FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضرورت اصلاح آیین نامه اعضای هیات علمی مرتبط با کارمندان


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 22 تیر 1401 - 09:29

پیشنهادات کمیسیون اداری شورای صنفی کارمندان آموزش عالی کشور در اصلاح مفادی از آیین نامه اعضای هیات علمی مرتبط با کارمندان به وزیر علوم ارائه شد.

علمي،مؤسسه،ماده،عضو،وابسته،آئين،اعضاي،نامه،هيأت،هيئت،آموزشي، ...


لعیا میزبان، رئیس کمیسیون اداری شورای صنفی کارمندان آموزش عالی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت بازنگری آئین نامه‌های استخدامی وزارت علوم گفت: پیشنهاد اصلاح آئین نامه اعضای هیأت علمی در خصوص احقاق حقوق کارمندان واجد شرایطی که در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی و کارگاه‌های رشته‌های هنری به عنوان مدرسین عملی و کاربردی دانشجویان، مشغول تدریس و کارآموزی بوده ولی از حق و حقوق مناسبی برخوردار نبودند، برای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری ارسال شد.
وی ادامه داد: این کارمندان علیرغم داشتن عنوان کارشناسان آموزشی یا پژوهشی یا مدرس کاربردی و تجربی و علمی و هنری و یا نخبگان بدون تحصیلات دانشگاهی به صورت استاد تجربی در خدمت دانشگاه‌ها هستند ولی از حق و حقوق مناسب و تسهیلات و امتیازی برخوردار نیستند.
متن برخی از پیشنهادات ارائه شده به وزیر علوم جهت اصلاحات برخی از مفاد آئین نامه اعضای هیئت علمی مرتبط با کارمندان به شرح زیر است:
«در تبصره ۱ ماده ۱۹ مصوب اعضای هیئت علمی
۱-۱۹ عضو وابسته: به فرد برجسته علمی اطلاق می‌گردد که در چارچوب ضوابط و مقررات این آئین نامه به منظور انجام وظایف آموزشی و پژوهشی برای مدت معین انتخاب و در مؤسسه بدون ایجاد هر گونه رابطه استخدامی جدید (موضوع بندهای ۱۱ و ۱۲ این ماده) به کار گرفته می‌شود.
به کارگیری عضو وابسته وضعیت استخدامی جدید تلقی نمی‌گردد.
اصلاحات پیشنهادی در تبصره ۱ ماده ۱۹:
عضو وابسته: کارمندان دارای مدارک دکتری و یا کارشناسی ارشد شاغل در پست‌های سازمانی که در واحدهای خاص (آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، امور هنری و …) دانشگاه به آموزش کاربردی و یا تدریس عملی مشغول می‌باشند و همچنین سایر افراد برجسته علمی که در چارچوب ضوابط و مقررات این آئین نامه به منظور انجام وظایف آموزشی و پژوهشی برای مدت معین انتخاب و بدون ایجاد هر گونه رابطه استخدامی جدید به کار گرفته می‌شوند اطلاق می‌شود.
ماده ۵ تبصره ۳ مصوب آئین نامه اعضای هیئت علمی:
۳-۵( تبصره ۳ ماده ۵) خبرگان بدون مدرک دانشگاهی با احراز شرایط لازم در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط، از شمول بند (۱) این ماده مستثنی می‌باشند.
پیشنهادی:
۵-۳) خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و یا کارمندان مدرس در کارگاه‌های تخصصی، امور هنری، آزمایشگاه ها… با احراز شرایط لازم در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط، از شمول تبصره ۱ ماده ۵ مستثنی هستند.
ماده ۸ مصوب آئین نامه اعضای هیأت علمی:
