FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


محمد و عون؛ فرزندان نوجوان حضرت زینب(س) که در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسیدند


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 13 مرداد 1401 - 14:06

حضرت زینب (س) پس از شهادت فرزندانشان از خیمه بیرون نیامدند تا مبادا امام حسین (ع) را در برابر خود شرمنده یا بی جواب نبینند.

حضرت،زينب،حسين،امام،عبدالله،محمد،عون،شهادت،ميدان،كربلا،بروند ...


هنگامی که حضرت زینب (س) به سن ازدواج رسیدند عده‌ای از جمله پسرعمویشان عبدالله بن جعفر از ایشان خواستگاری کردند و خواستگاری عبدالله پذیرفته شد و حضرت زینب (س) همسر ایشان شدند مشروط بر این که هرگاه برادرشان امام حسین (ع) خواستند به مسافرتی بروند و حضرت زینب (س) خواستند همراه ایشان باشند، عبدالله از این اقدام حضرت زینب (س) جلوگیری نکند.
هنگامی که امام حسین (ع) با یاران خود از مدینه به سوی مکه و از آن جا به کربلا حرکت کردند، حضرت زینب (س) نیز همراه امام حسین (ع) بودند.
همسرشان عبدالله به دلایلی از حرکت با امام (ع) معذور بودند و علاوه بر این که سنش از هفتاد سال گذشته بود، بیماری سختی در قسمت دهانش به وجود آمده بود که او را بسیار رنج می‌داد، ولی دو فرزند خود عون و محمد را همراه مادرشان حضرت زینب (س) فرستاد و سفارش کرد که اگر جنگی رخ داد آن‌ها با دشمنان بجنگند و از حریم امام حسین (ع) دفاع کنند.
برخی نوشته اند: عبدالله آن دو نوجوان را در مکه به کاروان امام حسین (ع) ملحق کرد.
عون (معروف به عون اکبر) مسلما فرزند حضرت زینب (س) بود، ولی درمورد محمد پسر عبدالله بن جعفر، بعضی گفته اند که مادر او زنی به نام (خوصاء) بوده است و در کتاب کامل بهایی آمده است که عون و محمد هر دو فرزندان حضرت زینب (س) بودند و در کربلا شهید شدند.
روز عاشورا، حضرت زینب (س) لباس نو بر تن عون و محمد کرده و آن‌ها را از گرد و غبار پاک و تمیز کردند و سرمه بر چشمانشان کشیدند و شمشیر به دستشان دادند و آن‌ها را آماده شهادت کردند و سپس، آن دو را به حضور برادرش امام حسین (ع) آوردند و اجازه خواستند که آن‌ها به میدان بروند.
امام حسین (ع) نخست اجازه نمی‌دادند و حتی فرمودند: شاید همسرت عبدالله خشنود نباشد و حضرت زینب (س) عرض کردند که چنین نیست، بلکه همسرم به خصوص به من سفارش کرد که اگر کار به جنگ کشید پسرانم جلوتر از پسران برادرت به میدان بروند.
حضرت زینب (س) بیشتر اصرار کردند و سرانجام امام اجازه دادند و حضرت زینب (س) آن دو گل خود را به سوی میدان بدرقه کردند.
عمر سعد گفت: (این خواهر عجب محبتی به برادرش دارد که دو نور دیده اش را به میدان فرستاده است.)
آن دو برادر به جنگ پرداختند و سرانجام محمد به شهادت رسید و عون کنار بدن گلگون محمد آمد و گفت: (برادرم شتاب مکن بزودی من نیز به تو می‌پیوندم.)
محمد نیز جنگید تا به شهادت رسید، امام حسین (ع) پیکر پاک آن دو نوجوان را در آغوش گرفتند در حالی که پاهایشان به زمین کشیده می‌شد و آن‌ها را به سوی خیمه آوردند.
عجیب این که بانوان به استقبال پیکر‌های آن‌ها آمدند و همیشه حضرت زینب (س) در پیشاپیش بانوان بودند، ولی این بار حضرت زینب (س) دیده نمی‌شدند و ایشان از خیمه بیرون نیامده بودند تا مبادا جشمشان به پیکر‌های به خون غلتیده پسرانشان بیفتد و بی تابی کنند و از پاداششان کم شود و شاید به دلیل این که مبادا برادرشان، ایشان را در این حال بنگرند و در برابر خواهر خود شرمنده یا بی جواب بمانند.
حضرت زینب (س) در این هنگام بیرون نیامدند، ولی برای حضرت علی اکبر (ع) در پیشاپیش بانوان به استقبال آمدند.
وقتی که خبر شهادت محمد و عون به مدینه رسید، ابوالسلاسل، غلام آزاد شده عبدالله از شدت ناراحتی، گریبانش را پاره کرد و با آه و ناله و گریه نزد عبدالله آمد و ناله کنان گفت: (ای محمد جان!‌ای عون!‌ای عزیزانم!
کیست زیباتر از شما که همچون دو گوهر درخشان بودید؟
کیست نیکوتر از شما که گوش و قلبم بودید، شما مغز استخوان هایم بودید، ولی در آخر بی ادبی کرد و گفت: این مصیبت به خاطر حسین (ع) بر ما وارد شد، اگر آن‌ها با حسین (ع) نمی‌رفتند، شهید نمی‌شدند.
عبدالله، پس از اطلاع از خبر شهادت فرزندانش گفت: انالله و انا الیه راجعون.
سپس خشمگینانه بر سر غلام خود فریاد کشید و گفت: (ای بی ادب!
این گونه به ساحت مقدس امام حسین (ع) گستاخی می‌کنی؟!
حمد و سپاس خداوندی را که فرزندانم را در رکاب حسین (ع) به مقام شهادت رسانید و کاش من نیز با آن‌ها بودم و قبل از آن‌ها به شهادت می‌رسیدم و سوگند به خدا در راه حسین (ع) از فرزندانم چشم پوشیدم و خودم به آن‌ها سفارش کردم تا در راه حسین (ع) دجانبازی کنند و آن‌ها را مایه آرامش وجدان و خاطر خودم در سوگ سخت و بزرگ امام حسین (ع) می‌گیرم.)
عون و محمد؛ نوجوانان شهید واقعه کربلا که به اذن مادرشان حضرت زینب (س) و پدرشان عبدالله وارد میدان نبرد شدند.

 

حضرت،زينب،حسين،امام،عبدالله،محمد،عون،شهادت،ميدان،كربلا،بروند ...

 


پنجشنبه، 13 مرداد 1401 - 14:36 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0