FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مقوله عفاف و حجاب باید به عنوان یک انتخاب درونی و فطری مطرح شود


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 21 تیر 1401 - 14:54

سعیدی نژاد گفت: با توجه به پیشرفت ایرانی اسلامی می‌توان برای حل مسائل مختلف مردم، عرصه‌هایی را برای بانوان شکل داد که بتوانند مبتنی بر استعداد و توان زنانه‌شان وارد این عرصه‌ها شوند.

بانوان،پيشرفت،كمال،فضاي،مسير،عفاف،حجاب،دختران،مهمترين،اسلامي ...


عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عفاف و حجاب را از موضوع‌های زیست بوم کشور دانست و اضافه کرد: شاید یکی از مهمترین آسیب‌هایی که امروز در فضای بانوان وجود دارد، این باشد که خودباوری و هویت لازم را در فضای بانوان نداریم و این ریشه خیلی از مسائل و مشکلات در این حوزه است.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد امروز یکی از مهمترین مسیرهای هویت‌بخش این است که ما مسیری برای رشد و شکوفایی و به ثمرنشاندن ظرفیت مهم و مستعد دختر ایرانی فراهم کنیم.
این دختر ایرانی که شاید امروز از نظر خیلی از صاحبنظران درگیر بسیاری از آسیب‌ها شده و فضای فرهنگ عمومی او با خیلی از ضد ارزش‌ها همراه شده، امروز از نرم جهانی موجود در فضای دختران به شدت پرتوان‌تر، مستعدتر و با قابلیت‌های وسیعی در جامعه ظاهر شده که باید در جای خود دیده شود.
سعیدی‌نژاد با بیان اینکه یک تاریخ، پشتیبان شخصیت امروز دختران ماست، افزود: صرفاً تصویری که خیلی‌ها از فضای بیرونی اجتماع ما ارائه می‌دهند، نمی‌تواند توصیف‌کننده واقعیت دختر ما باشد.
در این زمینه اولاً باید دقت داشته باشیم که سیاه‌نمایی که در این عرصه صورت می‌گیرد را جدی نگیریم و دوم اینکه مسیر اصلی هویت‌یابی دختران که ایجاد عرصه برای شکوفایی و به کمال رساندن آنهاست را می‌شود در عرصه‌های مختلف پی‌گیری کرد.
آثار مستقیم عفت ورزی در پیشرفت زنان
وی عنوان کرد: برداشت ما این است که امروز ناظر به شکل‌گیری پیشرفت ایرانی اسلامی می‌توانیم برای حل مسائل مختلف مردم، عرصه‌هایی را برای بانوان شکل دهیم که بتوانند مبتنی بر استعداد و توان زنانه‌شان وارد این عرصه‌ها شوند.
این درواقع کلان‌پروژه ما در نهضت پیشرفت بانوان است و باور ما این است که اگر زنان در مسیر پیشرفت قرار گیرند، اصولاً عفاف، حجاب و حیا را از عناصر این پیشرفت به‌شمار خواهند آورد.
درواقع یکی از مهمترین دریچه‌ها برای ورود به مسأله عفاف و حجاب باید این باشد که دختر ایرانی امروز عفت‌ورزی را عامل پیشرفت خود بداند و در مسیر زندگی این موضوع را دریابد که چگونه این عنصر می‌تواند در پیشرفت به وی کمک کند.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: یکی از واقعیت‌های مهم در زندگی زنان می‌تواند پدیده مادری باشد به این معنا که یک زن بتواند رشد و کمال خود را اولاً در کانون خانواده معنا کند و بعد بتواند فرصت حضور خود را در خانواده به نوعی شکل دهد که قابلیت‌های اثرگذاری اجتماعی را داشته باشد، این تصویر مترقی از حضور زن که هم کارکردهای جدی در خانواده داشته باشد و هم اثرگذاری‌های جدی اجتماعی را باعث شود، وقتی برای زن محقق می‌شود که زن، نقش مادری را برای خود به صورت تمام و کمال بپذیرد و به عنوان عنصر مهم شخصیت‌ساز، رشدآفرین و کمال‌بخش برای خود معنا کند.