ماده ۸: بکارگیری و استخدام اشخاص ذیل با رعایت شرایط اختصاصی ورود به خدمت مندرج در آئین نامه، مشروط به احراز توانایی انجام وظایف آموزشی و پژوهشی و لازم به تشخیص شورای آموزشی و پژوهشی مؤسسه حسب مورد، تابع قوانین و مقررات مربوط به خود خواهد بود.
۸- ۱ - جانبازان، ایثارگران و خانواده آنان؛
۸- ۲ – نخبگان دارای مدرک تحصیلی و با بدون مدرک دانشگاهی (تجربی)؛
۸ - ۳ - اتباع خارجی
۸-۴- کارمندان دارای مدرک تحصیلی دکتری و (کارشناسی ارشد در رشته‌های هنری)
تبصره ۲ ماده ۱۰ مصوب اعضای هیأت علمی:
۲-۱۰: تبدیل وضعیت کارشناس رسمی واجد شرایط مؤسسه به عضویت هیأت علمی رسمی آزمایشی منحصراً با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و با رعایت حداکثر «۵۰» سال سن، منوط به آنکه تا قبل از احراز شرایط بازنشستگی، بتوانند حداقل «۱۰» سال در وضعیت هیأت علمی خدمت کند پس از اعلام نیز گروه آموزشی / پژوهشی مرتبط با رشته تحصیلی متقاضی و موافقت رئیس / هیأت رئیسه مؤسسه در چارچوب مفاد این آئین نامه و مشروط به دارا بودن حداقل «۶۰» درصد امتیازات لازم برای ارتقا به مرتبه دانشیاری از آئین نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی با تأیید هیأت ممیزه و تصویب هیأت امنای ذیربط بلامانع است.
پیشنهادی:
۲-۱۰ ) تبصره ۲ - ماده ۱۰) تبدیل وضعیت کارمندان رسمی و پیمانی و قراردادی واجد شرایط عضویت در هیأت علمی مؤسسه که به عنوان عضو در مؤسسه اشتغال به کار دارند به عضو هیأت علمی رسمی آزمایشی مؤسسه، منوط به آنکه تا قبل از احراز شرایط بازنشستگی، بتوانند حداقل ده سال در وضعیت هیأت علمی خدمت نمایند، در چارچوب ضوابط و مقررات این آئین نامه و بدون الزام به رعایت بند «م» ماده «۴» این آئین نامه، پس از موافقت رئیس مؤسسه و با مقام مجاز از طرف وی بلامانع می‌باشد.
ماده ۳۳ مصوب آئین نامه اعضای هیأت علمی:
ماده ۳۳: مؤسسه می‌تواند از خدمات دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی غیر عضو هیأت علمی که صلاحیت مدرسی آنان در یکی از رشته‌های تحصیلی به تأیید کمیته‌ای مرکب از نماینده رئیس مؤسسه و معاون آموزشی دانشکده پیشنهاد دهنده و مدیر گروه آموزشی ذیربط رسیده باشد، به عنوان «مدرس» به منظور تدریس در ازای پرداخت حق التدریس بر اساس ضابطه مقرر در ماده «۶۳» این آئین نامه استفاده
پیشنهادی:
ماده ۳۳- مؤسسه می‌تواند از خدمات کارمندان و یا دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی غیر عضو هیأت علمی که صلاحیت مدرسی آنان در یکی از رشته‌های تحصیلی به تأیید کمیته‌ای مرکب از نماینده رئیس مؤسسه و معاون آموزشی پیشنهاد دهنده و مدیر گروه آموزشی ذیربط رسیده باشد، به عنوان «مدرس» به منظور تدریس در ازای پرداخت حق التدریس بر اساس ضابطه مقرر این آئین نامه استفاده نماید.
ماده ۵۷ مصوب آئین نامه اعضای هیأت علمی:
به اعضای تمام وقت مؤسسه، فوق العاده ویژه پرداخت می‌شود.
نحوه محاسبه فوق العاده مذکور به شرح زیر می‌باشد.
پیشنهادی:
ماده ۵۷: به اعضای تمام وقت مؤسسه و کارمندان شاغل در مؤسسه که به عنوان عضو وابسته در تدریس علمی و کاربردی در (آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، امور هنری و… و.) به عنوان یاوران اعضای هیئت علمی خدمت می‌کنند، فوق العاده ویژه همسان با مربی آموزشی پرداخت می‌شود.
نحوه محاسبه فوق العاده مذکور به شرح زیر می‌باشد.
