروه‌گرایی ناخودآگاه، باعث محدود شدن تفکر ما می‌شود و تنها به منافع خود فکر می‌کنیم و کوفه هم این نقطه ضعف را داشت و به همین خاطر نمی‌توانست به آینده منسجم تمدنی فکر کند.
عجیب نیست که بدانیم دوست‌دارترین دوستان اهل بیت و دشمن‌ترین دشمنان در کوفه بودند چرا که کوفه شهری ساختگی بود و روحی واحد نداشت.
در همین زمینه باید بدانیم فقط ایرانی بودن برای داشتن روحی واحد کافی نیست و ایران به ضمیمه تشیع و انقلاب اسلامی، می‌تواند در ما وحدت ایجاد کند.
طاهرزاده در بیان تفاوت‌های رهبری امام علی(ع) و معاویه گفت: حضرت علی بُعد مسلمانی را در نظر داشتند اما معاویه حاضر بود، عربیت را تقویت کند و رهبری این بُعد از انسان‌ها را برعهده بگیرد و کوفیان بسیاری با برجسته‌تر کردن عربیت از رهبری امام علی(ع) محروم شدند.
امام با روح توحیدی خود نمی‌توانست عربیت را تقویت کند.
امروز هم ولی فقیه، هدایت نیروهای توحیدی را برعهده دارد.
ولایت فقیه مردم را به معارف اسلامی دعوت می‌کند و دین است که اجازه می‌دهد دیگران هم بدون سخت‌گیری زندگی کنند.
وی با بیان اینکه کوفه تکلیفش با خودش مشخص نبود به همین خاطر نخبگان زیاده‌خواه شدند گفت:‌ کوفیان نمی‌توانستند به چشم‌اندازی که اسلام مقابل آن‌ها گشوده بود نظر کنند و همین مسأله باعث شد امویان تلاش کنند صحنه کربلا را به بی‌آینده‌ترین حالت ممکن تبدیل کنند.
خشونت در صحنه کربلا نتیجه همین مسأله بود چرا که از آینده‌دار بودن این حرکت نگران بودند.
طاهرزاده در پایان کوفه را شهری انقلابی خواند و گفت:‌کوفه در یک قدمی پیروزی بود اما با حیله‌های معاویه عزم خود را از دست می‌دهد و به همین خاطر عبیدالله توانست با تهدید و تطمیع شهر را در دست بگیرد.
انتهای پیام/

 

كوفه،امام،انقلاب،علي،طاهرزاده،مسأله،ايران،كوفيان،توحيدي،روحي ...

 


سه شنبه، 18 مرداد 1401 - 23:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0