FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دیپلماسی علمی یکی از سیاست‌های پنجگانه وزارت علوم است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 02 مرداد 1401 - 15:26

معاون وزیر علوم گفت: در حال حاضر یکی از سیاست‌های پنجگانه وزارت عتف، دیپلماسی علمی است که در کنار نوآوری فرهنگی که دیگر هدف پنجگانه وزارت علوم است، معنای ویژه‌ای پیدا می کند

قرآن،دانشگاه،كشور،دانشجويان،دكتر،فرهنگي،ايران،الزهرا،مسابقه، ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، آیین اختتامیه مسابقه دوجانبه قرآن دانشجویان دختر ایران و عراق (حفظ کل، ترتیل، قرائت) به صورت حضوری و برخط و با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و هشت داور از ایران، یمن و بحرین برگزار و برگزیدگان این دوره از مسابقات اعلام شد.
دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور مجازی در این نشست گفت: در حال حاضر یکی از سیاست‌های پنجگانه وزارت عتف، دیپلماسی علمی است که در کنار نوآوری فرهنگی که دیگر هدف پنجگانه وزارت علوم است، معنای ویژه‌ای پیدا می کند.
وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی زمانی می تواند پایدار و تاثیرگذار باشد که بتواند ریشه فرهنگی و تمدنی خود را حفظ کند، افزود:اگر دیپلماسی علمی مبتنی بر مشترکات فرهنگی باشد عمق و پایداری ویژه ای پیدا می‌کند.
برهمین اساس کشورهایی که به حوزه تمدنی ایران نزدیک هستند برای ما در اولویت قرار دارند.
از جمله این کشورها کشور عراق است که اشتراک فرهنگی زیادی با ایران دارد و طی این سال ها، ارتباطات بسیاری بین جامعه نخبگانی و دانشگاهی دوکشور برقرار شده است.
دکتر کلانتری ادامه داد: طبیعتا تاکید بر ظرفیت جامعه فرهنگی دو کشور میتواند مراودات علم و فناورانه دوکشور را غنا ببخشد.
بر همین اساس و برمبنای کنش های مشترکی که بین طرفین برگزار شده، مجموع رویدادهایی در شرف طراحی ما بین دستگاه های مسئول آموزش عالی بین دو کشور است که این رویداد قرآنی نیز پیش درامدی است که به نوعی جامعه دانشگاهی دو کشور را در حوزه قرآنی به هم نزدیک می‌کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از سوی دانشگاه الزهرا (س) تاکید کرد: این رویداد یک طراوت ویژه تری دارد زیرا جامعه بانوان کشور را در بر گرفته و اولین رویدادی است که در این مقیاس برگزار میشود.
امیدواریم در سال های عاطی با مشارکت سایر دانشگاه های ایران و کشورهای دیگر این رویداد گسترش پیدا کند.
در ادامه، دکتر لیلا تاجیک مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه الزهرا (س) و دبیر شورای سیاستگذاری مسابقه ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر از میزبانی مرحله نهایی مسابقات دوجانبه قرآن دانشجویان دختر ایران و عراق ابراز خرسندی کرد.
وی با اشاره به برکات گسترده مجاورت با قرآن، قرآن را سراسر حکمت، حقیقت زنده، منبع انرژی مثبت و عامل وحدت مسلمانان جهان دانست و منشا بسیاری از نابسامانی های جوامع را عمل نکردن به درس‌های قرآن برشمرد.
دکتر تاجیک اظهار امیدواری کرد که خواندن قرآن و گوش دادن به قرآن به درک و فهم از قرآن و در نهایت عمل به قرآن و کنش قرآنی منجر شود.
دکتر تاجیک با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن دانشجویی حائز اهمیت فراوانی است، افزود: دانشجویان عزیز در یکی از مهمترین دوران زندگی خود قرار دارند.
مأنوس نمودن دانشجویان با قرآن قطعا در هدایت دانشجویان به سمت ارزش‌های صحیح دینی بسیار موثر است.
در پایان، دکتر تاجیک از تمام عزیزانی که در میزبانی این مسابقه همراهی کردند تشکر و از همه برای جامعه دانشگاهی الزهرا طلب دعای خیر نمودند.
همچنین دکتر عمار عبدالامیر الاسلامی رییس دانشگاه نجف اشرف عراق بصورت مجازی از میزبانی دانشگاه الزهرا و برگزاری این مسابقه بین دختران ایران عراق ابراز خرسندی و قدردانی کرد.
فاطمه سلامی، معاون دانشکده علوم انسانی دانشگاه نجف اشرف نیز با حضور در این مسابقه بیان کرد: موضوع تفاهم‌نامه بین دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه نجف که از حدود پنج سال پیش به‌صورت بالقوه وجود داشت، امسال انجام شد.
همچنین در خلال برنامه اختتامیه، ارتباطات و برنامه‌هایی بین دانشجویان عراقی و ایرانی انجام گرفت و کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها و آموزش‌هایی به‌صورت مشترک بین دانشجویان دو کشور برگزار شد که این‌گونه همایش‌ها و ...
بسیار می‌تواند روابط بین دو کشور را تقویت کند.
وی با اشاره به تأثیر این‌گونه برنامه‌ها بر روابط دو کشور اظهار کرد: عراق، همسایه ایران است و تمدن مشترک و ارتباطات زیادی با هم دارند.
این روابط به ویژه در اربعین بسیار مشهود است و این حب به حسین(ع) دو کشور را به هم بیشتر پیوند داده است.
سلامی زیارت امام رضا(ع) را یکی از انگیزه‌ها و محرکی قوی برای شرکت دانشجویان عراقی در مسابقات بیان کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان برای اولین‌بار بود که به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شدند و برخی نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستند به کشور وارد شوند.
لذا آمدن به مشهد برای دانشجویان عراقی جایزه از پیش داده شده، تلقی می‌شود و آنها می‌گفتند که ما قبل از اینکه در این مسابقه و اختتامیه شرکت کنیم، به زیارت امام رضا(ع) دعوت شده‌ و این هدیه‌ در عید غدیر، تجدید بیعت با امام رضا(ع) در عید ولایت است.
در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین عباس موسوی سرپرست دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه الزهرا ضمن تشکر و قدردانی از دکتر حق‌بین رییس دانشگاه الزهرا و تمامی دست‌اندرکاران ایرانی و عراقی در برگزاری این مسابقه، گفت: دردی که بشریت امروزه به آن مبتلا است، درد دوری از قرآن و معارف اسلامی است.
اگر بشریت و جوامع اسلامی امروز با قرآن و معارف آن برگردند و عمل کنند، به سعادت می‌رسند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی، در ابعاد مختلف قرائت، حفظ و ترتیل قرآن جوانان پیشرفت کردند.
هرچند درحال حاضر بنابر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم داشتن ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور فاصله داریم، افزود: برای یادگیری و نشر قرآن چه جایی بهتر از دانشگاه وجود دارد؟
دانشگاهی که خود محل یادگیری دانش و از این جهت محل عمل به قرآن است.
بنابراین دانشگاه باید از جهت قرآنی در تمامی ابعاد از همه افراد جامعه بالاتر باشد.


 


یکشنبه، 02 مرداد 1401 - 18:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0