FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تجربه زیسته و آثار عاطفی بخش‌های اجتناب‌ناپذیر نویسنده هستند


 مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 30 تیر 1401 - 09:41

نویسنده کتاب «یکی در میان زندگی راه می رود» درباره ایده نوشتن این رمان گفت: تجربه زیسته و آثار عاطفی بخش‌های اجتناب ناپذیر یک نویسنده هستند.

داستان،كتاب،نويسنده،حادثه،ميقات،ريحان،پايان،زندگي،عالمي،رمان ...


به گزارش خبرنگار مهر، رمان «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» با سه داستان موازی به حوادث جمعه خونین مکه، مناسبات سازمان مجاهدین خلق، صهیونیسم و تفکرات حاکم بر آن و جنگ ایران و عراق می‌پردازد.
این کتاب به کشتار حجاج در مکه که در روز ۹ مرداد ۱۳۶۶ رخ داد می‌پردازد و خواننده در هر فصل به زمان‌های قبل از این واقعه می‌رود و باز می‌گردد.
گاه روایت داستان از ۶ ماه قبل از این حادثه روایت شده و گاه به ده ماه قبل و حتی چند ساعت قبل از حادثه می‌پردازد.
شاید در آغاز رمان خواننده دقیقاً متوجه روایت ماجرا نشود و فقط با شخصیت‌های داستان همراهی کند اما در اواسط کتاب و در نهایت فصل‌های پایانی متوجه آنچه با آن روبه‌روست می‌شود و این همراهی رنگ دیگری از بعد تاریخی به خود می‌گیرد.
در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:
«چشم‌هایش را که بست، آسمان سرخ شده بود.
از پیاده روی بلند و سنگفرش شده‌ای که به بالای پل جیحون می‌رسید کف خیابان افتاد.
عالیه داد می‌زد.
دستپاچگی و ترس مغزش را از کار انداخته بود.
خواست که عالیه را صدا بزند و کمک بخواهد.
اما نشد.
بعد هم که شد، صدا فقط در بطن خودش چرخید.»
سمیه عالمی نویسنده این کتاب در جلسه نقد و بررسی آن که توسط انجمن ادبی جوزا برگزار شد، درباره ایده نوشتن این رمان می‌گوید: اتفاقی که برای مادرم افتاد و مرا به لحاظ عاطفی درگیر کرده بود؛ نقطه آغاز شکل گرفتن چنین رمانی شد.
اگر بنا بر این بگذاریم که تجربه زیسته و آثار عاطفی بخش‌های اجتناب ناپذیر یک نویسنده هستند این دال مرکزی تأثیر گذاشته بود.
من مدت‌ها با یک آسیب دیده این حادثه زندگی کرده بودم.
نکته دیگر این بود که من تا مدت‌ها به این مسئله فکر می‌کردم چرا این بخش از تاریخ ایران هیچ وقت دیده نشد؟
پس از پژوهش گسترده‌ای که انجام شد به این رسیدم که اکنون دیگر می‌شود نقشه راه ترسیم کرد و آن را نوشت.
نویسنده کتاب «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» درباره نقطه به بهم رسیدن در میقات حج افزود: اگر جلال آل احمد توانست نقطه به هم رسیدن میقات را در حج به خوبی توصیف کند به این دلیل است که توانسته بود تجربه زیسته‌ای نسبت به آن موقعیت داشته است.
او همچنین در پاسخ به وضوح علاقه نویسنده به یکی از کاراکترهای کتاب به نام ریحان گفت: در ویراست ابتدایی کتاب، قصه شخصیت‌ها کاملاً بی‌طرف پیش می‌رفت.
اما آقای خبوشان پس از خواندن کتاب به من پیشنهاد داد که در آخر باید طرف یکی از شخصیت‌های کتاب بایستم و او را پرورش بدهم.
هرچند برای سایر شخصیت‌های داستان نیز زحمت زیادی کشیده بودم اما برای همین در آخر طرف ریحان ایستادم چون ریحان در آن کتاب برایم نماد کشورمان ایران بود.
به عنوان یک تمدن بزرگ، جوان و با موقعیت‌های خطرناک مختلفی که برایش رخ می‌دهد.
عالمی در ادامه در پاسخ به پرسش برخی منتقدان درباره چرایی نپرداختن به برخی وجوه گفتگو میان شخصیت‌ها و کش‌دار نشدن اتفاقات نیز افزود: در چنین موقعیت‌هایی مانند گفتگوی میان ریحان و شیرین حقیقت این است که نویسنده از لحاظ روحی کشش ادامه گفتگو را ندارد و احساس می‌کردم اگر در دیگری در این گفتگو باز شود آوار پشت در می‌ریخت.
وی همچنین درباره پایان بندی داستان افزود: به نظرم اگر در پایان داستان بیشتر حرف می‌زدم داستان خراب می‌شد.
وگرنه در کل عجله‌ای برای پایان و جمع بندی داستان نداشتم و تنها هراس من برای خراب نشدن قصه بود و شاید هم همین موضوع مرا به عجله وا داشت.
