FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امیرخانی: فطری‌ترین اتفاق واقعه کربلا ماجرای حضرت علی اصغر(ع) است


 فارس | برگزیده، فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 مرداد 1401 - 00:31

رضا امیرخانی گفت: فطری‌ترین اتفاق واقعه کربلا را ماجرای حضرت علی اصغر(ع) است، برای فهم این ماجرا اصلاً لازم نیست دین داشته باشی، زیرا به ساده‌ترین شکل می‌توان آن را فهمید.

امام،حسين،ياران،كربلا،نفر،لشكر،مهدوي،دين،علي،اميرخاني،كوفه،ش ...


رضا امیرخانی گفت: فطری‌ترین اتفاق واقعه کربلا را ماجرای حضرت علی اصغر(ع) است، برای فهم این ماجرا اصلاً لازم نیست دین داشته باشی، زیرا به ساده‌ترین شکل می‌توان آن را فهمید.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، ویژه برنامه شب عاشورای فصل کوفه برنامه سوره با حضور حجت‌الاسلام محمد مهدوی راد و رضا امیرخانی از شبکه چهار منتشر شد.
در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام مهدوی با بیان این که صحنه کربلا صحنه اسفل‌السافلین مردم و احسن‌التقویم مردم بود گفت: انسان در این صحنه خودش خودش را می‌سازد و باید معمار خویشتن باشد.
همه امکانات برای رها شدن از چاه نکبت و بهترین انسان شدن وجود دارد.
آیه وفا و دشت کربلا
مهدوی راد با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در موارد متعددی آیه «فمنهم من قضی نحبه» را خواندند بیان کرد: هر شهیدی نزد امام می‌آمد و اذن قتال می‌گرفت امام علیه‌السلام به او سلام می‌دادند و این آیه را می‌خواندند.
تبارشناسی حاضران در کربلا
کارشناس برنامه سوره ضمن تببین ویژگی‌های یاران امام حسین و دشمنان ایشان گفت:‌ اردوگاه یزید مجموعه‌ای از چند دسته از افراد بود که گروه اول فرصت طلبان بودند.
گروه دوم جیره خوارانی بودند که حتی به انگشت امام هم رحم نکردند.
دسته دیگر مسخ‌شدگان بودند.
البته مفسرین معتقدند در امت اسلامی مسخ جسمانی وجود ندارد مگر در موارد معدود اما بسیاری از انسان‌ها از حالت انسانی خود مسخ می‌شوند و بسیاری در لشکر دشمنان امام از این دسته بودند.
وی افزود: برای نمونه می‌توان به شمر اشاره کرد که امام را می‌شناخت و می‌دانست با چه کسی در حال جنگ است اما باز هم دست نمی‌کشید.
دسته دیگر ترسویان ناخشنود بودند که بخش عظیمی از لشکر بودند و از یک طرف دل خوشی نداشتند که در لشکر باشند و از سوی دیگر از ترس عبیدالله آمده بودند.
حکومت بیرون از کوفه بیرقی زده بود و وقتی به ۱۰۰۰ نفر می‌رسیدند به سوی کربلا حرکت می‌کردند اما زمانی که به کربلا برسند به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسیدند و این مساله همان ترس را نشان می‌دهد.
مهدوی ناآگاهان اسیر تبلیغات را هم دسته دیگری می‌داند و تاکید می‌کند: برخلاف آنچه که گفته می‌شود شیعیان امام را کشتند باید به این نکته توجه کرد که کوفه سال ۶۱ با کوفه امام علی(ع) تفاوت داشت و حداقل سه بار توسط معاویه شیعیان از کوفه اخراج شده بودند.
مردم گرفتار جهل و نادانی شده بودند و تبلیغات اثر خود را گذاشته بود.
وی لشکر دشمنان امام را دچار سردرگمی و تذبذب می‌دانست و گفت: اضطراب و سردرگمی عجیبی در این اردوگاه بود.
عرب رسم داشت که تن به تن می‌جنگید و در این رزم رجز هم می‌خواند و خودش را معرفی می‌کرد اما یک نفر از سپاه یزید رجز نخواند چرا که نمی‌توانست با این تزلزل رجز هم بخواند.
