FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شخصيت علمي و اخلاقي امام جعفر صادق(ع) از ديدگاه علماي اهل‌ سنت

نمایه رهنمود امام جعفر صادق سلام الله علیه


چكيده
هر چند اهل‌ سنت حضرت امام جعفربن محمد‌الصادق(علیه السلام) را به‌ عنوان جانشين و خليفه پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نمي‌شناسند، اما در عين‌ حال او را در كتاب‌هاي خود از جهت علمي و اخلاقي با القاب و اوصافي شايسته ستوده‌اند، به‌ عنوان مثال علامه شهرستاني در كتاب ملل و نحل خود مي‌نويسد: جعفربن محمد‌الصادق(علیه السلام) داراي علمي بسيار و ادبي كامل بود. زهد و پارسايي داشت. نه گرد مهتري گرديد و نه بر سر خلافت با كسي به جنگ برخاست. آن کس ‌كه در درياي معرفت شنا كند، در شط نمي‌افتد و آن‌كه به اوج حقيقت رسد، از فرود آمدن نمي‌ترسد. هم‌چنين ساير بزرگان اهل‌‌سنت از روزگار وي تا امروز، او را به كرامت خلق، دانش فراوان، بخشش بسيار و عبادت طولاني ستوده‌اند. چنين اتفاقِ ‌نظري ميان امت‌ اسلامي، مي‌تواند پنجره‌هاي اختلاف و پراكندگي را بر روي بيگانگان مسدود كند و بر وحدت و هم‌دلي مسلمانان بيفزايد.

مقدمه
محبت اهل‌بيت رسول‌الله(صلی الله علیه و آله و سلم) نزد همه مسلمانان چه سني و چه شيعه از علامات ايمان است و كينه و بغض ايشان از نشانه‌هاي نفاق مي‌باشد و اين اعتقادي است كه همه مسلمين بر آن متفق‌اند و خلاف آن را در هيچ ‌يك از كتاب‌هاي اهل‌‌سنت يا شيعه نمي‌توان يافت. زيرا قرآن كريم تكريم و ارج نهادن و احترام آنان را از وظايف مسلمين مي‌داند و اين حقيقت قرآني در سوره شورا، آیه 23 نمايان مي‌شود؛ و مي‌فرمايد:
 «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» (بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏ داشتن نزديکانم.)
البته قرآن كريم همين اجر و پاداشي را كه در برابر پيامبر گرامي(صلی الله علیه و آله و سلم) به عهده داريم به نفع خودمان مي‌داند، چنان‌كه در آيه47 از سوره‌ سبأ مي‌فرمايد: «قُلْ مَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» (بگو: هر اجر و پاداشى از شما خواسته‏ام براى خود شماست؛ اجر من تنها بر خداوند است، و او بر همه چيز گواه است!) نگارنده اين مقاله هم در راستاي انجام وظيفه و ابراز محبت خود نسبت به خاندان پيامبر گرامي(صلی الله علیه و آله و سلم) بر آن شد كه شخصيت علمي و اخلاقي امام صادق(علیه السلام) را از ديدگاه اهل‌‌سنت براي علاقمندان معرفي كند. لازم به ذكر است كه اين مقاله براساس كتاب‌هاي معتبر اهل‌‌سنت نوشته شده است.

معرفي اجمالي شخصيت امام صادق(علیه السلام)
اسم ایشان جعفربن محمد(علیه السلام) است و لقب‌شان: صادق، مصدّق، محقق، كاشف‌الحقايق، فاضل، طاهر، قائم، منجي، صابر و كنيه‌هايشان: ابوعبدالله، ابواسماعيل، ابوموسي مي‌باشد. نام پدر: حضرت امام محمدباقر(علیه السلام)، نام مادر: فاطمه (ام فروه)، دختر قاسم‌بن ‌محمد‌بن ابي‌بكر، زمان تولد: تاريخ‌نويسان شيعه و سني درباره تاريخ تولد او اختلاف‌ نظر دارند. برخي تاريخ تولّد او را هفدهم ربيع‌الاول سال 83 هجري در روز جمعه يا دوشنبه در هنگام طلوع فجر مصادف با ميلاد حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) مي‌دانند و برخي ولادت ايشان را روز سه‌‌‌شنبه هفتم يا هشتم رمضان سال 80 هجري ذكر كرده‌اند.
محل تولد این امام بزرگوار مدينه منوره است و در سن 65 سالگي در 25 شوال سال 148 هجري يا 25 رجب، توسط منصور دوانقي به ‌وسيله زهر، به شهادت رسيد و محل دفن او قبرستان بقيع است.

