FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقطه ضعف جاماندگان کاروان امام حسین (ع) در کلام حجت الاسلام عالی


 تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 مرداد 1401 - 11:34

حجت الاسلام عالی می گوید برخی از افراد به اهل بیت علیهم السلام محبت داشتند، اما اقدام بهنگام نداشتند. ابن عباس به اهل بیت محبت داشت، اما زمانی که امام حسین قصد عزیمت از مدینه داشت، فقط ایشان را نصیحت کرد.

امام،خدا،حضرت،اميرالمؤمنين،وليّ،خوارج،بيت،اهل،وَ،كوفه،معرفت،فه ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام عالی در دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) که با حضور رهبر معظم انقلاب همراه بود،‌ بالاترین مقام غیر معصوم را همراهی با امام معصوم و ولیّ خدا معرفی کرد و گفت: ما می‌توانیم در خدمت اهداف و برنامه‌های ائمه قرار گیریم؛ لذا در دعاها به ما یاد داده‌اند که «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْیَاعِهِ»؛ خدایا ما را جزو انصار و شیعیان و یاوران امام قرار بده.
در دعای عهد فراتر از این را به ما یاد داده‌اند؛ «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِكَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً كَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی»؛ خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی، حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور و رجعت بده.
یعنی حتی یک مؤمن نباید راضی شود که مرگ بین او و سربازی در حریم ولیّ خدا فاصله اندازد و حتی از خداوند متعال درخواست کند که پس از ظهور رجعت کند.
وی افزود: معیت و همراهی با ولیّ خدا شرایطی دارد.
در زیارت عاشورا فرازی وجود دارد که شرط معیت با ولیّ خدا بیان شده است «فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِكُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ أَنْ یجْعَلَنِی مَعَكُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ برای معیّت با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت سه چیز را طلب می‌کنیم: «أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ»، و «معْرِفَةِ أَوْلِیائِكُمْ» و «الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ»؛ یعنی معرفت به اهل بیت،‌ معرفت به اولیای ایشان و تبری و تنفر از دشمنان اهل بیت.
خوارج فهم خود را بر خواست امام ترجیح دادند
حجت‌الاسلام عالی با اشاره به اینکه معرفت حجت خدا و حجت زمان در این است که شأن و رتبه او را در حد بضاعتمان بشناسیم، گفت: یک شیعه باید اهداف و رسالت امام را بداند؛ به این صورت که ولیّ خدا چکار می‌خواهد انجام دهد؟
مأموریت او چیست؟
توقعات و انتظارات او از ما چیست و وظایف ما در قبال او چیست؟
اگر این معرفت‌ها نباشد، انسان نمی‌تواند یار او باشد هرچند کنار او قرار گیرد؛ بلکه گاهی اوقات باری برای او و خواری پیش پای امام است.
خوارج یک زمانی جزو یاران امیرالمؤمنین بودند، اما چون این معرفت‌ها را نداشتند، فهم خود را ملاک حقانیت می‌دانستند.
یعنی امیرالمؤمنین و اقدامات ایشان را با فهم خودشان تطبیق می‌دادند.
اگر امیرالمؤمنین خلاف فهمشان کاری می‌کرد، حضرت را تخطئه می‌کردند.
در حالی که پیامبر صلی الله علیه و آله بارها فرموده بود «علی با حق و حق با علی‌ست» و می‌فرمود خود او صراط و میزان است.
