FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کاروان حسینی با رجعتشان مأموریت خود را تکامل می بخشند


 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 16 مرداد 1401 - 12:11

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام می گوید مأموریت امام حسین علیه السلام ادامه دارد و کاروانیان حسینی در بستر زمان در حال حرکتند و قیام خود را با رجعت شان به تکامل می رسانند.

امام،حسين،عاشورا،قيام،ظهور،حسيني،حقيقت،زمان،تمدني،آشكار،پيرو ...


محمدهادی همایون،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و نویسنده کتاب «تاریخ تمدن و مُلک مهدوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به برخی از لایه‌های تمدنی ماجرای قیام امام حسین علیه‌السلام و عاشورای حسینی اشاره می‌کند و معتقد است اباعبدالله و اصحاب ایشان بر خلاف آنچه در محافل علمی و مذهبی وجود دارد، محدود در سال 61 هجری نیست بلکه قیام امام حسین علیه‌السلام آغاز پایه‌گذاری تمدنی بود که حداقل تا ظهور ادامه دارد و بلکه بشریت و پاک‌طینتان را تا رسیدن به بهشت‌های قیامتی قافله‌سالاری می‌کند.
وی می‌گوید "همان شب عاشورا پس از اینکه امام حسین علیه‌السلام اتمام حجت کرده و اصحاب مردانه می‌ایستند و اعلام بیعت می‌کنند، سید الشهداء بشارت بازگشت و رجعتشان را می‌دهند.
این مسئله نه به دلیل امری خوشحال‌کننده بلکه به معنای مسیر تمدنی است که خداوند برای امام حسین علیه‌السلام برگزید و اساساً حرکت و قیام امام بر مبنای مشیت خدا بود؛ همان طور که در روایات می‌خوانیم، پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به امام حسین علیه‌السلام فرمود «یَا حُسَیْنُ، اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاكَ‏ قَتِیلًا»؛ یعنی ای حسین، خروج کن که خداوند می‌خواهد تو را کشته‌شده ببیند.
کاروان حسینی با رجعتشان مأموریت خود را تکامل می‌بخشند
همایون ادامه می‌دهد: اما درباره خطبه‌ای که امام درباره رجعتشان مطرح فرمود، این نکته نهفته است که مأموریت امام حسین علیه‌السلام ادامه دارد و کاروانیان حسینی در بستر زمان در حال حرکتند و قیام خود را با رجعت‌شان به تکامل می‌رسانند؛ لذا نباید تصور کنیم همگی در صحرای کربلا کشته و دفن شدند و خبری از آنها نیست بلکه به تصریح قرآن، شهدا زنده‌اند و در امور عالم، اثرگذارند و چه شهدایی برتر از شهدای کربلا و چه کارگزارانی در حریم خداوند برتر از اصحاب سیدالشهداء؟
نقش کلیدی امام حسین در حرکت امت‌ها به‌سوی ظهور
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ماجرای کربلا را آینده‌ای می‌داند که به سمت ظهور منتهی می‌شود و در این بین، امام حسین علیه‌السلام نقشی اساسی در حرکت امت‌ها به‌سوی ظهور دارند.
حضرت زینب (س) عمق پیروزی امام حسین (ع) را در بستر آینده می‌دید
همایون می‌افزاید "بنابراین وقتی می‌خوانیم که اوج پیروزی امام حسین علیه‌السلام در زمان رجعت تثبیت می‌شود، به حسب آموزه‌های قرآنی و روایی است.
حضرت زینب سلام‌الله علیها این پیروزی را در همان روز می‌دیدند که فرمود «ما رأیتُ إلا جَمیلا».
این جمله نشان می‌دهد که به قدری آن بانوی بزرگوار بصیرت داشت که در همان صحنه‌ها و فجایع عاشورا، عمق پیروزی را می‌دیدند.
متأسفانه ما همه چیز را حبس در زمان کردیم و به خود اجازه نمی‌دهیم فرازمانی فکر کنیم.
حتی شما نتایج قیام رسول الله صلی الله علیه و آله را باید در بستر زمان ببینید؛ یعنی آن زمان که به تعبیر قرآن مردم فوج فوج به دین خدا وارد می‌شوند «وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجا.» وقتی درباره رسالت پیامبر صلوات‌لله علیه و آله قائل به این مسئله هستیم، درباره قیام حسینی هم باید چنین منظری داشته باشیم."
وی می‌گوید به هر حال، عاشورا پایه‌گذاری تمدن آخرالزمان است؛ یعنی اتفاقی است که در تاریخ رخ داده، اما برای بنیان آینده‌ای است که بشریت را تا بهشت ظهور و بهشت‌های قیامتی سوق می‌دهد؛ در این بین انبیاء هم مقدمات این امر بودند.
انبیاء ضمن آشنایی با قیام حسینی و تربیت‌های مکتب حسینی، قصد داشتند ما را از مجرای عاشورا به حکومت جهانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه برسانند؛ لذا خود آن بزرگواران هم در جریان رجعت حضور دارند.
اما آیا حقیقت عاشورا همان شکل تاریخی است که در سال 60 و 61 سال اتفاق افتاد و آیا ما در رجعت امام حسین علیه‌السلام همین شکل را می‌بینیم؟
چیزی که از جریان عاشورا می‌فهمم، قتل و غارت ظاهری نیست.
اصل حقیقتی که در جریان عاشورا حاکم است، آشکار شدن حقیقت امام است.
به این صورت که پس از مدت‌ها، حقیقت امام و ولایت امام بر جمعی از همراهان آشکار شد و اولین نمود سرسپردگی به ولایت عترت و ثمرات آن به صورت جمعی را در عاشورا دیدیم؛ در آن ظرف تنگ تاریخ، آشکار شدن حقیقت امام با آن همه فجایع همراه شد.
اما نتیجه‌اش این شد که 72 نفر یار امام حقیقت امام را دریافتند.
به قدری از معرفت عملی دست یافتند که طبق روایات، اثر تیغ و شمشیر را حس نمی‌کردند.
این امر در عصر ظهور به صورت گسترده شکل می‌گیرد و حقیقت امام در ظهور آشکار می‌شود و همه نظامات جهانی بر اساس نظام امامت شکل می‌گیرد.
این همان تمدنی است که افول ندارد و تا قیامت و بهشت‌ها ادامه دارد.
انتهای‌پیام/


 


یکشنبه، 16 مرداد 1401 - 19:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0