مریم مطهری راد به عنوان منتقد ادبی نیز درباره این کتاب گفت: من فکر می‌کنم اگر ده‌ها داستان درباره این موضوع نوشته شود باز هم کم است چرا که این اتفاق زوایای متعددی دارد و می‌توان با زوایای دید مختلفی به حادثه ورود پیدا کرد.
این روزها ما آنقدر درگیر حواشی روزمره در رسانه‌ها هستیم که دیگر حتی حادثه منا که تاریخ وقوع آن نزدیکتر است را هم به فراموشی سپرده‌ایم.
انتخاب این موضوع توسط خانم عالمی جای تحسین دارد.
چند ماه گذشته وقتی کتاب را خواندم؛ ابهاماتی برایم شکل گرفت.
پس از خواندن این کتاب تجربه‌ای کسب کردم و آن، این بود که کتاب‌های تاریخی را باید دو بار خواند.
مطهری راد درباره نگاه فرمالیستی نویسنده در این کتاب افزود: کتاب با سه شخصیت شروع شده است و هر داستان را به صورت موزاییکی نیز در سه بخش جلو می‌برند که هر شخصیت حتی می‌تواند به شکل مستقل و جداگانه پیش بروند.
اما در داستان نویسی موزاییکی داستان‌های مستقل جلو می‌روند و در یک نقطه توسط یک اشتراک به هم می‌پیوندند.
شخصیت‌های داستان یکی میان زندگی ما راه می‌رود، هر کدام با شخصیت‌ها، هویت‌ها، گذشته و اهداف مجزا کارشان را آغاز می‌کنند و داستان‌های خود را پیش می‌برند اما در عین حال کاتالیزوهای داستان هیچکدام جدای از داستان نیستند و هر کدام با دیگری زنجیروار پیش می‌روند.
رمان حالت دورانی دارد و دایره مانند از ۶ ساعت قبل از واقعه کشتار حجاج آغاز می‌شود و پیش بردن آن تا رسیدن به اتفاق کار سختی است.
این منتقد ادبی گفت: کار پایان بندی نویسنده در داستان موزاییکی کار دشواری است چرا که باید در طول داستان؛ برای هر یک از شخصیت‌ها را به سرانجام برساند و درباره هر یک گره گشایی کند.
به نظرم در بخشی از داستان که شخصیت مهران برای شیرین نامه نوشته است؛ آنقدر اصطلاحات فلسفی است که پایان در بین کلمات گم شده است.
همچنین گره گشایی درباره شخصیت ریحان نیز با عجله به پایان رسیده است و ده صفحه آخر خواننده احساس می‌کند کلام عوض شده و داستان به صورت گزارش در حال پیش رفتن است و این انفکاک بخش پایانی را می‌شد احساس کرد.
اما در سوی دیگر گفتگوها در اولریخ و مارتا با توجه به سابقه مأموریت اولریخ در خاورمیانه و ارجاع به حادثه طبس جذاب است و خواننده‌ای که کمی تاریخ بداند را مشعوف می‌کند.
خواننده‌ای که البته تاریخ را کمتر می‌داند نیز ممکن است مشتاق شود درباره کشفیات تاریخی کتاب بیشتر بخواند و به سراغ تاریخ برود.
محمد قائم خانی نیز دیگر منتقد این جلسه در ادامه افزود: در این کتاب با پدیده‌ای مواجه هستیم که هرچند به ما نزدیک است اما نویسنده انگار آن را از زیر آوار بیرون کشیده است.
آنقدر این حادثه مخفی مانده است که به گونه‌ای برای مخاطبان داستان رمان بکر است.
نکته مهم که دیگر که آن را از جلال آل‌احمد به خاطر دارم میقات است.
میقات یا به هم رسیدن در حج؛ در داستان خانم عالمی یک مفهوم جدیدی است که رنگی از ادیان دیگر را نیز به همراه دارد.
این میقات بودن حج مدتی است که به فراموشی سپرده شده است و یادمان رفته مکه نقطه به هم رسیدن است.
اما در کتاب یکی میان زندگی ما راه می‌رود این میقات به خوبی نشان داده شده و وجه معرفتی کتاب نیز همین است.
قائم خانی همچنین درباره گفت: انتظارم از گفتگوی میان ریحان و شیرین به عنوان یک نویسنده بیشتر بود و توقع داشتم تا کار با جزئیات بیشتری پیش برود.
اما شاید اگر بخواهم به عنوان یک مخاطب معمولی به داستان نگاه کن کار تمیزی درآمده باشد و نمی‌توان ایرادی گرفت ولی به عقیده‌ام می‌شد این بخش از داستان تراژدی‌تر شود.
کتاب «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» نوشته سمیه عالمی در زمینه داستانی است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر و با قیمت ۶۰ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

 

داستان،كتاب،نويسنده،حادثه،ميقات،ريحان،پايان،زندگي،عالمي،رمان ...

 


پنجشنبه، 30 تیر 1401 - 12:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0