FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نمی توانیم به بهانه شور هر آنچه که دلمان می خواهد، بخوانیم


 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 14 مرداد 1401 - 13:35

یک مداح اهل بیت(علیهم السلام) گفت: برای خیلی از موضوعات کلاس های آموزشی داریم، اما چرا برای ستایشگری که ابعاد مختلفی دارد، مکان آموزشی مشخصی وجود ندارد.

 


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از جاذبه‌های هیئات مذهبی، موضوع مداحی است، موضوعی که این روزها بسیار علاقه‌مند پیدا کرده و پیر و جوان در این کسوت ادای دین می‌کنند.
«مدیحه‌سرایی» علاوه بر شعورآفرینی برای عزاداران، شورآفرین نیز هست.
این روزها سبک‌های متفاوت مداحی برای اقامه عزا ابداع شده که برخی نسبت به آن سوال‌هایی دارند، سوال‌هایی از جنس دغدغه که مبادا عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) از مسیر صحیح آن منحرف شود.
چراکه بارها و بارها دیده شده دستگاه‌های اطلاعاتی غرب، بخصوص انگستان برای به انحراف کشیدن عزاداری‌ها از هیچ اندیشه و فعالیتی فروگزار نبوده‌اند.
هرچند نوآوری و ابتکار عمل‌های جدید باعث جذب بیشتر مخاطب می‌شود اما باید مراقبت کرد تا در دام خلاف شرع و عرف قرار نگیریم.
لذا برای هرچه بهتر متوجه شدن نوع ستایشگری می‌بایست پای سخنان رهبر معظم انقلاب نشست.
ایشان در این باره می‌فرمایند: در مداحی هم مثل همه‌ی کارهای دیگر ابتکار و نوآوری لازم است؛ می‌بینید جوان‌ها نوآوری هم می‌کنند.
در کار مدّاحی نوآوری خوب است، نوآوری ایرادی ندارد، منتها توجّه بکنید که این نوآوری به هنجارشکنی منتهی نشود.
مدّاحی یک هویّت خاصّی است؛ این هویّت عوض نشود.
لذا خبرگزاری تسنیم برای بررسی بیشتر این موضوع با محمدرضا غلامرضازاده مداح اهل بیت(علیهم‌السلام) به گفتگو پرداخته‌است.
فیلم این گفتگو را ببینید:
* انقلاب اسلامی با تفکر عاشورا گریه خورده‌است/تلاش دشمن برای انحراف هیئت‌ها
تسنیم: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بینندگان عزیز، در خدمت استاد و مداح عزیز آقای غلامرضازاده هستیم تا در خصوص نقش هیئأت مذهبی در جامعه و مدیحه‌سرایی در هیئت گفتگویی داشته باشیم.
یکی از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی آن است که نقش هیئت در آن بسیار شکوفا شده و همچنین به برکت این انقلاب بر تعداد هیئات افزوده شده‌است؛ با توجه به نقشه‌های دشمن برای بی‌اثر کردن هیئات در این خصوص توضیحاتی را ارائه بفرمایید.
غلامرضازاده:بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.
خدمت شما و بینندگان برنامه «تکیه تسنیم»، عرض سلام و ادب دارم.
در طول تاریخ وجود مقدس، منور و نازنین امام حسین (علیه السلام) مبدأ تحول بوده‌اند و طبیعتاً با شهادت امام حسین(ع) و به وجود آمدن کربلا، آرام آرام هیئت‌های مذهبی شکل گرفته و در عصر کنونی ما به این شکل تبدیل شده‌است.
طبیعتاً هیئت‌ها مبدا تحول و حرکت بوده‌اند.
اگر بخواهم به یک نمونه از آن اشاره کنم می‌توان از انقلاب اسلامی نام برد.
چراکه انقلاب اسلامی ما با موضوع هیئت، عزاداری و گریه بر سیدالشهدا(ع) رشد پیدا کرد و گره خورد و این از هنر حضرت امام خمینی (ره) بود.
اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید حالا، حالاها به پیروزی و به ثمر نمی‌رسید.
آن چیزی که انقلاب را به ثمر رساند -با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان می‌گویند انقلاب اسلامی خیلی زود به پیروزی رسید- آن بود که با عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) گره خورد.
این انقلاب با این ویژگی مبدأ تحول تاریخی- جهان- شد و بیش از 40 سال است، در برابر تمام دشمنی‌ها روی پای خود ایستاده‌است.
بنابراین هیئت‌ها بر روی روح، اخلاق، سیاست –مردم- بسیار تأثیرگذار هستند برای همین دشمنان روی هیئت‌ها به دلیل این که مرکز ثقل انقلاب است؛ تمرکز کردند و حرکت‌هایی انجام می‌دهند که ما باید حواسمان باشد.
* کلاس آموزشی؛ حلقه مفقوده میان مادحین و شاعرین/ برخی اشعار در شأن اهل بیت(علیهم‌السلام) نیست
تسنیم: یکی از لازمه‌های مدیحه سرایی موضوع شعر است، متأسفانه برخی از اشعار سابقه تاریخی ندارند، با توجه به اینکه حضرتعالی آموزش مداحی می‌دهید درباره ضرورت توجه به اشعار آئینی توضیحاتی را بفرمایید.
