FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ورود به دنیای کودکان به راحتی ورود به دنیای بزرگسالان نیست


 مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 15 تیر 1401 - 16:30

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در مراسم رونمایی ازبسته «کارکردهای اجرایی» گفت: ورود به دنیای کودکان به راحتی ورود به دنیای بزرگسالان نیست و با موضوع پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.

كودك،رسانه،دنياي،شناختي،ورود،علوم،تربيت،حوزه،موضوع،پاسخ،برنا ...


به گزارش خبرگزاری مهر، دورهمی اهالی فرهنگ و رسانه و نشست تخصصی توسعه علوم شناختی امروز ۱۵ تیر در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
در این مراسم از بسته آموزشی «کارکردهای اجرایی» با محتوای تنظیم هیجان و بازداری پاسخ که توسط مؤسسه سوفار آماده است نیز رونمایی شد.
در این برنامه چهره‌هایی نظیر رضا پورحسین رئیس و عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، محمود تلخابی و بیژن نوباوه وطن نماینده مجلس و نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.
در ابتدای جلسه مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه صحبت کرد.
او با اشاره به گردهمایی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در این برنامه گفت: مهمانانی که برای حضور در این جلسه دعوت شده‌اند، علاوه بر اینکه در حوزه فرهنگ صاحب اندیشه‌اند، از اهالی رسانه نیز به شمار می‌روند.
دورهم جمع کردن این اساتید در یک برنامه کار سختی بود و به همین دلیل از همکارانم در فرهنگسرای رسانه تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به همزمانی این برنامه با روز قلم گفت: مناسبت مهم امروز، روز قلم است و برگزاری این برنامه مصادف با چنین مناسبت مهمی از اهمیتی دوچندان برخوردار است.
شکیبایی درباره مأموریت کاری فرهنگسرای رسانه گفت: فرهنگسرای رسانه تلاش دارد با دعوت از اساتید برتر در حوزه رسانه، علاوه بر اینکه شهروندان را با مقوله رسانه بیشتر آشنا می‌کند، کادر رسانه‌ای تراز انقلاب نیز تربیت کند.
این دو مأموریت مهم در اساسنامه فرهنگسرا مورد اشاره قرار گرفته است و همواره نسبت به اجرای آن اهتمام داریم.
رضا پورحسین عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران دیگر سخنران این جلسه بود.
او درباره محصول تولیدی مؤسسه سوفار توضیح داد و گفت: کار ما در حوزه روانشناسی، ورود به دنیای کودک است.
برخلاف تصوری که وجود دارد، ورود به دنیای کودکان به راحتی ورود به دنیای بزرگسالان نیست و با موضوع پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.
موارد متعددی را می‌توان یافت که کودک اجازه ورود به دنیای خودش را به شما نمی‌دهد.
بنده معتقدم که اگر بتوانیم به دنیای کودکان وارد شویم، می‌توانیم به دنیای بزرگترها نیز وارد شویم.
وی اضافه کرد: در تعلیم و تربیت اسلامی، اگر مبنا را فطرت در نظر بگیریم، ورود بسیار آسان است.
در این نگاه، کودک بر اساس نگاه فطری خود، حرکت‌های فطری ما را پاسخ می‌دهد و به تدریج با ما هم‌معنی می‌شود.
اما اگر از فطرت کودک جدا بشویم، امکان اینکه بتوانیم وارد دنیای او شویم، نامعلوم است.
او درباره چارچوب‌های اصلی فعالیت در این زمینه گفت: برای ورود به دنیای کودک اول باید بشناسیم که کودک چیست؟
جمله مشهوری وجود دارد که می‌گوید: «کودک، کودک است؛ مینیاتور بزرگسالی نیست.» در حقیقت، ماهیت کودک با ماهیت بزرگسال متفاوت است.
کودک، یک بزرگسال کوچک‌نما نیست، بلکه کودک، کودک است و به همین دلیل است که شگفتی خاص خود را دارد.
اگر این تفکر را بپذیریم، متوجه می‌شویم که ما باید سمت کودک برویم، نه اینکه انتظار داشته باشیم، کودک سمت ما بیاید.
پورحسین تاکید کرد: کودک ترکیبی از حواس، احساس و ادراک است و نمی‌توان این ۳ مقوله را جدای از او دانست.
با رشد کودک و حرکت به سمت بزرگسالی، این ۳ مؤلفه افتراق پیدا کرده و تفکیک می‌شوند.
به نظرم در تربیت کودک و ورود به دنیای او، نباید از این ۳ مؤلفه و بهم پیوستگی آن غافل شد که اگر غافل شویم، در شناخت کودک دچار اشتباه شده‌ایم.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره یکی از نیازهای اساسی کودکان بیان داشت: یکی از نیازهای اساسی کودک که کمتر در مورد آن صحبت می‌شود، نیاز به جابه‌جایی در فضاست.
