FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نگاهی به کتاب ارزشمند «الامام الاصادق و المذاهب الاربعه »

نمایه رهنمود حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه

 

کتاب «الامام الاصادق و المذاهب الاربعه » از: اسدحیدر، در سه جلد (و هرجلد دو جزء) تشکیل یافته است و هرجلد، حدود 600 صحفه بحث غنی و سرشار از تتبع و کاوش دارد. همان گونه که از نام کتاب پیداست، وجهه عمده تر کتاب، به تحلیل مکتب فقهی و علمی وتفسیری امام صادق(ع) در ارتباط با مذاهب چهارگانه اهل سنت وپیشوایان مذاهب اربعه پرداخته است.

جلد اول، از مقدمه خوب «دکتر حامد حنفی داود»، استاد ادبیات عرب در قاهره برخوردار است، و مقدمه ای که خود مولف برکتابش نگاشته است.

از آنجا که امام صادق(ع) بخشی از دوران خلافت امویان و بخشی ازدوره بنی عباس را درک کرده است، در آغاز کتاب، به ترسیم سیمای بنی امیه و فتنه انگیزی هایشان پرداخته و دوران تحول خلافت ازامویان به مروانیان را معرفی کرده و ویژگیهای عصری را که امام صادق(ع) به دنیا آمد (خلافت عبدالملک بن مروان)، بازگو کرده است.

تشریح دوران خلافت سفاح و منصور دوانیقی و برخوردهای آنان بااولاد پیامبر و مشکلاتی را که امام صادق(ع) در هر دو دوره داشت،از مطالب دیگر این بخش است.

اشاره شد که شخصیت امام صادق(ع) همواره مورد توجه بوده است. دربخشی از کتاب به شخصیت امام صادق(ع) و سخن عالمان بزرگ درباره عظمت علمی آن حضرت اشاره شده است. کسانی همچون زیدبن علی،منصور دوانیقی، مالک بن انس، ابوحنیفه، ابن ابی العوجاء، ابن حیان، شافعی، جاحظ، هیثمی، زرکلی، میرعلی هندی، خفاجی، زرقانی،یافعی، مناوی، فریدوجدی، پطرس بستانی، عارف ثامر و... دههاچهره دیگر از متقدمان و متاخران، با طیف های فکری و اعتقادی گوناگون، از جمله افرادی اند که دیدگاههایشان درباره پیشوای ششم آورده شده است.

مکتب امام صادق(ع)

مولف، فرآورده های علمی محضر امام صادق(ع) را به یک «دانشگاه اسلامی » تشبیه می کند و میراث عظیم فکری، فقهی، حدیثی، تفسیری وکلامی آن حضرت را مایه غنای فرهنگ اسلامی و شیعی می شمارد و دربخشی از کتاب، به معرفی مکتب علمی امام صادق(ع) و دست پروردگان او و راویانی که از چشمه پرفیض دانش حضرتش بهره گرفته و به جامعه انتقال داده اند، پرداخته است. اشاره به برخی تالیفات وآثار این شاگردان، از جمله ابان بن تغلب، جمیل بن دراج، حمادبن عثمان، حارث بن مغیره و هشام بن حکم در همین بخش دیده می شود.

معاصران سیاسی

تحلیل مواضع سیاسی امام صادق(ع) با خلفای عصرخویش و شیوه های عملی خلفای معاصر حضرت، بحث سودمند دیگری در جلد اول کتاب است.

امام صادق(ع) به لحاظ نداشتن یاران کافی برای جهادی آشکار،بیشتر تلاش علمی داشت و مبارزه منفی را با سلطه های جائر زمان خود برگزیده بود. سخنان گاهی نیشدار و با کنایه امام با خلفای زمان خویش، نشانه این شیوه است. وقتی منصور دوانیقی از آن حضرت می خواهد که با دستگاه خلافت، رفت و آمد و ارتباط بهتری داشته باشد، پاسخ حضرت بسیار زیباست. می فرماید: «نه نزد ما از دنیاچیزی است که از تو برآن بیمناک باشیم، و نه نزد تو چیزی ازآخرت است که به آن امیدوار شویم. نه تو در نعمتی هستی که برای تهنیت گویی به خدمت آییم و نه وضع خود را نقمت بار می بینی ه تسلیت بگوییم. با این حساب، برای چه با تو رفت و آمد و رابطه داشته باشیم؟» (ص 108)

نکاتی از زندگی و سیاست زمامداران هم عصر او، یعنی عبدالملک بن مروان، ولید، سلیمان بن عبدالملک، عمربن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک، هشام بن عبدالملک، ابراهیم بن ولید، مروان و... ازجمله نکات این بخش است.

مذاهب اربعه

دوری گزیدن مردم از خاندان رسول خدا(ص) و عملی نکردن به سفارش آن حضرت در باره «ثقلین »، سبب شد داعیه دارانی به عنوان صاحبان مکتب و مذهب مطرح باشند و از سوی خلافت مورد حمایت قرارگیرند و مذهب رسمی و دولتی تلقی گردند. این بود که مذاهب چهارگانه اهل سنت پیش آمد، با همه جمودها و خامی ها و کاستی هایی که داشت.

