FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تفسیر آیات مباهله


باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 02 مرداد 1401 - 16:59

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در سوره آل عمران آیات ۵۹ تا ۶۱ این سوره مربوط به واقعه مباهله است.

مباهله،آيه،اسلام،پيامبر،دين،حضرت،اثبات،جامعي،دعوت،سوره،حقاني ...


به مناسبت روز مباهله در باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛
موسی جامعی استاد حوزه و دانشگاه گفت: درتاریخ ۲۴ ذالحجه اتفاق مهمی در تاریخ اسلام افتاد که باعث شد بابت آن اتفاق در قران کریم آیه‌ای به نام مباهله نازل شود، در سوره آل عمران آیات ۵۹ تا ۶۱ این سوره مربوط به واقعه مباهله است.
اشاره آیه ۶۱ سوره آل عمران به واقعه مباهله
به گفته جامعی این جریان مباحثه و مناظره‌ی علمای نجران با پیامبر است و مختصر آن در سه آیه‌ی سوره آل عمران که آیات مباهله است گنجانده و در آیه ۶۱ هم واقعه مباهله بیان شده است.
دعوت به مباهله دستور خداوند بود
او می‌گوید: با نپذیرفتن دین اسلام از سوی نجرانیان پیامبر پیشنهاد مباهله را دادند بلکه این مباهله دستور خداوند بود که درآیه‌ی ۶۱ سوره آل عمران آمده و دعوت به مباهله می‌کند.
معنای لغوی مباهله
به گفته جامعی مباهله از نظر لغوی به معنای باز کردن دست‌ها و آرنج‌ها برای دعا به سوی آسمان است، واژه ابطحال و مباهله اصطلاحی هم در آن زمان و قبل از اسلام بوده که یکی از راه‌های اثبات حقانیت شمرده میشده در مباهله هر دو گروه مخالف مقابل هم قرار می‌گرفتند و برای طرف مقابل تقاضای لعن و هلاکت از خداوند متعال می‌کردند، که هلاکت قوم دیگر باعث اثبات حقانیت گروه مقابل بود.
اثبات حق و حقانیت دین توحیدی با مباهله
جامعی گفت: پیغمبر آن‌ها را دعوت به مباهله‌ای کرد که در بین مردم در آن زمان رایج بود و مسئله‌ای پذیرفته شده بود، آن‌ها پذیرفتند که برای اثبات حقانیت مباهله کنند، اولین چیزی که مباهله بیانگر آن است اثبات حق و حقیقت دین توحیدی است، و دین اسلام در مقابل کسانی که از پذیرش دین حق سرباز می‌زنند.
مباهله مسئله درگیری دو دین حق نیست
او می‌گوید: مباهله مسئله درگیری بین دو دین حق نبود مسئله اختلاف بین دین حق اسلام و دین منسوخ شده‌ی مسیحیت به عنوان دینی که تمام شده و بایستی مردم به دین جدید گرایش پیدا کنند، لذا خداوند متعال برای اثبات حقانیت دین اسلام جریان مباهله را ایجاد می‌کند و خروجی جریان مباهله اثبات حقانیت پیامبر اکرم و قران کریم و اسلام است.
جامعی گفت: هنگامی که پیامبر همراه اهل بیت خود وارد معرکه مباهله می‌شود و نجرانی‌ها دانستند پیامبر با خانواده و عزیزان خود وارد مباهله شده دچار ترس و وحشت شدند دریکی از نقل‌ها گفته شده ما می‌دیدیم این چهره‌های نورانی را که هر آن دعا بکنند عذاب است که بر قوم نجران وارد شود، ترس آن می‌رود که به مباهله این افراد و اولیا خدا نسل نجران از روی زمین برچیده شود لذا عقب نشینی کردند و از مباهله منصرف شدند و مباهله‌ای صورت نگرفت.
جامعی گفت: با دیدن هیبت و جلالت پیامبر و اهل بیت او منصرف و حاضر به صلح شدند و گفتند در ازای آن باید چه کار کنیم که مصالحه اتفاق بیفتد در نهایت پیامبر مبلغی را به عنوان مالیات برای آن‌ها مشخص کرد، که در صورت پرداخت چنین مالیاتی در طول سال شما می‌توانستند در جوار مسلمین زندگی کنند و در نهایت معرکه مباهله به سود پیامبر و اسلام تمام شد و گواه محکمی در تاریخ بشریت براثبات حقانیت اسلام و پیامبر اکرم است.
تفسیر آیه ۹۵ سوره آل عمران
