FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


در هیأت میثاق با شهدا کودکان هم از مخاطبان اصلی هیأت هستند


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 15 مرداد 1401 - 12:12

هیأت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، محرم امسال درجهت ارتباط و انس کودکان با هیأت طرحی به‌نام میثاق کودکی را اجرا کرده است.

هيأت،كودك،كودكان،فضاي،ميثاق،آماده،كودكي،دريافت،گرسنه،سرگرمي، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، «میثاق کودکی» با هدف آمدن کودک در فضای هیأت و گره خوردن او با هیأت با یک خاطره خوب از هیأت به عنوان یکی از مخاطبان اصلی هیأت اجرا شده است.
معمولاً کاری که در این زمینه انجام می‌شود این است که برای کودکان فضای مهد آماده می‌شود تا ایشان در کنار هیأت و در فضایی بیرون فضای هیأت سرگرم شده تا پدر و مادر هم به هیأت برسند.
این کار اگر چه کار بسیار شایسته‌ای است اما اگر بتوان کاری کرد که کودکان داخل فضای هیأت و در کنار پدر و مادر شیرینی هیأت را بچشند و با فضای هیأت آشنا شده و انس بگیرند به مراتب ثمرات بیشتر و بهتری خواهد داشت.
چرا که وقتی مهدبازی برای کودکان بیرون از فضای هیأت فراهم می‌شود عملاً کودک به هیأت نمی‌رود و انس و گره قلبی با هیأت و فضای آن برقرار نشده و نیز از شنیدن سخنان و اسامی که ممکن است به گوشش بخورد و افراد و افعالی که در هیأت می‌تواند نگاه کند و به درستی آن‌ها را در خاطره ثبت کند محروم می‌شود.
در این حال وقتی سن او کمی بالاتر می‌رود باز به دنبال سرگرم شدن بیرون هیأت می‌شود.
اما کودکان معمولاً یک جا نمی‌نشینند و به دنبال سرگرمی داخل هیأت می‌گردند.
راه‌حلی که میثاق کودکی ارائه کرده از طرفی بر اساس شکل‌گیری یک گره محبتی بین کودک و اهل‌بیت علیهم‌السلام در داخل هیأت است و از طرف دیگر اهمیت دادن به کودک و شخصیت دادن به ایشان در هیأت خواهد بود.
اگر قبل از آمدن هیأت کیف هیأت بچه‌ها را آماده کنیم، بچه‌ها راحت‌تر می‌نشینند.
بچه‌ها زودتر از بزرگ‌ترها گرسنه و تشنه می‌شوند یکی از علت‌هایی که در هیأت نمی‌نشینند همین است.
یا گرسنه و تشنه شدن یا ترس از گرسنگی و تشنگی.
بچه‌ها وقتی گرسنه می‌شوند نمی‌گویند که گرسنه هستیم و بهانه می‌گیرند.
حال اگر این خوراکی که برای بچه‌ها در هیأت داده می‌شود برای او یک جنبه احترام و تشخص نیز داشته باشد جنبه سرگرم‌کنندگی و احترام باعث می‌شود رابطه محبتی و علقه‌ی او با هیأت نیز بهتر برقرار شود.
در کنار خوراکی یک اسباب‌بازی ساده و یا یک کار سرگرم‌کننده نیز که کودک را مشغول کند باعث می‌شود راحت‌تر در هیأت بنشیند.
میثاق کودکی برای احترام و شخصیت دادن به کودکان، بسته‌ای را برای آنان آماده کرده که شامل یک کیف، یک بطری (آب یا شربت)، یک ظرف خوراکی، و یک برگه کاغذ برای رنگ آمیزی و سرگرمی است‌.
کودک با دریافت این کیف قرار است یاد بگیرد که عضو رسمی هیأت است و برای هیأت رفتن خود همیشه کیفش را همراهش ببرد.
مادر و پدر هم شیشه آب او را پر کرده و در ظرف خوراکی‌اش چیزی می‌گذارند.
به این ترتیب کودکان یک ذوق و علاقه‌ای برای رفتن به هیأت خواهند داشت.
کودک ضمن دریافت یک هدیه ساده یک گره قلبی و عاطفی بین او و هیأت نیز بر قرار می‌شود.
حال برگه‌ای که هیأت میثاق به عنوان سرگرمی در اختیار کودکان قرار می‌دهد.
هر شب یک برگه‌ی جدید است، ضمن بار آموزشی ساده و محتوای مرتبط با معارف جنبه سرگرم‌کننده نیز دارد و ارتباط کودک را با متن هیأت نیز بیشتر می‌کند.
برای انگیزه دادن بیشتر به بچه‌ها قرار است بچه‌ها بعد از تکمیل تعدادی از این برگه‌های سرگرمی و تحویل آن به مسئول غرفه هدیه‌ای نیز از طرف هیأت دریافت کنند.
در ضمن میثاق کودکی هر شب خوراکی مخصوص کودکان و شربت مخصوص ایشان را نیز آماده کرده که پدر و مادر با آوردن ظرف مخصوصی که شب اول دریافت کردند، می‌توانند خوارکی هرشب را نیز دریافت کرده و ظرف کودک را پر کنند.
لازم به ذکر است انتخاب خوراکی‌ها با مشورت برخی حکمای طب سنتی انجام شده و ترکیبی از میوه و سویق و شربت‌های طبیعی است.
جریان به هیأت آمدن، در هیأت نشستن و آماده شدن برای انجام کارهای بزرگ که محور اصلی طرح میثاق کودکی است با طراحی دو شخصیت به اسم داداش حسین و آبجی زینب انجام خواهد شد، که به مرور با ارتباط بچه‌ها با هیأت و این دو شخصیت بسته‌های محتوایی ایام مختلف آماده خواهد شد و به مرور باعث عمق بخشی این ارتباط خواهد شد.


 


یکشنبه، 16 مرداد 1401 - 01:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0