FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عید قربان؛ نماد تبعیت


مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 19 تیر 1401 - 15:53

آنان که به قرب و تقرب دست یافته اند و جذب و انجذاب را تجربه کرده اند در پس ریاضت‌های از خویش گذشتگی و بی خویشتنی، آن را یافته اند.

نهي،الهي،خداوند،سر،تبعيت،مولانا،تقرب،ابراهيم،نزديكي،ايمان،نم ...


خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت فرارسیدن عید قربان یادداشتی را با عنوان «عید قربان؛ نماد تبعیت و بی خویشتنی» برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:
«اول: تبعیت از امر و نهی الهی مهمترین ثمره باور و ایمان است.
امر الهی با یک بار انجام به مفاد آن، انجام شده تلقی می‌شود اما پایبندی نهی الهی با یکبار نقض، نقض شده تلقی می‌شود از سوی دیگر تبعیت از امر معمولاً زمان دار است مانند وجوب انجام حج که یکبار در طول عمر و در زمان خاصی از ذیحجه انجام می‌شود اما تبعیت از نهی الهی همیشگی است به این معنی که نهی از دروغ و تهمت و توهین و سایر مواردی که از انجام آن نهی شده ایم، زمان ندارد و همیشه باید آن را ترک کرد.
باز بسته به شرایط خاص تغییراتی در امر و نهی الهی به وجود می‌آید مثلاً صله رحم واجب است و امر الهی بر آن تعلق گرفته است اما اگر بدانیم در اثر صله با رحم خاصی، نزاع شکل می‌گیرد، در اینجا امر به نهی تبدیل می‌شود.
دوم: بنابر آنچه که در قرآن کریم آمده است ابتدا مقرر شد حضرت ابراهیم فرزند خویش، اسماعیل، را که پس از سال‌ها انتظار به دنیا آمده بود، به پیشگاه خداوند آورده و ذبح کند و اسماعیل نیز پس از آگاه شدن، پدر را به انجام مأموریت تشویق کرد و وعده داد که با خواست خداوند از صابرین خواهد بود.
عنصر کانونی علت قربت و تقرب پدر و پسر به خداوند، در همین صحنه ترسیم شده است.
پدر تبعیت از امر و نهی الهی را در پیش گرفت امر شد به بریدن سر فرزند و سپس از همان فعل نهی شد وبر هر دو حکم، ابراهیم گردن نهاد و از تعلق خویشتن به فرزندی که محبوبیت مضاعفی به دلیل سال‌ها انتظار برای تولدش، در چشم پدر دارد، گذشت و پسر نیز با سر نهادن بر آستان تسلیم، و تبعیت از امر و نهی الهی از هستی خویش دست شست.
سوم: گذشت از هرچه که انسان به آن عشق می ورزد، حتماً به نیت و انگیزه‌ای انجام می‌شود، هر گذشتی وقتی خود خواسته باشد، دل کندن است وبه قول سعدی:
نباید بستن اندر چیز و کس دل
که دل برکندن کاری است مشکل
شمس تبریزی در سال ۶۴۲ قمری درست هنگامی که مولانا در سن ۳۸ سالگی به سر می‌برد، با او ملاقات کرد و در طول دو اقامت ۱۶ و ۷ ماهه در قونیه (جمع بود و باش شمس و مولانا باهم ۲۳ ماه بود) و همنشینی و همصحبتی با مولانا، توانست مولانای فقیه و شیخ الاسلام را که حوزه درس و مجلس و خطابه اش پر رونق بود، به وارسته ای بی خویشتن تبدیل کند.
برخی به داده‌هایی که شمس به مولانا داد اشاره می‌کنند و آنها را سبب تغییر و صیرورت مولانا می‌دانند اما شاید درست این باشد که بگوییم شمس چیزی به مولانا نداد.
بلکه کوشید مولانا را به این باور برساند که بسیاری از داشته‌های نا موزون و رذائل خود را بستاند و ذبحی در داشته‌هایش رخ دهد.
کبر، نخوت، غرور، خودبینی و خویشتن را به دست خود ذبح کرد و به پاکی فطری خویش بازگشت و قربت و نزدیکی پدید آمد.
چهارم: آنان که به قرب و تقرب دست یافته اند و جذب و انجذاب را تجربه کرده اند در پس ریاضت‌های از خویش گذشتگی و بی خویشتنی، آن را یافته اند.
داستان ابراهیم (ع) در قرآن کریم نماد گذشت از خویش و تعلقات خویشتن است.
در منای قرب یاران، جان اگر قربان کنند
جز به تیغ مِهر او در پیش او بِسمل مباش (سنایی غزنوی)
هیچ گذشتی از خویشتن وتعلقات آن ممکن نیست مگر به امید تقرب و عشق به محبوب.
عشق انسان را از توجه به خود ومرکز ثقل هستی تلقی کردن خود وا می‌دارد و او را برای نزدیکی و آرامش در قرب محبوب به گذشت از هرچه که غیر اوست ترغیب می‌کند.
حضرت ابراهیم (ع) دل خویش از فرزند برید بی آنکه سر از اسماعیل (ع) ببرد چه آنکه خداوند هردو را بی خویشتن کرد تا در خدا فنا شوند و شدند.
هردو با بریدن سر بند تعلقات که فاصله انداز بین خلق و خالق است، به یار تقرب جستند.
عاشق شو ورنه روزی کار جهان سر آید
ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی (حافظ)
پنجم: از نماز در روایات به عنوان “قربان “یاد شده است: اَلصَّلاَةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ حدیث از امام رضا (ع) ودر کتاب شریف من لا یحضره الفقیه, جلد ۱, صفحه ۲۱۰ نقل شده است به معنی اینکه: “ نماز موجب نزدیکی هر پرهیزگاری به خداوند است.
رسول خدا (ص) نیز فرمود: إنَ الصَّلاةَ قُربانُ المُؤمِنِ.
(کنز العمّال: ۱۸۹۰۷) نماز موجب نزدیکی مؤمن به خداوند است
در هردو روایت، تقرب به خداوند از طریق نماز، برای کسی که باور قلبی دارد (مؤمن) و کسی که در عمل درستکار است (تقی، متقی، پرهیزگار) مقرر شده.
ایمان مؤمن در مرحله اعتقاد و تقوا و پرهیزگاری در مرحله عمل.
نتیجه آنکه باور قلبی و درستکاری دو عنصر اصلی برای نزدیکی از طریق نماز به خداوند است.
پس ایمان و عمل صالح، لازمه هر تقرب و نزدیکی به خداوند است.
چه آنکه کارگاه ایمان و محل ابراز آن، عرصه عمل است.
ششم: داستان حضرت ابراهیم (ع) نمایشگاهی از ابراز ایمان و عمل صالح، تبعیت از امر و نهی الهی و در نهایت نمایشی از بی خویشتنی است.
ابراهیم سر تمایلات و تعلقات خویش را به ذبح عظیم برید تا سر بندگی خویش برافرازد.
این آموزه، آموزه‌ای فراتر از زمان و مکان است.
در دنیای کنونی که جهان پر از تکثر است و اندیشه بشر را به هزاران متکثر کشانده اند، بازگشت به خویشتن و فنای خودخواسته خویشتن در ذات حق و تمرکز بر نقطه ثقل هدف اصلی خلقت، گمشده ای است که بی خویشتنان، آن را خواهند یافت.
مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَک.
خدایا آن کس که تو را گم کرده چه به دست آورده؟
و آنکه تو را یافته چه از دست داده؟
(بخشی از دعای عرفه)


 


یکشنبه، 19 تیر 1401 - 22:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0