وی گفت: در پدیده مادری، عنصر حیا و عفت تعریف خود را دارد و اگر دختران امروز، مادری را یکی از مسیرهای کمال خود بدانند، قاعدتاً حیا و عفت‌ورزی نیز یکی از عناصر مهم مادری در نظر آنها جلوه خواهد کرد.
متأسفانه یکی از مشکلات امروز ما این است که تصویرهایی را برای فضای زنان نسبت به کمال مطلوب خودشان ایجاد می‌کنیم که فاصله‌های جدی با عفت ‎ ورزی دارند و سعی می‌کنیم این تصویرها را این‌قدر مطلوب و خواستنی نشان دهیم که به مرور گرایش و کششی خارج از فطرت واقعی دختران نسبت به آن جریان ارزشی ایجاد کنیم در صورتی که افق‌های مطلوبی که در مسیر پیشرفت بانوان می‌توان شکل داد و مبتنی بر فطرت و سرشت زنانه است، می‌تواند مؤید جریان حیا و عفت در زنان باشد.
عفاف و حجاب باید به عنوان یک انتخاب درونی و فطری مطرح شود
سعیدی‌نژاد با بیان اینکه ما امروز در نهضت پیشرفت بانوان تلاشمان بر این است که عرصه‌هایی برای نقش‌آفرینی بانوان در رسیدن به این کمال مطلوب شکل دهیم، افزود: خیلی مهم است که عفاف و حجاب نه به عنوان عامل حاکمیتی، بلکه به‌عنوان یک انتخاب درونی و فطری مردمی مطرح شود.
وی عنوان کرد: جامعه باید کمک کند که شرایط برای انسان‌ها در مسیر الهی شدن مهیا شود.
درواقع تزاحماتی که ممکن است این دنیا ایجاد کند به حداقل برسد و این ویژگی جامعه اسلامی است.
قرار نیست افراد در جامعه اسلامی با جبر و اکراه، واقعیت‌ها را بپذیرند، بلکه قرار است مسیر برای فهم واقعیت‌ها و رشد و کمال در مسیر نظام توحیدی و ارزش‌های الهی فراهم شود.
در این زمینه مهمترین مسئولیت دستگاه‌های حاکمیتی این است که شرایط را برای فهم این موضوع فراهم کنند، چون در دنیای واقعی با جریان‌های مخرب فراوانی مواجه هستیم و جریان طبیعی و مثبتی نسبت به پدیده‌ها و ارزش‌های الهی وجود ندارد، لذا تبلیغ ارزش‌ها و این‌که انسان‌ها به معنای واقعی ارزش‌ها درک پیدا کنند مهمترین رسالت دستگاه‌های دینی است.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: به نظر می‌رسد مهمترین راهکار، برداشتن موانع واقعی از سر راه زندگی سعادتمندانه بانوان و ایجاد فرصت برای رسیدن به زندگی است که در آن عفاف، حجاب و حیا جایگاه جدی دارند.
اینکه چه فرصت‌هایی به عنوان راهکار در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، مقولات مربوط به ماجرای تفریح و تخلیه هیجانات، استفاده از فرصت رفاقت برای رشد کمال دختران و دیگری استفاده از فرصت‌های آموزش و پرورش است.
امروز عموماً دغدغه آموزش و پرورش، فضای آموزشی شده است که به شدت ناکارآمد در این عرصه ورود کرده‌ایم.
باید به دانش‌آموزان در دوره‌ای که در اختیار ما در فضای آموزش و پرورش هستند، کمک کنیم ظرفیت‌های پرورشی خود را پیدا کنند و از آنها استفاده شود.
یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی ما این است که جریان حوزوی را بتوانیم در حل مسائل دخیل کنیم.


 


سه شنبه، 21 تیر 1401 - 15:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0