جلوه علوم صادق آل محمد(ص)، با شناخت روسای این مذاهب و محتوای آنها، روشن تر می شود. در بخشی از همین جلد، تاریخچه پیدایش مذاهب اهل سنت و زندگی پیشوایان آن چهارمذهب و ویژگیهای هر کدام به طور مبسوط بیان شده است، علاوه بر مذاهب و مکاتب گوناگونی که در قلمرو پهناور کشورهای اسلامی، در بغداد و مصر و جاهای دیگرپدید آمد که نزدیک به بیست مذهب می شود.

آشنایی با مذاهب چهارگانه حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی وویژگیهای فکری و فقهی آنان و شرح حال ائمه این مذاهب و تدوین کتابهای حدیثی و صحاح آنان از مطالب غنی در این بخش از کتاب است که دامنه آن به مجلدات بعدی هم کشیده می شود.

مذهب جعفری

مذهب اهل بیت (که به مذهب جعفری شهرت یافته است.) درسایه تلاش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) میراث گرانبهایی را به یادگارگذاشت. عوامل گوناگونی در این که این مکتب جلوه کند و گسترش یابد، نقش داشت. دولتهای عباسی و اموی با همه کوششهایشان نتوانستند مانع رشد و گسترش فرهنگ غنی اهل بیت علیهم السلام شوند. پدیده هایی چون تفکر غلات هم نتوانستند مکتب اهل بیت علیهم السلام را مخدوش سازند.

اسدحیدر، با تاکید براین که مذهب جعفری با قوت ومحتوا ودورنمایه خودش، بدون تکیه به قدرت حکومتی یا عوامل تبلیغی،گسترش یافت و بذر آن در حجاز، عراق، شام، جبل عامل، حلب، مصر،هند، ترکیه و... بارور شد و هواداران این مذهب ناب و راستین درهمه جای جهان پراکنده شدند، به نمونه ها و مواردی از رواج این مکتب در آمریکا، روسیه، افغانستان، یمن و... اشاره می کند ودردمندانه یاد می کند که تاریخ تشیع، آن گونه که شایسته است،مورد کاوش و بررسی و تحلیل قرار نگرفته است واطلاعات گسترده وکافی از وضعیت شیعه و پیروان اهل بیت علیهم السلام در سطح جهان در دست نیست و مولفان کتابهای «ملل و فرق و مذاهب » نیز آن گونه که باید، شیعه و معتقدات و پیروان و مناطق شیعه نشین رامعرفی نکرده اند.

جلد دوم کتاب، با بحث مبسوطتری درباره شیعه و مذهب جعفری آغازمی شود و به نقد برخی گفته ها و نوشته های خام یا مغرضانه دیگران می پردازد و معرفی شایسته ای از کسانی که اصحاب امام صادق وحاملان علم و فقه و حدیث او بودند، به عمل می آورد. شخصیت های بارزی همچون: ابان بن تغلب، مؤمن الطاق و هشام بن حکم در این بخش، به طور بارزتری مورد توجه قرار می گیرد.

در همین جلد (از ص 269 به بعد) نمونه های جالبی از رهنمودهای علمی،روایات اخلاقی، سیره و اخلاق شخصی و تعالیم ارزشمند حضرت صادق(ع)عرضه شده است. رهنمودهای راهگشای آن حضرت برای شیعه و پیروان اهل بیت علیهم السلام در مسائل سلوکی، اجتماعی، برخورد بادیگران، شیوه های جدال علمی و مباحثه، موضعگیری در برابر قدرت هاو حکومت های وقت، در این بخش دیده می شود و از «دعوت ساکت وآرام » که شیوه امام صادق(ع) بود، یاد می کند و شاهدهای ارزنده ای از روحیات و ویژگیهای رفتاری وسلوکی حضرت می آورد و دربخشی با عنوان «فصول من حکمه » کلمات قصار و حکمت بار وی راتقدیم خوانندگان می کند.

این جلد، با تحلیلی مبسوط، با «مشکل غلات » که امام با آنان مواجه و درگیر بود، ادامه می یابد و در بخش پایانی، به زندگی،آراء، افکار و حیات علمی احمدبن حنبل می پردازد.

نقد دیدگاههای مستشرقین

جلد سوم کتاب «الامام الصادق و المذاهب الاربعه »، بانقل و نقدآراء مستشرقین و مولفانی که درباره شیعه و معتقدات این مذهب سخن گفته اند، فصل جدیدی را در کتاب می گشاید و از کج اندیشی،بغض و کینه توزی و غرض ورزی های آنان در گزارش های تاریخی درباره شیعه، پرده برمی دارد و مظلومیت شیعه را در این عرصه هم ترسیم می کند.

باگذر از این بخش، مطالبی هم درباره رنج ها و محنت ها و مشکلاتی را که امام صادق(ع) با آنها مواجه بود، چه از سوی خلفا، چه از طرف فرقه های مختلف، دارد و بازهم فصلی روشن و نورانی درباره سخنان حکیمانه امام صادق(ع) می آورد و قضاوتها ودیدگاههای دیگران را درباره مقام علمی، اخلاص، زهد، سخاوت، صبرو شکیبایی، حلم و بردباری، شجاعت، فراست و هیبت امام(ع) نقل می کند.

