FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اولین قدم در راهیابی به حقایق غیبی احساس حضور در محضر الهی است


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 10 مرداد 1401 - 08:12

قم - عضو مجلس خبرگان‌ رهبری با اشاره به اهمیت انس با غیب الهی برای رهایی از کوری در دنیا و آخرت گفت: اولین قدم در راهیابی به مراتب و حقایق غیبی عالم، احساس حضور در محضر الهی است.

عالم،امام،كوري،الهي،دنيا،قيامت،امت،دعوت،پرداخت،امتي،آيات،سير ...


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در مراسم عزاداری دهه اول هیئت ثارالله که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌شود، به تبیین روایت مرحوم صدوق از سیدالشهدا علیه السلام پرداخت و افزود: موضوع درگیری میان حضرت اباعبدالله علیه السلام و بنی‌امیه، بر اساس آیات شریفه قرآن، چیزی جز این نیست که در این عالم دو امام وجود دارد، امام هدایت و امام ضلال و در پی این دو امام، دو دعوت در عالم طنین انداز می‌شود، دعوت به سوی بهشت و دعوت به سوی نار.
استاد میرباقری گفت: بر اساس اجابت این دو دعوت است که امت‌هایی در عالم شکل می‌گیرد.
امتی که پیرامون امام هدایت شکل می‌گیرد و دعوتِ هدایت را لبیک می‌گوید؛ همان امت جنت است و در مقابل این امت، امتی است که حول امام ضلال و بر مبنای استجابت دعوت به ضلالت شکل می‌گیرد.
این امت، امت نار است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیه ۷۱ سوره مبارکه اسرا، به سرنوشت هر کدام از این دو امت در قیامت اشاره کرد و اظهار داشت؛ آن امتی که در این عالم حول امام هدایت شکل گرفته است همان امتی است که در قیامت، آن هنگامی که محشور شده و در مقابل دستگاه حساب و کتاب الهی قرار می‌گیرد، کتابشان به دست راستشان است و در مقابل، آن امتی است که دعوت امام ضلال را اجابت کرده و در دنیا در ظلمت امامشان گرفتار شده‌اند؛ این امت بر اساس کلام الهی در عالم قیامت نیز در کوری خود جاودانند، بلکه کوری آن‌ها در قیامت تشدید نیز می‌شود.
وی با اشاره به روایاتی که ذیل این آیه شریفه بیان شده‌است، به تبیین معنای کوری و بینایی پرداخت و عنوان کرد: کور حقیقی آن کسی است که در این عالم نتواند با غیب الهی مأنوس شود و عاقبت کوری در دنیا، کوری در آخرت است.
کسی که در این عالم، شک به حضور حضرت حق دارد، در جهنم نیز این شکش برطرف نخواهد شد و بیان دیگر راه دستیابی به یقین، از همین عالم دنیا شروع خواهد شد و کسی که قدم‌های اولیه یقین را در این عالم برندارد در قیامت نیز راهی به وادی یقین پیدا نخواهد کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین چگونگی راهیابی و دستیابی به مراتب و حقایق غیبی عالم، بیان داشت: بر اساس روایات حضرات معصومین (س) روشن می‌شود که یکی از راه‌های اساسی برای درک مراتب غیبی عالم، احساس حضور در محضر الهی است.
رسیدن به آرامش از ثمرات درک حضور حق در همه لحظات زندگی است
استاد میرباقری در ادامه به آثار درک حضور حق، پرداخت و افزود؛ عبادت مخلصانه و رسیدن به آرامش و امید در زندگی از ثمرات درک حضور حق در همه‌ی لحظات زندگی می‌باشد.
وی به تبیین ریشه‌های کوری در عالم دنیا پرداخت و افزود: اینکه انسان، یک ساختمانی را در بیابانی می‌بیند و یقین می‌کند، که این اثر دارای یک مؤثر و خالق است ولی در مقابل این جهان و حکمت‌های جاری در آن را با این عظمت شگرف، بدون پروردگار می‌پندارد، این همان کوری است که انسان به آن گرفتار شده است.
وی با تأکید بر این مطلب که اگر کسی می‌خواهد، ملکوت عالم را ببیند باید از همین دنیا خود را مهیا کند و در واقع راه سیر در ملکوت قیامت، سیر در ملکوت دنیاست، افزود؛ اولوالالباب آن کسانی هستند که در این دنیا از کوری نجات یافته‌اند و راه رهایی از این کوری، سیر انسان در پرتوی علم امام است.
لذا اولوالالباب، کسانی هستند که با تکیه به علم خودشان، عالم را نمی‌فهمند.
آنها کسانی هستند که در این عالم به دنبال آیات هستند تا بتوانند با درک آیات الهی، سیر فهم خود را در عالم تکمیل کنند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به آیات شریفه سوره مبارکه «طه»، به بیان نکاتی از ماجرای پذیرش توبه حضرت آدم سلام الله علیه پرداخت و افزود: آن چیزی که حضرت آدم سلام الله علیه را در عالم دنیا به سوی هدایت الهی سیر داد، همان اطاعت و تبعیت از هدای الهی است.
و از آیات شریفه قرآن و روایات بدست می‌آید که «هدی» همان امام است.
استاد میرباقری در انتها به بیان خطرات عظیم روی‌گردانی از امام علیه‌السلام پرداخت و مهمترین خطر این روی‌گردانی را «عیش ضنک» عنوان‌کرد.


 


دوشنبه، 10 مرداد 1401 - 22:19 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0