FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روزگاری برهنگی به معنای فرهیختگی بود/ راه پیشرفتی که انقلاب اسلامی جلوی پای زنان گذاشت


 فارس | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 09 مرداد 1401 - 15:13

روزگاری زن فهمیده را زن تن‌نمای دل‌فریب خیابانی می‌دانستند که دیگر محصور زیرزمین خانه و پشت دیوار آشپزخانه نیست، زنی که سیگار‌کشیدن و عرق‌خوردن را حق خود می‌دانست. اما انقلاب اسلامی راهی درست و با حفظ کرامت و شرافت برای پیشرفت و تجدد زنان باز کرد.

زن،زنان،ايراني،مردان،حجاب،زني،اسلامي،مذهبي،انقلاب،سر،دوگانه، ...


خبرگزاری فارس - گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: محمد جلیلی، دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی و حوزه علمیه در یادداشتی درباره موضوع نوشت: در عصر قاجار و پهلوی راه نجات از عقب‌ماندگی ایران، تبدیل لاله‌زار تهران به شانزلیزه پاریس تصور می‌شد.
گمان می‌رفت که با احداث چراغ برق و سنگ‌فرش گرانیتی و چند کاباره و سینما مثل مولن‎روژ و رویال و کافه شکوفه و تئاتر پارس و گراند هتل به‌منظور تک‌خوانی برخی از آوازه خوانان و کثرت رقاصه‌ها، پیشرفت می‌کنیم.
رضاخان گمان می‌کرد ازآنجاکه آتاتورک مسلمان است اما از بی‌حجابی همسرش ابراز مسرت می‌کند، پس طریق تحصیل ما به آداب ممالک پیشرفته در عریان‌سازی زنان و به خیابان کشاندن آنها جای حبس در پستوی خانه‌ها است.
پس طولی نکشید که دستور داد هیچ زنی حق استفاده از برقع و سر کردن چادر و حجاب ندارد.
مردان هم می‌بایست لباس ایرانی و شال و قبا و عبای سنتی را به صندوقچه‌ها برده و در محافل عمومی با کت و پیراهن انگلیسی و کفش چرم اروپایی و کلاه لبه‌دار پهلوی و شاپوی فرانسوی حاضر شوند.
کلاهی که نه با آن می‌شد نماز خواند و بر کعبه مسلمین سجده کرد و نه در منظر عمومی و مرعای مأموران چماق به دست شهربانی از سر جدایش کرد.
ملت موظف بود طبق اوامر رضاخانی که تخیلش از انسان غربی تمسک به ترتیبات ظاهری بود، البسه متحدالشکل بپوشند و در مجالس عمومی از ادای مناسک دینی پرهیز و از برگزاری جشن و سوگواری مذهبی چون محرم و صفر امتناع کنند.
شاهی که خود پابرهنه به زیارت امام هشتم می‌رفت و در ایام عاشورا سر و رو گِلی می‌کرد، با یک سفر فرنگی تا آناتولی، مقهور جذبه‌های نمایشی سلوک مدرن شده بود و حالا مردمی را که از بی‌ناموسی حجاب‌کِشی مأموران شاه به گوهرشاد پناه برده بودند را بی‌مهابا به رگبار می‌بست و تانک انگلیسی در حرم رضوی می‌برد و اجازه نمی‌داد حتی در حرم حجاب بر سر کنند.
بی شرافتی وی زمانی هویدا شد که حتی همسرش «تاج‌الملوک» از برداشتن حجاب در منظر پادشاه افغانستان ابا می‌کرد اما دستور داد تا زنان فاحشه از بی‌حجابی منع شوند و چادر را برای زنان بدکاره اجباری کرد، بلکه مظهر عفت ایرانی را به نماد بی‌عفتی اجتماعی مبدل سازد.
همچنین دستور داد «علی‌اصغر حکمت» رئیس آموزش‌ و پرورش در ساختمان تربیت‌ معلم ایران، اولین کسی باشد که مسئولان فرهنگی را با زنان بی‌حجابشان گرد هم جمع می‎کند.
کینه‌توزی او در زدایش نمادهای مذهبی آنقدر شدت یافت که حتی اسامی شهرهای مذهبی را تغییر داد و علی‌آباد را به شاهی، شاه عبدالعظیم را به ری و مشهدسر را به بابلسر برگرداند.