به گفته جامعی در آیه ۵۹ سوره آل عمران آمده إِنَّ مَثَلَ عِیسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ این آیه در آن جا نازل شد که علمای نصرا به پیامبر گفتند که نظرت درباره‌ی حضرت عیسی بن مریم چیست؟
پیامبر فرمود عیسی بن مریم رسول و بنده‌ی خدا بود، نصرای نجران که حضرت عیسی را برای حضرت عیسی مقام ربوبیت و خدایی قائل بودند این موضوع را تحمل نمی‌کردند و گفتند تو چطور می‌گویی او بنده است اگر بنده‌ی خدا بود پدر او که بود؟
در این مرحله آیه نازل می‌شود که می‌گوید همان گونه که حضرت عیسی به صورت معجزه و بدون داشتن پدر به دنیا آمد حضرت آدم هم این گونه به دنیا آمد، حضرت آدم بدون اینکه پدر و مادری برای او شناخته شده باشد به دنیا آمد اگرحضرت عیسی به این دلیل که پدر ندارد پس مقام خدایی دارد پس حضرت آدم هم بایستی دارای چنین مقامی باشد با جواب پیامبر بر اساس این آیه موجب شد تا علمای نصرا سکوت کنند.
جامعی گفت: آیه ۶۰ بیان می‌کند الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلَا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ این نکته بسیار مهمی که نتیجه‌ی اصلی جریان مباهله است در این آیه نهفته است، جریان مباهله برای اثبات حق بر باطل بود و این آیه به این مسئله اشاره دارد.
اشاره به اهل بیت پیامبر در آیه ۶۱ سوره آل عمران
او می‌گوید: در آیه ۶۱ که آیه‌ای در بین مسلمانان قابل تامل و وحدت آفرین است فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ اشاره دارد که پیامبر حالا که مباحث توبه این‌ها سودی نبخشید آن‌ها را به مباهله دعوت کن، نکته‌ی بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد اجماع و اتفاق نظر علما و مفسرین از جمله قاضی نور الله شوشتری است که در این آیه شریفه منظور از أَبْنَاءَنَا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است و مراد از نِسَاءَنَا حضرت زهرا (س) و منظور ازأَنْفُسَنَا حضرت علی (ع) است.
اثبات فضلیت امیر المومنین در آیه ی مباهله
او می‌گوید: امام علی جان پیغمبر بود که این آیه به این مسئله اشاره دارد، با توجه به اینکه در ابتدای آیه گفته شده نَدْعُ دعوت بکنیم معنا ندارد که کسی از خودش دعوت بکند پس مقصود نَدْعُ َنْفُسَنَا نمی‌تواند پیامبر گرامی اسلام باشد بلکه منظور کسی است که به منزله جان پیغمبر است کسی که علاوه بر امام حسن و امام حسین و حضرت زهرا وارد معرکه مباهله شدند امیرالمونین است و این آیه یکی از آن آیاتی است که در شان و فضلیت بزرگ حضرت علی علیه سلام اشاره مستقیم دارد، و مایه‌ی اثبات فضلیت بزرگ امام علی (ع) است.
مباهله به عنوان درسی بزرگی برای اهل عالم
او می‌گوید: واقعه مباهله درس‌های بزرگی هم برای مسلمین و هم برای همه‌ی اهل عالم دارد، بعضی از افراد تصور می‌کنند پیامبر برای دعوت ملت‌ها و مردم دنیا به اسلام دست به سر نیزه برده و با جنگ و خون ریزی دست به اسلام را انجام داده در حالی که این طور نیست اگر هم جنگی در صدر اسلام توسط پیغمبر صورت گرفته برای سرکوبی ظالمین و دولت مردان ظالم در آن زمان بوده برای اینکه مردم را از زیر ظلم ظالمین نجات بدهند، آن دولت‌های مستکبر را سرنگون کند و مردم بتوانند در یک آزادی دین و اعتقادخود را انتخاب و به آن عمل کنند.
دعوت به اسلام بدون جنگ و خون ریزی
به گفته جامعی یکی از وقایع تاریخی که به روشنی بیان می‌کند اسلام دارای پشتیبانی قوی علمی و معنوی است واقعه مباهله است در واقعه‌ی مباهله بدون اینکه جنگ و خون ریزی صورت بگیرد و با زبان و قول لین و با بیان اعتقادات ناب اسلام آن‌ها را به اسلام دعوت می‌کند.

 

مباهله،آيه،اسلام،پيامبر،دين،حضرت،اثبات،جامعي،دعوت،سوره،حقاني ...

 


یکشنبه، 02 مرداد 1401 - 18:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0