FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


روحانیت‌ومساجد می‌توانند نقش پررنگی در حل مشکلات مردم داشته باشند


 مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 12 تیر 1401 - 16:47

معاون پارلمانی حوزه‌های علمیه در نشست «بررسی چالش‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های مردمی سازی حکمرانی قضایی» گفت: روحانیت و مساجد می‌توانند نقش پررنگی برای حل مشکلات مردم داشته باشند.

قوه،قضائيه،حكمراني،مردمي،مشاركت،مسجد،حوزه،ورود،بررسي،جامعه،س ...


به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «بررسی چالش‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های مردمی‌سازی حکمرانی قضایی» امروز یکشنبه ۱۲ تیر در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.
در ابتدای این نشست، نمونه‌هایی از تلاش‌های قوه قضائیه برای افزایش مشارکت مردمی در سال‌های اخیر، ذکر شد.
برخی از این موارد عبارتند از:
ـ ایجاد سامانه‌های مختلف قوه قضائیه از قبیل سامانه سجام؛
ـ رویدادهای ایده پردازی در قوه قضائیه؛
ـ کارهایی در سطح استان‌ها مثل استان همدان که از مشارکت بزرگان شهر و روستا برای حل مسائل دعاوی جهت کاهش مراجعه به دادگاه‌ها بهره گرفته شده است؛
ـ مواردی که درباره نقش مردم در حکمرانی قضائی در سند تحول قوه قضائیه آمده است.
همچنین هدف از برگزاری این نشست، نقد فعالیت‌ها و کارهای قوه قضائیه در حوزه مردمی‌سازی و ذکر ایده‌ها و نظرات کارشناسانه جدید برای مردمی سازی این قوه، معرفی شد.
نخستین سخنران این نشست، حمید نادری، پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضائیه بود که سخنرانی خود را با عنوان «قوه قضائیه مردم‌مدار» ارائه داد.
نادری سخنان خود را با اقتضائات مردم‌مداری را آغاز کرد و گفت: قوه قضائیه برای مردم‌مدار بودن، باید در مقیاس رفتار مردم، کارهای خود را تنظیم کند و متناسب با شرایط هر بستر، رفتار کند؛ همچنین باید رفتارش متناسب با زیست‌بوم هر منطقه باشد.
نسبت به مردم نیز نباید نگاه بالا به پایین داشته باشد.
وی همچنین لازمه مردم‌مدار بودن را بررسی فضای جامعه در حوزه جامعه مدنی مطرح کرد و گفت: قوه قضائیه بستری برای شنیده شدن صدای همه مردم جامعه است و ورود ظرفیت‌های اجتماعی در قالب اتحادیه‌ها و تشکل‌ها به صورت عُقلایی، برای مردمی شدن قوه قضائیه لازم است.
مردمی شدن، فارغ از فضای پوپولیستی است و برای مردمی شدن، باید معتقد بود مردم هستند که می‌خواهند به قوه قضائیه برای رفع مشکلات کمک کنند.
در واقع معتقدیم وقتی می‌توانیم قوه قضائیه را مردمی کنیم که رویکرد مردمی شدن در قوه استقرار یابد؛ یعنی بین مردم و از مردم باشد و باید تشریفات قضایی هم مردمی باشد.
همچنین فضای مفهومی جدی‌تری برای رأی‌های دادگاهی جهت مردمی شدن قوه قضائیه لازم است که این مسئله زمان‌بر است و سازوکار منطقی‌ای می‌خواهد که مردم‌پذیر باشد.
دومین سخنران این نشست، محمد عبدالحسین‌زاده، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس بود.
او سخنرانی خود را با بررسی مفهوم حکمرانی مردمی آغاز کرد و گفت: حکمرانی، مفهومی بین رشته‌ای است، با موضوع ارائه کار امور جامعه با مشارکت همه بازیگران، هم در ساختار و هم در فرایند، با هدف بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های جامعه برای حل مشکلات.
طبق این تعریف، اگر در پی مشارکت همه بازیگران نیستیم، سخن از حکمرانی مردمی، سخنی بی‌مورد است.