پیوست شماره شش مصوب آئین نامه اعضای هیئت علمی:
دستورالعمل به کارگیری عضو وابسته در مؤسسه موضوع ماده ۱۱۹ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی مؤسسه
ماده ۱: عضو وابسته افراد برجسته علمی می‌باشند که به درخواست دانشکده / پژوهشکده / مؤسسه یا تصویب هیئت اجرایی جذب مؤسسه وحکم رئیس مؤسسه برای انجام وظایف آموزشی و پژوهشی برای مدت دو سال به عنوان عضو وابسته انتخاب و به کارگرفته می‌شوند.
پیشنهادی:
ماده ۱ پیوست ۶ دستورالعمل عضو وابسته
عضو وابسته کارمندان واجد شرایط دارای مدرک تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد (در رشته‌های هنری) و یا نخبگان بدون مدرک تحصیلی و یا افراد برجسته علمی می‌باشند که پس از تصویب هیئت اجرایی جذب مؤسسه و ابلاغ انشایی رئیس مؤسسه برای انجام وظایف آموزشی و پژوهشی برای مدت دو سال به عنوان عضو وابسته انتخاب و به کارگرفته می‌شوند.
ماده ۲ دستورالعمل مصوب عضو وابسته:
ماده ۲- شرایط عمومی عضو وابسته به شرح ذیل می‌باشد:
۲-۱- اعلام نیاز واحد مربوط
۲-۲- داشتن مدرک تحصیلی دکتری تخصصی
۲-۳- ارتباط تخصصی فرد با زمینه‌های علمی مورد نیاز واحد متقاضی
تبصره- اخذ موافقت و مجوزهای لازم از محل خدمت اولیه به عهده «عضو وابسته» می‌باشد.
پیشنهادی:
ماده ۲- شرایط عمومی عضو وابسته به شرح زیراست:
۲-۱- اعلام نیاز واحد مربوط
۲-۲- داشتن مدرک تحصیلی دکتری و در برخی از دانشگاه‌ها برای رشته‌های خاص هنری داشتن کارشناسی ارشد و در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مؤسسه خبرگان بدون تحصیلات دانشگاهی
۲-۳- ارتباط تخصصی و تجربی کارمند واجد شرایط و یا فرد با زمینه‌های علمی مورد نیاز واحد متقاضی
مصوب:
تبصره ۵ ماده ۳ دستورالعمل شماره ۶ عضو وابسته:
محققان برجسته غیر هیئت علمی که دارای تألیفات، انتشارات و سوابق علمی مورد تأیید هیئت اجرایی جذب مؤسسه می‌باشند، می‌توانند به عنوان «عضو وابسته» مؤسسه پذیرفته شوند.
پیشنهادی:
محققان و مدرسان شاغل در آزمایشگاه‌ها و یا کارگاه‌های فنی و هنری که دارای سوابق تدریس علمی و کاربردی و یا دارای تألیفات و انتشارات و وبینارهای تخصصی و یا دارای سوابق علمی مورد تأیید هیئت اجرایی جذب مؤسسه می‌باشند، می‌توانند به عنوان عضو وابسته مؤسسه پذیرفته شوند.
ماده ۶ مصوب دستورالعمل عضو وابسته:
ماده ۶: عضو وابسته از مزایای ذیل برخوردار است:
۶-۱- استفاده از اعتبار ویژه پژوهشی پژوهانه براساس ضوابط و مقررات مربوط
۲-۶- استفاده از پاداش چاپ مقالات بین المللی براساس ضوابط و مقررات مربوط
۳-۶- دریافت حق التدریس معادل اعضای هیئت علمی هم رتبه خود (در خارج از مؤسسه)
پیشنهادی:
ماده ۶: عضو وابسته از مزایای ذیل برخوردار است:
۴-۶- استفاده از اعتبار ویژه پژوهشی پژوهانه براساس ضوابط و مقررات مربوط
۵-۶- استفاده از پاداش چاپ مقالات بین المللی براساس ضوابط و مقررات مربوط
۶-۶- دریافت حق التدریس معادل اعضای هیئت علمی هم رتبه خود
۶-۷- در صورت حضور مازاد بر ۴۰ ساعت موظفی، برخورداری از میزان حضور معادل اعضای هیئت علمی هم رتبه خود در مؤسسه»



لینک کوتاه خبر

 



چهارشنبه، 22 تیر 1401 - 11:30 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0