قوه قاهره کار خودش را کرد و جمع کثیری از توده زیر چماق سلطنت و سیل نوشته‌جات منورالفکران به قبح‌زدایی خودآرایی و هنجارسازی خودنمایی دچار شدند و سر و تن مکشوف کردند.
زن فهمیده را زن تن‎نمای دل‌فریب خیابانی دانستند که از عالم باخبر است و دیگر محصور زیرزمین خانه و پشت دیوار آشپزخانه نیست.
ایران تجددمآب، سرزمینی شد که هر چه می‌تواند بکوشد تا سکولار شود؛ اما نه به‌صرف اعزام دانشجوی تکنیک‌آموز بلکه از قبل استخدام مستشار خارجی در تصدی امورات داخلی!
سهل‌ترین مسیری که می‌شد پیمود، حرف‌شنوی تام از دستورالعمل‌های مواجب‌گیران اجنبی و سیاست‌بازان سرسپرده غرب بود که در برانداختن زیست سنتی و زدایش آئین ایرانی ید طولا داشتند.
زن عصر پهلوی دیگر به زعم آنان نوکر مردان تلقی نمی‌شد که سرش هووی دوم و سوم بیاورند و در بی‌سوادی و بی‌خبری زنجیرش کنند و هر شب زیر لگد شوهران بد مست و سیلی مردان عیاش، حقوقش را تصاحب کنند.
زن جایگزین جدید به مدرسه می‌رفت، لباس مد می‌پوشید، از رادیو تلویزیون می‌آموخت که موهایش را چگونه ببندد و سرخاب و سفیداب بهتر را از کجا تهیه کند.
زن نوپدید دهه‌های چهل ـ پنجاه دیگر خروجی «سپاه دانش و حزب و جمعیت و سازمان زنان» بود که از سال ۴۲ برایش قانون حمایت از خانواده‌ای نوشتند که در آن خبری از احکام شریعت و حقوق اسلامی زن و مرد نیست.
زنی که زبان فرانسه می‌خواند و در طب و مهندسی و هنر و سیاست نظر می‌دهد.
کودکش را به مهد می‌سپرد و دست در جیب مهارت‌های خود دارد اما به تقلید محض.
زنی که می‌داند، سیگارکشیدن و رانندگی کردن و عرق خوردن و از حکومت انتقادکردن و رمان روسی خواندن و به سینمای آمریکایی و جشن هنری رفتن، هم حق او است.
از این به بعد انتخاب دارد بین توسری خوردن و ذبح شدن در امیالش در آلونکی نمور یا مستقل شدن از خانواده مردسالار و دانشکده دیدن و مزد گرفتن و از خرافات دین و استبداد آخوند و شکوه غرب سخن راندن و قربان چشم و ابروی صوفیه و ثریا و فرح دیبا شدن!
زن روز می‌دانست که اندامش خریدنی است، حضورش پول‌ساز است، نیازی هم به جوجه‌کشی فرزندان و تحمل شوهران خیانتکار نیست، پس در دوگانه‌ای از نکبت گذشته و رؤیای آینده، دومی را گزیده است.
اما انقلاب اسلامی راه سومی را نشان داد.
خط بطلانی بر دوگانه دروغینی کشید که رژیم گذشته ساخته و در سرها فرو می‌کرد.
دوگانه عقب‌ماندگی مذهبی و پیشرفت سکولار؟
دوگانه حقوق و استقلال یا تحقیر و انزوا؟
دروغ دستگاه تولیدمثل و کنیزی مردان شدن یا متعلق به جامعه‌سازی و اراده گری!
اما جامعه‌ای که در آن مشروب‌فروشی‌ها بیشتر از کتاب‌فروشی‌هاست و روبه روی درب مدارسش، بار و قمارخانه باز است و راهی به شهر نو دارد، چه اختیار و اراده و احترامی خواهد داشت؟
آیت سوءاستفاده از زن در محروم کردنش از مادری با دوگانه دلبری و فاحشگی و علم‌آموزی و فرنگی‌مآبی نمایان بود.
جای زنی که معتقد به هنجارهای ایرانی ـ اسلامی و از طرف دیگر باسواد و خداباور بود کجای تصویر قرار داشت؟
مگر سوادآموزی و لاقیدی و تمدن‌سازی و لاابالی‌گری مترادف است که مادری و خانه‌داری با اسارت و ظلم‌پذیری یکسان شود؟
انقلاب آمد تا راه سومی را نشان دهد.
مسیر دیگر این بود که می‌شود مسلمان زیست و اسلام را گرایشی فردی و محدود به مظاهر عبادی و بی‌زبان در امور اساسی ندید و از ابعاد اجتماعی و سیاسی آن درک پررنگی داشت.
