FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


امام حسین (ع) چگونه از تمدن پایانی خبر دادند؟


 تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 04 مرداد 1401 - 12:53

با دقت در برخی جملات امام حسین از مکه تا کربلا در می‌یابیم یک لایه مهم و اساسی قیام آن حضرت، لایه تمدنی تا رسیدن به بسترسازی ظهور امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه است.

وَ،امام،حسين،قيام،فرمود،بيعت،صبح،خلافت،تمدني،انتظار،وليد،لايه ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاکنون درباره فلسفه‌ی قیام امام حسین علیه‌السلام نظرات متعددی از سوی اندیشمندان مطرح شده است و هر کدام از آنها از منظرهای مختلفی به این رویداد نگریسته‌اند.
در زاویه‌‌نگاه تاریخی، ارتباط قیام امام حسین علیه‌السلام با شرایط سیاسی و فرهنگی آن دوران مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
در زوایه‌نگاه تحلیلی، تحلیل‌گر یک گام پا را فراتر گذاشته و سعی دارد رویدادهای آن دوره را عصری‌سازی و عبرت‌های هر یک از گزاره‌های تاریخی را به وقایع سیاسی روز تطبیق داده و به مخاطب بیان کند و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که راهی برای بازیابی اسلام حقیقی از اسلام اموی جز قیام علیه حکومت وقت تا شهادت در این مسیر باقی نمی‌ماند.
بنابراین می‌توان گفت نگاه تاریخی و تحلیلی به قیام حسینی، دو نگاه رایج در بحث فلسفه‌ی قیام اباعبدالله علیه‌السلام است؛ اما چالش بزرگی که به دنبال این دو نگاه ایجاد می‌شود،‌ محدود کردن ماجرای امام حسین و کاروان حسینی در زمان و بستر تاریخ است.
حال باید پرسید آیا قیام اباعبدالله علیه‌السلام لایه‌های فراتاریخی هم دارد؟
با دقت در برخی جملات امام حسین از مکه تا کربلا در می‌یابیم یک لایه مهم و اساسی قیام آن حضرت، لایه تمدنی تا رسیدن به بسترسازی ظهور امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه است و در می‌یابیم اگر قیام حسینی رخ نمی‌داد، از تمدن مهدوی خبری نبود.
اولین ماجرایی که گویای برنامه تمدنی امام حسین علیه‌السلام است، مربوط به جریان دستور مروان به ولید برای بیعت اجباری از امام حسین علیه‌السلام است.
امام در پاسخ به این دعوت اجباری فرمود «امّا اینک شما آمده‏‌اى و در چنین شرایطى مردم را به بیعت با یزید فرا مى‏‌خوانى و قصد داری ما نخستین گروه از بیعت‌‏کنندگان با «یزید» باشیم!
واى بر تو!
آگاه باش اى پسر «زرقاء» (مادربزرگ فرومایه مروان) آیا تو هستى که «ولید» را به زدن گردن من فرمان مى‏‌دهى و او را بر این کار وسوسه مى‏‌کنى؟
به خدا قسم دروغ می‌گویى و پست‌فطرتى خود را ظاهر می‌کنی.
سپس رو به ولید کرد و فرمود: امیر، ما خاندان پیغمبر و کانون رسالتیم.
آستانه ما محل آمد و شد فرشتگان است.
خدا به وسیله ما آغاز کرد و به وسیله ما پایان می‌دهد و یزید مردى است گنهکار و می‌گسار و آدم‌کش و خیانت‌پیشه‌ی بی‌شرم.
همچون من به مثل چنین فردی هرگز بیعت نخواهد کرد؛اما باش تا صبح کنیم و شما نیز صبح کنید ما در این کار به دقّت بنگریم شما نیز بنگرید که کدام یک از ما به خلافت و بیعت سزاوارتر است.
إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ وَبِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ وَ یَزِیدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَ مِثْلِی لَا یُبَایِعُ بِمِثْلِهِ وَ لَکِنْ‏ نُصْبِحُ‏ وَ تُصْبِحُونَ‏ وَ نَنْظُرُ وَ تَنْظُرُونَ أَیُّنَا أَحَقُّ بِالْخِلَافَةِ وَ الْبَیْعَةِ ثُمَّ خَرَجَ ع.
حسین علیه‌السلام این جمله را گفت و از مجلس ولید بیرون رفت.»
در این فراز از کلام امام حسین علیه‌السلام سه رمزکد مبنی بر لایه تمدنی قیام دیده می‌شود.
