FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


هدف زیارت تنها عرض حاجات نیست بلکه در زیارت هدف حرکت الی الله است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 26 تیر 1401 - 13:36

رحیم پور ازغدی گفت: اگر مدح اهل بیت (ع) و ذکر مصائب و مناقب و فرمایشات اهل بیت (ع) نبود، تا به حال اسلام و تشیع در این بیش از هزار سال فراموش شده بود.

امام،هدف،شيعه،اهل،زيارت،بيت،حضرت،فرمودند،حسين،ازغدي،مداحي،رح ...


به گزارش خبرنگار مهر، رحیم پور ازغدی در نهمین نشست صمیمانه جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل بیت (ع) که در مشهد مقدس برگزار شد، با تاکید بر نقش مداحان در میدان جهاد تبیین مبتنی بر اندیشه رهبر انقلاب گفت: مداحی اهل بیت (ع)، خود جهاد تبیین است مدح پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و ذکر مصائب آنها افتخار بزرگی است که جدا از آثار و برکات اخروی برای شما مداحان و ستایشگران، برکات دنیوی بسیاری برای مردم و شیعیان داشته و خواهد داشت.
خط مداحی از حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) شروع شد
رحیم پور ازغدی گفت: اگر مدح اهل بیت (ع) و ذکر مصائب و مناقب و فرمایشات اهل بیت (ع) نبود، تا به حال اسلام و تشیع در این بیش از هزار سال فراموش شده بود.
اگر این مقاومت شیعی نبود و این ذکر مدایح نبود امروز از شیعه هم خبری وجود نداشت.
وی افزود: خط مداحی از حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) شروع شد و همه ائمه ذاکر مصائب امام حسین (ع) و کربلا بودند.
این مسئله از اهمیت مداحی است.
در تأثیر تاریخی این مسئله می‌توان گفت هیچ اتفاق بزرگ تاریخی نیفتاد مگر اینکه با ذکر مصائب اهل بیت (ع) همراه باشد.
شاه ایران از امام حسین (ع) شکست خورد.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: فرق بین دو نوع تشیع را دشمن فهمیده است.
اولین تظاهرات مشهد از مدرسه نواب با سخنرانی شهید هاشمی نژاد شروع شد و جمعیت که به سمت حرم آمد و درگیری شد، شعار مردم «برابری، برادری، حکومت عدل علی (ع) بود» و انقلاب در مشهد این طور شروع شد.
حکومت هم بیست و یکم ماه رمضان مراسم عزاداری برگزار می‌کرد ولی آنجا به عزاداران شیرینی می‌دادند و اینجا عزاداران را به مسلسل می‌بستند معلوم می‌شود ما دو حسین داریم، دو علی داریم، دو روضه‌خوانی و عزاداری داریم.
وی گفت: رهبری بحث هیأت‌های سکولار را مطرح کردند و فرمودند خط سکولار در هیأت‌ها، در دانشگاه‌ها و در همه جا حضور دارند.
در بین متدینین، تفسیر سکولار از دین، دین راحت طلبی است، دینی که هیچ مسئولیتی برای فرد تعریف نمی‌کند؛ به عنوان مثال وقتی زیارت می‌رویم برای این است که خواسته‌ای داریم.
توجه داشته باشیم ما همه نوکر امام حسین (ع) هستیم اما امام حسین (ع) هیچ کجا نگفته است که من نوکر می‌خواهم.
امام حسین (ع) فرمودند من شیعه می‌خواهم.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: زیارت، توسل، عزاداری همه اینها وسیله است، هیچیک هدف نیستند.
هدف؛ هدف بعثت است.
پیامبران را خداوند برای چه فرستاده اند هدف بعثت چیست؟
هدف خلقت چیست؟
هدف خلقت انسان عبودیت است؛ در واقع انبیا آمده اند برای انسان سازی، انتظار و مهدویت و ادامه توحید و ولایت است.
وی گفت: برخورد ابزاری با دین چند جور است، یک جور روشنفکری است که از ادبیات مذهبی آن جاهایی که قبول دارند مطرح می‌کنند و از دین فقط شعارهای سیاسی اش را قبول دارند.
در طرف دیگر جریانی هستند که از کل دین فقط عبادات اش را قبول دارند و هدف عبادت را رشد و تکامل الی الله می‌دانند، اصلاح خود و جامعه را در عبادت نمی‌بینند و هدف شأن از عبادات این بود که نفع شخصی ببرند.
هدف زیارت تنها عرض حاجات نیست بلکه در زیارت هدف حرکت الی الله است