شخصيت علمي امام صادق(علیه السلام) از نگاه اهل‌‌سنت
درباره شخصيت علمي امام صادق(علیه السلام) همه بزرگان اهل‌‌سنت بر اين مطلب، كه امام صادق(علیه السلام) از علوم فراوان و متنوع برخوردار است و تلاش گسترده‌اي در تربيت شاگردان فرهيخته ايفاكرده است اتفاق ‌نظر دارند، جاحظ كه يكي از دانشمندان بزرگ اهل‌‌سنت است درباره شخصيت علمي امام صادق(علیه السلام) مي‌نويسد: «امام صادق(علیه السلام) چشمه‌هاي دانش و حكمت را در روي زمين شكافت و براي مردم درهايي از دانش گشود كه بيش از او معهود نبود و جهان از دانش او سرشار گرديد.»  هم‌چنين ديگر بزرگان اهل‌‌سنت چون مالك‌بن‌ انس، ابوحنيفه، سفيان ثوري، سفيان‌بن ‌عيينه، ابن‌جريح، روح‌بن‌ قاسم و...، كه از شاگردان بلاواسطه يا مع‌الواسطه ایشان بودند در مورد شخصيت علمي او اظهار نظر كردند و با افتخار تمام شاگردي خود را در محضر امام صادق(علیه السلام) بازگو مي‌كردند. آلوسي در اين‌‌باره مي‌گويد: «ابوحنيفه با آن عظمت و جايگاهي كه نزد اهل‌‌سنت دارد، بر خود فخر مي‌كرد و با لسان فصيح مي‌گفت: لولا السَنَتان لَهلك النعمان؛ اگر آن دو سال  نبود نعمان (ابوحنيفه) هلاك مي‌شد.»
اكنون در اين مقاله به ديدگاه چند نفر از علماي اهل‌‌سنت درباره شخصيت علمي امام صادق(علیه السلام) اشاره مي‌كنيم:
ابوحنيفه كه دو سال شاگر امام صادق(علیه السلام) بود و اين دوره را پايه علوم و دانش خود معرفي كرده، مي‌گويد: لولا السَنَتان لَهلك النعمان؛ اگر آن دو سال نبود ‌نعمان از بين رفته بود». هم‌چنين از ابوحنيفه نيز اين جمله مشهور است كه گفت: «ما رأيت افقه من جعفربن محمد(علیه السلام)...؛ از جعفربن ‌محمد(علیه السلام)، فقيه‌تر نديدم...» و گفت: چون منصور او را خواست، پي من فرستاد و گفت: مردم فريفته جعفربن‌ محمد(علیه السلام) شده‌اند، چند مسئله دشوار براي پرسش از او آماده كن؟ من چهل مسئله فراهم كردم، منصور جعفربن‌ محمد(علیه السلام) را كه در حيره به‌ سر مي‌برد به مجلس خود خواست، من نزد منصور رفتم و جعفربن محمد(علیه السلام) را ديدم که سمت راست او نشسته است، هيبت او بيش از منصور بر دلم راه يافت. منصور به من رخصت نشستن داد. پس گفت: اين ابوحنيفه است! جعفربن ‌محمد(علیه السلام) گفت‌: او را مي‌شناسم. سپس منصور گفت: مسایلي را كه در خاطر داري به ابوعبدالله(علیه السلام) بگو. من يك‌يك سؤالات