FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رنج اساتید حق‌التدریس از خلأ قانونی/نخبگانی محروم از حداقل‌ها


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 21 تیر 1401 - 20:12

یزد- اساتید حق التدریس از جمله نخبگانی هستند که بسیاری از آنها به رغم داشتن مدارک معتبر دانشگاهی در مقاطع بالا، در مهجوریت به‌سر می‌برند و حداقل‌های شغلی نیز در حق آنها رعایت نمی‌شود.

اساتيد،التدريس،بيمه،حقوق،دانشگاه،استاد،پرداخت،علمي،تدريس،انج ...


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اساتید حق التدریس دانشگاه ها در اغلب استان‌های کشور مطالباتی دارند که بخشی از این مطالبات در نشست مشترک اعضای انجمن صنفی اساتید استان‌های یزد و اصفهان و کانون خادمیاران علمی در یزد مطرح شده است.
اساتید حق‌التدریس کاری یکسان با همتایان عضو هیات علمی خود انجام می‌دهند، اما زمانی که صحبت از دریافت حقوق و مزایا می‌شود، تفاوت، معنادار است و این قشر از فرهیختگان جامعه که بیشتر با عنوان نخبگان علمی جامعه از آنها یاد می‌شود، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
بر اساس گزارش‌ها موجود، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بار آموزشی دانشگاه‌‎ها بر دوش اساتید حق‌التدریس است این در حالی است که اساتید حق‌التدریس در عمل، هیچ هویت سازمانی ندارند و از حقوق کافی نیز برخوردار نیستند.
اساتید حق‌التدریس در حوزه‌های مختلفی دچار مشکل هستند که از جمله آنها می توان به فقدان قوانین حمایتی بیمه تأمین اجتماعی، ناکافی بودن حقوق، به رسمیت شناخته نشدن و نبود قانون حمایتی استخدامی و نبود امنیت شغلی در دوام حق‌التدریس اشاره کرد.
این دسته از اساتید، تنها به دلیل عشق به تدریس در این راه گام نهاده‌اند و با وجود پیگیری‌های مستمر برای احقاق حقوق خود، هنوز از سوی مسئولان امر دیده نشده‌اند و مشکلاتشان رفع نشده است.
یکی از اساتید حق‌التدریس با ۱۴ سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف استان یزد در مورد تجربیات خود به خبرنگار مهر گفت: اساتید حق‌التدریس نسبت به کار و زمانی که برای تدریس صرف می‌کنند، حق‌الزحمه ناچیزی دریافت می‌کنند و اصلی‌ترین دغدغه این نوع اساتید، مسائل مالی است که متاسفانه بانک‌ها نیز از پرداخت وام به این قشر طفره می روند.
دکتر نیری، تنها علت ماندن در این شغل را عشق و علاقه به تدریس دانست و ادامه داد: جدای از اینکه حق‌الزحمه تدریس به عنوان یک استاد حق‌التدریس نسبت به اساتید عضو هیات علمی بسیار ناچیز است، افزایش حقوق این شغل نیز نسبت به تورم و شرایط دیگر کمتر است.
فعالیت ۱۸ هزار استاد حق التدریس در دانشگاه های فنی و حرفه ای
وی بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به یزد آماری که از طریق وزیر علوم ارائه شد، نشانگر این بود که دانشگاه فنی حرفه‌ای به تنهایی ۱۸ هزار استاد حق التدریس دارد و متاسفانه دانشگاه آزاد آماری از اساتید حق التدریس ارائه نکرده است.
وی بیان کرد: نحوه پرداخت و میزان حقوق اساتید هم سروقت و منظم نیست که این موضوع مشکل دیگری برای اساتید حق‌التدریس است زیرا تاخیرها طولانی است و پرداخت حقوق اساتید به صورت شش ماهه انجام می شود.
استاد دیگری که ۱۵ سال است به عنوان حق‌التدریس مشغول است، به خبرنگار مهر گفت: حق‌التدریسی در دانشگاه یک شغل پاره‌وقت محسوب می‌شود و اساتید حق‌التدریس امنیت شغلی و بیمه ندارند و نمی‌توانند به عنوان یک شغل روی این کار حساب کنند.
