FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کوشکی: مختارنامه نشان داد اسلام در زمان یزید غریب شده بود


 فارس | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 16 مرداد 1401 - 02:32

محمدصادق کوشکی گفت: طی سکانسی در مختارنامه، به خوبی غربت احکام اسلامی منعکس شده است. آن جایی که کشاورزان مختار «گرازی» را شکار کردند و «ضربی» می‌گوید که این حیوان حرام است و آن کارگران تعجب می‌کنند که «چرا حیوان خدا حرام است؟»

حسين،امام،حكومت،اسلام،اسلامي،كوشكي،اكثريت،دين،حرام،مسلمين،خل ...


محمدصادق کوشکی گفت: طی سکانسی در مختارنامه، به خوبی غربت احکام اسلامی منعکس شده است.
آن جایی که کشاورزان مختار «گرازی» را شکار کردند و «ضربی» می‌گوید که این حیوان حرام است و آن کارگران تعجب می‌کنند که «چرا حیوان خدا حرام است؟»
محمدصادق کوشکی پژوهشگر و استاد دانشگاه امام صادق(ع) در مورد چرایی قیام سیدالشهدا(ع) و اینکه ایشان برای چه چیزی شهید شدند به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: در این رابطه تنها کسی که صلاحیت دارد، نظر بدهد خود حضرت سیدالشهداست و ایشان هم به شکل صریح و روشن بیان کردند که «فدای دین شدند» و این دین، آزادی، کرامت و...
است.
هدف امام حسین(ع)، زنده نگه‌داشتن دین و حفظ دین است؛ یعنی آن بخش‌های فراموش شده را احیا کند و آن بخش‌های باقی مانده را هم حفظ کند و مانع از بین رفتنشان شود.
امام حسین(ع) خود را فدای دینی کرد که «عدالت» روش آن است، «حکومت» ابزار و «سعادت بشری» هم نتیجه‌اش است.
حکومتی با خواست اکثریت مردم
وی افزود: نکته مهم در این رابطه، حکومت مدنظر سیدالشهداست.
حکومت مورد توجه حضرت با خواست اکثریت مردم تشکیل می‌شود، با خواست اکثریت مردم تداوم پیدا می‌کند و با خواست اکثریت مردم هم ملغی می‌شود.
امام وقتی با رغبت کوفیان روبه‌رو می‌شود، به منظور تشکیل حکومت با هدف تحقق عدالت، به سمت شهر کوفه حرکت می‌کنند.
وقتی هم که دید کوفیان نسبت به دعوت خود وفایی را اعمال نکردند و به قول معروف خواست اکثریت مردم کوفه با امام حسین(ع) نیست، تصمیم بازگشت و رفتن به یمن را می‌گیرند، هرچند که حر بن ‌یزید مانع ایشان می‌شود و می‌گوید باید صبر کنید تا دستور برسد.
دستور هم که رسید امام حسین(ع) مخیر بین بیعت و شهادت بودند که ایشان شهادت را انتخاب کردند.
در آمیختگی فرهنگی و به حاشیه رفتن اسلام
کوشکی در مورد اینکه چه اتفاقی افتاد که تنها پس از ۵۰ سال، نوه رسول‌خدا را شهید کردند بیان کرد: آدم‌های آن موقع‌هم مثل ما «آدم» بودند، یعنی خصایل انسانی الآن با ۱۴۰۰ سال پیش تغییر نکرده است.
جاه‌طلبی، مال‌طلبی، قدرت‌خواهی، خدمت‌طلبی و...
اگر بین ما مردم عصر حاضر است، در بین مردمان قدیم هم بوده است.
تنها تفاوت در این باره، ابزارهاست.
این استاد دانشگاه گفت: در وهله بعدی باید به این پرداخت که خلافت اسلامی آن زمان، گستره‌ای از قزاقستان امروزی تا شمال آفریقا، از سوریه و قفقاز تا یمن و هند داشت، یعنی درآمیختگی فرهنگی بسیاری که اعراب و مسلمانان اولیه را در خود حل کرده بود.