نقد دیدگاههای «ابوزهره » درکتابی که در باره امام صادق(ع)نوشته است و رد مطالب نادرست او فصل دیگری از این جلد است.

فقه در عرصه بررسی تطبیقی

از آنجا که وجه شاخص جعفری با مذاهب دیگر، در قلمرو فقه بوده است، در بخش عظیمی از جلد سوم، به فقه از دیدگاه شیعه و اهل سنت می پردازد و با یک بررسی تطبیقی و مقایسه ای در ابوابی مانندوضو، غسل، تیمم، نجاسات، نماز و... به تمایزات این دو دیدگاه می پردازد.

از آنجا که مبنای هر فقه و منابع استنباط حکم، بر اصول وپایه هایی استوار است، در فصلی هم به «منابع فقه » در شیعه وسنت می پردازد.

و بالاخره بازهم به نقد تفکرات و دیدگاههای مولفان و خاورشناسان و محققان غربی و نقد شخصیت موهوم و غیر واقعی «عبدالله بن سبا» می پردازد.

در بخش پایانی کتاب، تحت عنوان «رجال الصحاح الشیعه » (از ص 497 تا 582) به معرفی چهره هایی از راویان شیعه می پردازد که درکتب صحاح اهل سنت و در لابلای احادیث، از روایات آنان نقل شده است و این را، علی رغم آن همه خصومت با شیعه در عصر خلفا و بایکوت کردن راویان شیعی و فراموشاندن مکتب اهل بیت علیهم السلام والقاء شبهه و دروغ نسبت به شیعه و هواداران اهل بیت، مهم می شمارد و می گوید: با همه آن اوضاع نامناسب، وقتی به کتابهای حدیثی معتبر نزد اهل سنت مراجعه می کنیم، نام راویان شیعه واحادیث آنان را در این کتابها به وفور مشاهده می کنیم. آنگاه فهرستی از این نامها را با توضیحاتی درباره تعداد احادیثشان وموارد نقل شده می آورد. کسانی همچون: ابان بن تغلب، احمدبن مفضل، ابراهیم بن یزید، اسحاق بن منصور، اسماعیل سدی، اسماعیل بن خلیفه، اصبغ بن نباته، بسام صیرفی، جعفر بن زیاد، جابر بن یزید، حارث همدانی، حماد بن عیسی، حکم بن عتیبه، ربیع بن انس،سعید بن عمرو، سلیمان بن مهران، شریک بن عبدالله، عبدالله بن عمر، عبدالرزاق، عدی بن ثابت، محمدبن فضیل، یحیی بن عیسی و...

تنها بخشی از این مجموعه نورانی ناقلان و حاملان علوم اهل بیت اند.

مولف بزرگوار، در پایان با اظهار تاسف از شیوه قلم بدستانی که با جعل و دروغ و تحریف و تبلیغات بی پایه علیه شیعه، به تفرقه افکنی در امت اسلام و بدبین ساختن نسل جوان و اهل مطالعه به پیروان اهل بیت علیهم السلام می پردازند، دعوتی فراگیر به وحدت دارد و در آخرین صفحه کتابش چنین می آورد:

«... دعوت ما به یکپارچگی صفوف و آراستگی به مبادی اسلام است که ضامن همبستگی اجتماعی است و این از خواسته ها و مطالبات اساسی ما در شرایط خاص است، و این خطرناک ترین مرحله است که باید از آن گذشت. ما باید به ندای اسلام که به وحدت دعوت می کند،گوش فرادهیم، کینه ها را از دلها بزداییم، گردنه های عبورناپذیری را که کینه های کهن پدید آورده، از سر راه برداریم و به خواسته دینمان که اخوت و همیاری است، تحقق ببخشیم. امروز بایدواقع بین باشیم و با بحث علمی، سطح مباحثات علمی را در حدی که طلیعه نسل حاضر مسلمان می طلبد، بالاببریم و از احساسات دوری کنیم. انتظارمان از حاملان رسالت اسلامی و صاحبان قلمهای آزاد ومربیان نسل کنونی آن است که در برابر تاریخ، احساس مسئولیت کنند و بارسنگین این تکلیف را بردوش کشند...»

http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/4180/4746/38659

 


چهارشنبه، 06 دی 1396 - 21:41 نظر بدهید
تعلیم و تربیت خانواده سیاسی اخلاقی علمی. علم. دانشجو. عالم. دانشمند. دانش پژو اجتماعی. ارتباطات. مردم. مردم داری. جامعه شناسی. تعامل اجتماعی نماز سبک زندگی اسلامی سخنان معصومین سلام الله علیه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن تقوا. پرهیزکاری، خویشتنداری، تهذیب نفس، ثواب، گناه کتاب و کتاب شناسی نوجوانان و جوانان پوستر. نمایه. جلد نشریه حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0