FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قیام گوهرشاد برگی ازکارنامه سیاه استعمار و شهامت جریان اسلامی است


 مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 30 تیر 1401 - 16:29

قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: بحث قیام مسجد گوهرشاد یک فاجعه بود. فاجعه‌ای که یک برگ از آن کارنامه سیاه استعمار و استبداد بود و برگ دیگر، شهامت، شهادت و ایثار در یک جریان اسلامی بود.

اسناد،ملي،گوهرشاد،ايران،قيام،واقعه،ادامه،قرار،استعمار،كلاه،ا ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از مهم‌ترین اسناد قیام مسجد گوهرشاد با عنوان «گوهریاد» با حضور قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، مفتح نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تالار فرهنگ این سازمان برگزار شد.
مختارپور در ابتدای نشست ضمن خیرمقدم به میهمانان و شرکت کنندگان اهمیت اینگونه نشست‌ها را ارائه دقیق و صحیح حوادث مهم تاریخی دانست.
قصور و تقصیر امروز ما در روایت دقیق حوادث مهم قضاوت ناروای نسل آینده را در پی خواهد داشت
وی ادامه داد: سوگمندانه باید اعتراف کنیم ما در روایت حوادث مهم کشور و انقلاب اسلامی ایران دارای ضعف‌های بسیاری هستیم و اگر نسل جوان و نسل‌های بعدی ما را مورد سوال و مواخذه قرار دهند و دلیل برخی از اشتباهات، خطاها یا قضاوت‌های ناروای خودشان یا رسانه‌های دیگر را کم کاری، بدعملی یا بی عملی ما در انتقال درست روایت‌های حوادث مختلف انقلاب بدانند، بی تردید حق با آنان است.‌
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: امیدوار هستم این دست از برنامه‌ها که خوشبختانه در دوره جدید معاونت اسناد ملی و سایر بخش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حال برنامه ریزی و اجراست، حداقل اندکی از حجم تقصیر و قصور دوره‌های مختلف را بکاهد.
معاونت اسناد ملی کشور میراث دار دانش، مدیریت بومی ایرانیان و وقایع تاریخی خاص است
در ادامه، محمدجواد جعفریان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن تبریک ولادت حضرت امام موسی کاظم (ع) گفت: این برنامه از این جهت شاید مهم است که اتصال به حضرت شمس الشموس دارد.
واقعه مسجد گوهرشاد واقعه دردناکی است از این جهت که چنین رویداد دردناکی در حرم امن الهی امام رضا (ع) رخ داد و اولین جسارت حاکم داخلی به حریم قدس رضوی بود، البته در کنار این امر نیروهای خارجی نیز هجوم و هتک حرمت به این حریم داشته اند.
وی با بیان این مطلب که این حادثه تمام ارکان حکومت را تحت الشعاع خود قرار داده بود، ادامه داد: وقایعی که حکومت شاهنشاهی را تحت تأثیر قرار داد بسیار پنهان شده بود، اما نخست وزیر قدرتمند وقت و مورد تأیید شاه برکنار شد، از بسیاری از سمتش هایش کنار گذاشته شد و کل کابینه به واسطه این اتفاق تغییر می‌کند.
جعفریان یادآور شد: تا یک و نیم دهه بعد از این اتفاق، در مکاتبات محرمانه و بازشناسی شخصیت‌های این حادثه در حکومت این موضوع تداوم داشت، امروز روایتی را بر اساس اسناد این واقعه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جستار می‌کنیم که اسناد آن برای نخستین بار است که به نمایش عموم درآمده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است، به اعتقاد من این اسناد را باید اسناد گمشده نامید.
معاون اسناد ملی تاکید کرد: این وظیفه تاریخی و مهم باید مورد توجه قرار گیرد و امید است پس از این، چنین عرضه‌های جدیدی را در حوزه رونمایی از اسناد تاریخی داشته باشیم.
وی با بیان این مطلب که معاونت اسناد ملی کشور میراث دار دانش و مدیریت بومی ایرانیان و وقایع تاریخی خاص است، اظهار داشت: اسناد هر سه ماه در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد و رویکرد تولید از اسناد تقویت خواهد شد.
بر همین اساس نخستین مورد آن به زودی محقق می‌شود، به طوری که حدود ۱۰ هزار سند جدید از شکل گیری صنعت آب و برق در ایران و در ادامه اسناد مهم و ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش درخواهد آمد و در اختیار پژوهشگران و اهالی علم و دانش قرار می‌گیرد.
جعفریان با تاکید بر اهمیت افزایش سطح دسترسی پذیری علاقه مندان و پژوهشگران، ابراز داشت: در همین راستا در معاونت اسناد ملی برنامه‌هایی چون «سندنگار» و «عصر سند» پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: ما در معاونت اسناد ملی با اسناد مواجه هستیم.
اسناد، زبان ندارند اما گوش، حافظه و ذهن دارند.
روایت‌ها تاریخ نیستند، اما ورق به ورق تاریخ را بازگو می‌کنند.
قیام گوهر شاد؛ یک برگ از کارنامه سیاه استعمار و یک برگ از شهامت و شهادت جریان اسلامی
