FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هرگز نباید با نگاه مادی به عرصه تحصیل علوم دینی قدم گذاشت


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 28 تیر 1401 - 10:30

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه باید هدف ما در تحصیل و کسب معنویت، هدفی والا و عالی باشد، گفت: هرگز نباید با اهداف مادی به عرصه تحصیل علوم دینی قدم بگذاریم.

علميه،طلاب،اخلاق،كسب،انذار،دين،آيه،درس،تحصيل،استاد،حوزه،جهرم ...


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی کریمی جهرمی در دیدار طلاب مدرسه علمیه النبی (ص) و حوزه علمیه مالک اشتر به بیان اصلی ترین وظایف طلاب علوم دینی پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه «نَفر» می‌فرماید: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ»؛ از این آیه کریمه استفاده می‌کنیم که یک طلبه، یک روحانی و یک استاد در آغاز کار باید دو مرحله را در نظر داشته باشد؛ مرحله اول آن نَفر است.
وی افزود: باید از هر شهری افرادی به سمت شهرهای مختلفی که مرکز رشد و ارتقای مراتب معنوی هستند، مهاجرت کنند تا به رشد و کمال برسند.
حوزه‌های علمیه یکی از اصلی ترین این مراکز است؛ خیلی به عناصر روحانی درس‌خوانده و پاک نیاز داریم.
وی، مرحله دوم مورد تأکید خداوند در آیه شریفه نفر را پس از آمدن به مرکز رشد دانست و تصریح کرد: باید در این مرحله به سه فرایند اهتمام بورزیم که یکی از آن‌ها گذشتن از وابستگی به خانواده و رفع حوائج از سوی آنان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: دومین فرایند، هدفمند بودن در تحصیل علم و معنویت است؛ باید هدف ما در تحصیل و کسب معنویت، هدفی والا و عالی باشد.
نباید با اهداف مادی به عرصه تحصیل علوم دینی قدم گذاشت.
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم روی همه گرایش‌های مادی در تحصیل علوم دینی خط کشیده است، افزود: در آیه کریمه نفر، هدف از ورود به عرصه تحصیل علوم دینی، تفقه در دین معرفی شده است.
آیت الله کریمی جهرمی بیان داشت: طلبه باید حداقل در سه محور دین شناسی در عقاید، فقه و اخلاق تلاش کند.
وی گفت: سومین فرایند، کسب آشنایی جامع با مسائل شرع است؛ چهل و چند جلد کتاب جواهر، نمونه‌ای از فقه اسلام می‌باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: روحانی باید به خوبی احکام را فرا گیرد و اخلاق فاضله را کسب کند؛ فرد طلبه باید جامعه شناس باشد و بداند هر جامعه‌ای اقتضائات خاص خود را دارد و می‌بایست نوع رفتار او با هر کدام متفاوت از دیگری باشد.
وی با تأکید بر لزوم دین شناسی و کسب اخلاق فاضله به عنوان انگیزه‌های اولیه در ورود طلاب به حوزه‌های علمیه بیان داشت: باید با این انگیزه‌ها حرکت کنیم، نه برای انگیزه‌های مادی، ماشین، خانه و اینکه افرادی دنبال ما راه بیافتند؛ اینها خلاف مقصد و گم کردن راه است.
ضرورت هجرت طلاب به منظور تبلیغ و نشر دین
آیت الله کریمی جهرمی گفت: در آیه مبارکه نَفر پس از کوچ و تفقه در دین دستور به بازگشت برای تبلیغ و نشر معارف کسب شده می‌دهد؛ طلاب باید پس از کسب علم و معنویت به شهر خود بازگردند و خانواده، دوستان، آشنایان و قومشان را مورد انذار قرار دهند.
وی ادامه داد: باید بسیار مواظبت کنیم تا اینکه انذار نمائیم؛ این دستور خداوند است.
استاد درس خارج حوزه علمیه، طلاب را سرباز امام زمان (عج) برشمرد و خاطرنشان کرد: باید شدیداً از این بترسیم که ما خود را خادم امام زمان (عج) بدانیم، در حالی که اگر پرده‌ها کنار روی ایشان از ما روی گردان و منزجر باشند.
وی گفت: پس به طور کلی حرکت از محل خود و چشم پوشی از آنجا برای رسیدن به اهداف علمی و معنوی، تفقه در دین و انذار مردم را باید همیشه در نظر داشته باشیم.
باید قدر جوانی را که گوهر خیلی گرانبهایی است بدانید؛ گردش روزگار چنان است که به سرعت از جوانی به پیری می‌رویم.
وی ضمن بیان اهمیت استفاده از ظرفیت‌های دوران جوانی افزود: باید در این دوران از توانمندی اساتید بزرگ اخلاق و علم استفاده برد.
باید شب و روز و تا آنجا که به سلامتتان آسیب نرساند، درس بخوانید و از نشست و برخاست با افراد بیکار و حراف اجتناب نمائید که فرصت خور است.
طلاب عزیز بر روی اخلاق خود کار کنید و از هدر رفت فرصت‌ها جلوگیری نمائید.
باید از غیبت دیگران، از دروغ گفتن و افشای اسرار دیگران بپرهیزید تا با خلاف گویی، تهمت، ضایع کردن دیگران بار نیایید.
آیت الله کریمی جهرمی با تأکید بر اینکه اصلاح مسائل اخلاقی در دوران کهنسالی بسیار سخت‌تر از ایام جوانی است، عنوان داشت: با طی کردن مراحل کسب معارف، فقاهت و اخلاق الهی باید خود را رشد دهیم و سپس به دیار خود برگردیم و اطرافیان خود را انذار کنیم.
باید در انذار دیگران خود را مربی نبینیم که این ادعا خطرناک است، بلکه باید با این احتمال که دیگران از ما بهتر باشند، به انذار بپردازیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: باید اخلاق فاضله را علاوه بر وجود خود، در محیط زندگی مان هم رواج دهیم و نفوسی را از بدی نجات بدهیم، این برای ما کافی است.


 


سه شنبه، 28 تیر 1401 - 19:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0