FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


الگوی خانواده تراز اسلامی در منظومه فکری امام خمینی


 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 06 مرداد 1401 - 08:31

در منظومه فکری امام خمینی، خانواده بنیادی‌ترین، مهم‌ترین، طبیعی‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد اجتماعی و کارخانه انسان‌سازی شمرده شده است.

اسلامي،خانواده،امام،تربيت،جامعه،زندگي،قرار،تمدني،سعادت،اولوي ...


به گزارش خبرنگار مهر، خانواده، نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی دارد.
اهمیت و نهادینه شدن این کانون در نظام ساختاری جامعه، تأثیر به‌سزایی در انتقال فرهنگ و عقاید به نسل‌ها دارد.
هر چقدر کانون خانواده سالم‌تر و نگاهش توحیدی‌تر باشد، امنیت اخلاقی و روانی جامعه نیز کامل‌تر، و سیر آن به سوی سعادت و کمال‌جویی با شتاب‌تر خواهد بود.
در منظومه فکری امام، مؤلفه‌هایی برای خانواده سالم وجود دارد که می‌تواند الگویی برای سبک زندگی اسلامی قرار گیرد.
تمدن نوین اسلامی رهیافت شکل‌گیری خانوده‌های توحیدی
انقلاب اسلامی با هدف شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پا به عرصه قدرت و حکومت گذاشت.
برای شکل‌گیری چنین تمدنی -که می‌تواند سعادت بشر را به دنبال داشته باشد- نیاز به داشته‌های مادی و معنوی، و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است؛ داشته‌هایی که بدون آنها شکل‌گیری چنین تمدنی امکان‌پذیر نیست.
از جمله این داشته‌ها که نقش اساسی و محوری دارد، خانواده است.
خانواده پایه اصلی، بخش حقیقی و محرک جامعه به سوی سعادت، و در نتیجه آماده نمودن آن برای شکل‌گیری یک تمدنی بزرگ با رویکرد اسلامی است.
به عبارت دیگر، بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی، خانواده و سبک زندگی اسلامی است که بدون شکل‌گیری خانواده‌های سالم، ایجاد چنین تمدنی ممکن نیست؛ زیرا یک تمدن کامل و جامع که هدف غائی آن سعادت انسان است، زمانی پا به عرصه مدیریت جهانی می‌گذارد که امنیت اخلاقی، رفاه اجتماعی، نیروی کارآمد و متخلق به اخلاق حسنه، تولید فکر جهانی، رواج زیبایی‌ها و… در آن وجود داشته باشد و بدون تردید، عملیاتی شدن این ابزار سخت و نرم در چنین تمدنی، بدون شکل‌گیری کانون خانواده‌های سالم محقق نخواهد شد.
در این کانون تربیتی است که فرزند به درستی با معیارهای اسلامی تربیت می‌شود، فکر او پرورش می‌یابد، اخلاق حسنه را فرامی‌گیرد و زیبایی‌های زندگی را می‌آموزد.
پس از آن، با وارد شدن در اجتماع و جامعه، افراد جامعه را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و هر کجای جامعه که قرار گیرد، جامعه را با معیارهای اسلامی به پیش می‌برد.
نتیجه چنین تفکری، تربیت نیروها و نسل‌های کارآمد در زمینه‌های مختلف خواهد بود.
خانواده، مقدس‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد اجتماعی
در منظومه فکری امام خمینی رحمه‌الله، خانوادهْ بنیادی‌ترین، مهم‌ترین، طبیعی‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد اجتماعی و کارخانه انسان‌سازی شمرده شده است.
شکل‌گیری چنین کانونی در نظام فکری امام در گرو انتخاب همسری مؤمن، احساس عاشقانه زن و مرد به یکدیگر، رعایت آداب اسلامی و قوانین شرعی در خانه و خانواده است.