این موضوع موجب شده بود که سبک‌ زندگی‌های جدیدی به‌وجود بیاید.
مثلاً سوریه آن زمان در ابتدا در دست رومیان بود، پس از فتح به دست امویان، آنان در سبک زندگی رومی غرق شدند و معاویه ظرف دو دهه زندگی‌اش، بیش از این که بوی اسلام داشته باشد، بوی قیصران رومی گرفته بود.
از اسلام جز نشانی برای حکومت باقی نماند
وی بیان داشت: یزید، تحت تربیتی رومی قرار داشت.
مادر و مربیان مسیحی و آموزش و تربیت غیراسلامی، معلوم است که از او یک شخصیت «سگ‌باز» می‌سازد.
این که امام حسین(ع) بر سگ‌بازی او ایراد می‌گیرد، برای این است که نشان دهد او رنگ و بوی رفتار و سبک‌زندگی اسلامی ندارد.
این اختلاط فرهنگی مسلمین عرب با ایرانیان، رومیان، مصریان، گرجیان، مردم ماوراء‌النهر و...
یک نوع خودباختگی را برای مسلمانان اولیه ایجاد کرد که به شدت مجذوب فرهنگ کشورهای فتح شده، شدند.
حتی پس از گذشت چند دهه، عرب اصیل نبودند چراکه ازدواج با مردم مختلف، نژادهای جدیدی را به وجود آورده بود.
در این بین اسلام، مثله شده بود و از آن تنها نشانی باقی مانده بود تا بتوان به وسیله همین اندک اسلام باقی مانده، حکومت کرد.
یعنی اسلامی گزینشی آن هم برای حکومت حکّام.
کوشکی گفت: بسیاری از مردم هیچ اطلاعی از اسلام و حتی بدیهی‌ترین احکام اسلامی نداشتند.
آقای میرباقری طی سکانسی در فیلم مختارنامه، این موضوع را خوب منعکس کرده است؛ آن جایی که کشاورزان و کارگران مختار ثقفی «گرازی» را برای خوراک شکار کردند و شخصیت «ضربی» مانع می‌شود که این حیوان حرام است؛ جالب اینجاست که آن کارگران تعجب می‌کنند که «چرا حیوان خدا حرام است؟».
این یعنی غربت اسلام و احکامش در جامعه و خلافت آن موقع.
علت هم این است که مردم این بلاد توسط کسانی مسلمان شدند که نه اسلام‌شناس بودند نه اساساً علقه‌ای به آن داشتند.
حسین وحدت شکنی کرد و بر خلیفه مسلمین شورید، مرگ حقّش است
وی در ادامه با اشاره به توجیهات دینی برای شهادت سیدالشهدا(ع) افزود: اولین دلیل دینی برای شهادت امام حسین(ع) این بود که سیدالشهدا دوقطبی‌سازی می‌کند و وحدت و اجتماع مسلمین را برهم زده است.
تعدادی از اندیشمندان اهل‌سنت مثل «غزالی» و «ابن‌خلدون» هم در آثار خود با استناد به این که حسین‌بن‌علی چون شقّ صفوف مسلمین کرده، مستحق مرگ و قتل بوده است.
کوشکی گفت: اندیشه سیاسی و اسلامی آن زمان، چنین القا می‌کرد که رفتار «خلیفه» حال هرکس می‌خواهد باشد، برحق است و رفتارش صحیح است.
یعنی وقتی ملاک و میزان صحت عملی رفتار، خود خلیفه باشد، معنا ندارد که حسین(ع) به عنوان یک شهروند بخواهد علیه او خروج کند و آن را بخواهد به راه راست بکشاند.
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این تفکر همان چیزی است که بعدها تحت این عنوان که «خروج علیه خلیفه به منزله خروج علیه خداسـت» تئوریزه شد و چنین شخصی «خارجی» به معنای خارج شده از دین شناخته می‌شود.
انتهای پیام/

 

حسين،امام،حكومت،اسلام،اسلامي،كوشكي،اكثريت،دين،حرام،مسلمين،خل ...

 


یکشنبه، 16 مرداد 1401 - 20:10 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0