وی ادامه داد: ما باید خودمان را با معصوم تطبیق دهیم نه اینکه او خودش را با فهم ما تطبیق دهد؛ لذا زمانی که دشمن با نیرنگ، قرآن را سر نیزه کرد،‌ خوارج دور امام را گرفتند و گفتند با قرآن می‌خواهی بجنگی؟!
امیرالمؤمنین می‌فرمود توطئه است.
در این هنگام گفتند این موضع‌گیری تو کفر است و از امیرالمؤمنین جدا شدند و از همان جا بود که خوارج شکل گرفت و چه فتنه‌های عظیمی درست کردند.
شبیه تکفیری‌ها و یا داعشی‌های زمان ما.
خوارج زیر پرچم امام حق نبودند
این کارشناس مذهبی افزود: ما باید بدانیم که ولیّ خدا مانند قطب‌نما در کشتی است.
نماز، روزه، حج و زکات، روح را قوی می‌کنند.
هر کدام از اینها ریاضت و پا گذاشتن روی نفس است، اما سمت و سو نمی‌دهد.
اگر امامِ حق جلودار باشد و زیر پرچم او دینداری کنیم و اعمال انجام دهیم، ما را به سمت خدا قوی می‌کند و اگر امام باطل و امامِ نار جلودارمان باشد،‌ اعمالمان ما را قوی می‌کند منتها پشت به خدا و به سمت شیطان.
خوارج اعمال بسیار سنگینی انجام می‌دادند؛ سجده‌ها و نمازشب‌های آنچنانی داشتند.
قرآن را در دو سه شب ختم می‌کردند، اما چون زیر پرچم امام حق نبودند و هدایت‌گرشان امام حق نبود، از این جهت اعمالشان به نفع شیطان تمام می‌شد.
شکم زن حامله‌ای که محب امیرالمؤمنین بود می‌دریدند، جنین را جلوی چشم او خارج می‌کردند و سر می‌بریدند.
اقداماتی کردند که اگر داعش در زمان ما این کارها را انجام نمی‌داد، باورمان نمی‌شد انسان می‌تواند به این اندازه پست شود.
عمل بهنگام یکی از ویژگی‌های کاروانیان بود
حجت‌الاسلام عالی اقدام بهنگام را یکی از ویژگی‌های شیعه توصیف کرد و گفت: برخی از افراد به اهل بیت علیهم السلام محبت داشتند، اما اقدام بهنگام نداشتند.
ابن‌عباس به اهل بیت محبت داشت، اما زمانی که امام حسین قصد عزیمت از مدینه داشت، فقط ایشان را نصیحت کرد و گفت به سمت کوفه نرو که مردمان آن به پدرت وفا نکردند.
پس از اینکه امام فرمود مشیت خدا بر این است که بروم، گفت پس همسر و فرزندانت را نبر.
جناب ابن‌عباس نصیحت کردی، خدا خیرت دهد، اما وقتی امام حرکت می‌کند، فهم و تحلیلت را کنار بگذار و همراه شو، اما همراه نشد.
سن او هم شاید کمتر از امام حسین علیه‌السلام بود.
معرفت وقتی کامل نباشد، اینگونه می‌شود.
«طِرمّاح بن عدی» از شاگردان اهل بیت است.
نامه امیرالمؤمنین را با شجاعت و صراحت لهجه به معاویه داده بود، اما در قضیه کربلا وقتی امام حسین علیه‌السلام به سمت کوفه می‌رفت، او از کوفه خارج شده و در یکی از منازل با اباعبدالله علیه‌السلام برخورد کرده بود.
حضرت به او فرمود از کوفه چه خبر؟
طرماح گفت حکومت نظامی شده و شرحی از ماجرای کوفه را گفت.
به امام گفت آنجا نرو و به سمت قبیله ما بیا که بیست هزار شمشیرزن داریم.
حضرت فرمود راهی داریم و همان را می‌رویم.
طرماح گفت یکسری آذوقه برای خانواده خریدم؛ آنها را می‌رسانم و باز می‌گردم.
حضرت فرمود اگر می‌خواهی به کاروان ملحق شوی، شتاب کن.
او که محاصره حرّ را شکسته بود و خدمت امام رسیده بود، در آن شرایط حضرت را رها کرد.
اما زمانی رسید که سر از تن امام جدا شده بود.
وجود مقدس حضرت عباس و حضرت علی اکبر علیهما السلام و اصحاب امام حسین علیه‌السلام معرفت داشتند، دلداده رفتار کردند.
اقدام و عملشان کاملاً بهنگام و به موقع بود.
انتهای‌پیام/



لینک کوتاه خبر


شنبه، 15 مرداد 1401 - 12:07 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0