FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ترجیع‌بند یاقوت سرخ برای محرم


 مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 13 مرداد 1401 - 11:42

ترجیع بند «یاقوت سرخ» سروده مجید افشاری همزمان با ماه محرم منتشر شد.

دل،حسين،عاقل،جمال،شكفت،خورده_است،نشد،اهل،جهان،دست،عاشورايي،ح ...


به گزارش خبرگزاری مهر، مجید افشاری شاعر، در روزهای آغازینِ محرم ۱۴۴۴ ترجیع‌بندی را با عنوان «یاقوت سرخ» منتشر کرده است.
ترجیع‌بند از قالب‌های شعری است که سروده‌های عاشورایی اندکی در این قالب وجود دارد.
اما مجید افشاری سراغ این قالب شعری رفته تا شعری عاشورایی در این قالب بسراید.
کتاب «از کتاب وارث» نخستین مجموعه مستقل شعر آئینی عاشورایی مجید افشاری است که به زودی توسط نشر «کلام سلیس» روانه بازار می‌شود.
در شعر هیئت مثلث، مربع، مخمس با بیتِ گردان بسیار سروده شده است اما به شهادت تاریخ شعر فارسی، تعداد ترجیع‌بندهای عاشورایی انگشت شمار است.
در ادامه مشروح ترجیع‌بند «یاقوت سرخ» را می‌خوانید:
آن دم که خاکبوس درت می‌شود سروش
از آسمان حسین حسینم رسد به گوش
از حلق هیچکس نشنیدم به جز حسین
در حلقه ی ارادت رندان باده نوش
سردی کنند هر چه حریفان، به نفع ماست
می‌آورند خون رگ تاک را به جوش
جاءالحقی شنو، زهق الباطلی بگو
تا آمده خیال رخ دوست، رفته هوش
عمری گدای عشق توأم شاه بی کفن
حسن مرا عیان کن و عیب مرا بپوش
تفکیکِ شَان عارف و عامی نمی‌کنم
برخیزد از وجود همه بی امان خروش
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
‏بی دوست حال و روز بشر گریه آور است
حالش خراب و روز سیاهش مقدر است
کوهی که قد کشیده و از کربلای عشق
خاکی به سر نکرده، بسی خاک بر سر است
خورشید در هوای تو یک ذرّه بیش نیست
هر ذرّه در هوای تو خورشید پرور است
خیل ملک به عرشه‌ی کشتی نشانده‌ای
کشتی عرش را خم ابروت لنگر است
پشت درِ بهشت تو، درمانده ای نماند
زیرابهشتِ زاده ی زهراست، بی در است
بسیار گفته ایم ولی باز، گفتنش
در کام عاشقان تو قند مکرر است
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
هرکس فریب دشمن خونخوار خورده است
از هر دری که رفته به دیوار خورده است
یاقوت سرخ ساخته، پیشانی حسین
هر سنگ را که از کف آزار خورده است
انکار درک عطر حقیقت نمی‌کند
قفلی اگر به طبله ی عطار خورده است
شیرینی اش به کام طلب کم نمی‌شود
سیبی که زخم پنجه و منقار خورده است
ما طالب حسین و پی عطر دلبریم
کی راهمان به حجره‌ی بازار خورده است
پیوسته بی محاسبه‌ی سود می زنیم
این حرف را که مُهر خریدار خورده است
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
با روی دوست لایق دیدار می‌شود
آیینه‌ای که دشمن زنگار می‌شود
گاهی برای عقل ضعیف مقلدان
تفسیر، فتنه‌ای ست که افسار می‌شود
فرزانه‌ای که سیر افق کرده، بی حسین
طفلِ غریب کوچه و بازار می‌شود
بحرالعلوم، شربت نذری هیئت است
رویش حباب، مخزن الاسرار می‌شود
کاری به عاقبت که ندارند شیعیان
فضلت، امیدِ عاقبتِ کار می‌شود
گفتار ما تجلیّ زیبایی دل است
زیباترین تجلیّ گفتار می‌شود
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هرچه شود دل نمی‌شود
حیرت کشید شعله، گلِ کربلا شکفت
در خیمه‌های سوخته، بوی عزا شکفت
عباس آرمید و حسینش خمیده شد
هر جا چکید خون برادر، عصا شکفت
در حق تشنگان و به نفرین کوفیان
از موج نهر علقمه دست دعا شکفت
تا روضه خوان به قصه‌ی تیروگلو رسید
بغضی فشرده‌تر شد و فریادها شکفت
سرها فدای مرقد شش گوشه‌ی حسین
از شش جهت به سوی حرم ردّ پا شکفت
بنیاد جاهلانه ی اهل جفا شکست
فریاد عاشقانه ی اهل وفا شکفت
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
آقا به سنگ مرتبه‌ی ماه می‌دهی
