FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بی‌بصیرتی مردم کوفه باعث شهادت مسلم(ع) و واقعه کربلا شد


 تسنیم | استان‌ها | شنبه، 18 تیر 1401 - 13:13

مردم کوفه با بی‌بصیرتی در مسیری قدم برداشتند که با وجود درخواست‌های فراوان عهدشکنی کرده و مسلم(ع) و امام حسین (ع) را به شهادت رساندند.

كوفه،امام،مسلم،حسين،بصيرت،سليمان،شهادت،السلام،زمان،اولويت،اش ...


به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، مسلم بن عقیل نماینده امام حسین(ع) در 15 رمضان سال 60 یعنی هزار و چند صد سال پیش از مکه خارج شد، ابتدا به مدینه رفت و از آنجا به سوی کوفه رهسپار شد و در 5 شوال به کوفه رسید؛ مسلم نامه امام حسین(ع) را برای مردم کوفه می‌خواند و نزدیک به 18 هزار نفر از مردم کوفه با نایب امام زمان خویش بیعت کردند، اما کوفیان عهد می‌شکنند و مسلم در میانه میدان تنها می‌ماند و در نهایت در چنین روزی، یعنی در روز عرفه سال 60 هجری، فرستاده امام حسین(ع) به کوفه، به شهادت رسید.
نبود اولویت سنجی در مردم کوفه
حجت‌الاسلام سجاد کربلایی کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه اولویت‌سنجی یکی از مصادیق بسیار مهم بصیرت است که مردم کوفه این ویژگی را نداشتند، اظهار داشت: چه بسیار افرادی بودند که با وجود علاقه به امام حسین علیه السلام ایشان را تنها گذاشتند.
وی با اشاره به اینکه دشمن گاهی از نبود اولویت‌سنجی در میان مردم سوءاستفاده می‌کند و آنها را به کارهایی سوق می‌دهد که اولویت ندارد، گفت: بار اولی که امام خمینی(ره) را دستگیر کردن بازاری‌ها اعتراض کرده و مغازه‌ها را بستند اما دفعه دوم که امام(ره) را دستگیر و تبعید کردند، کسی اعتراضی نکرد چون معاون ساواک بزرگان بازار را دعوت کرد و به 80 نفر آنها تذکره کربلا داد.
کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه در آن زمان رفتن به کربلا در اولویت نبود اما عده‌ای بصیرت لازم را نداشتند که اولویت‌سنجی کنند، ادامه داد: نبود اولویت‌سنجی در مردم کوفه باعث شد مسلم و امام زمان خویش را تنها بگذارند.
وی با اشاره به اینکه در آن زمان حتی سلیمان بن صرد خزایی که از بزرگان و مراجع بزرگ بود هم حضرت مسلم(ع) را یاری نکرد، افزود: حتی سلیمان حرکت حضرت مسلم(ع) را مکروه دانست و گفت "صبر می‌کنم تا خود امام حسین علیه السلام بیایید و به همراه او قیام کنم."
کربلایی با بیان اینکه در آن برهه از زمان اولویت اول با نماینده امام حسین علیه السلام بود اما سلیمان و مردم کوفه اولویت خود را امام گذاشتند و ابن‌زیاد از همین نبود اولویت‌سنجی سوءاستفاده کرد، گفت: سلیمان اولین شخصیت بی‌بصیرت کوفه بود که این اقدام او کمک بسیار زیادی به اجرای نقشه‌های ابن زیاد جهت تسلط بر کوفه، شهادت مسلم و امام حسین علیه السلام کرد.
وی با اشاره به اینکه ابن زیاد شایعه کرد که "اگر حسین (ع) برحق است چرا سلیمان که خود بزرگ شما مردم کوفه است سکوت کرده و از بیعت مسلم سرباز می‌زند؟" خاطرنشان کرد: اگر چه بعد از شهادت حضرت مسلم (ع)، سلیمان توبه کرد، گروه توابین را تشکیل داد و در این راه به شهادت رسید، اما سلیمان اگر در زمان مناسب بصیرت به خرج می‌داد، اولویت‌سنجی می‌کرد و در مسیر حق قدم برمی‌داشت آیا شاهد شهادت مسلم، امام حسین علیه السلام و یارانش می‌بود؟
کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مورد بعد در نبود بصیرت در میان مردم کوفه و عدم یاری مسلم "بی‌تقوایی" است، ادامه داد: بصیرت و تقوا ارتباط مستقیم با هم دارند که مردم کوفه این دو را نداشتند البته بصیرت فقط با کسب علم و دانش به دست نمی‌آید و عنایت خداوند را هم می‌خواهد.
وی با اشاره به اینکه شهدا به علت تقوای بسیار زیادی که داشتند به قله‌های بصیرت رسیدند، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند "العَامِلُ عَلَی غَیرِ بَصیرَه کالسَّائِر عَلی غیر الطَّریق و لا یزیدُهُ سُرعَهُ السَّیر مِنَ الطَّریق إلاّ بُعدَاً" آن که بدون بصیرت در مسیری قدم برمی‌دارد مانند کسی است که بیراهه می‌رود و سرعت او جز بر دوری‌اش از مقصد نمی‌افزاید.
کربلایی با بیان اینکه مردم کوفه با بی‌بصیرتی در مسیری قدم برداشتند که انتهای مسیر، ایستادن در مقابل امام خویش بود، افزود: مردم کوفه با وجود نامه‌ها و درخواست‌های فراوان، مسلم را تنها گذاشتند، او را به شهادت رسانده و تا جایی پیش رفتند که امام خویش را به سخت‌ترین شکل ممکن به شهادت رساندند.
انتهای پیام/511/ح

 

كوفه،امام،مسلم،حسين،بصيرت،سليمان،شهادت،السلام،زمان،اولويت،اش ...كوفه،امام،مسلم،حسين،بصيرت،سليمان،شهادت،السلام،زمان،اولويت،اش ...

 


شنبه، 18 تیر 1401 - 23:59 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0