در ادامه قاسم تبریزی در نشست «گوهر یاد»،این قیام را نتیجه کارنامه سیاه استعمار از سویی و از سوی دیگر شهامت و ایستادگی جریان اسلامی دانست.
قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: بحث قیام مسجد گوهرشاد یک فاجعه بود.
فاجعه‌ای که یک برگ از آن کارنامه سیاه استعمار و استبداد بود و برگ دیگر، شهامت، شهادت و ایثار در یک جریان اسلامی بود.
تفسیر آن‌چه در این واقعه گذشت، از زبان هرکسی، غیرممکن است.
وی ادامه داد: در این واقعه سوالاتی ایجاد می‌شود.
چرا واقعه گوهرشاد به وجود آمد؟
چه کسی مسبب بود؟
طراحان و مدیران پشت پرده چه کسانی بودند؟
رضاخان مجری بود یا طراح این ماجرا؟
پادشاهان دیگری چون ناصرالدین شاه، آقامحمدخان و غیره هم مانند رضاخان مستبد بودند و ظلم می‌کردند، اما آنها مأمور استعمارگران نبودند.
در استبداد و جنایت مانند رضاخان بودند، اما رضاخان هم جنایت‌کار بود، هم مجری استعمار.
به قول آیت‌الله مدرس، او دزد خانگی بوده، آیت‌الله مدرس در جمهوریت هم که مبارزه می‌کرده، معتقد بوده که این جمهوری، جمهوری انگلیسی بوده است.
تبریزی افزود: در ایران سه دین رسمی زرتشت، مسیحیت و یهودیت داشتیم که تا قبل از قاجار دین‌های مستقلی بودند، اما بعد از آن تلاش شد به استعمار وابسته شوند.
در بررسی واقعه گوهرشاد باید استعمار و نقش استعمار در این جریان را بشناسیم.
بعد از این ماجرا امر به معروف و نهی از منکر ممنوع می‌شود.
اولین گام استبداد در این دوره، نادیده گرفتن قانون بود.
پژوهشگر تاریخ معاصر، همچنین به وضعیت تاریخ‌نگاری در کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تاریخ، هویت یک جامعه و انسان است.
امانتی را که از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی به ما به امانت سپرده شده، باید حفظ کنیم.
امروز دانشگاه‌ها در بخش تاریخ‌نگاری ضعیف عمل می‌کنند و باید این روند تغییر کند.
مرحوم شهید آیت الله بهشتی، انتقادی در این باره دارد مبنی بر اینکه حوزه‌های علمیه به بخش تاریخ‌نگاری وارد نشده است و امروز حوزه کم‌تر به این بخش پرداخته است.
البته مراکز اسناد کارهایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند و نسل جوان هم اهل قلم است و کارهای خوبی را تاکنون انجام داده‌اند.
اما این نسل جوان نیازمند مدیریت است و باید امکانات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
در واقع جامعه‌ای که تاریخش را نمی‌داند، مانند کودکی است که حافظه ندارد.
وی یادآور شد که رضاخان توان طراحی چنین کاری را نداشته، بر همین اساس باید در این زمینه به سیر تطور حوادثی که منجر به حادثه مسجد گوهرشاد شد و واکنش حکومت رضاخانی نسبت علما و افراد معترض به کشف حجاب پرداخت.
در ادامه نرجس جاویدی کارشناس اسناد دیداری و شنیداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به قانون متحدالشکل شدن البسه در ۶ دی ۱۳۰۷ اشاره و اسنادی را در این باره تشریح کرد.
وی همچنین به جایگزینی کلاه پهلوی با کلاه شاپو در خرداد ۱۳۱۴ اشاره کرد و افزود: تفاوت‌های قانون جدید با قانون ۱۳۰۷ در این بود که کلاه شاپو محصولی کاملاً غربی و واردارتی (مغایر با فرهنگ ایرانی) ناشی از سفر شاه به ترکیه بود، استثنا در این نوع از پوشش، تنها شامل مراجع و مجتهدین و پیشنمازان مساجد بود و روحانیان بقیه اقلیت‌های دینی و مذهبی ایران، ملزم به پوشیدن کلاه شاپو شدند و گروه مستثنی شده در فوق، تنها در محل کارشان می‌توانستند لباس روحانیت بپوشند.
وی با اشاره به تنش میان جامعه، دولت و حکومت در اجرای قانون و برخورد با متخلفین، گفت: اختلاف نظر میان فتح‌الله پاکروان استاندار خراسان و ولی‌اسدی نایب‌التولیه آستان قدس رضوی در خصوص اجرای قانون کلاه شاپو و برخورد با بست‌نشینان مسجد گوهرشاد ازجمله این موارد بود.
جاویدی ضمن تشریح ارتباط قیام گوهرشاد با الزام تغییر پوشش زنان، اظهار داشت: واقعه قیام گوهرشاد و در اعتراض به تغییر کلاه پهلوی به شاپو در نتیجه کپی برداری از روش ترکیه پس از سفر شاه به آنجا و بیم از ادامه روند تغییر لباس که با کلاه شاپو درمورد لباس مردان شروع شده بود، این بار در مورد بانوان ازجمله مواردی است که می‌توان در ارتباط با قیام گوهرشاد با الزام تغییر پوشش زنان دانست.
وی سندی از پایان تلگراف جمعی از اهالی خمین به نخست‌وزیر، علی سهیلی، و ارسال رونوشت به وزارت کشور، آیات عظام قمی، خوانساری، صدر و بهبهانی و نشریات، در خصوص الزام بانوان به حجاب و جلوگیری از مفاسد اخلاقی مربوط به ۱۹ شهریور ۱۳۲۲ شمسی را تشریح کرد.
در پایان این آئین با حضور مسئولان حاضر، مهم‌ترین اسناد قیام مسجد گوهرشاد رونمایی شد.


 


جمعه، 31 تیر 1401 - 00:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0