اولین رمز این است که امام حسین علیه‌السلام فرمود «بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ»؛ یعنی خداوند به واسطه ما (جریان سِیر عالم و بشر) را آغاز کرد و ( و یا خزانه علم الهی را گشود) و به وسیله ما به آن خاتمه می‌بخشد و آن را کامل می‌کند؛ یعنی خداوند طی فرآیندی از اولین امام تا آخرین امام، برنامه خویش در راستای برپایی ظهور و از آنجا برپایی قیامت و بهشت‌های قیامت را پیش می‌برد.
جالب است که وقتی به روایت مشابه این فراز می‌نگریم، این حقیقت را با عباراتی دیگری می‌بینیم، آنجا که امیرالمؤمنین علیه‌السلام خطاب به کمیل فرمود «یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ أَنَا أَفْتَحُهُ وَ مَا مِنَ‏ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ ع یَخْتِمُه‏»؛ یعنی هیچ علمی نیست جز اینکه من آن را گشودم و آغاز کردم و هیچ سرّی نیست جز اینکه قائم آن را ختم می‌کند و به سرانجامش می‌رساند.
دومین رمزی که در عبارت‌های امام حسین علیه‌السلام مبنی بر لایه تمدنی قیام مشاهده می‌شود، عبارت «نُصْبِحُ‏ وَ تُصْبِحُونَ‏ وَ نَنْظُرُ وَ تَنْظُرُون»است.؛ یعنی ما صبح می‌کنیم و شما هم صبح کنید و ما منتظریم، شما هم منتظر باشید.
این فراز از کلام امام حسین علیه‌السلام با آیه102 سوره یونس قرابت مفهومی دارد، آنجا که فرمود «فَهَلْ یَنْتَظِرُونَ إِلاَّ مِثْلَ أَیَّامِ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِهِمْ قُلْ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرین‏» (پس آیا جز مانند روزهاى کسانى را که پیش از آنان درگذشتند، انتظار مى‌‏برند؟
بگو: «انتظار برید که من [نیز] با شما از منتظرانم.) (یونس 102) امام رضا علیه‌السلام در روایتی ذیل این آیه فرمود «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ الْعَبْدِ الصَّالِحِ‏ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ‏ وَ فَانْتَظِرُوا إِنِّی‏ مَعَکُمْ‏ مِنَ‏ الْمُنْتَظِرِین‏»؛ یعنی چه زیباست صبر و انتظار فرج؛‌ آیا قول بنده‌ی صالح (شعیب) را نشنیدی که گفت: «وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ‏ وَ فَانْتَظِرُوا إِنِّی‏ مَعَکُمْ‏ مِنَ‏ الْمُنْتَظِرِین»؛‌ ارتقاب (نوعی از انتظار) داشته باشید که من از مرتقبینم و انتظار بکشید که من همراه شما از منتظران هستم.
(هود 93)
سومین رمزی که در عبارت‌های امام حسین علیه‌السلام درباره رویکرد تمدنی امام دیده می‌شود،‌ عبارت «وَ لَکِنْ‏ نُصْبِحُ‏ وَ تُصْبِحُونَ‏ وَ نَنْظُرُ وَ تَنْظُرُونَ أَیُّنَا أَحَقُّ بِالْخِلَافَةِ وَ الْبَیْعَةِ» است؛ یعنی ما صبح می‌کنیم و شما هم به صبح می‌رسید و ما منتظریم و شما هم منتظر باشید که خواهیم دانست کدام یک به خلافت و بیعت سزاوارتر است.
همگان می‌دانیم که اهل بیت علیهم‌السلام هیچ گاه به خلافت در سطح عامه نرسیدند و عمده مسلمانان به خاندان عترت به عنوان امام بیعت نکردند.
پس منظور امام از این عبارات چیست؟
آیا امام جمله‌ای از سر ذوق یا هیجان گفتند؟
در حالی که ما اعتقاد راسخ داریم به اینکه امام معصوم بر اساس حکمت و مشیت خداوند سخن می‌گوید و هیچ سخنی را بدون پشتوانه الهی مطرح نمی‌کند.
با این نوع نگرش می‌توان نتیجه گرفت امام از آینده‌ای خبر می‌دهند که طی آن،‌ خلافت به جایگاه اصلی خود که همان خاندان عترت است‌، می‌رسد و این مسئله، حق ماجراست و حق هم یعنی «هرعنصری در جایگاه خود قرار گرفتن».
لذا امام فرمود «أَیُّنَا أَحَقُّ بِالْخِلَافَةِ...» یعنی خواهید دانست حق ماجرا این است که ما در موضع خلافت بنشینیم، چرا که خواست خداوند از ابتدا بر همین منوال بود.
ادامه دارد ...
سعید شیری
انتهای‌پیام/

 

وَ،امام،حسين،قيام،فرمود،بيعت،صبح،خلافت،تمدني،انتظار،وليد،لايه ...وَ،امام،حسين،قيام،فرمود،بيعت،صبح،خلافت،تمدني،انتظار،وليد،لايه ...

 


سه شنبه، 04 مرداد 1401 - 17:04 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0