وی عنوان کرد: بسیاری از افراد با داشتن دکتری به دلیل اینکه حقوق کافی ندارند، دچار افسردگی می‌شوند که چرا با وجود تحصیلات عالی از حق زندگی خوب محروم هستند.
وی پیشنهاد داد: خوب است ا از پتانسیل اساتید برای اندیشه ورزی در باب مشکلات استان ها و کشور به ویژه مسئله آب و صنایع ورشکسته حداکثر استفاده را برد.
حق التدریسی یک شغل کامل نیست
یک استاد حق‌التدریس دیگر نیز به مهر گفت: در حال حاضر سال‌هاست موضوع پیگیری مشکلات اساتید حق‌التدریس مطرح شده، اما همچنان نادیده گرفته می‌شود.
وی بیان کرد: داشتن مدرک دکتری، سابقه چند سال تدریس به عنوان پیش‌شرط‌های تبدیل شدن به عضو هیات علمی مطرح می‌شود که عملاً شروط اصلی نیستند.
سالی یک‌بار فراخوان جذب اعضای هیات علمی صادر می‌شود و تعداد محدودی جذب می‌شوند که گزینش از طریق مصاحبه است.
درخواست ورود جدی بازرسان اداره کار در بحث پرداخت به موقع و بیمه اساتید
وی در مورد نوع بیمه اساتید حق التدریس نیز بیان کرد: مشکل اساسی اساتید حق‌التدریس بیمه است.
این گروه از اساتید بیمه درمانی یا تأمین اجتماعی ندارند.
برخی مراکز افراد را بیمه می‌کنند اما این نوع بیمه شرایط خوبی ندارد، در حالی‌که هزینه بالایی از حقوق افراد کم می‌شود، به دلیل پاره‌وقت بودن و ساعتی، مدت زمان آن کم حساب می‌شود و بسیاری از افراد به همین دلایل از دریافت آن سرباز می‌زنند.
متاسفانه برخی دانشگاهها اساتیدشان را مجبور به بیمه اجباری می کنند تا در ترم بعد به آنها درس دهند که جا دارد بازرسان اداره کار در این زمینه ورود جدی داشته باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بنده حدود ۲۰ سال است که به تدریس می‌پردازم اما به تازگی متوجه شدم جمع بیمه‌های پرداخت‌شده‌ام به سال هم نمی‌رسد و نهادهای بالادستی همچون ستاد امر به معروف و شورای عالی فرهنگی می توانند در این زمینه ورود کنند.
سید مهدی حسینی هرندی، رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس استان اصفهان و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی اساتید استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اساتید حق‌التدریس با مشکلات فراوانی روبرو هستند، اظهار داشت: برخی اساتید از قشر آسیب‌پذیرند و بررسی مشکلات این قشر بارها مطرح‌شده و در پی رفع آنها هستیم و انجمن اساتید در باب هر یک از مشکلات مطرح شده دارای راه حل هایی دارد که کمک کننده دولت نیز خواهد بود.
وی با اشاره به مصوبه دانشگاه‌های دولتی که اساتید حق‌التدریس ندارند، بیان کرد: سیاست ما نیز این است که دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، علمی و کاربردی و غیرانتفاعی نیز این رویه را داشته باشند، البته این پروسه زمان‌بر است.
حسینی هرندی، دستمزد ناکافی این نوع اساتید را اصلی‌ترین مشکل آنها دانست و یادآور شد: دستمزد ساعتی اساتید حق التدریس با میانگین حدود ۲۸ هزار تومان که حتی هزینه رفت و برگشت اساتید در دوره حضوری پس از کرونا، نمی‌شود.
این حقوق با توجه با وجود تورم‌های دو رقمی، تعدیل محسوسی نشده است.
با کوچکترین آشنایی با محاسبه اثر تورم بر قیمت‌ها و با احتساب نرخ تورم حدود ۲۰ درصد، تعرفه دستمزد باید بیش از ۸۰ هزار تومان در ساعت باشد که انتظار می‌رود برای رقم حق التدریس همچون حداقل حقوق کار تصمیم گیری شود.
برای رقم حق التدریس همچون حداقل حقوق کار تصمیم گیری شود
رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس استان اصفهان ادامه داد: انتظار داریم پرداخت حق التدریس مانند پرداخت شهریه سیستمی و ماهانه شود، حق التدریس کارورزی و معرفی به استاد مطابق آیین نامه محاسبه و پرداخت شود و ابلاغ دروس مدرس، قرارداد، سند واریز حق التدریس و سند واریز مالیات به دارایی در سیستم آپلود شود و یک نسخه به مدرس داده شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد سامانه محاسبه حقوق و دستمزد را به روز کند، طبق قانون خواستار پرداخت به موقع حقوق اساتید حق التدریس هستیم.
حسینی هرندی، فقدان قوانین حمایتی بیمه تامین اجتماعی را از دیگر مشکل این اساتید اعلام کرد و افزود: قانون صریح مصوب مجلس در این زمینه منجر به تفسیرهای ناصواب به نفع بیمه گر شده به گونه ای که حتی شعب تامین اجتماعی تفاسیر ضد و نقیض راجع به اساتید حق التدریس دارند.
گرچه طبق قوانین موجود قراردادهای ساعتی و پاره‌وقت مشمول قانون کار است و به‌تبع آن بر اساس ماده ١٤٨ قانون کار مشمول مقررات تامین‌اجتماعی باید باشند، اما به دلیل ساعات کاری کم، سازمان تامین اجتماعی حتی به استادی که تمام روزهای هفته درس می دهد (که تعدادشان بسیار نادر است) حتی دفترچه درمان نمی دهد بماند که بیشتر اساتید در طول سال حداکثر ۲-۳ ماه بیمه شامل آنها می شود.
ا ساتید حق التدریس برای بازنشستگی باید عمر نوح داشته باشند
وی با بیان اینکه این اساتید برای بازنشستگی باید عمر نوح داشته باشند، تصریح کرد: برای هر هشت ساعت کار یک روز حق بیمه منظور می شود و در برخی واحدها هر چهار ساعت و استادی که سه تا چهار ماه بیکار است و بقیه سال هم ساعات کاری اش کمتر از حداقل مورد قبول سازمان تامین اجتماعی است بیمه اش فقط یک اسم است.
رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس استان اصفهان بیان کرد: آنچه بیشتر از همه دردآور است، تبعیضی است که در برخورد مسئولان دانشگاه می‌بینیم و این همان نبود امنیت شغلی در دوام حق التدریس است.
وی، یکی‎ ‎از معیارهای کیفیت آموزش را نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه دانست و گفت: این نسبت در دانشگاه‌های معتبر دنیا بین سه تا ۶ ماه متغیر است، اما در ایران با آن همه دانشجو، گاهی از عدد ۴۵ هم تجاوز می‌کند، پر واضح است که وضعیت موجود نمی‌تواند به همین روند ادامه یابد و باید مسئولان عالی رتبه، معضلات نبود کیفیت را درک کنند و برای آن چاره اندیشی کنند، چرا که تبعات آن دامنگیر جامعه می شود.
خلا قانونی؛ مشکل اساتید حق التدریس
رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس استان اصفهان با تاکید بر اینکه خواستار انجام استخدام واقعی، نه فراخوان‌های صوری و کاغذ بازی‌های دنباله دار هستیم، اظهار داشت: این اساتید مشکلات دیگری همچون برخوردار نبودن از حق اخذ طرح پژوهش سالانه برای ارتقای علمی دارند.
حسینی هرندی ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه‌های غیردولتی با تغییر رئیس دانشگاه، معاون آموزشی و مدیر گروه، اساتید حق‌التدریس نیز تغییر می‌کنند و با وجود سابقه شغلی زیاد برایشان کلاس ارائه نمی شود، همچنین هیچ نظارتی بر مدارک استادان دانشگاه نمی شود.
وی، مشکل اصلی اساتید را خلا قانونی دانست و افزود: اگر قانونی جامع تصویب و اجرایی شود، به طور قطع حق التدریس به شکل استعمارگونه آن پایان یافته و سرنوشت آموزش جوانان این کشور به ریل اصلی خود باز می‌گردد.

 

اساتيد،التدريس،بيمه،حقوق،دانشگاه،استاد،پرداخت،علمي،تدريس،انج ...اساتيد،التدريس،بيمه،حقوق،دانشگاه،استاد،پرداخت،علمي،تدريس،انج ...اساتيد،التدريس،بيمه،حقوق،دانشگاه،استاد،پرداخت،علمي،تدريس،انج ...

 


چهارشنبه، 22 تیر 1401 - 11:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0