بچه‌ها برای پاسخ به نیاز جست‌وجوگری خود احتیاج دارند که در فضا بچرخند.
این موضوع در حالی است که متوسط متراژ شهرها ۱۰۰ متر است؛ ارزیابی دیگری هم نشان می‌دهد که ۶۰ درصد خانه‌ها از اسباب و اثاثیه اشغال شده است.
بنابراین فضای چرخش کودک اشغال شده است.
به همین دلیل است که کودک روی میز و مبل رفته تا به جست‌وجوگری بپردازد.
به همین دلیل به او بیش فعال می‌گویند؛ در حالی که واقعاً بیش فعال نیست و ما فضای او را اشغال کرده‌ایم.
محمود تلخابی در بخش دیگری از این برنامه سخنرانی کرد.
او گفت: دهه ۱۹۹۰ از سوی آمریکایی‌ها به عنوان دهه «مغز» نامگذاری شد و پژوهشگران متعددی برای تحقیق و پژوهش در این حوزه دعوت شدند.
به همین واسطه، سال ۲۰۰۰ فهم جدیدی از یادگیری، کودک و … در دنیا معرفی شد.
همین موضوع باعث شد که بتوانند نیروهای متخصص جدیدی را بر اساس نتایج این پژوهش تربیت کرده و به نهادهای ذی‌ربط کمک بکنند تا آثار و پیامدهای این علم را در سطح کاربردی توسعه بدهند.
وی افزود: در سال ۱۳۹۳، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، علوم شناختی به عنوان اولویت الف کشور تصویب شد.
هم‌چنین ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد و نزدیک به ۷-۸ سال است که رشته‌های تحصیلی مرتبط با این موضوع در دانشگاه‌ها گسترش پیدا کرد.
تلخابی در ادامه گفت: زمینه‌های پزشکی، اقتصاد، اجتماعی، حوزه‌های فناوری شناختی و … از جمله زیرمجموعه‌های این علوم شناختی است.
باید اشاره کنم که ما جز کشورهای پیشرو در منطقه در این موضوع هستیم و تلاش‌های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.
بیژن نوباوه وطن نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در بخش دیگری از این جلسه گفت: بنده معتقدم کارکرد تربیت در زمان کودکی بسیار بیشتر از دوران جوانی و بزرگسالی است، چرا که تربیت در دوران کودکی اساس‌ها را پایه‌ریزی می‌کند.
صحبت‌هایی که مطرح شد، بسیار کاربردی است اما به نظرم باید به نکات دیگری هم توجه داشت.
بنده معتقدم که رسانه‌ها در تربیت کودکان نقش به‌سزایی دارند.
البته کارکرد و تأثیر هر رسانه متفاوت با دیگری است.
برای مثال، اثرگذاری رادیو متفاوت با تلویزیون است.
این موضوع درباره رسانه‌های دیگر هم وجود دارد.
مثلاً در ترسیم ذهنی موضوعات مختلف، اثرگذاری کتاب متفاوت با رادیو است.
وی با طرح یک پرسش صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: در اینجا سوالی وجود دارد و آن هم این است که آیا کشورهای پیشرو در حوزه علوم شناختی به ویژه غربی‌ها توانسته‌اند به تمام سوالات پاسخ داده و به تمام آن چیزی که می‌خواهند برسند؟
پاسخ به این پرسش بسیار مهم است.
در اینجا باید به تفکر انسان‌ها دقت ویژه‌ای داشت.
برای مثال در ژاپن بچه‌ها از همان کودکی یاد می‌گیرند که به همدیگر احترام بگذارند اما چگونه است که بیشترین میزان خودکشی را در این کشور شاهدیم.
تفاوت تفکر اومانیستی (انسان‌محوری) با تفکر الهی در چیست؟
باید به این سوالات پاسخ داد.
علیرضا سبقتی مدیر مؤسسه سوفار در بخش پایانی این جلسه گفت: هدف ما توسعه علوم شناختی است.
دلیل اینکه مخاطب اصلی را دوستان رسانه‌ای انتخاب کردیم این است که من احساس می‌کنم در این حوزه باید صحبت‌های زیادی شود تا در سطح فهم عموم این موضوع را گسترش بدهیم.
شاید علوم شناختی در گام‌های ابتدایی خیلی تخصصی باشد و ما به دنبال این هستیم که در خانه‌ها، محیط آموزشی و … ورود پیدا کند.
وی در پایان گفت: تلاش می‌کنیم مجموعه‌ای از تولیدات رسانه‌ای را داشته باشیم تا بتوانیم آنها را در مراکز آموزشی در اختیار بچه‌ها قرار بدهیم.
بر همین اساس پس از انجام کار پژوهشی، گروهی از کاریکاتوریست‌ها، روانشناسان و کسانی که در حوزه ادبیات کودک تخصص داشتند را دور هم جمع کردیم و مؤلفه‌های مدنظر را بر اساس موارد از پیش تعریف شده تولید کردیم.
برای این بسته کار پژوهشی خوبی انجام شده و مقاله اثربخشی آن نیز در مقاله روانشناسی دانشگاه علامه به چاپ رسیده است.


 


پنجشنبه، 16 تیر 1401 - 08:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0