امام راحل شکل‌گیری استقلال و آزادی و تعهد به مصالح کشور را در گرو شکل‌گیری خانواده‌های سالم و تربیت اسلامی می‌داند و می‌فرماید: «نقش خانواده و خصوص مادر در نونهالان و پدر در نوجوانان، بسیار حساس است.
اگر فرزندان در دامن مادران و حمایت پدران متعهد به طور شایسته و با آموزش صحیح، تربیت شده و به مدارس فرستاده شوند، کار معلمان نیز آسان‌تر خواهد بود.
اساساً تربیت از دامان پاک مادر و جوار پدر شروع می‌شود و با تربیت اسلامی و صحیح آنان، استقلال و آزادی و تعهد به مصالح کشور پایه‌ریزی می‌شود ».[۱]
در اندیشه امام، مرد و زن، هر دو در ساخت خانواده توحیدی و اسلامی تأثیرگذارند و هیچکدام بر دیگری در این تربیتْ اولویت و برتری ندارد.
در این نگاه، اگرچه زن و مرد تفاوت‌های جسمی و روانی دارند، [۲]
اما در تربیت و شکل‌گیری خانواده‌ای سالم، مکمل همدیگرند.
این خانواده توحیدی و انسان‌ساز، زمانی شکل خواهد گرفت که همسری ایمانی در آن پا نهد؛ همسری که معیارهای اسلامی (مانند آداب ازدواج، زناشویی، حمل، شیر دادن و…) و قوانین الهی را رعایت کند.
[۳]
حضرت امام در این‌باره می‌فرماید: «… همه اینها برای این است که این مکتب‌های توحیدی که بالاترینش اسلام است، آمده‌اند برای اینکه انسان درست کنند؛ نیامده‌اند که یک حیوانی منتها دارای ادراکاتی که حدود همان حیوانیت و همان مقصدهای حیوانی باشد، منتها یک قدری زیادتر، نیامده‌اند این را درست کنند؛ آمده‌اند انسان درست کنند ».[۴]
خانواده، اولویت اول در نظام فکری امام
جامعه‌ای می‌تواند به سوی کمال‌جویی در حرکت باشد که از خانواده‌های سالم‌تری برخوردار باشد.
سلامت خانواده نیز زمانی شکل می‌گیرد که مرد و زن برای این کانونْ اهمیت ویژه‌ای قائل باشند و آن را در اولویت اولی زندگی قرار دهند و برای آن وقت ویژه‌ای بگذارند.
این اولویت را می‌توان در جای‌جای زندگی رفتاری و گفتاری امام مشاهده نمود.
امام در هیچ حالی از این کانون انسان‌ساز غافل نبود؛ چنان‌که در سفر و تبعید نیز مرتب با خانواده، به ویژه همسر، در ارتباط بود و ریز گزارش‌های خود را برای او می‌نوشت و مرتب از حال بچه‌ها خبر می‌گرفت.
در نامه‌ای امام به همسر خود می‌نویسد: «مرقوم شما پس از مدت‌ها انتظار واصل شد.
از سلامت خودتان ولو به دو کلمه ما را در هفته یا لااقل در هر دوهفته مطلع کنید ».[۵] امام در برخی نامه‌ها حتی از فرستادن عیدی و تبریک عید برای خانوده غافل نبودند و آن را در اولویت نظام تربیتی خود قرار دادند.
در بخشی از این نامه‌ها چنین آمده است: «احمد عزیز مرقوم مورخ ۱۰ صفر واصل، و سعادت شما را خواهانم … مبلغ یک هزار تومان فرستادم برای عیدی شما و خانم محترمه و سه دختر، هر یک دویست تومان ».[۶]
این اولویت‌انگاری در نظام فکری امام، می‌تواند الگویی شاخص برای مدیریت سبک زندگی اسلامی قرار گیرد و خانه را به مکانی امن برای تربیت نسلی کارآمد تبدیل کند.
کم نیستند کسانی که به‌خاطر کارهای اقتصادی، تحقیقاتی و… خانه و خانواده را به‌کلی فراموش کرده‌اند و به مشکلات جبران‌ناپذیری مبتلا شدند که کمترین آن طلاق، رواج بداخلاقی، افسردگی، بی‌انگیزگی، ایجاد مشکلات روحی و روانی برای فرزندان و… است.
پی‌نوشت:
[۱].
امام خمینی، صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۴۵.
[۲].
همان، ج ۵، ص ۲۱۶ - ۲۱۷.
[۳].
همان، ج ۸، ص ۸۱.
[۴].
همان، ج ۸، ص ۴۱۴.
[۵].
همان، ج ۳، ص ۳۶.
[۶].
همان، ج ۲، ص ۴۹۳.


 


جمعه، 07 مرداد 1401 - 13:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0