FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دو گریه ارزشمند در آیات و روایات چیست؟


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 12 مرداد 1401 - 09:13

این کارشناس مذهبی قرآن کریم را حجتی برای شناخت دین اسلام دانست و گفت: حقیقت دین ترکیبی از اعتقادات صحیح قلبی، عمل صالح و اخلاق حسنه است.

دين،اهل،گريه،حسين،عالم،بيت،نجات،امام،پروردگار،الهي،انسان،انص ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین انصاریان در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در حسینیه هدایت برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: پروردگار از زمان آدم تا پیامبر خاتم یک دین بیشتر ارائه نکرده و آن دین اسلام است.
تعبیر دیگر دین اسلام صراط مستقیم نام دارد.
قرآن کریم در یک آیه به پنج پیامبر اولوالعزم اشاره کرده و کلمه دین را به صورت مفرد ذکر می‌کند و می‌فرماید از گرد این دین پراکنده نشوید.
وی افزود: حقیقت دین ترکیبی از اعتقادات صحیح قلبی، عمل صالح و اخلاق حسنه است.
کل فقه الهی و معارف پروردگار در همین سه محور خلاصه می‌شود.
انصاریان با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چرا خداوند دین را به جامعه بشری ارائه کرد آیا نمی‌شد مردم بی دین باشند، گفت: خیر.
چرا که خداوند نمی‌خواهد حتی یک نفر در قیامت جهنمی شود برای همین دین ارائه کرد تا نه در دنیا و نه در آخرت انسان زندگی جهنمی نداشته باشد.
ارائه دین عین عشق، لطف، احسان، کرم و محبت پروردگار به انسان است.
اگر دین را نمی‌فرستاد انسان هیچ ارزشی در این عالم نداشت و وزن آدمی بدون دین با همه حیوانات و موجودات یکی بود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تعداد کسانی که دین الهی را نمی‌خواهند فراوان است، عنوان مرد: پروردگار به قدری برای انسان ارزش قائل است که در قرآن کریم خطاب به کسانی که دین خدا را نمی‌خواهند به صورت غیابی می‌فرماید آنها این گونه هستند یعنی مانند دیگر موجودات.
وی در خصوص ملاک تشخیص دین الهی بیان داشت: یک حجت برای شناخت دین اسلام قرآن کریم است.
قرآن می‌فرماید دین راهنمای خود نگهداران است.
یک ملاک شناخت دین نازل شده اهل بیت هستند، مثل اهل بیت در این عالم همانند کشتی نوح است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر کسی متمسک به وجود مقدس اهل بیت نشود طوفان‌های نفسانی، عقاید پست و شهوات همانند قوم نوح که در طوفان غرق شدند، غرقشان خواهد کرد، اما کسی که متسک به این کشتی شود هرگز در امیال، افکار ابلیسی و وساوس شیطانی غرق نمی‌شود.
زمانی که انسان با دین اهل بیت زندگی کند همه دنیا را پر از وسوسه کنند این فرد اهل نجات خواهد بود.
وی با بیان خاطره‌ای عنوان کرد: روزی یک عالم غیر شیعی نزد خواجه نصرالدین طوسی آمد و گفت خواجه نجات با کدام فرقه است قیامت چه فرقه‌ای اهل نجات خواهد بود؟
ایشان فرمودند آیا در کتابه‌های مهم شما این روایت نقل نشده که پیامبراکرم فرمودند بعد از مرگ من امت ۷۳ فرقه می‌شوند و هر فرقه‌ای مدعی است در حالی که تنها یک امت اهل نجات هستند، همچنین آیا حضرت در روایت دیگری نفرمودند مثل اهل بیت، مثل کشتی نجات نوح است؛ حال آیا فهمیدی چه گروهی اهل نجات هستند.
همانجا آن عالم خطاب به شیخ گفت مرا شیعه کن.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه علم چهارده معصوم فوق علم همه علما و در دانش بالاتر از این افراد نیامده و نمی‌آید، گفت: در سیره ائمه اطهار دو نوع گریه وجود دارد و این بزرگان با آن علم و بزرگی وجودی که داشتن اهل این دو گریه بودند.
وی افزود: نخستین اشک، گریه خاشعانه در برابر پروردگار و دیگر گریه برای امام حسین بود.
در اینجا معلوم می‌شود که گریه جز دین و حقیقتی از حقایق اسلام است این گریه بر امام حسین عام است و تمام ظاهر و باطن هستی برای حضرت اشک می‌ریزند.
انصاریان گفت: بعد از عاشورا و قبل از آن تا زمان آدم و بعد از عاشورا تا قیامت چیزی در این عالم نبوده و نخواهد بود که برای امام حسین گریه نکند گریه بر امام حسین دین آسمان و زمین و دین عالم ظاهر و باطن است.
انصاریان با استناد به روایتی عنوان کرد: در روایات دارد گاهی اهل بیت هنگام گریه برای امام حسین بی حال می‌شدند؛ کسانی که امروز می‌گویند این گریه برای چیست؟
دین الهی را نفهمیدند.
کسی که از خشیت خدا اشک می‌ریزد در عرش الهی جای دارد امام حسین کسی است که اهل آسمان و زمین برایش گریه کردند.

 

دين،اهل،گريه،حسين،عالم،بيت،نجات،امام،پروردگار،الهي،انسان،انص ...

 


چهارشنبه، 12 مرداد 1401 - 18:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0