باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 21 تیر 1401 - 23:24
هیئت علمی دانشگاه گفت:حجاب، در درجه اول، موضوعی فرهنگی است و مشی حاکم بر حجاب باید مشی فرهنگی باشد.

غلامی:
علی غلامی، هیئت علمی دانشگاه، در گفت و گوی ویژه خبری با محوریت «عفاف و حجاب؛ از مسئله هویتی تا چالشهای قانونی»، در رابطه با مسائل قانونی عفاف و حجاب گفت: در موضوع عفاف و حجاب، قانون و رشته ما به نوعی مظلوم واقع شده است.
به این معنا که کارکردی از رشته حقوق و قانون درخواست میشود که اصلاً کارویژه رشته ما این نیست.
مثلاً زن و مردی با یکدیگر ازدواج میکنند و با توجه به این که مشی آنها در زندگی زناشویی، اخلاق است، ما باید به عنوان فعالان رشته حقوق، مرز زندگی آنها را حمایت کنیم.
یعنی اگر یک روزی، آنها در مشی اخلاقی با یکدیگر دچار مشکل شدند به ما به عنوان مرزبان و نه به عنوان مشی بان مراجعه میکنند.
به گفته او، حجاب، در درجه اول، موضوعی فرهنگی است و مشی حاکم بر حجاب باید مشی فرهنگی باشد و اگر حجاب به مرزهای خودش نزدیک شد فعالان رشته حقوق باید وارد عمل شوند و مرز باید نگه داشته شود نه این که از اول به فعالان رشته حقوق گفته شود که وسط میدان بیایند و مرز را در میانهی میدان جستجو کنند چراکه مرز، انتهای خط است.
این هیئت علمی میگوید: در بحث حجاب، قطعاً قانون میخواهیم.
زیرا هر موضوعی که در آن امکان تخلف و جرم وجود دارد نیاز به قانون دارد و بدنبال آن، پرسشی که مطرح میشود این است که آیا موضوع حجاب را باید با قانون حل کرد؟
بدون شک، پاسخ منفی است و در مقابل، باید از قانون درخواست کرد انتهای خط و مرز حجاب بایستد و اگر لازم شد ورود کند.
به گفته غلامی، کشورهای مختلف دنیا نیز در حوزه پوشش ورود کرده اند و به این مقوله بی تفاوت نیستند که بر اساس مبانی آن کشورها، کم و زیاد است، ولی اصل ورود در همه جا وجود دارد.
زیرا مسائل انسان در جامعه به دو صورت است که یک سری از آنها سلیقهای و برخی دیگر، واقعی هستند.
به گفته او، مسائل سلیقهای مثل این است که فردی به رنگ کرم علاقه دارد.
اما شخصی دیگر به رنگ سورمهای و.
با این وجود، هیچ یک از آنها نمیتوانند بگویند کدامیک از این رنگها زشت یا زیبا هستند چراکه این موضوع سلیقهای است.
یعنی امری که تأثیر و تأثرش خارج از بنده نیست و اصلا نباید ملاک قرار بگیرد.
این عضو هیئت علمی گفت: امر واقعی، امری است که عملکرد هر انسانی در آن تأثیر و تأثری نسبت به دیگران دارد و این موضوع را شهید مطهری در کتاب پانزده گفتار مطرح کرده؛ به طوری که گفته است انسانها در مسائل واقعی نمیتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند.
زیرا زندگی اجتماعی در مسائل واقعی دارای حد و حدودی است و مسئله پوشش، حوزه تأثیر و تأثرش از انسان خارج میشود.
از اینرو، تمام جوامع برای این موضوع که امری واقعی و نه سلیقهای است چارچوبی را تعیین میکنند.
غلامی میگوید: در جهان، برخی از جوامع، عریان عقیدتی هستند مثل نچرالیستها و طبیعت گراها.
آنها بر این باور هستند همان طور که بدنیا آمده ایم، همان طور هم زندگی میکنیم و در واقع، آنها گروه منحرف غربی نیستند و در مقابل، یک گروه اعتقادی هستند.
اما چون پوشش آنها روی بقیه اقشار تأثیرگذار است برای آنها مناطقی را درنظر گرفته اند تا بتوانند در آن جا زندگی کنند و در این میان، راهپیماییهای آنها کاملاً ضابطهمند است.
پس قوانین پوشش به واسطه واقعی بودن این مقوله، در همه جای دنیا وجود دارد.
البته مبانی که در ایالات مختلف آمریکا برای پوشش مدنظر قرار میدهند متفاوت با دیگر نقاط جهان است.
در حال تکمیل...
