FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دینداری کاریکاتوری، داعش و بوکوحرام چگونه خلق می‌شوند؟


دینداری کاریکاتوری، داعش و بوکوحرام چگونه خلق می‌شوند؟

 فارس | فرهنگی و هنری | جمعه، 31 تیر 1401 - 09:54

پژوهشگر حوزه الهیات گفت: اصلی‌ترین ضربه‌ای که ظاهرگرایی و شریعت‌زدگی دینی به دین و دیندار وارد می‌کند، این است که برای ما «دیانت کاریکاتوری» را به ارمغان می‌آورد؛ دیانتی که غیرت و حساسیت بر ظاهر دارد و از درون، پوک و خالی است.

دين،ديني،ظاهرگرايي،الهيات،كاريكاتوري،ظاهر،حوزه،جامعه،ديندار، ...


پژوهشگر حوزه الهیات گفت: اصلی‌ترین ضربه‌ای که ظاهرگرایی و شریعت‌زدگی دینی به دین و دیندار وارد می‌کند، این است که برای ما «دیانت کاریکاتوری» را به ارمغان می‌آورد؛ دیانتی که غیرت و حساسیت بر ظاهر دارد و از درون، پوک و خالی است.
حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، پژوهشگر دین و استاد حوزه و دانشگاه در مورد آفات و ثمرات ظاهرگرایی دینی و شریعت‌بسندگی مذهبی به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: بخش گسترده‌ای از ظاهرگرایی دینی ناشی از برداشت ظاهرگرایانه ما از دین است.
یعنی دین، امر به محدودیت در ظاهر نمی‌کند، بلکه فهم قشری‌مسلکانه و سطحی ما از دین، ما را به سمت دین ظاهرگرا و محدود در حیطه شریعت می‌برد؛ به شکلی که هیچ چیز را به‌غیر از احکام و مستحبات ظاهری قبول نداریم.
فرق الهیات با دین
او بیان داشت: در همین‌جا لازم است تذکری بیان شود و آن این است که ما یک دین داریم یک الهیات و این دو با هم فرق می‌کنند.
دین، موضوع پژوهش است و الهیات فرایند علمی که دست به مطالعه و تحقیق روی دین می‌زند.
الهیات‌های گوناگونی وجود دارند که هر کدام بنا به «فهم» ما از دین نشأت می‌گیرند.
در جهان با توجه به قرائت‌ها و خوانش‌های متفاوت، الهیات‌های گوناگونی شکل گرفته است؛ الهیات سلفی، الهیات تفکیکی، الهیات ظاهرگرایانه، الهیات عقل‌گرا و...
پس بنا به این مقدمه‌ای که گذشت، ظاهرگرایی دینی، نوعی فهم دینی است، نوعی الهیات مذهبی است و نباید آن را برابر یا مساوی با دین قرار ندهیم.
«آلرژی» و «سینرژی» نسبت به قرائت‌های دینی در جامعه
وی افزود: حال، سؤال اصلی این است که چه عوامل و عناصری موجب می‌شود که الهیات ظاهرگرا و قشری‌مسلک شکل بگیرد؟
مهم‌ترین علل دوری ما از حقیقت و جوهر دین و شریعت‌بسندگی چیست؟
برای این سؤال، جواب‌های گوناگونی وجود دارد؛ یکی از جدی‌ترین آنان این است که باید دید آن الهی‌دان و پژوهشگر حوزه دین که نگرش خاصی را نسبت به عقاید ترویج می‌کند در چه زمانه و زمینه‌ای زیست کرده.
گاهی دین‌پژوه در یک محیطی زیست می‌کند که نسبت به فهم دینی آن جامعه و فضای کلی آن رغبت و میل مثبت دارد.
طبیعی است که او، در چنین شرایطی برداشتی که از دین می‌کند هم بنا به تفسیری است که در جامعه مرسوم است و مورد پذیرش واقع شده است.
اگر در آن جامعه شریعت‌زدگی مرسوم باشد او با توجه به موافقت با قرائت فراگیر در گسترش همین نوع نگاه قدم بر می‌دارد.
