FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


لازمه بهره بردن از عزاداری امام حسین (ع) مراقبت از چشم است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 09 مرداد 1401 - 10:06

استاد اخلاق با بیان اینکه انسان نباید با اعمال ناپسند اجر اشک بر امام حسین را نابود کند، گفت: اشک بر امام حسین ذخیره آخرت است.

امام،حسين،صالح،عمل،بهشت،عزاداري،اشك،حضرت،مودت،جاودان،گريه،اي ...


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی جاودان استاد اخلاق همزمان با دهه اول ماه محرم در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مساله نخست گفته شده در دهه اول ماه محرم این است که برای فرج امام زمان (عج) بسیار دعا کنیم و مساله دیگر اینکه محرم وقتی که آغاز می‌شود خیمه‌ای بر سر عالم هستی نسب شده و تا عصر روز یازدهم در آن اقامه عزا می‌شود.
وی افزود: بزرگی فرمود امام زمان (ع) در دهه اول در کربلا خیمه‌ای به پا می‌کنند و خودشان در آن به روضه خوانی و سخنرانی می‌پردازند؛ گویا این فرد موفق شده بود در این مجلس حضور داشته باشد.
کسی که چشم پاک و با بصیرت داشته باشد می‌تواند در کربلای معلی در خیمه حضرت حاضر شده و به عزاداری بپردازد.
البته درست است که ما از این توفیق بی بهره هستیم اما می‌توانیم با حضرت همراه باشیم.
جاودان مراقبت از چشم را لازمه بهره بردن از عزاداری امام حسین (ع) بیان و عنوان کرد: انسان اگر بخواهد تنها به اندازه یک قدم از این دهه بهره ببرد آن است که مراقب چشم خود باشد و سعی کند حتی با موارد گناه برخورد نکند تا بتواند از گریه و عزاداری بر امام حسین (ع) بهره ببرد.
این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات الهی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم اشاره به کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، می‌کند.
همه ما ایمان داریم و عمل صالح انجام می‌دهیم اما کسی که واقعی ایمان می‌آورد و صادقانه عمل صالح انجام می‌دهد غیر ممکن است که دروغ بگوید، غیبت کند، مرتکب گناه شود و یا اهل ربا باشد؛ بنابراین این افراد در انجام عمل صالح کم نمی‌گذارند.
وی با بیان اینکه انسان‌های صالح در جنت هستند، گفت: این افراد درست است که بر روی زمین هستند اما زمین را حس نمی‌کنند و همواره نظاره گر بهشت هستند.
همچنین قرآن کریم می‌فرماید برای این افراد که ایمان واقعی دارند و صادقانه عمل صالح انجام می‌دهند چیزی کم نگذاشتیم؛ انسان‌های صالح در بهشت هر آنچه از پروردگار بخواهند به آنان عطا می‌شود چرا که این افراد صاحب بهشت را می‌بینند.
برخی از انسان‌های صالح وقتی زمان مرگشان فرا می‌رسد به پروردگار وارد می‌شوند نه این بر بهشت وارد شوند.
این ورود معنا دارد و هر آنچه بخواهند به آنان مرحمت می‌شود.
زمانی که انسان به خدا وارد شد دیگر چیزی نیاز ندارد چرا که به همه خوبی‌ها وارد شده است.
کسانی که پاک زندگی کردند و وظایف خود را به درستی به جای آوردند به این مرتبه نائل می‌شود.
جاودان ادامه داد: این افراد در بهشت لازم نیست دستشان را بلند کرده و درخواستی داشته باشند بلکه هر آنچه نیاز دارند به سمت آنان می‌آید.
این فضل بزرگ و کبیر خداوند متعال به افراد صالح است.
جایگاهی که این افراد پیدا می‌کنند سلطنت است و مدام در کنار صاحب اصلی بهشت بوده و همواره به آنان بشارت داده می‌شود که این مزد ایمانی است که داشتید.
این استاد اخلاق با بیان حدیثی از پیامبر اکرم که فرمودند من از شما مزد رسالت نمی‌خواهم خواسته ام مودت ذی القربی است، گفت: حضرت ذی القربی را در روز مباهله به همگان معرفی کردند.
مباهله همتای غدیر بوده و بسیار مهم است.
در روز مباهله پیامبر (ص) جلو و امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و حسنین پشت سر حضرت حرکت می‌کردند.
مقصود از مودت و دوستی در عمل است برای مثال کسانی که در عزاداری امام حسین لباس مشکی به تن می‌کنند بیانگر عملی مودت است که نشان از دوستی عملی دارد.
وی ادامه داد: طبق صریح روایات؛ هر کس این مودت را در عمل کسب کند ما به خوبی او می‌افزاییم.
هیچ اشکی نزد خداوند متعال محبوب تر از چشمی نیست که برای امام حسین اشک بریزد.
این اشک در اصل پیوند دهنده انسان با عزاداری حضرت زهرا در عالم عرش است.
هیچ انسانی وارد قیامت نمی‌شود مگر آنکه چشمش گریان باشد و طبق صریح روایات؛ تنها کسانی خوشحال و شادمان وارد قیامت می‌شوند که در عالم دنیا برای جد ما گریه کرده باشند.
گریه کنان امام حسین در قیامت چشمانی روشن و شاد دارند و مدام فرشتگان بر آنان وارد می‌شوند و جایگاه بهشتی شأن را بشارت می‌دهند.
جاودان در پایان خاطرنشان کرد: انسان اگر برای امام حسین گریه کرد باید از این اشک و عزاداری مراقبت کند مبادا با عملی ناپسند آن را از بین ببرد.
اشک بر امام حسین ذخیره آخرت است.
یک قطره اشک بر امام حسین آتش جهنم را خاموش می‌کند.
بعد از مرگ همه لحظات سختی و دشواری است اما عزاداران حسینی گرفتار این سختی نمی‌شوند بنابراین عزادار واقعی امام حسین کاری نمی‌کند که عمل صالحش نابود شود چرا که می‌داند برای نجات قطعی خود از وحشت مرگ تا هنگام ورود به بهشت نیازمند اشک بر امام حسین است.


 


یکشنبه، 09 مرداد 1401 - 20:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0