FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حضور حضرت ابوالفضل(ع) در واقعه کربلا نشان دهنده اوج صلابت و شهامت ایشان بود


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 16 مرداد 1401 - 16:41

حضرت عباس(ع) در واقعه کربلا، جان شیرین خود را فدای برادرشان کردند و با لب تشنه به شهادت رسیدند.

حضرت،دست،عباس،آب،پرچم،دشمن،حسين،مشك،امام،يزيد،برادر،خون،قطع، ...


شجاعت حضرت عباس(ع) در میان اصحاب امام حسین(ع) بی نظیر بود و چگونگی شهادت، رجزها و جهاد ایشان با دو دست های بریده، همه بیانگر اوج صلابت و شهامت حضرت ابوالفضل(ع) است.
ایشان به تنهایی به سوی آب فرات رفتند و در برابر چهار هزار نفر تیرانداز قرار گرفتند و صف آن ها را با کُشتن هشتاد نفر، در هم شکستند و خود را به آب فرات رساندند.
مادرشان حضرت امّ البنین(س) در شعری خطاب به ایشان فرمودند: « اگر شمشیرت در دست هایت بود، کسی را جرأت نزدیک شدن به شمشیرت نبود.»
روایت شده است هنگامی که وسایل غارت شده از شهدای کربلا را به شام نزد یزید بردند، در میان آن ها پرچم بزرگی بود، یزید و حاضران دیدند همه پرچم سوراخ و صدمه دیده ولی دستگیره آن سالم است و پرسید: این پرچم را چه کسی حمل می کرد؟
گفته شد: عباس بن علی(ع) آن را حمل می کردند.
یزید از روی تعجب و تجلیل از آن پرچم، دو یا سه بار برخاست و نشست و گفت:« به این پرچم بنگرید که بر اثر صدمات و ضربات، هیچ جای آن سالم نمانده جز دستگیره آن که پرچمدار آن را با دست حمل می کرده است(یعنی سالم ماندن دستگیره نشان می دهد که پرچمدار، تیرها و ضرباتی که بر دستش وارد می شد را تحمل می کرد و پرچم را رها نمی کرده است.»
سپس یزید گفت:« لعن و ناسزا از تو دور باد(و ناسزا برای تو زیبنده نیست) ای عباس، این است معنای وفاداری برادر نسبت به برادرش.»
برخی نقل کرده اند حضرت علی(ع) در شب ۲۱ رمضان(شب شهادتشان) عباس را به آغوش گرفتند و به سینه شان چسباندند و فرمودند: پسرم، بزودی در روز قیامت به وسیله تو چشمم روشن می شود.
«پسرم، هنگامی که روز عاشورا فرا رسید و بر شریعه آب وارد شدی، مبادا آب بیاشامی با این که برادرت تشنه است!»
حضرت عباس(ع) مشک را به شانه راست خود گرفتند و به سوی خیمه ها رهسپار شدند، سپاه دشمن، سرِ راه آن حضرت را گرفتند و ایشان را از هر سو محاصره کردند و آن حضرت تنها با آن همه جمعیت می جنگیدند.
آن حضرت همچنان می جنگیدند و از کشته های دشمن پُشته می ساختند تا این که نَوفل اَزرق، ضربتی بر دست راست ایشان زد و آن را جدا کرد، ایشان مشک را به دوش چپ گرفتند و به نقل دیگر، زید بن وَرقاء کمین کرد و از پشت درخت بیرون آمد و شمشیر بر دست راست ایشان وارد کردند و دست راستشان را قطع کرد.
آن حضرت با همان یک دست حمله می کردند و چنین رجز می خواندند:
« به خدا قسم اگر دست راستم را قطع کنید، من همچنان از دینم حمایت می کنم و از امامی که یقین راستین دارد، دفاع می کنم، آن امامی که پسرِ دختر پیامبر پاک و امین است.»
ایشان حمله بر دشمن کردند، بسیاری از شجاعان دشمن را بر خاک هلاکت افکندند.
بعضی، کشته های آن حضرت را ۸۵۵ نفر ذکر کرده اند.
در این بحران، حکیم بن طُفیل از کمین نخله ای بیرون آمد و ضربتی بر دست چپ آن حضرت وارد کرد و دست مبارکشان را از بند(مُچ) قطع کرد.
حضرت عباس(س) چنین رجز می خواندند:
« ای نفس!
از کافران نترس، تو را به رحمت خدای جبار مژده باد، همراه پیامبر(ص)، سرور برگزیده، آن ها دست چپم را به ظلمشان قطع کردند، پروردگارا آنان را وارد آتش سوزان کن.»
آن حضرت مشک را به دندان گرفتند و همت می کردند تا مشک را به خیمه ها برسانند که ناگاه تیری بر مشک آب آمد و آب ریخت و تیر دیگری بر سینه شان رسید و از اسب بر زمین افتادند.
ابی مخنف می نویسد: وقتی که دست های عباس(ع) جدا شد، در حالی که از دو طرف دستشان قطرات خون می ریخت به دشمن حمله کردند تا این که ظالمی با گُرز آهنین بر سر مبارکشان زدند و آن را شکافتند، سپس، آن مظلوم به زمین افتادند و در خون خود غوطه ور شدند و صدا زدند:« ای برادرم حسین(ع) خداحافظ.»
و طبق روایت مشهور صدا زدند:« ای برادر، برادرت را دریاب.»
امام حسین(ع) به بالین حضرت عباس(ع) شتافتند و ایشان را غرق در خون دیدند که پیکرشان پُر از تیر شده و دست هایشان از بدن جدا شده و چشم هایشان تیر خورده بود.
« با کمر خمیده به عباس (ع) نگریستند و سپس، در بالین ایشان نشستند و گریه کردند تا عباس(ع) به شهادت رسیدند.»
همچنین نقل شده است که با صدای بلند گریه کردند و فرمودند: اکنون پشتم شکست و رشته تدبیر و چاره ام از هم پاشید و دشمن بر من چیره شد و شماتت کرد.»
حضرت ابوالفضل(ع) که برادر امام حسین(ع) و پسر حضرت علی(ع) بودند، غرق در خون شدند و خود را فدای برادر بزرگوارشان کردند و هیچ چیزی ایشان را از امام حسین(ع) جدا نکرد تا آن جا که به خاطر تشنگی امام حسین(ع) آب ننوشیدند و با لب تشنه به شهادت رسیدند.

 

حضرت،دست،عباس،آب،پرچم،دشمن،حسين،مشك،امام،يزيد،برادر،خون،قطع، ...


یکشنبه، 16 مرداد 1401 - 19:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0