FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نقالی یک هنر کامل است


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 29 تیر 1401 - 07:29

یک نقال و پرده خوان گفت: نقالی هنر کامل شده‌ای شامل موسیقی، نمایش، هنر تجسمی و نمایشی است و باید پرسید چرا در جامعه امروز به این هنر و ابزار ارزشمند بها داده نمی‌شود.

نقالي،قصه،كشور،هنر،ميرزا،علي،ايران،خواني،پرده،ايراني،نقال،شا ...


در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
با ظهور حکیم توس و خلق اثر همیشه جاوید او، شاهنامه خوانی، نقالی و قصه پردازی رواج پیدا کرد و در قرون پنجم تا هفتم با سرایش حماسه‌های مذهبی و تاریخی قلمرو نقالی و شاهنامه خوانی گسترده‌تر شد.
در عهد صفویان این سنت مورد توجه خاص شاهان واقع شد و به وسیله‌ای در جهت تبلیغ مذهب شیعه، انسجام طوایف ایرانی و تقویت روحیه‌ی جنگاوری ایرانیان در برابر عثمانی‌ها مبدل شد،
پس از صفویه نقالی و شاهنامه خوانی ابزار سرگرمی و تفریح مردم در قهوه خانه‌ها بود، تا اینکه در روزگار جدید با ظهور تلویزیون، رادیو و دیگر وسایل ارتباط جمعی و نیز در اثر عدم استقبال مردم از قهوه خانه ها، نقالی جای خود را به شیوه‌های جدید نمایش، چون تئاتر داد.
نقالی یا افسانه‌گویی ایرانی یا پرده­ خوانی کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران است و از مدت‌ها پیش نقش مهمی در جامعه دارد، نقال به عنوان نگهبان فرهنگ عامیانه، داستان‌های حماسی و قومی و موسیقی فولکلور ایران شناخته می‌شود.
گفتنی ست تدوین پرونده ثبت جهانی نقالی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد فردوسی، خانۀ تئاتر و مرکز هنر‌های نمایشی کشورایران انجام شده است.
در این خصوص با پرده خوان و نقال مرشد محسن میرزا علی گفتگو کرده ایم.
مرشد محسن میرزا علی پرده‌خوان و تعزیه‌خوان گفت: قصه گویی که از قدیم با آن‌ها آشنا هستیم و علاقه به شنیدن قصه‌های مختلف از زبان بزرگان از دیرباز در جان بشر به ویژه ایرانی‌ها وجود داشته است.
قصه گویی در جان بشر وجود دارد
به گفته میرزا علی روایتگری، نقالی، قصه گویی در جان بشر نهادینه شده است و خداوند نیز به صورت قصه قرآن را بیان کرده حتی کتاب‌های آسمانی ادیان دیگر که جمع آوری شده اند به صورت قصه سرگذشت پادشاهان، گناهکاران، نیکوکاران را بیان می‌کند.
چشم دشمن به دنبال تفکر ایرانی
او می‌گوید: تنها نفت، گاز و بنزین گنجینه‌ی کشور ایران نیست، کشوری، چون ایران که دارای فرهنگ غنی و گنجینه ای، چون فردوسی، سعدی، منطق طیر، حافظ، مولانا است و در طول تاریخ قدمت این سرزمین ۹ هزار ساله روایت شده است ایران با چنین ارزشمندی‌هایی دشمن هر لحظه برایش نقشه دارد و این دشمن تنها به دنبال ذخایر نفتی کشور نیست بلکه به دنبال از بین بردن تفکر سرزمین ماست.
جوان‌ها هدف گروه‌های مختلف خارجی قرار دارند
به گفته میرزا علی قصد و هدف دشمن تخریب ارزشمندترین تفکر و اندیشه‌ها است، فردوسی هزار و خرده‌ای سال پیش اشاره کرده بود شخصی به نام ضحاک اهریمن به شانه هایش بوسه زده زده و دو مار به وجود می‌آید شیطان به صورت پیرمردی درمی آید و می‌گوید فقط دوای درد مار‌های تو مغز سر انسان جوان است، این به این معناست که جوان‌های ما را هدف قرار داده اند، امروز شاهد هستیم گروه‌های مختلف کره‌ای، بی تی اس و ...