غلامرضازاده: قبل از آنکه پاسخ این سوال را بدهم، این نکته را بگویم که من معتقدم هیئت‌ها، ذاکرین و مادحین آموزش لازم را ببینند.
هرچند به نظر من مرکز آموزشی تخصصی برای شاعران، مادحین و هیئت‌داران نداریم.
در حالی که از این موضوع نیز رنج می بریم.
به هر تقدیر شاعر ذاکر و هیئت‌دار ما باید در مکانی آموزش لازم را ببینند؛ چراکه در حال حاضر بر اساس سنت هیئت‌داری و مدیحه‌سرایی می‌کنیم.
به نظرم یک مرکز آموزش درباره این موضوعات بسیار مهم، مفقود است.
لذا بزرگان، آموزش هیئت‌داران را به صورت جدی دنبال کنند.
اگر قرار است سیستم آموزشی دانشگاهی داشته باشیم، آن را تأسیس و گسترده‌تر کنیم.
در حال حاضر برای خیلی از موضوعات مثل خیاطی، عکاسی و غیره کلاس‌های آموزشی داریم، اما چرا برای ستایشگری که ابعاد مختلفی دارد، مکان آموزشی مشخصی وجود ندارد.
البته در ده سال اخیر خیلی‌ها بر اساس تعهد و علاقه‌ای که دارند کلاس‌هایی را برگزار کرده‌اند.
اما به نظرم این مراکز آموزشی هم متنوع و هم متکثر است و ناظری هم ندارد؛ برای همین باید زعمای ما برای آن تصمیم‌گیری جدی کنند.
یکی از موضوعات دیگر در همین مقوله، بحث شعر است.
باید پرسید که چقدر شعرای ما تحت نظارت هستند و چقدر آنها توسط استاد تعلیم می‌بینند.
کدام بزرگی باید روی این شعر را نظارت می‌کند.
تا صحت و سقم و اشکال دیده شود.
در خیل این اشعاری که می‌آید، برخی از آنها مناسب نیستند، که حضرت آقا نیز بارها و بارها به آن اشاره کرده‌اند که برخی از اشعار شایسته مدح و منقبت اهل بیت(علیهم‌السلام) نیست؛ که باید در مجموعه‌ای آموزش داده شود تا این مشکلات به وجود نیاید.
* مادحین با ملودی‌ها آیینی آشنا شوند
تسنیم: با توجه به اینکه در هیئت‌های مذهبی در کنار شعور، مداح به موضوع شور نیز می‌پردازند، درباره نحوه عزاداری‌هایی که این روزها باب شده نیز توضیحاتی بفرمایید که آیا سبقه تاریخی دارد یا خیر؟
غلامرضازاده: بار اعتقادی و کلامی دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) بر دوش علمای ما است.
به هر تقدیر بحث شعور مکتب سیدالشهدا(ع) توسط بزرگان دین و روی منبرها گفته می‌شود؛ اما بار عاطفی هیئت‌ها و دستگاه سیدالشهدا(ع) بر روی دوش ذاکرین و مادحین اهل بیت (علیه‌السلام) است.
طبیعی‌ست که شورهای ما به شیوه کنونی تبدیل شده باید در مسیر درست حرکت کند و نظارت داشته باشد که بعضاً این موضوع با ملودی‌هایی مخلوط شده که این ملودی‌ها شایسته دستگاه سیدالشهدا(ع)نیست.
برای همین باید در آموزش‌ها به این نکته توجه داشت که آیا می‌بایست مادحین با ملودی‌ها آیینی آشنا شوند؟
حالا اگر با ملودی‌های آئینی آشنا نشویم، طبیعتاً رو به آهنگ‌ها و ملودی‌هایی می‌آوریم که شایسته دستگاه سیدشهدا(ع) نیست.
درحالی که شورهای ما باید به گونه‌ای باشد که در شأن دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام باشد که این موضوع نیازمند آموزش عمیق دارد.
تسنیم: موضوعی در میان برخی از افراد مطرح می‌شود که دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام باید پر شور باشد، بنابراین نیازی نیست، محتوا چه باشد؛ درباره این نکته هم توضیحات خود را بفرمایید.
غلامرضازاده: قطعاً هر کاری که ما انجام می‌دهیم باید مورد تایید شرع باشد.
شرع باید توسط رهبر معظم انقلاب تبیین و تدوین شود و بعد از آن توسط علمای دیگر تشریح شود؛ ما نمی‌توانیم به بهانه شور هر آنچه که دلمان می‌خواهد، بخوانیم و هر آنچه که به زبان می‌آید بگوییم.
طبیعتاً تمام اینها دارای یک کانالی هستند که توسط علمای ما تشریح می‌شود.
تسنیم: اگر در پایان نکته‌ای دارید بفرمایید.
غلامرضازاده: امیدوارم، ماه محرم امسال مبدأ تحولات روحی، اخلاقی و سیاسی کشورمان باشد و کشورمان با سرعت بیشتری به پیشرفت‌های خود ادامه دهد و سنگرهای بیشتری را فتح کنیم.
تسنیم: آقای غلامرضازاده بسیار سپاسگزارم؛ از شما بینندگان محترم هم ممنونم که حوصله به خرج دادید و این برنامه را ملاحظه کردید.
التماس دعا.
یاعلی مدد.
-----------------------------------------------------------
گفتگو از محمد کربلایی اسماعیل
-----------------------------------------------------------
انتهای پیام/

 

انقلاب،تسنيم،موضوع،آموزش،سيدالشهدا،نوآوري،حضرت،آموزشي،دستگاه ...

 


شنبه، 15 مرداد 1401 - 01:56 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0