را مي‌گفتم و او پاسخ مي‌داد كه شما چنين مي‌گوييد، مردم مدينه چنين مي‌گويند و ما چنين مي‌گوييم. در مسایلي گفته شما را مي‌پذيرم و در مسایلي گفته آنان را، و گاه رأي ما مخالف شما و آنان است تا آن‌كه هر چهل مسئله را گفتم و او هيچ ‌يك را بي‌پاسخ نگذاشت. سپس ابوحنيفه گفت: آيا داناترين مردم، داناتر آنان به اختلاف آراء نيست؟!
مالك‌بن ‌انس، پايه‌گذار مذهب مالكي، در مورد امام صادق(علیه السلام) مي‌گويد: «چشمي نديده و گوشي نشنيده و به قلب انساني خطور نكرده مردي را كه از نظر علم و عبادت و تقوا، برتر از امام صادق(علیه السلام) باشد.»
شهرستاني در ملل و نحل، درباره مقام علمي امام صادق(علیه السلام) مي‌نويسد: جعفربن ‌محمدالصادق(علیه السلام) داراي علمي بسيار و ادبي كامل بود. زهد و پارسايي داشت. نه گرد مهتري گرديد و نه بر سر خلافت با كسي به جنگ برخاست. آن‌كه در درياي معرفت شنا كند، در شط نمي‌افتد و آن‌كه به اوج حقيقت رسد، از فرود آمدن نمي‌ترسد.
ابن‌حجر درباره حضرتش نوشته است: مردم از علم او چندان نقل كردند كه آوازه آن به همه شهرها رسيد. امامان بزرگ چون يحيي‌بن‌ سعيد، ابن‌جريح، مالك، سفيان‌بن ‌عينه، سفيان‌ ثوري، ابوحنيفه، شعبه و ايوب سختياني از او روايت كرده‌اند.
ابو زهره، يكي از علماي معاصر، در كتاب خود مي‌نويسد: «علماي اسلام با تمام اختلاف ‌نظرها و تعدد مشرب‌هايشان، در فردي غير از امام صادق(علیه السلام) و علم او اتفاق ‌نظر ندارند.»
منصور دوانيقي می‌گوید: جعفربن‌ محمد(علیه السلام) از كساني است كه خداوند درباره او مي‌فرمايد: «سپس اين كتاب آسماني را به گروهي از بندگان برگزيده خود به ميراث داديم»، او از كساني است كه خداوند او را برگزيده است و او از سبقت‌گيرندگان در امور خير بود.
خيرالدين الزركلي: او در كتاب الاعلام درباره امام جعفر صادق(علیه السلام) نوشته است:
«امام جعفر صادق(علیه السلام) از بزرگان تابعين به ‌شمار مي‌رود و در علم و دانش‌ داراي منزلتي رفيع است و جماعت زيادي از او كسب علم كرده‌اند كه از جمله آن‌ها دو نفر از پيشوايان اهل‌‌سنت (ابوحنيفه و مالك‌بن انس) هستند و لقب‌شان صادق(علیه السلام) است به ‌خاطر اين‌كه هرگز كسي از او كذب نشنيده است و در خبرهاي مربوط به او آمده است كه وي براي اعتلاء حق، پيوسته عليه خلفاي بني‌عباس در ستيز بوده و به مبارزه پرداخته است.»

