FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عابس ابن أبی شُبیب شاکری همدانی؛ شهیدی که در واقعه کربلا با جان و دل نبرد کرد


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 10 مرداد 1401 - 07:38

عابس بن شبیب، از شجاعان نامدار و سرداران میدان کارزار و از شیعیان والاتبار بود.

شاكر،بن،حضرت،ميدان،تن،سر،ربيع،سعد،جانب،مردي،لشكر،بني،ديدم،نز ...


مردی عابد و متهجّد و شب زنده دار، در ولاء و محبت حیدر کرّار، از افراد طراز اول به شمار می‌رفت و از «حدائق الوردیه» نقل شده است که «إنَّ عابساً کانَ مِن رِجالِ الشّیعه، وَ کانَ رَئِیساً شُجاعاً خَطیباً ناسکاً مُتهجّداً».
او از قبیله‌ی بنی شاکر بود که همه آن قبیله از علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) بودند و حضرت امیرالمومنین (ع) بنا بر نقل نصر بن مزاحم در کتاب «وقعه‌ی صفّین»، درمورد آن‌ها فرمودند: اگر تعداد قبیله بنی شاکر به هزار نفر می‌رسید، خدای تعالی عبادت می‌شد چنان که باید عبادت شود.
بنی شاکر از شجاعان جنگ بودند که آن‌ها را «فتیان الصباح» یعنی جوانمردان صبح لقب داده بودند.
طبری می‌گوید: «چون مردم کوفه با مسلم بیعت کردند، و ازدحام آن‌ها را در بیعت دید، نامه‌ای به حضرت حسین (ع) نوشت که در آمدن تعجیل فرمایید، و آن نامه را به عابس بن شبیب داد.
عابس نامه را گرفت و با شوذب مولی شاکر به جانب مکه رهسپار شدند، و با آن حضرت به زمین کربلا آمدند تا روز عاشورا رسید.
سخن او در یاری امام حسین (ع) در حضور مسلم بن عقیل (ع) در کوفه گذشت.
شهادت شوذب و عابس
عابس، چون عازم شهادت شد نزد شوذب مولی (از متقدّین شیعه و از شجاعان معروف سپاه امیرمومنان علیه السلام و حافظ قرآن و حامل احادیث و صاحب مقام رفیع بود، و نقل شده که مجلسی داشت که شیعیان خدمتش می‌رسیدند و از او اخذ حدیث می‌کردند.» شاکر آمد و گفت:‌ای شوذب!
امروز چه در خاطر داری؟
او گفت: می‌خواهی چه در دل داشته باشم، قصد دارم با تو در رکاب پسر پیغمبر (ص) رزم کنم تا کشته شوم.
عابس گفت: من هم به تو همین گمان را داشتم، اکنون خدمت ابی عبدالله (ع) برو تا تو را همچون دیگران در شمار یاوران خویش آورد، و آگاه باش که امروز روزی است که باید تا می‌توانیم در تحصیل ثواب بکوشیم، که فردا روز عمل نیست، تنها روز حساب است.
پس شوذب در خدمت حضرت شتافت، وداع نمود و به میدان رفت و همانند دلیران جنگید تا شهید شد و به رضوان پروردگار رسید.
بعد عابس نزد امام حسین (ع) آمد بعد از سلام عرض کرد: «یا اباعبدالله!
به خدا!
در روی زمین هیچ آفریده‌ای نیست دور یا نزدیک، خویش یا بیگانه که از تو نزد من گرامی‌تر و محبوب‌تر باشد.
اگر می‌توانستم به چیزی عزیزتر از جانم و خونم ستم و قتل را از تو دفع کنم در آن سستی نمی‌کردم و انجام می‌دادم.»
آن گاه حضرت را وداع نمود و گفت: گواه باشید که من بر هدایت و دین تو و پدر بزرگوارت می‌باشم.
سپس شمشیر کشیده به جانب آنان حمله کرد و نشان زخمی بر پیشانی داشت.
ربیع بن تمیم که مردی از لشکر ابن سعد بود، گفت:، چون عابس را دیدم که رو به میدان می‌آید، او را شناختم و سابقه‌ی او را در جنگ‌ها می‌دانستم که دلاورترین مردم است؛ لذا به سپاه عمر بن سعد گفتم:‌ای مردم!
«این شیر شیران است، این پسر ابی شبیب می‌باشد»، مبادا کسی به مبارزه او برود، کسی مرد میدان او نیست.
او فریاد می‌زد: «آیا مردی نیست، آیا مردی نیست (که پا به میدان بگذارد)»، و کسی جرأت نمی‌کرد به میدان او برود، این کار بر عمر سعد گران آمد و فریاد زد: او را سنگباران کنید.
از هر سو لشکر به جانب او سنگ می‌انداختند.
چون چنین دید، زره از تن درآورد و کلاه خود از سر برداشت و با تن و سر برهنه بر آن رو به صفتان حمله کرد.
ربیع گفت: با او آشنایی داشتم و گفتم:‌ای عابس!
نمی‌اندیشی که خود را با سر و تن برهنه در دریای خون انداخته‌ای؟!
گفت: در راه دوست هر چه به آدم برسد سهل است.
ربیع گفت: به خدا قسم، دیدم که عابس به هر طرف حمله می‌کرد، بیش از دویست تن از پیش او می‌گریختند و بر روی یکدیگر می‌ریختند، بدین گونه رزم می‌کرد تا آن که لشکر از هر جانب او را فرا گرفت، و از زیادی زخم سنگ و شمشیر و نیزه از پای درآمد، و سر مبارکش را بریدند.
ربیع گوید: سر او را دست چند تن دیدم که هر کدام می‌گفتند: من او را کُشتم.
عمر سعد گفت: نزاع نکنید، عابس را یک نفر نکشت بلکه همه در کشتن او شرکت داشتید.

 

شاكر،بن،حضرت،ميدان،تن،سر،ربيع،سعد،جانب،مردي،لشكر،بني،ديدم،نز ...

 


دوشنبه، 10 مرداد 1401 - 23:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0