می‌شد زنان را باسواد و عالی‌مقام در علم و مهارت ورزی‌های گوناگون تربیت کرد اما به فساد و انحراف فکری ـ اخلاقی نکشید و حجاب از سرش ندزدید!
راه سوم این بود که می‌شد فضایی ترتیب داد که زن و مرد دوشادوش یکدیگر در خانه و خیابان برای ساخت خانواده و جامعه تلاش کنند؛ اما دچار شهوت بارگی و هرز فکری و بزهکاری نباشند و با احترام به شخصیت اجتماعی و هویت حقیقی یکدیگر، در رشد استعدادهای ذهنی و هنری و ورزشی در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بکوشند.
مگر مادری حق زنان نیست و دستیابی به آرامش زندگی سالم با همسری لایق از تمنیات دنیای زنانه به‌حساب نمی‌آید که صرف حضور در اجتماع مردانه برایش آرمان پیروزی شود؟
به‌واقع زنی که در خدمت منافع مردانه قرار گرفته و مقلد مشاغل آنان است، فخر دارد؟
انقلاب اسلامی زنان دیگری را نشان داد که در عالی‌ترین درجات علمی و بالاترین مناصب اجتماعی، توأم با آنکه بهترین مادر و لایق‌ترین همسر هستند.
جمهوری اسلامی نشان داد می‌شود با رشد ۵ برابری، ۵۰% از فارغ‌التحصیلان و شاغلین ۲۵۰۰ دانشگاه و مؤسسه علمی را زنان تشکیل دهند و در ۵۰ رشته ورزشی ۱.۵ میلیون زن مسلمان تا سطح مدال‌آوری المپیک بدرخشند، بی‌آنکه فراموش کنند هویتشان را از مذهب و ملیتشان می‌گیرند و نیازی نیست که به هوای رشد استعداد ورزشی و نمایش آثار هنری، حجاب را به فروش گذاشته یا خود را در معرض سوءاستفاده مردان قرار دهند.
جمهوری اسلامی راه جدیدی باز کرد که در آن زنان ایرانی می‌توانستند بی‌آنکه در خیل جنبش‌های فمینیستی و شریعت گریزان ملون قرار گرفته یا به مناسک دینی و احکام عبادی چشم بپوشند، با صدای بلند حقوقشان را استیفا کنند.
انقلاب نشان داد حضور زنان در مساجد و هیئات و نمازجمعه و اعتکاف و جشن و سوگواری‌های مذهبی و پیاده‌روی اربعین و تشییع پیکر شهیدان، می‌تواند پرشورتر از مردان باشد و حجاب به‌عنوان نماد هویتی، افتخار تلقی شود نه اجبار!
زن ایرانی مقهور و منفعل نیست و برای خود تاریخ جهانی و انتخاب عقلانی قائل است.
فلذا بی‌آنکه در سواد آکادمیک، معرفت دینی، توانایی فردی و استقلال شخصی کمبود و حسرتی حس کند، مرکبش را پیش می‌برد و دنیا و عقبایش را آباد می‌سازد.
زن انقلاب تک‌بعدی نیست، خود سرکوب گر و افسارگسیخته و مسئولیت گریز و خانواده‌ستیز تعریف نمی‌شود.
او مرکز حیات خانواده، کانون شکوفایی جامعه و نماد هویت ایرانی است که هم ‌دینش را پاس می‌دارد و هم دنیایش را سامان می‌بخشد.
نه جنس دوم انسان است و نه محکوم قضاوت مردان!
نه عقب‌مانده از علم و نه جلو افتاده از دین!
او برای حرکت خود سنجه دارد، اهل تلاش و پیشرفت است؛ در مسیرش بی‌برنامه نیست، برای مذهب و تاریخش، سیاست کشورش، اقتصاد و معاشش، ازدواج و خانواده‌اش ایده دارد اما هیچ‌کدام را فدای دیگری نمی‌کند و همان‌طور که معقول و محاسبه‌گر است، التزام به اخلاق و شرع دارد!
«راه سوم» زن ایرانی، جامعه‎سازی و هویت‎خواهی ضمن خانواده‎مداری است؛ تصویر زنی که مهارتش را می‌پرورد اما از شأنش نمی‌کاهد.
انتهای پیام/

 

زن،زنان،ايراني،مردان،حجاب،زني،اسلامي،مذهبي،انقلاب،سر،دوگانه، ...

 


یکشنبه، 09 مرداد 1401 - 23:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0