عبدالحسین‌زاده، سخنان خود را با بررسی دو وجهه از حکمرانی با عناوین حکمرانی سخت و حکمرانی نرم ادامه داد و گفت: حکمرانی مشارکتی، با حکمرانی سخت که پر از محدویت است، اتفاق نمی‌افتد.
حکمرانی نرم، نگاهش به فرایندهای اجتماعی است و باید متناسب با بحث‌های هنجارپذیری باشد.
مشارکت شهروندی یا مردمی‌سازی، فرایند توزیع قدرت است.
باید دید آیا واقعا دستگاه‌های حکومتی، در پی مشارکت و فرایند توزیع قدرت هستند یا خیر.
اگر توزیع قدرت صورت نگیرد، مسئله مردمی‌سازی تنها یک شعار است.
حکمرانی مشارکتی، مبتنی بر سه منطق است: منطق هنجاری، منطق ابزاری و منطق جوهری.
پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس، چند ساحت برای مشارکت مردمی در قوه قضائیه مطرح کرد که برخی از آنها عبارتند از: «مشارکت در پیشگیری از وقوع جرم»، «مشارکت در اداره قوه قضائیه» و «مشارکت در نظارت و اجرای قوانین».
دستورالعمل نحوه مشارکت تعاونی‌ها با قوه قضائیه داده شده که اگر انجام شود، خیلی از بحث‌های مشارکتی، حل و فصل می‌شود؛ اما این دستورالعمل اجرایی نشده و در حد کار نمایشی باقی مانده است.
سامانه‌ سجام و سامانه اعلام جرم نهادهای مردمی هم تنها در سطح ایجاد سامانه بوده و موفقیت خاصی در زمینه مردمی‌سازی قوه قضائیه، کسب نکرده است.
سومین سخنران این نشست، حسین علیزاده، از مجموعه مستقل دین و حکمرانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود.
او در ابتدای سخنانش، در مورد مجموعه دین و حکمرانی توضیحاتی داد و گفت: این مجموعه، مستقل و مردمی است که در دو سال گذشته، با قوه قضائیه همکاری داشته است.
این مجموعه، در قسمت اصلاح ساختارها، سندی برای تحول قوه قضائیه ارائه کرده است اما لازم است که عموم مردم دعوت شوند تا در تدوین این سند مشارکت کنند.
در واقع استفاده از ظرفیت عموم پژوهشگران از دانشجویان گرفته تا طلاب، برای اصلاح ساختارهای قوه قضائیه و تدوین سندی جدید، لازم است.
باید گروه‌های حل مسئله را از دانشگاه و حوزه،‌ حمایت و توانمند کنیم.
آخرین سخنران نشست، حسام‌الدین نژادمحمد، معاون پارلمانی حوزه‌های علمیه بود.
او در ابتدای سخنانش، از نقش مردم در اسلام یاد کرد و گفت: بین همه مکاتب و ادیان، مردمی‌ترین توجه به جمهور، در اسلام است.
اسلام برای مردم نقش بسیار قائل است و گاه حل مسئله را نیز به «عُرف» واگذار می‌کند.
در صدر اسلام، بخشی از قضاوت مردم در مسجد اتفاق می‌افتاد.
امام خمینی(ره) هم به حل مسائل در مسجد، تأکید می‌کردند.
وی با اشاره به جایگاه مسجد در حل مشکلات مردم، گفت: مسجد در همه جا وجود دارد و تجارب عالی‌ای از همکاری مسجد با ارگان‌های مختلف موجود است.
در مرحله پیش از دادگاه، می‌توان از پتانسیل روحانیت و مسجد استفاده کرد.
نژادمحمد از تجربه حوزه در مورد ورود به مسائل زندانیان، گفت: حوزه، بند نوجوانان را در یکی از زندان‌ها بررسی کرد و وارد مباحث روانشناسی شد.
بعد از یک دوره زمانی، فعالیت‌هایی که در آن بند انجام داد، سبب شد که ورود بزهکاران نوجوان به این بند، به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.
معاون پارلمانی حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم ورود هر چه بیشتر روحانیت و مساجد برای حل مسائل قوه قضائیه گفت: حوزه در مرحله اجرای حکم هم ورود کرده و توانسته رضایت‌های بسیاری از شاکیان بگیرد.
به طور کلی روحانیت و مساجد می‌توانند نقش پررنگی برای حل مشکلات مردم داشته باشند.


 


یکشنبه، 12 تیر 1401 - 17:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0