به علاقمندی و دنیای جوانان ورود پیدا کرده اند و این فاجعه به گوش کسی نمی‌رسد.
میرزا علی گفت: از دستگاه‌های امنیتی، مدیران فرهنگی نسبت به بهبود این وضعیت درخواست دارم، چرا امروزه این گونه گروه‌ها باید در خانواده‌های ما نفوذ پیدا کنند و دختران و پسران که سرمایه‌ی این کشور هستند را در دست بگیرند.
داستان‌های فردوسی نمونه‌ای ارزشمند برای هنر نقالی
این پرده خوان گفت: در حال حاضر از جهت دسترسی به متون، متون بسیاری در اختیار ما است و نمونه‌ی شاهنامه نمونه‌ای ارزشمند و کامل از این متون می‌باشد، همچنین نقالی کره‌ی جنوبی در مقایسه با نقالی در کشور ما بسیار سطحی و تعداد داستان هایشان برای این موضوع به عدد ۱۲ می‌رسد این در صورتی است که داستانی‌های ایرانی برای نقالی بالغ بر هزاران داستان می‌باشد.
ارزشمندی هنر نقالی ایران نسبت به کشور هندوستان
به گفته میرزاعلی در نقالی ایرانی هر موضوعی که بشود آن را تصور کرد، کشور ایران در آن رابطه داستان آموزنده و عبرت آموز را موجود دارد، همچنین در هندوستان یک خط‌ها و رنگ‌هایی را نقال خوان‌ها می‌کشند که با این رنگ‌ها شروع به داستان گفتن می‌کنند، اما ما پرده‌ای با تصویر رنگی داریم که دارای تصویر با موضوعات مختلف است.
نقالی نمونه‌ای از یک هنر کامل
او می‌گوید: هنر نقالی، هنر تکمیل و کامل شده‌ای شامل موسیقی، نمایش، هنر تجسمی و نمایشی است، باید پرسید چرا در جامعه امروز به این هنر و ابزار ارزشمند بها داده نمی‌شود، نقالی توانایی تربیت جوانان کشور را دارد و باعث الگو سازی و رشد جامعه می‌شود.
هنر نقالی به مثابه عاملی برای جلوگیری از بزهکاری
به گفته میرزا علی نقالی باعث می‌شود تا جلوی بعضی از خسارت‌های معنوی به کشور گرفته شود، در شرایطی که از به وجود آمدن بزهکار جلوگیری شود زندان‌های آن کشور خالی خواهد شد و قوه قضاییه هزینه‌ی کمتری خواهد داد و به طبع از خیلی هزینه‌ها جلوگیری می‌شود.
پرده خوانان نوعی معلم هستند
این نقال و پرده خوان می‌گوید: بحث تربیت، موضوع مهمی است که بایستی از مدارس آغاز شود، سوال این است که تا به امروز چه میزان به مبحث تربیت اهمیت داده شده باید گفت نقالان، پرده خوانان نیز به نوعی معلم محسوب خواهند شد.
نسبت به اختصاص قصه خوانی در دروس دانش آموزان اقدام شود
به گفته میرزا علی طراحان کتاب درسی، مشاوران وزرای مختلف از جمله وزیر آموزش و پرورش، بایستی نسبت به درنظر گرفتن و پرداختن به قصه گویی در دروس دانش آموزان من جمله درس ادبیات اقدام کنند، از پیشنهادات ما برای لزوم به کاری مبحث قصه گویی و نقالی در دروس استقبال چندانی نشده است و در این خصوص متاسفانه به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده ایم.

 

نقالي،قصه،كشور،هنر،ميرزا،علي،ايران،خواني،پرده،ايراني،نقال،شا ...

 


چهارشنبه، 29 تیر 1401 - 22:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0