FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


علوی تهرانی پاسخ می‌دهد: اگر نشد نماز شب بخوانیم، چه کنیم؟


 فارس | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 12 مرداد 1401 - 13:00

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: فردی از امام صادق(ع) پرسید که اگر من نتوانم ۱۱ رکعت نماز شب را بخوانم چه کنم؟ ایشان پاسخ دادند فردایش و در روز آن را قضا کن. تنها امر مستحبی که قضا دارد همین نماز شب است.

شب،نفس،نماز،پيامبر،خدا،فرمود،پرسيد،انسان،دشمن،روز،سؤال،امام، ...


به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی سخنران مذهبی در مراسم عزاداری شب پنجم ماه محرم مسجد حضرت امیر (ع) اظهار داشت: در شب گذشته اعلام کردم که براساس روایتی از امام صادق (ع) کسی که نماز شب نخواند از ایشان نیست و یا براساس روایت پیامبر (ص) کسی که نماز شب را سبک بشمارد در زمره دوست‌داران اهل بیت نیست، بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت و بسیاری بعد از جلسه از من سؤالاتی داشتند.
یک سؤال بسیار مطرح شد که اگر شرایط خواندن نماز شب به هر دلیلی را نداشتیم چه کنیم؟
مثلاً من صبح زود از خواب بیدار می‌شوم و اگر بخشی از شب را به نماز بگذرانیم از کار باز می‌مانم.
اگر در شب، نماز شب نخواندیم، چه کار کنیم؟
وی افزود: فردی همین سؤال را از امام صادق (ع) پرسید که اگر من نتوانم ۱۱ رکعت نماز شب را بخوانم چه کنم؟
ایشان پاسخ دادند فردایش و در روز آن را قضا کن.
تنها امر مستحبی که قضا دارد همین نماز شب است.
اگر نشد ۱۱ رکعت را در روز قضا بخوانم چه کنم؟
امام پاسخ داد: سه رکعت یعنی دو رکعت شفع و یک رکعت وتر را در شب به عنوان قضا بخوان.
اگر بازهم نتوانستم چه کنم؟
امام فرمود: نماز مغرب و عشاء را به جماعت بخوان و پس از آنان آیات شریف «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ ...» بخوان که ثواب نماز شب می‌دهند.
نماز شب چراغ برزخ است
علوی تهرانی با طرح این سؤال که چرا امام صادق (ع) این عمل را تا این میزان گسترش می‌دهد، گفت: این اقدام به این دلیل است که اولاً نماز شب اهمیت بسیاری دارد که اگر تمام منابع دینی را جستجو کنید ثوابی برای آن ذکر نشده است یعنی پاداشش به قدری بالاست که نتوانستن تشبیهی بیاورند.
امام صادق (ع) بنا دارد با این دستورالعمل‌ها کاری کند که مردم از این فیض محروم نشوند.
نماز شب را نباید حتماً خوابید و در نیمه شب خواند همان ساعت ۱۲ شب بنا دارید بخوابید، بخوانید.
دوم اینکه پیامبر فرمود در عالم برزخ که بعد از مرگ مستقر هستیم مشخص نیست چند سال طول می‌کشد مشخص نیست!
یک سخنرانی ۵ جمله‌ای انجام می‌شود که یکی از آن‌ها این است، به مردم می‌گوید من خانه ظلمت و تاریکی هستم و یک روشنی برای خود بیاورید.
در آن عالم اختراع ادیسون فایده‌ای ندارد و یا دیگران نمی‌توانند به ما کمکی کنند.
طبیعت انسان از تاریکی بیزار است و چراغ آن دوران نماز شب است.
اجازه نده نفست سراغ هر لذت و خواسته‌ای باشد