مناقب
در اين بخش از مقاله به بيان مناقب حضرت صادق(علیه السلام) مي‌پردازيم، البته مناقب اخلاقي ایشان بيش از آن است كه بتوان در اين مقاله ذكر كرد اما از آن‌جايي كه: «ما لايُدرك كلُه لايُترك كلُه»، سعي مي‌كنيم به برخي از ويژگي‌هاي اخلاقي آن حضرت اشاره كنيم.
حسن خلق: اخلاق حسنه يكي از مهم‌ترين صفاتی است كه در جلب دل‌هاي مردم و تأثيرگذاري بر نفوس نقش به‌سزايي دارد،                  امام صادق(علیه السلام) با اين صفت چنان وارسته بود كه هر كس با او در مجلس برخورد مي‌كرد به عظمت آن حضرت پي مي‌برد.
از عمروبن ‌مقدام نقل مي‌كنند كه مي‌گفت: كنتُ اذا نظرتُ إلي جعفرالصادق(علیه السلام) عَلِمتُ أنّه من سلالةالنبيين.
 احترام خاص به پيامبر گرامي(صلی الله علیه و آله و سلم): ابو زهره يكي از دانشمندان معروف اهل‌‌سنت در اين ‌باره از مالك نقل مي‌كند كه: «من پيوسته به حضور جعفربن‌ محمد(علیه السلام) رفت ‌و آمد داشتم. آن حضرت شوخ‌ طبع بود و بيش‌تر تبسم مي‌كرد، ولي وقتي نام رسول‌الله(صلی الله علیه و آله و سلم) نزد او برده مي‌شد، رنگ حضرت به زردي مي‌گراييد.»
و اين نشان‌گر عظمت مقام پيامبر گرامي(صلی الله علیه و آله و سلم) نزد امام صادق(علیه السلام) است.
شجاعت: شجاعت يكي ديگر از صفات اخلاقي است كه در موقعيت‌هاي مختلف، در وجود امام صادق(علیه السلام) ظاهر و بارز مي‌شد، البته بايد توجه داشت كه شجاعت تنها زورِ بازو و شمشير زدن نيست، بلكه شجاعت گاهي در ميدان زبان ظاهر مي‌شود.(افضل‌ُالجهاد كلمةُ‌حقٍ عند سلطان جائر.)
اهل بخشندگي و سخاوت: او انسان‌ها را «عيال‌الله» مي‌دانست و براي خدمت به آن‌ها شب و روز نمي‌شناخت. هياج‌بن ‌بسطام مي‌گويد: جعفربن‌ محمّد(علیه السلام) به ‌قدري ديگران را اطعام مي‌كرد كه براي خانواده خويش چيزي نمي‌ماند و همواره مي‌فرمود: «كار نيك به كمال نمي‌رسد مگر به سه‌چيز: تأخير نينداختن، كوچك شمردن و پنهان داشتن.»
پرهيزگاری و عبادت: امام مالك در توصيف آن حضرت مي‌گويد: «مدّت زمان زيادی نزد او مي‌رفتم و او را در يكي از سه حال مي‌ديدم، يا در حال نماز بود، يا روزه داشت، يا مشغول قرائت قرآن بود... او از زاهدان و عابداني بود كه خشيت از خدا وجودشان را فراگرفته،»  هم‌چنان ابن‌جوزي در اين ‌باره مي‌گويد: «جعفربن ‌محمّد(علیه السلام) از حب رياست روگردان و سرگرم عبادت بود.»
تواضع و فروتني: تواضع و فروتني يكي از صفات اخلاقي است كه خداوند متعال بر آن تأكيد كرده است و پيامبران خدا را به رعايت آن مأمور كرده است: «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ »
 احترام به علما: مالك‌بن ‌انس روايت مي‌كند: بر جعفربن ‌محمد(علیه السلام) در مي‌‌آمدم، براي من بالش مي‌نهاد و مرا حرمت مي‌داشت و مي‌گفت: مالك! تو را دوست مي‌دارم، و من از گفته او خشنود مي‌شدم و خدا را سپاس مي‌گفتم. او هميشه در يكي از سه حالت بود: روزه‌دار، ايستاده به نماز، ذكر گوينده، او از بزرگان، عابدان و زاهداني بود كه از خدا مي‌ترسند.

