FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


محمدعلی زلفی‌گل از اولویت‌های پنجگانه وزارت علوم برای پژوهش و فناوری رونمایی کرد


 تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 14 تیر 1401 - 15:58

وزیر علوم گفت: با رعایت نوع نگاه جمهوری اسلامی و مجموعه حاکمیت و دولت سیزدهم، پنج اولویت را سرلوحه خود قرار داده‌ایم تا از همه ظرفیت‌ها و پژوهش و فناوری و نوآوری در دانش و آموزش عالی استفاده کنیم.

علم،فناوري،علوم،دانش،ثروت،آرامش،تحقيقات،توليد،آسايش،نوآوري،م ...


به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی با طرح چند پرسش اساسی عنوان کرد: مایلم با طرح چند سوال نکاتی را عرض کنم، اول اینکه بایدها و نبایدها و پیامدهای علم چیست؟
تفاوت بین علم و فن چیست و کدام یک ارجح است؟
اینها سوالاتی است که برای مدیریت عرصه علمی و سیاست‌گذاری علم باید جواب مناسبی داشته باشد تا تولید علم، مرجعیت، نو آوری و نوآفرینی را در پی داشته باشد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ترویج علم و فرهنگ سالم، دانایی جامعه را در پی خواهد داشت و جامعه‌ای که دانا باشد دانش پذیری در آن یک اصل است.
تولید علم و فناوری، رفاه اجتماعی، قدرت، ثروت، امنیت، آرامش و آسایش را در پی خواهد داشت.
ضمن اینکه دیپلماسی علم هم افزایی و هم یاری را به دنبال خود می‌آورد.
وی با طرح این سوال که تفاوت بین علم و فن چیست؟
افزود: در علم مالکیت مطرح نیست و هرچه دایره و محیط انتشار علم بیشتر باشد ارزش آن علم بیشتر است.
به همین دلیل دانشمندان، دانش و دستاورد و پروهش را در قالب مقالات به استخر علم دنیا اضافه می‌کنند.
زلفی‌گل ادامه داد: استخر دانش بشری در اختیار همه جوامع بشری است و هرکس هرچه بداند از آن مصرف می‌کند زیرا استفاده از علم هنر است.
پس در علم مالکیت مطرح نیست اما در فناوری مالکیت مطرح است.
کسی که فناوری و دانش به دست می‌آورد از طریق آن ثروت، امنیت، آرامش و ثروت تولید می‌کند و آن را راحت در اختیار دیگران قرار می‌دهد.
وی تصریح کرد: در فناوری مالکیت مطرح است و خرید و فروش می‌شود.
کشوری که تولید علم را جدی بگیرد و خروجی آن فناوری باشد همیشه برتر است.
در همین راستا این سوال که علم بهتر است یا فناوری، سوال خطایی است زیرا دوگانگی ایجاد می‌کند مثل این است که بگویم علم بهتر است یا ثروت؟
پدر بهتر است یا مادر؟
درحالیکه این‌ها لازم و ملزوم هم هستند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه کشوری که در دنیا برای علم هزینه و سرمایه گذاری می‌کند دست برتر را در دنیا دارد، افزود: از طریق علم نوآوری تحقق پیدا می‌کند .
به لطف خدای بزرگ، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهوری برای علم و و فناوران جایگاه ویره قائل هستند و بهترین دلیل این است که ریاست محترم جمهور وقت خود را برای عالمان و فن‌آوران قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم با رعایت نوع نگاه جمهوری اسلامی و مجموعه حاکمیت و دولت سیزدهم 5 اولویت را سرلوحه خود قرار داده است، ادامه داد: ما در پنج اولویت لحاظ شده از همه ظرفیت‌ها و پژوهش و فناوری و نوآوری در دانش و آموزش عالی استفاده می‌کنیم که شامل مرجعیت و دیپلماسی علم و فنآوری و نوآوری، آموزش و پروهش و برون داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآور، شاگرد فن‌آور و نوآورانه و تولید خدمت و ثروت و سرمایه از دانش است.
زلفی گل همچنین یادآور شد: ما می‌دانیم امکانات محدود است و زمان سریع می‌گذرد به همین دلیل این 5 اولولویت را انتخاب کردیم و از خدا می‌خواهیم با مساعدت شما دانشمندان و فرهیختگان اولویت‌ها محقق شوند.
بدیهی است که علم یکپارچه می‌تواند موثرتر باشد.
شکاف بین رشته‌ها و علوم مختلف است و تحقیق و پروهش با عث هم افزایی می‌شود که متاسفانه در این قسمت شاید سیاست درستی نداشته باشیم اما این مسئله باعث نمی‌شود که رشته‌های مختلف را جدای از هم دید، زیرا وحدت و کثرت یک اصل است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان گفت: اگر دنبال آسایش و آرامش هستیم باید به تمامی رشته‌ها توجه شود.
سلامت فقط جسمی نیست بلکه روحی هم است ضمن اینکه رفاه هم فقط آسایش نیست بلکه آرامش هم است.
آرامش در رشته‌های انسانی مهم و آسایش در رشته‌های فنی مهم است و سلامت جسمی را پزشکی و سلامت تغذیه را رشته کشاورزی و دامپزشکی به دنبال دارد لذا توجه به تحقیقات چند رشته‌ای دارای اهمیت است.
انتهای پیام/

 

علم،فناوري،علوم،دانش،ثروت،آرامش،تحقيقات،توليد،آسايش،نوآوري،م ...

 


چهارشنبه، 15 تیر 1401 - 00:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0