این استاد اخلاق با اشاره به اینکه دین راه صلاح و سعادت را به انسان نشان می‌دهد و دوم انگیزه طی کردن راه صلاح و ثواب هم هست، گفت: اولین عامل که دین را خراب می‌کند نفس انسان است.
امیرالمؤمنین می‌فرماید: به نفس خود اجازه ندهد از هر خواسته‌ و لذتی بهره ببرد و آن را محدود کن.
انسان امروز ۳ نان نیاز دارد چرا ۱۰ نان می‌گیرد.
سؤال که می‌شود می‌گوید معلوم نیست فردا چه می‌شود؟
ممکن است فردا خود تو نباشی.
آن دنیا باید پاسخ این ۷ نان اضافه را بدهید.
وی گفت: در زندگی بسیاری از مردم ویترینی وجود دارد که وسایلی را در آن می‌گذارند.
سؤال می‌شود این‌ها برای چیست؟
می‌گویند برای مهمان است.
حال مهمان کی می‌آید؟
هیچ وقت نمی‌آید.
پس نگه داشتن آن وسایل برای چیست؟
گاهی مهمان هم می‌آید باز از آن وسایل استفاده نمی‌کنند.
چرا خود را معطل می‌کنیم؟
گاهی برخی وسایلی تهیه می‌کنند برای روز مبادا اما این روز مبادا کی است؟
روز مبادا، چه روزی است؟
علوی تهرانی گفت: ابوذر شنیده بود که اگر مهمان را اکرام کنی، خدا را اکرام کرده‌ای.
زمانی چند نفر مهمان او شدند.
او گفت: یکی از شترها را سر ببرید و به یکی از مهمان‌ها گفت این کار را کند.
او رفت و یکی از لاغرترین شترهایش را انتخاب کرد و سر برید.
زمانی که داشتند گوشت را آماده می‌کردند، ابوذر گفت: شتر بهتر و بزرگتری نبود.
آن فرد گفت چرا اما آن را برای روز مبادای خودت گذاشتم.
ابوذر گفت: عجب، روز مبادای من کی است؟
روزی است که خداوند از من سؤال می‌کند و من دستم خالیست.
سرسخت‌‌ترین دشمن نفس اوست
این استاد اخلاق گفت: نفس دشمن درونی انسان است.
پیامبر (ص) می‌فرماید: سرسخت‌ترین دشمن انسان، نفس اوست که درون انسان است.
امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: نفس انسان، نزدیک‌ترین دشمن انسان است.
اگر نفس اصلاح نشود، دشمن است و اگر دشمن شود، سرسخت‌‌ترین دشمن است.
نفس تحت هیچ شرایطی رفیق نمی‌شود و دشمن بیرونی است.
سؤالات عجیب یکی از اصحاب از پیامبر (ص)
وی افزود: چرا ما خدا را احساس نمی‌کنیم زیرا بین ما و خدا، نفس مانع است.
فردی به نام مجاشع نزد پیامبر (ص) آمد و سؤالات عجیبی مطرح کرد.
او پرسید: راه خداشناسی چیست؟
پیامبر (ص) فرمود: شناختن نفس و او باز پرسید راه سازگاری با حق یعنی خدا چیست؟
پیامبر (ص) فرمود: مخالفت با نفس و او باز پرسید راه خشنود کردن خدا چیست و پیامبر (ص) فرمود: ناخشنود کردن نفس.
او پرسید راه رسیدن به خدا چیست؟
پیامبر (ص) پاسخ داد: نفست را ترک کن.
او به عنوان سوال پنجم پرسید راه اطاعت از خدا چیست؟
پیامبر (ص) فرمود از نفست نافرمانی کن.
راه رسیدن به یاد خدا چیست؟
پیامبر (ص) فرمود: نفست را فراموش کن.
او باز پرسید راه نزدیک به خدا چیست؟
فرمود: دوری کردن از نفس.
او پرسید راه مانوس شدن با خدا چیست؟
فرمود: از نفست بترس.
او پرسید چگونه از نفسم بترسم و پاسخ داد: از خدا کمک بگیر در مهار کردن نفس.

انتهای پیام/


 


چهارشنبه، 12 مرداد 1401 - 20:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0