نتيجه‌گيري
در پايان بر اين نكته تأكيد مي‌كنيم كه گرچه اهل‌‌سنت و جماعت حضرت امام جعفربن ‌محمد‌الصادق(علیه السلام) را به‌ عنوان جانشين و خليفه پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نمي‌شناسند، اما اين نكته قابل توجه است كه آن‌ها همه امامان شیعه(علیهم السلام)، از جمله امام صادق(علیه السلام) را گرامي مي‌دارند و به جايگاه رفيع علمی و فضایل بی‌شمار ایشان، با دیده احترام مي‌نگرند و براساس آيه مودت آن‌ها را دوست مي‌دارند و از ناراحتي‌شان ناراحت مي‌شوند. زيرا محبت اهل‌بیت(علیهم السلام) از علایم ايمان است و كينه و بغض نسبت به ايشان، نشانه‌ نفاق.
در پايان از خداوند منان طلب مي‌كنيم ما را با پيامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل‌بیت گرامی‌اش(علیهم السلام) محشور فرمايد.
امين رب‌ العالمين

سوتیتر
جاحظ كه يكي از دانشمندان بزرگ اهل‌‌سنت است درباره شخصيت علمي امام صادق(علیه السلام) مي‌نويسد: «امام صادق(علیه السلام) چشمه‌هاي دانش و حكمت را در روي زمين شكافت و براي مردم درهايي از دانش گشود كه بيش از او معهود نبود و جهان از دانش او سرشار گرديد.»

مالك‌بن ‌انس، پايه‌گذار مذهب مالكي، در مورد امام صادق(علیه السلام) مي‌گويد: «چشمي نديده و گوشي نشنيده و به قلب انساني خطور نكرده مردي را كه از نظر علم و عبادت و تقوا، برتر از امام صادق(علیه السلام) باشد.»


 هياج‌بن ‌بسطام مي‌گويد: جعفربن‌ محمّد(علیه السلام) به ‌قدري ديگران را اطعام مي‌كرد كه براي خانواده خويش چيزي نمي‌ماند و همواره مي‌فرمود: «كار نيك به كمال نمي‌رسد مگر به سه‌چيز: تأخير نينداختن، كوچك شمردن و پنهان داشتن.»


پي‌نوشت‌ها
  ـ ملل و نحل، شهرستاني، ج1، ص365.
  ـ وفايات‌الاعيان، شمس‌الدين‌بن خلكان، تحقيق احسان عباس، چاپ بيروت، ج1، ص327.
  ـ رسائل جاحظ، ص106، نهج‌البلاغه، ابن‌ابي الحديد معتزلي، ج15، ص189.
  ـ منظور دو سالي است كه ابوحنيفه در محضر امام جعفرصادق(علیه السلام) تلمذ كردند.
   ـ مختصرالتحفه‌الاثني‌عشريه، محمود شگري آلوسي، ص8.
   ـ مناقب آل‌ ابي‌‌طالب، ابن‌ شهر‌آشوب، ج3، ص396.
   ـ همان.
   ـ شهرستاني، ملل و نحل، ج1، ص365.
  ـ  تاج‌المواليد، طبرسي، چاپ قم.
 ـ الامام‌الصادق(علیه السلام)، محمد ابو زهره، ص66.
  ـ تاريخ يعقوبي، ص268.
  ـ  الاعلام قاموس تراجم، خيرالدين زركلي، ج2، ص126.
  - ذهبي سير اعلام النبلاء، ج6، ص420 .
  ـ الامام مالك حياته و عصره و أرائه، ابو زهره، ص104.
  ـ تذكره الحفاظ، ذهبي، ج1، ص66‌.
  ـ الامام الصادق(علیه السلام)، محمد ابو زهره، ص66.
  ـ الامام مالك حياته و عصره و آرائه، ابو زهره، ص77.
  ـ شعراء، 215.

منبع: ماهنامه آفاق شماره43
سيدزهير مسيليني/دانش‌پژوه دکترای کلام اسلامی/تونس

http://www.sokhanetarikh.com


چهارشنبه، 06 دی 1396 - 21:40 نظر بدهید
تعلیم و تربیت اعتقادی فرهنگی اخلاقی علمی. علم. دانشجو. عالم. دانشمند. دانش پژو سبک زندگی اسلامی زندگینامه اسلام . مسلمان . شیعه . مؤمن حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0