جهانگیری گفت: اما گاهی عالم و الهیات‌دان به نوعی«آلرژی» نسبت به تفسیر و فضای دینی موجود دارد که سعی می‌کند قرائت خود را از مقوله دین عکس آن چیزی نشان دهد که موجود است و با تفسیر رایج سر مخالفت دارد.
مثلا «ابن‌تیمیه»، از چنین اشخاصی است؛ او که در دوران اوج تصوف و باطن‌گرایی در جهان اسلام زندگی می‌کرد، دقیقا در راستای خلاف قرائت مرسوم از دین قدم برداشت و ظاهرگرایی را بسط و گسترش داد.
پژوهشگر حوزه دین و الهیات بیان کرد: در تاریخ معاصر کشورمان، از دهه ۴۰ تا اوایل انقلاب هم نوعی مناسک‌محوری و شریعت‌زدگی در کشور گسترش پیدا کرده بود که گروهی از عالمان در تقابل با این نوع برداشت مرسوم دینی قدم نهادند و سعی کردند تا توجه به حقیقت و جوهره دین را هم مهم متذکر شوند.
از آن سو هم افرادی بودند که بر طبل ظاهرگرایی می‌زدند و همین تفسیر و قرائت دینی را ترویج می‌دادند.
دین‌داری کاریکاتوری محصول افراط و تفریط‌های دینی است
جهانگیری در مورد خطر اصلی ظاهرگرایی دینی تأکید کرد: اصلی‌ترین ضربه‌ای که ظاهرگرایی و شریعت‌زدگی دینی به دین و دیندار وارد می‌کند این است که برای ما «دیانت کاریکاتوری» را خلق می‌کند.
دیانت کاریکاتوری دغدغه پوسته دارد و از هسته دین مغفول است.
دیانتی که بر ظاهر دین بیش از کلیت و حقیقت آن غیرت و حساسیت به خرج می‌دهد و از درون خود را خالی و پوک می‌کند و سر آخر جریان‌های رادیکالیستی نظیر داعش و بوکوحرام را در جوامع انسانی خلق می‌کند؛ باید توجه کرد که «تِز» گاهی به « آنتی‌تر» خود مبدل می‌شود.
خطر دیگری در ظاهرگرایی نهفته این است که می‌تواند از افراطی که خود دارند، به یک تفریطی به نام باطن‌گرایی صرف ختم شوند.
هر دوی این‌ها اگر تنها و بدون مدد دیگری باشد مثل لبه قیچی هستند که می‌تواند رشته دینداری حقیقی را پاره کند.
ریاسالاری آفتی است که از ظاهرگرایی سرچشمه می‌گیرد
استاد مطالعات اسلامی ادامه داد: در جامعه ظاهرگرا دوگانگی و دوزیستی رایج است و فضا و بستر برای اعمال منافق‌گونه فراهم.
آنچه در چنین جوامع معیار و اساس قرار گرفته است ، صرف ظواهر دینی است، پس شخص برای قبولی در خیلی از چالش‌های موجود اجتماعی مجبور است به این ظاهرگرایی دینی تن دهد، به عبارتی بهتر است بگوییم او در یک فضای «ریاسالار» زندگی می‌کند که ارزش‌ها در ظواهر و شریعت‌مداری خلاصه شده‌اند، این موضوع نوعی بحران اخلاقی را هم می‌تواند پدید بیاورد که در آن «اخلاق» ، قربانی مناسک‌محوری می‌شود.
در چنین حالتی است که تمیز دیندار حقیقی با دیندار کاریکاتوری سخت و دشوار است، چرا که معیار ظاهر است و تشخیص و قضاوت از ظاهر امر دشوار.
در فضای ریاسالارِ ظاهرپسند، دینداران حقیقی اولین قربانیان‌اند چرا که اعمال خیلی از افراد به پای آنان نوشته خواهد شد.
در همین باره بخوانید:
قصه پر غصه ظاهرگرایی دینی و تأثیر آن بر فرهنگ و زندگانی مسلمین
دینی که بیش از حد درگیر ظواهر باشد به نماز معاویه ختم می‌شود
انتهای پیام/

 

دين،ديني،ظاهرگرايي،الهيات،كاريكاتوري،ظاهر،حوزه،جامعه،ديندار، ...

 


شنبه، 01 مرداد 1401 - 07:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0