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه هدف زیارت تنها عرض حاجات نیست بلکه در زیارت هدف حرکت الی الله و زیارت جسمانی و روحانی است؛ گفت: تشیعی که هیچ مسئولیتی تعریف نمی‌کند، فقط حقوق و اضافه حقوق، انگیزه و انزال در آن نیست و تماماً بشارت است یعنی خیال فرد را راحت می‌کند که همین که در شناسنامه اش نوشته اند شیعه کفایت می‌کند.
عاشق ابا عبدالله نمی‌تواند اهل هر چیز باشد، اگر غیر از این باشد خلاف کل سیره اهل بیت (ع) است.
روایت است روزی پیامبر (ص) آمدند منزل و دیدند حضرت فاطمه (س) که شفیعه روز قیامت هستند گریه می‌کنند.
پیامبر (ص) پرسیدند فاطمه جان گریه چرا و حضرت فرمودند: قیامت، داشتم به قیامت فکر می‌کردم که چه خواهد شد.
پیامبر (ص) به ایشان فرمودند گریه کن چرا که قیامت خیلی سخت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: فردی آمد خدمت امام رضا (ع)، گفت به ما گفته اند مهم نیست چگونه زندگی کنید فقط حب اهل بیت (ع) داشته باشید، کفایت می‌کند.
امام (ع) فرمودند خود را با این حرف‌ها گمراه نکنید، از این عالم می روید و در آن دنیا گرفتار می‌شوید.
این چگونه حبی است که هر چه ما می‌گوئیم، عمل نمی‌کنید.
چگونه ما را دوست دارید به گفته‌های ما عمل نمی‌کنید ولی ما باید خواسته‌های شما را به عنوان شیعه برآورده کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در قرآن داریم که خداوند همه گناهان شما را ممکن است ببخشد اما یأس از خدا و بخشیده نشدن قابل پذیرش نیست؛ بنابراین از یک طرف مردم نباید مأیوس شوند، از طرفی مغرور کردن مردم هم خیانت است یعنی مردم را فریب دهیم که اصلاً مهم نیست شما در بازار و زندگی و خانه چه کار می‌کنید، یک روضه، یک زیارت و یک قطره اشک همه را پاک می‌کند.
داستان غدیر تنها متعلق به شیعه نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است
وی اذعان کرد: در تعریف ولایت نیز هر کس که مانند حضرت علی (ع) باشد و یا در خط ایشان حرکت کند به عنوان رهبر انتخاب می‌شود چرا که حضرت علی (ع) نمونه عالی عبودیت و بندگی خداوند است.
داستان غدیر تنها متعلق به شیعه نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است به شرط آن که معنی آن را به درستی درک و به دیگران بفهمانید.
اما دیدگاه غلطی نیز وجود دارد که عقیده دارد تنها عشق ورزیدن به حضرت علی (ع) کافی است و حتی اگر علیه و برعکس سیره ایشان عمل کنی، باز مشکلی نیست.
با این دیدگاه، حتی اگر جهنم بروید آتش جهنم سرد می‌شود.
با این دیدگاه مسئله ولایت تکوینی نیز زیر سوال می‌رود چرا که خلیفه الله کسی است که خداوند با دست و نگاه او عمل می‌کند و سخن می‌گوید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شفاعت نیز در نگاه صحیح به این معناست که ائمه اگر انسانی را در در مسیر درست خود به خطا رفته باشد کمک می‌کند اما کسی که نماز را سبک می‌شمارد طبق روایت هرگز نمی‌تواند مشمول شفاعت ائمه علیه السلام شود.
هیچکس حق ندارد مردم را مأیوس می‌کند اما برخی از دیدگاه‌های تند باعث شده است مردم مغرور شوند و در صورت انجام گناه و خطا امید به شفاعت داشته باشند.
جمعی نزد امام رضا (ع) آمدند و ادعای شیعه بودن داشتند امام با ایشان به شدت برخورد کرده و فرمودند که نام شیعه را یدک می‌کشید در حالی که برعکس سیره ما عمل می‌کنید وقتی آن جمع متوجه خطای خود شدند گفتند که ما عاشق شما هستیم و تنها به واسطه دوست داشتن شما اسم فرزندان خود را هم نام شما می‌گذاریم.
لذا پس از آن‌که این جمعیت متوجه شدند شیعه بودن مسئولیت سنگینی دارد و باید اعمال و رفتار انسان منطبق با سیره ائمه علیهم السلام باشد امام رضا علیه السلام نیز آنها را در آغوش گرفت و مورد ملاطفت قرار داد.
در ادامه نشست سیدبشیرحسینی به ایراد سخن و بحث درباره تولیدات تلویزیونی در ساحت مداحی و ستایشگری پرداخت.
بخش آخر نشست نیز به موضوع هم افزایی محتوایی دهه محرم امسال با حضور و طرح بحث حاج مهدی سلحشور بود.


 


یکشنبه، 26 تیر 1401 - 23:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0