برای فرار از این وضعیت هم به فسق و فجور پناه برده بودند.
حجت‌الاسلام مهدوی راد بخشی از لشکر امام حسین (ع)‌ را از موالی دانسته و گفت:‌ ۱۸ نفر از بنی هاشم بودند و ۸ نفر نیز از اصحاب پیامبر (ص) بودند و ۲۰ تن نیز از اصحاب امام علی (ع) بودند و به طور کلی می‌توان گفت که ۶۸ نفر از لشکر امام حسین (ع) کوفی بودند.
اگر در آن مقطع امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد دیگر اثری از دین نمی‌ماند
او با اشاره به تحقیق یکی از متفکران سوری درباره قیام عاشورا به نقل از متفکران مسیحی و اهل سنت بیان کرد:‌ این متفکران بیان کردند که اگر در آن مقطع امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد دیگر اثری از دین نمی‌ماند.
از طرفی از زمانی که عثمان حاکم شد جامعه اسلامی دوسویه شد و حاکمیت دین را برای دنیا و هوس می‌خواست و امام علی (ع) هم حاکمیت را برای دین می‌خواست.
مهدوی راد ضمن تببین این مساله که اگر رجز‌ها و سخنان یاران امام را کنار هم بگذاریم هیچ مفهمومی به اندازه امام و شناخت از ایشان برجسته نیست گفت: تنها اتفاقی که برای حر افتاد این بود که امامش عوض شد.
جهت او عوض شد.
امام شاقول است و هر کس خودش را با این میزان تنظیم کرد به جایی که باید برسد می‌رسد.
یاران امام می‌دانستند که امام حسین (ع) کیست و خود را با ایشان تنظیم می‌کردند.
این کارشناس مذهبی در پایان سخنان خود با اشاره به این که یاران امام عزت نفس داشتند گفت: هر شخصیتی کلیدی برای تحلیل دارد و کلید شخصیت یاران امام، عزت بود.
یاران امام چونان شیر مرگ را در آغوش گرفته بودند و آن را به هیچ می‌پنداشتند.
از سوی دیگر کرامت انسانی هم کلید رفتار امام حسین (ع) بود.
انسان در نگاه امام کرامت داشت.
در بخش دوم برنامه سوره مسعود دیانی به گفت‌وگو با رضا امیرخانی پرداخت.
امیرخانی با طرح این نکته که ما باید بدانیم نسبت‌مان با امام حسین (ع) چیست گفت: هزاران کیلومتر از امام عقب هستیم و رنگی هم از امام نداریم.
هر چه می‌گذرد بیشتر می‌فهمیم که از امام حسین (ع) دوریم.
در عین حال دوراهی‌هایی که امام در آن ایستادند دوراهی‌های ساده‌ای است.
امام در واقع از زمانی که از مکه خارج شد شکل‌های روبه‌روی خود را به ساده‌ترین روش حل کرد و همیشه شکل ساده اما درست را انتخاب کرد.
انتخاب‌های امام انتخاب‌های ساده اما درستی بود.
فطری‌ترین اتفاق واقعه کربلا را ماجرای حضرت علی اصغر (ع)
امیرخانی ضمن بیان این که هر چقدر یاران امام را بررسی کنیم به این می‌رسیم که هر کدام یک شکل دارند گفت: هر کدام آنها یک شخصیت متمایز است و امام قصد نداشت آنها را یک شکل کند.
یک نفر برهنه به میدان می‌رود و دیگر قرآن می‌خواند و یک نفر دیگر رجز می‌خواند.
گویی امام نمی‌خواسته آدم‌های دور و برش یکسان باشند.
یاران امام همچنین اهل توجیه نبودند مانند جناب حر که حتی زمانی که به امام نپیوسته بود هم اهل توجیه نبود.
در برابر او عمر سعد قرار داشت که اهل توجیه بود.
وی فطری‌ترین اتفاق واقعه کربلا را ماجرای حضرت علی اصغر (ع) دانست و بیان کرد: برای فهم این ماجرا اصلا لازم نیست دین داشته باشی و به ساده‌ترین شکل می‌توان آن را فهمید.
انتهای پیام/


 


سه شنبه، 18 مرداد 1401 - 10:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0