نا اهل را به صحن حرم راه می‌دهی
آهی که در بساط ندارد گدای تو
شاه کرم به سینه‌ی من آه می‌دهی
طولانی است خواهش برگشته از گناه
با یک نگاه پاسخ کوتاه می‌دهی
تا از کتابخانه ی ذهنش رها شود
جامی به دست آدم آگاه می‌دهی
از فیض عام، با همه ی بی لیاقتی
مارا به لطف، سیر الی الله می‌دهی
دلخواهِ خلقِ مست، همین صحبت است و بس
هر جا مجال صحبت دلخواه می‌دهی
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
از کافه‌های فلسفه بافی رها شدم
تا آشنای میکده‌ی کربلا شدم
ماه محرم آمد و در فصل بی خودی
با اشتیاق وصل تو از خود جدا شدم
در پیشگاه عشق، جهان هیچ کاره است
دادم بها به کار جهان بی بها شدم
مولا اگر دلم شده فوّاره ی عسل
در گرده‌ی گلی ته باغ تو جا شدم
حاجت به جز عنایت آل عبا مباد
خوش باد روزگار که حاجت روا شدم
پای برهنه، دست تهی، مست اربعین
با زائران صحن حرم همصدا شدم
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
با سر به سوی کعبه‌ی آمال می‌رود
مستی که لال آمده و لال می‌رود
هر اهل سِر که سعی و صفایش حسینی است
از تل زینبیه به گودال می‌رود
تا بوسه می‌زند به کف پای زائرت
فرش حرم به عرش، سبکبال می‌رود
دیوانه را چکار به بازی سرنوشت
بیچاره عاقلی که پی فال می‌رود
در خیمه‌ی عزای تو هرکس که پا نهد
حال خوشی گرفته و از حال می‌رود
رندی که دست رد زده بر سینه‌ی ملک
می‌گوید و به روضه‌ی اقبال می‌رود
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
هستی بدون چشم توکامل نمی‌شود
از جذبه‌ی نگاه تو غافل نمی‌شود
تفسیر شرحه شرحه در آغوش مقتلی
قرآن بدون شرح که نازل نمی‌شود
دریافتم که در سفر هفت شهر عشق
جز با حسین طی منازل نمی‌شود
روزی به دست حادثه برباد می‌رود
خاکی که با سرشک جنون گل نمی‌شود
در حیرتم که اوج سعادت، شقاوت است!
هرجا امام قسمت قاتل نمی‌شود
محصول هرچه نکته‌ی نغز است رو کنیم
خوش‌تر از این حدیث که حاصل نمی‌شود
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
غیر از تنت برابر دشمن سپر نشد
شمشیر و تیر و نیزه به حق کارگر نشد
مظلومِ تشنه، جز لب و چشمان کودکان
در کربلا نصیب تو از خشک و تر نشد
از بزدلانِ بی سرو پایی که تاختند
با کشتن غزال، کسی شیر نر نشد
خون خدا شدی به رگ غیرت بشر
تاریخ شاهد است که خونت هدر نشد
چشمت به غمزه، پرده‌ی راز جهان درید
راز تو را اگر چه جهان، پرده در نشد
در گوشه‌ی خرابه و محراب و میکده
ورد زبان ما شد و از دل به در نشد
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
از جمع خلق هرکه تو را انتخاب کرد
یک خوشه غوره بود که خود را شراب کرد
دل با تو یکشبه ره صد ساله می‌رود
باید برای دیدن رؤیت شتاب کرد
عرفان، عمود خیمه‌ی هستی کشیدن است
آباد شد کسی که خودش را خراب کرد
مرغ هوا و ماهی دریا گریستند
خورشید را طلیعه‌ی داغت کباب کرد
از روی ما نگاه ولایت مکن دریغ
باید همیشه روی نگاهت حساب کرد
با خط خوش برای تماشای اهل دل
باید نوشت جان سخن را و قاب کرد
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود دل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود
آن عارفی که قطب کمالش امام نیست
کاری تمام کرده و کارش تمام نیست
از دور فیض خنده‌ی خورشید می‌رسد
نزدیک خلق هست و لب پشت بام نیست
دشمن به جای خود، که جهان را برابرت
میل قعود هست و توان قیام نیست
حبّت حلال مردم و بغضت حرام باد
جز حب و بغض، حکم حلال و حرام
دادی مقام نوکری ات را به هر کسی
دیگر به فکر بازی کسب مقام نیست
ازکربلا پیام فراوان گرفته ایم
اما خلاصه‌ی همه جز این پیام نیست
دیوانه‌ی جمال تو عاقل نمی‌شود
دل بی حسین هر چه شود دل نمی‌شود


 


پنجشنبه، 13 مرداد 1401 - 15:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0